Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2016, 09:59   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik kan me voorstellen dat je de laatste 3 dagen moe zal zijn.
Maar is de compensatie (daarna 3 weken thuis) niet voldoende dan?
als je dan meteen 's morgends in t zwart in de bakkerij of winkel moet staan dan pikt dat toch.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 10:05   #42
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als je dan meteen 's morgends in t zwart in de bakkerij of winkel moet staan dan pikt dat toch.
Pas op. 1 week werken a rato van 12 uur per dag en daarna 3 weken thuis is de basis.
Vanaf 50 extra compensaties, vanaf 55 nog meer extra compensaties en vanaf 60 zijn de compensaties zo groot geworden dat je bijna niet meer moet gaan werken, als je dan toch nog eens moet gaan werken zijn ze daar vergeten hoe dat je er uitziet.
Je maandloon bedraagt tegen dan zo ongeveer 4000 euro bruto.
Zwaar beroep.

Laatst gewijzigd door Pericles : 18 mei 2016 om 10:06.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 10:19   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Pas op. 1 week werken a rato van 12 uur per dag en daarna 3 weken thuis is de basis.
Vanaf 50 extra compensaties, vanaf 55 nog meer extra compensaties en vanaf 60 zijn de compensaties zo groot geworden dat je bijna niet meer moet gaan werken, als je dan toch nog eens moet gaan werken zijn ze daar vergeten hoe dat je er uitziet.
Je maandloon bedraagt tegen dan zo ongeveer 4000 euro bruto.
Zwaar beroep.
en dan is er nog het fundamentele probleem dat werknemers die graag werken, en werknemers die elke dag tegen hun zin gaan, elkaar nooit zullen kunnen begrijpen.

er is geen dag dat ik me niet bewust ben van het feit dat ik me amuseer en dat ik daar op de koop toe nog voor betaald wordt ook ! ik vind dat nog steeds opmerkelijk.
Oud 18 mei 2016, 10:30   #44
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dan is er nog het fundamentele probleem dat werknemers die graag werken, en werknemers die elke dag tegen hun zin gaan, elkaar nooit zullen kunnen begrijpen.

er is geen dag dat ik me niet bewust ben van het feit dat ik me amuseer en dat ik daar op de koop toe nog voor betaald wordt ook ! ik vind dat nog steeds opmerkelijk.
Jij hebt dan ook geen zwaar beroep hé Anna, jij kan makkelijk tot je 85-ste aan de slag.
Oud 18 mei 2016, 10:32   #45
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij hebt dan ook geen zwaar beroep hé Anna, jij kan makkelijk tot je 85-ste aan de slag.
meer zelfs, ik ben 85!

joeng ik zou afzien mochten ze t me afpakken! ... weet haast zeker dat ik t als gepensioeneerde niet zou trekken...
Oud 18 mei 2016, 10:52   #46
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
meer zelfs, ik ben 85!

joeng ik zou afzien mochten ze t me afpakken! ... weet haast zeker dat ik t als gepensioeneerde niet zou trekken...
Ik zou nog graag cafébaas worden, niet om er iets mee te verdienen maar om onder de mensen te zijn.
Maar volgens mij vrouw is dat een slecht gedacht want ik ga volgens haar dan zelf meer bier drinken dan dat ik verkoop.
Zou ze me kennen?
Oud 18 mei 2016, 10:54   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou nog graag cafébaas worden, niet om er iets mee te verdienen maar om onder de mensen te zijn.
Maar volgens mij vrouw is dat een slecht gedacht want ik ga volgens haar dan zelf meer bier drinken dan dat ik verkoop.
Zou ze me kennen?
doe een cremerie open

op uwe leeftijd, ... later dan 10u val je toch in slaap!
Oud 18 mei 2016, 11:00   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken een verpleegster die enkel nachtdiensten doet.
Gedurende 1 week per maand 7 dagen op 7 werkt ze 12 uur per dag maar de rest van de maand is ze vrij.
Door de extra vergoeding voor nachtelijke uren en vooral door de super extra vergoedingen voor die ene zaterdag en zondagnacht per maand heeft ze hierdoor een volledige wedde.
Is dat dan een zwaar beroep?
Dat lijkt me niet gezond te zijn.
Een vrachtwagenchauffeur kent ook een systeem van rij- en rust-tijden.

12 uur aan een stuk de aandacht van een verpleegster voor haar patiënten...
en dan zoveel nachtdiensten na mekaar ?

Propere medische sector is me dat !!

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:01   #49
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
doe een cremerie open

op uwe leeftijd, ... later dan 10u val je toch in slaap!
Zwijg stil , straks wordt er hier nog over mij "geklapt" laatst zat ik semi zat een groep van 5 vrouwen te entertainen (nooit gezien) en er vroeg er begot eentje of ik haar niet naar huis wilden doen.
Oud 18 mei 2016, 11:07   #50
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zwijg stil , straks wordt er hier nog over mij "geklapt" laatst zat ik semi zat een groep van 5 vrouwen te entertainen (nooit gezien) en er vroeg er begot eentje of ik haar niet naar huis wilden doen.

zwijg idd, ik weet helaas exact wat ge bedoelt...

ofwel kwamen wij recent op de heuglijke leeftijd waarin zowat alle vrouwen van tussen de 27 en de 37 spontaan van ons beginnen zwijmelen, ofwel komen de 'free sixties' er weer aan! gene zwans.
Oud 18 mei 2016, 19:09   #51
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat je de laatste 3 dagen moe zal zijn.
Maar is de compensatie (daarna 3 weken thuis) niet voldoende dan?
Dit is dan ook maar halftijds hé!

Voltijds is dat niet te doen, behalve voor individuen die het allemaal beter denken te weten natuurlijk.
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 19:18   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In het abonnee gedeelte van De Standaard van vandaag, haal ik een klein fragmentje van gezondheidseconoom Bastian Ravesteijn.
Citaat:
De zwaarste beroepen zijn metselaar, timmerman, postsorteerder, bakker en verpleger.

Niet alleen zwaar werk is schadelijk voor de gezondheid. Zelf weinig mogen beslissen over de eigen dagtaak is dat ook. Elk jaar dat in die omstandigheden gewerkt wordt, staat gelijk met zes maanden ouder worden. De werknemers met het minste controle over hun job zijn bandwerkers, bedieners van machines in chemische fabrieken, metselaars, postsorteerders en kassamedewerkers.

Lees ik dat goed?
Maar 6 maanden ouder worden bij 1 jaar werk in die omstandigheden?

Ik teken er onmiddellijk voor.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 18 mei 2016 om 19:36.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 20:06   #53
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Lees ik dat goed?
Maar 6 maanden ouder worden bij 1 jaar werk in die omstandigheden?

Ik teken er onmiddellijk voor.
Ge zoudt het niet volhouden.
Verschillende spoorwegberoepen vallen onder de noemer van zwaar beroep, mijn beroep is er ook bij.
Aantal jaren gewerkt met het spoor worden vermenigvuldigd met 1.03 dus 1 jaar gewerkt telt voor 1,03 jaar.
42 jaren gewerkt worden dan iets meer en dus iets meer pensioen.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 20:45   #54
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ge zoudt het niet volhouden.
Verschillende spoorwegberoepen vallen onder de noemer van zwaar beroep, mijn beroep is er ook bij.
Aantal jaren gewerkt met het spoor worden vermenigvuldigd met 1.03 dus 1 jaar gewerkt telt voor 1,03 jaar.
42 jaren gewerkt worden dan iets meer en dus iets meer pensioen.
Het allerzwaarste beroep is dat van vakbondsafgevaardigde bij de NMBS. Men is vrijgesteld van vele taken, maar de stress is onmenselijk voornamelijk bij het behandelen van de zo talrijke sociale gevallen in dit onmenselijk staatsbedrijf.
Bovendien zijn er de niet te tellen betogingen in Brussel waarop men aanwezig dient te zijn om er de vele kilometers af te leggen in onaangepaste kleding.
De liters koffie, die er opgedronken dienen te worden in de eindeloze vergaderingen. Er is gewoon geen tijd om even te verpozen.
Dan is er nog de begeleiding van de talrijke stakingen om de veiligheid van de stakers te waarborgen. Het enige middel hierbij is vaak het spoor totaal onbruikbaar te maken.
U hebt het over een factor 1,03. Bij vakbondsafgevaardigden zou een factor 4,0 eigenlijk nog te kort schieten.
Oud 18 mei 2016, 22:06   #55
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het allerzwaarste beroep is dat van vakbondsafgevaardigde bij de NMBS. Men is vrijgesteld van vele taken, maar de stress is onmenselijk voornamelijk bij het behandelen van de zo talrijke sociale gevallen in dit onmenselijk staatsbedrijf.
Bovendien zijn er de niet te tellen betogingen in Brussel waarop men aanwezig dient te zijn om er de vele kilometers af te leggen in onaangepaste kleding.
De liters koffie, die er opgedronken dienen te worden in de eindeloze vergaderingen. Er is gewoon geen tijd om even te verpozen.
Dan is er nog de begeleiding van de talrijke stakingen om de veiligheid van de stakers te waarborgen. Het enige middel hierbij is vaak het spoor totaal onbruikbaar te maken.
U hebt het over een factor 1,03. Bij vakbondsafgevaardigden zou een factor 4,0 eigenlijk nog te kort schieten.
Juist.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 05:53   #56
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Dit is dan ook maar halftijds hé!

Voltijds is dat niet te doen, behalve voor individuen die het allemaal beter denken te weten natuurlijk.
Dat klopt niet wat je zegt. 7 x 12 uur is nog altijd 84 uur en die uren zijn gemiddeld, op een haar na, dubbel betaald.
84 uur is op zich al meer dan een half-time.

Laatst gewijzigd door Pericles : 19 mei 2016 om 05:56.
Oud 23 mei 2016, 10:32   #57
demonen
Banneling

Standaard

Minstens de helft van het personeel in de openbare sector komt in aanmerking voor de definiëring als "zwaar beroep". Dat moet blijken uit een voorstel van de overheidsvakbonden omtrent zware beroepen.
De vakbonden geven enkele voorbeelden van beroepen die als gevolg van de toepassing van de criteria als zwaar beroep dienen te worden erkend: brandweerlui en ambulanciers, douanebeambten, luchtverkeersleiders, huisvuilophalers en -verwerkers, loodsen, militairen, onderhouds- en schoonmaakpersoneel, opvoeders, cipiers, politie, personeel van de technische diensten, ateliers en groendiensten, onderwijs, veiligheidskorps justitie, postbodes, spoorleggers, rijdend personeel openbaar vervoer, verplegend en verzorgend personeel en kinderopvangbegeleiders.

Volgens de la Bruyère komt zeker de helft van het personeel van de openbare sector in aanmerking.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/mi...al-706785.html

Laatst gewijzigd door demonen : 23 mei 2016 om 10:51.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2016, 10:41   #58
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In het abonnee gedeelte van De Standaard van vandaag, haal ik een klein fragmentje van gezondheidseconoom Bastian Ravesteijn.

Citaat:
De zwaarste beroepen zijn metselaar, timmerman, postsorteerder, bakker en verpleger.

Niet alleen zwaar werk is schadelijk voor de gezondheid. Zelf weinig mogen beslissen over de eigen dagtaak is dat ook. Elk jaar dat in die omstandigheden gewerkt wordt, staat gelijk met zes maanden ouder worden. De werknemers met het minste controle over hun job zijn bandwerkers, bedieners van machines in chemische fabrieken, metselaars, postsorteerders en kassamedewerkers.
In principe zijn die 'fysieke' beroepen erg belastend en men komt dan altijd met rugproblemen af.

Wel niet vergeten dat de tijd van sleuren met zakken van 50 kg voorbij is. Dat zou ook niet meer mogen van de vakbond.

Gaten in de grond maakt men (tenzij het kleine zijn) niet meer met de schup maar met een machine.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 mei 2016 om 10:41.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2016, 10:48   #59
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In principe zijn die 'fysieke' beroepen erg belastend en men komt dan altijd met rugproblemen af.
Slijtage aan uw rug is toch objectief meetbaar.
Het probleem is dat je moet bewijzen dat dat komt door uw (huidig) werk.
Mensen van mijn generatie hebben meerdere herstructureringen/sluitingen meegemaakt en hebben meerdere werkgevers gehad.
Ik wens U veel succes!
De dag dat je niet meer meekan laat ELKE werkgever U vallen als een steen!

Laatst gewijzigd door demonen : 23 mei 2016 om 10:51.
Oud 23 mei 2016, 11:56   #60
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Minstens de helft van het personeel in de openbare sector komt in aanmerking voor de definiëring als "zwaar beroep". Dat moet blijken uit een voorstel van de overheidsvakbonden omtrent zware beroepen.
De vakbonden geven enkele voorbeelden van beroepen die als gevolg van de toepassing van de criteria als zwaar beroep dienen te worden erkend: brandweerlui en ambulanciers, douanebeambten, luchtverkeersleiders, huisvuilophalers en -verwerkers, loodsen, militairen, onderhouds- en schoonmaakpersoneel, opvoeders, cipiers, politie, personeel van de technische diensten, ateliers en groendiensten, onderwijs, veiligheidskorps justitie, postbodes, spoorleggers, rijdend personeel openbaar vervoer, verplegend en verzorgend personeel en kinderopvangbegeleiders.

Volgens de la Bruyère komt zeker de helft van het personeel van de openbare sector in aanmerking.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/mi...al-706785.html
De overheidsbonden zijn hun ambtenaren aan het beschermen bijvoorbeeld een chauffeur bij De Lijn zou een zwaar beroep zijn! En een chauffeur die bij een onderaannemer voor De Lijn rijdt en dus hetzelfde werk doet en eigenlijk meer uren presteert per week die komt niet in aanmerking want die werkt in de privé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be