Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2016, 22:24   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Ik daag iedere ontkenner hier uit:

Als je echt gelooft dat je gelijk hebt omtrent de wetenschap, laat dan het desbetreffende artiekel terugtrekken.

Ik heb het al klaar gekregen in een ander vakgebied. Als resultaten niet-reproduceerbaar zijn, of gewoon fout, is het een kwestie van de editor te mailen met je werk.

Of is dat te moeilijk ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2016, 22:35   #42
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En Jan met de pet weet het blijkbaar beter als duizenden PhD's.

Straf. Je hebt het nogal hoog in je bol. Zonder feitelijke argumenten de wetenschappelijke consensus van tafel smijten zonder expert te zijn in het vakgebied.

Dat heet grenzeloze arrogantie, en vooral, struisvogelgedrag: wat je niet erkent, hoef je niet te vrezen. Maar het gebeurt reeds om je heen....
Een fit op de temperaturen van de jongste dertig jaar. Dat is iets beter dan de Club van Rome.

Pas ook op, geloof niet alles wat men zegt, ook al hebben ze duizend PhD's
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2016, 22:38   #43
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een fit op de temperaturen van de jongste dertig jaar. Dat is iets beter dan de Club van Rome.

Pas ook op, geloof niet alles wat men zegt, ook al hebben ze duizend PhD's
Kan je me een link geven naar het artiekel dat aan extrapolatie doet ?

Want dit trek je uit je reet, met alle respect

Citaat:
A general circulation model (GCM) is a type of climate model. It employs a mathematical model of the general circulation of a planetary atmosphere or ocean. It uses the Navier–Stokes equations on a rotating sphere with thermodynamic terms for various energy sources (radiation, latent heat).
Oud 6 mei 2016, 22:44   #44
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je me een link geven naar het artiekel dat aan extrapolatie doet ?

Want dit trek je uit je reet, met alle respect
Een fit is geen extrapolatie.

Met alle respect
Oud 6 mei 2016, 22:46   #45
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik daag iedere ontkenner hier uit:

Als je echt gelooft dat je gelijk hebt omtrent de wetenschap, laat dan het desbetreffende artiekel terugtrekken.

Ik heb het al klaar gekregen in een ander vakgebied. Als resultaten niet-reproduceerbaar zijn, of gewoon fout, is het een kwestie van de editor te mailen met je werk.

Of is dat te moeilijk ?
U daagt uit en maakt het te moeilijk. BTW, ook ik heb wat klaargekregen, dit zelfs buiten mijn 'vakgebieden'.
In de komende dagen zou ik een paper in handen moeten krijgen van een vooraanstaand wetenschapper welke aantoont dat AGW niet betekenisvol is (max. 1 graadje C meer in 2150 ofzo LOL). Deze wetenschapper was sinds kort fel pro AGW-theorie.

Wat AGW betreft heb ik reeds aangetoond dat bij zwaar luchtverkeer het effect van persisting contrails immens is. Maar zet de vliegtuigen enige dagen aan de grond en dan lost het probleem zichzelf op. Buiten dit fenomeen doet er zich niets anders voor wat amper als AGW zou kunnen omschreven worden.

Zo simpel is het.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 6 mei 2016 om 22:48.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2016, 22:50   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
U daagt uit en maakt het te moeilijk. BTW, ook ik heb wat klaargekregen, dit zelfs buiten mijn 'vakgebieden'.
In de komende dagen zou ik een paper in handen moeten krijgen van een vooraanstaand wetenschapper welke aantoont dat AGW niet betekenisvol is (max. 1 graadje C meer in 2150 ofzo LOL). Deze wetenschapper was sinds kort fel pro AGW-theorie.

Wat AGW betreft heb ik reeds aangetoont dat bij zwaar luchtverkeer het effect van persisting contrails immens is. Maar zet de vliegtuigen enige dagen aan de grond en dan lost het probleem zichzelf op. Buiten dit fenomeen doet er zich niets anders voor wat amper als AGW zou kunnen omschreven worden.

Zo simpel is het.
Post het hier dan he.

En post uw werk rond contrails ook maar he.
Oud 6 mei 2016, 22:52   #47
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een fit is geen extrapolatie.

Met alle respect
Niet akoord maargoed, het is nog steeds niet de manier waarop klimaatmodellen werken.

Een fit is een lijn op een serie punten smijten. En die lijn doortrekken naar de toekomst toe.

Laatst gewijzigd door Tavek : 6 mei 2016 om 22:57.
Oud 6 mei 2016, 23:32   #48
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet akoord maargoed, het is nog steeds niet de manier waarop klimaatmodellen werken.

Een fit is een lijn op een serie punten smijten. En die lijn doortrekken naar de toekomst toe.
"KlimaatModellen" zijn dan ook niet meer dan wat elk model doet: een veronderstelde input in een verondersteld korrekt algoritme steken.
"Hide the decline" en "we must get rid of the medieval warming period" zijn mooie voorbeelden.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2016, 23:36   #49
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
"KlimaatModellen" zijn dan ook niet meer dan wat elk model doet: een veronderstelde input in een verondersteld korrekt algoritme steken.
"Hide the decline" en "we must get rid of the medieval warming period" zijn mooie voorbeelden.
Hide the decline ging over de numerieke methode, niet over de resultaten...fact checking doen voordat je klakkeloos de dingen uit die mails overneemt, zonder de context te kennen.

Een klimaatmodel doet wat het doel: het modelleert aan de hand van de thermodynamica het gedrag van de atmosfeer van de aarde. Het is geenzins een soort fitting of extrapolatie van data uit het verleden.

Men kan data uit het verleden slechts zien als verificatie van het model.
Oud 7 mei 2016, 00:16   #50
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ik vind een wereldwijd global warming complot onder wetenschappers ver gezocht. Daarentegen vind ik het niet moeilijk te geloven dat de menselijke activiteit een invloed op het klimaat kan hebben. Dat biologisch leven het klimaat beinvloedt, dat is ook niet de eerste keer dat dat gebeurt op aarde.

Of de aarde opwarmt of afkoelt hangt af van het tijdsperspectief waarop men het bekijkt. 70 miljoen jaar geleden was de aarde iets van 15 graden warmer dan nu. Op lange termijn bekeken koelt de aarde af. Over de laatste 200 jaar gezien, sinds de industriële revolutie zien we een sterke stijging van de temperatuur.

We dienen de industriële revolutie die hieraan ten grondslag ligt om te vormen tot een minder habitat vernietigende manier om om te gaan met de aarde. Dit bewustzijn is er nu onder de mensen en het zal groter worden naarmate de gevolgen van ons handelen duidelijker worden en er meer inzicht is in de zeer complexe evenwichtigen op aarde. Evenwichten die we nodig hebben om te overleven, want hoogstwaarschijnlijk kunnen we ons niet tijdig op andere wijzen (genetisch of ruimtevaart bv) aanpassen aan de veranderingen die de aarde ondergaat door menselijk toedoen.

Hedonisten en mensen zonder kinderen zullen mischien niet veel boodschap hebben aan het pogen oplossen van lange termijn problemen. Maar ik geloof dat in die oplossing ook een meer rechtvaardige wereld verborgen ligt, een wereld waarin we samenwerken als mens om een gezamenlijke zelf gemaakte vijand te pogen verslaan eerder dan elkaar bevechten zoals nu het geval is in grote mate. Aan zo'n wereld kunnen meewerken geeft me een voldoening die verder en dieper raakt dan het kortstondige genot van het persoonlijk levensorgasme. Meer zelfs. Als mens wil ik niet enkel voor mezelf leven. Ik voel me verbonden met het leven op zich. Bijdragen aan dat leven geeft mijn leven diepere zin. Het geeft me rust. Ik kan erdoor de dood in de ogen kijken. Alhoewel ik hoop niet te vlug.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 mei 2016 om 00:21.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2016, 00:34   #51
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de Boliviaanse bergen zie je global warming bijna aan je ogen zich voltrekken. De terugtrekkende gledjers (een wereldwijd fenomeen tenzij op een paar uitzonderlijke plaatsen). Elk jaar dien je hoger de bergen in te gaan vooraleer je het ijs tegen komt. De verdwenen ijsgrot van Zongo, een toeristische attractie, of de verdwenen skipiste va Chacaltaya, de hoogste ter wereld schijnt, maar nu niet meer dan kale rotsen het hele jaar door. De hut met de ski's om te huren staat er nog.

En in de laaglanden zie je ontbossing steeds verder gaan, het gebrek aan water toenemen, de mensen die klagen over de onberekenbaarheid van het klimaat tegenwoordig. Vroeger kon je je klok erop gelijk stellen in sommige gebieden. Weerspreuken gelden niet meer.

De smog in de steden. De enorme continue rookpluimen van de industrie.

Of bekijk eens een video van de aarde 's nachts vanuit de ruimte. Wat een lichten! Vanuit de ruimte zie je de biologische activiteit van de mens op aarde.

En dan zou het zo ondenkbaar zijn dat door onze continue verbranding van de aarde het klimaat niet zou kunnen veranderen en uiteindelijk ons overleven bedreigen? Ik begrijp die kortzichtigheid niet. En vooral begrijp ik niet dat mensen bereid zijn het risico te lopen dat global warming door menselijk toedoen wel eens waar zou kunnen zijn. Zeker als zowat alle wetenschappers ons ervoor waarschuwen. Ik vind dat onverantwoord gedrag. Hoeveel bewijs heb je nodig? Zelfs bij twijfel kan men beter voorzorgsmaatregelen nemen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 mei 2016 om 00:37.
Oud 7 mei 2016, 09:59   #52
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Google eens "climategate".
Lol
Oud 7 mei 2016, 11:43   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Het doet me altijd wat denken aan de kwiebussen die het uitsterven van de soorten gaan stoppen.

Best grappig, maar zoveel onnozelheid is eigenlijk ook een beetje treurig.
Oud 7 mei 2016, 11:51   #54
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik vind een wereldwijd global warming complot onder wetenschappers ver gezocht. Daarentegen vind ik het niet moeilijk te geloven dat de menselijke activiteit een invloed op het klimaat kan hebben. Dat biologisch leven het klimaat beinvloedt, dat is ook niet de eerste keer dat dat gebeurt op aarde.

Of de aarde opwarmt of afkoelt hangt af van het tijdsperspectief waarop men het bekijkt. 70 miljoen jaar geleden was de aarde iets van 15 graden warmer dan nu. Op lange termijn bekeken koelt de aarde af. Over de laatste 200 jaar gezien, sinds de industriële revolutie zien we een sterke stijging van de temperatuur.

We dienen de industriële revolutie die hieraan ten grondslag ligt om te vormen tot een minder habitat vernietigende manier om om te gaan met de aarde. Dit bewustzijn is er nu onder de mensen en het zal groter worden naarmate de gevolgen van ons handelen duidelijker worden en er meer inzicht is in de zeer complexe evenwichtigen op aarde. Evenwichten die we nodig hebben om te overleven, want hoogstwaarschijnlijk kunnen we ons niet tijdig op andere wijzen (genetisch of ruimtevaart bv) aanpassen aan de veranderingen die de aarde ondergaat door menselijk toedoen.

Hedonisten en mensen zonder kinderen zullen mischien niet veel boodschap hebben aan het pogen oplossen van lange termijn problemen. Maar ik geloof dat in die oplossing ook een meer rechtvaardige wereld verborgen ligt, een wereld waarin we samenwerken als mens om een gezamenlijke zelf gemaakte vijand te pogen verslaan eerder dan elkaar bevechten zoals nu het geval is in grote mate. Aan zo'n wereld kunnen meewerken geeft me een voldoening die verder en dieper raakt dan het kortstondige genot van het persoonlijk levensorgasme. Meer zelfs. Als mens wil ik niet enkel voor mezelf leven. Ik voel me verbonden met het leven op zich. Bijdragen aan dat leven geeft mijn leven diepere zin. Het geeft me rust. Ik kan erdoor de dood in de ogen kijken. Alhoewel ik hoop niet te vlug.
70 miljoen jaar geleden was er ook nog geen sprake van de moderne mens, die eigenlijk is geevolueerd in volle ijstijd.
Oud 7 mei 2016, 14:05   #55
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
70 miljoen jaar geleden was er ook nog geen sprake van de moderne mens, die eigenlijk is geevolueerd in volle ijstijd.
Uiteraard. Maar de feiten mogen aangehaald worden. Ik ken een paar geologen/klimatologen die met hysterische spot en overdreven teritoriumgedrag reageerden toen ik zei dat de aarde eigenlijk afkoelt als je het op lange termijn bekijkt. Ook al waren de feiten die ik aanhaalde wetenschappelijk verantwoord volgens de huidige stand van zaken is het blijkbaar not done daarop te wijzen. Ik ben geen 'klimaatontkenner' maar weet nu wel dat er tussen die klimaatwetenschappers mensen zitten die vanuit vooroordelen redeneren. Een houding die niet erg wetenschappelijk is.

Website
Oud 7 mei 2016, 14:13   #56
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het doet me altijd wat denken aan de kwiebussen die het uitsterven van de soorten gaan stoppen.
Simpele overlevingsreflex eigenlijk. Je wil overleven. Je wil dat je genen overleven (of andersom). Je wil dat je kinderen overleven. De aard van levende wezens.

Citaat:
Best grappig, maar zoveel onnozelheid is eigenlijk ook een beetje treurig.
Wat is er precies onnozel?

Website
Oud 7 mei 2016, 14:26   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Theo Francken twijfelt dus aan de menselijke bijdrage aan de klimaatopwarming en hij beroept zich daarvoor op de Amerikaanse republikeinse partij.
En? Is dit een nieuw dogma geworden van de linkse kerk of zo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2016, 14:56   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Simpele overlevingsreflex eigenlijk. Je wil overleven. Je wil dat je genen overleven (of andersom). Je wil dat je kinderen overleven. De aard van levende wezens.

Wat is er precies onnozel?
Het idee dat je het uitsterven van dieren kan vermijden/tegenhouden. Ook mensen zullen uitsterven, net zoals de miljarden soorten die al eerder uitgestorven zijn.
Oud 7 mei 2016, 16:13   #59
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het idee dat je het uitsterven van dieren kan vermijden/tegenhouden. Ook mensen zullen uitsterven, net zoals de miljarden soorten die al eerder uitgestorven zijn.
Die illusie maak ik me ook niet. Eigenlijk gaat het daarom ook niet. Ga je weigeren voor je kind of kleinkind te zorgen omdat je beseft ooit uit te sterven als soort? Zelfs al is het risico dat we ooit uitsterven groot, wil dat nog niet zeggen dat je dan maar een kortzichtig hedonist dient te worden. Ik geloof wel dat het een dikwijls als een gewetenssusser voor het andere gebruikt wordt. Een stromansargument.

Website
Oud 7 mei 2016, 18:48   #60
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de Boliviaanse bergen zie je global warming bijna aan je ogen zich voltrekken. De terugtrekkende gledjers (een wereldwijd fenomeen tenzij op een paar uitzonderlijke plaatsen). Elk jaar dien je hoger de bergen in te gaan vooraleer je het ijs tegen komt. De verdwenen ijsgrot van Zongo, een toeristische attractie, of de verdwenen skipiste va Chacaltaya, de hoogste ter wereld schijnt, maar nu niet meer dan kale rotsen het hele jaar door. De hut met de ski's om te huren staat er nog.

En in de laaglanden zie je ontbossing steeds verder gaan, het gebrek aan water toenemen, de mensen die klagen over de onberekenbaarheid van het klimaat tegenwoordig. Vroeger kon je je klok erop gelijk stellen in sommige gebieden. Weerspreuken gelden niet meer.

De smog in de steden. De enorme continue rookpluimen van de industrie.

Of bekijk eens een video van de aarde 's nachts vanuit de ruimte. Wat een lichten! Vanuit de ruimte zie je de biologische activiteit van de mens op aarde.

En dan zou het zo ondenkbaar zijn dat door onze continue verbranding van de aarde het klimaat niet zou kunnen veranderen en uiteindelijk ons overleven bedreigen? Ik begrijp die kortzichtigheid niet. En vooral begrijp ik niet dat mensen bereid zijn het risico te lopen dat global warming door menselijk toedoen wel eens waar zou kunnen zijn. Zeker als zowat alle wetenschappers ons ervoor waarschuwen. Ik vind dat onverantwoord gedrag. Hoeveel bewijs heb je nodig? Zelfs bij twijfel kan men beter voorzorgsmaatregelen nemen.
Enkele duizenden jaren geleden (slechts) was de Belgische kust verbonden met Groot-Brittannie. De stijging van het zeewaterpeil wordt volgens sommige experten toegeschreven aan de toegenomen methaanuitstoot van Morinische koeien
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be