Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2016, 09:15   #41
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ja dat is zondig, omdat onze aardbol simpelweg niet genoeg draagkracht heeft om iedereen dezelfde levensstandaard te geven zoals die van ons.
Dat is niet de fout van de vrije markt maar van de demografische expansie. De geboortecijfers in Afrika en Azië zijn waanzinnig hoog in vergelijking met die van Europa en Noord-Amerika. Het is dat wat onze planeet dreigt te gronde te richten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:17   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
u stelt dat niet vast, u suggereert. Net alsof België / Vlaanderen geen enorme hoeveelheden steenkool heeft gewonnen. Net alsof er een causaal verband bestaat tussen staatsschuld en grondstoffen.

Net alsof Nederland niet 1200 miljard in pensioenfondsen heeft, die volstrekt losstaan van de staatsschuld (die dus hoger zou moeten zijn?)

Ik wil best meegaan in bepaalde redeneringen, maar dan graag wel onderbouwd. Aardgasbaten zijn prima facie prettig, maar verklaren zeker niet het verschil.
De steenkool in België kostte de staat veel geld.
Het was omdat de Waalse hoogovens deze steenkool konden gebruiken dat ze in Vlaanderen zo lang opengebleven zijn.
  • De mijnen kosten nu nog veel geld, denk maar aan:
  • De mijnschade
  • De mensen met een stoflong
  • Het pompen dat in Eisden nog onverminderd doorgaat
  • ...

Ik denk wel dat wij mogen stellen dat aardgas een groot verschil maakt.
Enerzijds komt er geld binnen (België koopt aardgas in Nederland)
Anderzijds gaat er minder geld naar buiten.

België is een land dat bijna geen natuurlijke grondstoffen heeft dat men intern kan gebruiken en /of dat men kan exporteren.
Tot voor enkele jaren was de hoge toegevoegde waarde d.m.v. arbeid (vooral in Vlaanderen) een grote troef. Door de automatisaties, die ook geëxporteerd kunnen worden naar lagelonenlanden, heeft dit totaal geen waarde meer.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:32   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Volgens mij zijn uw ogen niet goed open.
Ik heb geen partij, en ik steun de huidige belastingsregering voor geen meter.
U bent/was nochtans voor de verkiezingen en ook nog erna een hevige supporter van deze regering.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:32   #44
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is niet de fout van de vrije markt maar van de demografische expansie. De geboortecijfers in Afrika en Azië zijn waanzinnig hoog in vergelijking met die van Europa en Noord-Amerika. Het is dat wat onze planeet dreigt te gronde te richten.
Dat ga je eraan doen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:39   #45
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De steenkool in België kostte de staat veel geld.
Het was omdat de Waalse hoogovens deze steenkool konden gebruiken dat ze in Vlaanderen zo lang opengebleven zijn.
  • De mijnen kosten nu nog veel geld, denk maar aan:
  • De mijnschade
  • De mensen met een stoflong
  • Het pompen dat in Eisden nog onverminderd doorgaat
  • ...

Ik denk wel dat wij mogen stellen dat aardgas een groot verschil maakt.
Enerzijds komt er geld binnen (België koopt aardgas in Nederland)
Anderzijds gaat er minder geld naar buiten.

België is een land dat bijna geen natuurlijke grondstoffen heeft dat men intern kan gebruiken en /of dat men kan exporteren.
Tot voor enkele jaren was de hoge toegevoegde waarde d.m.v. arbeid (vooral in Vlaanderen) een grote troef. Door de automatisaties, die ook geëxporteerd kunnen worden naar lagelonenlanden, heeft dit totaal geen waarde meer.
dat vind ik een ietwat onlogische redenering. In Nederland wordt aardgas ook door en ten behoeve van private partijen gewonnen. En de staat krijgt daar een soort van commissie over. Net als bij steenkool stopt dat als het niet economisch rendabel is om te winnen. Het is niet relevant of de opbrengsten uit uw steenkool bij publieke of private lichamen terecht is gekomen, de revenuen zijn feitelijk uw samenleving binnengekomen en worden aldaar rondgepompt. Uw staat heeft last van kosten verbonden met stoflongen, jazeker, en bij ons is er aardbevingschade aan huizen doordat de bodem schoksgewijs cm's lijkt in te klinken. Daar komt nog bij dat onze bodem sowieso al laag is en wij dus miljarden EUR moeten uitgeven om droge voeten te houden.
Nederland heeft niet/nauwelijks waterkracht bijvoorbeeld en onze energievoorziening draait voor een aanzienlijk deel op steenkool (helaas nog) wat wij dus bijvoorbeeld bij jullie moeten inkopen. Ook hebben wij geen kerncentrales.

U snijdt een goed punt aan dat hoogwaardige arbeid zowel bij jullie als bij ons, alsmede onze gezamenlijke strategische ligging, zorgt voor de welvaart. Echter dat dat voordeel weggeautomatiseerd kan worden deel ik niet met u. Het is al eeuwen vooral arbeid met lage toegevoegde waarde die weggeautomatiseerd wordt. Dat was al zo toen we mensen met emmertjes vervingen door windmolens duizend jaar geleden. En toen we trekschuiten vervingen door stoomtreintjes. En stoffenfabricage door stoomweefgetouwen. Heeft dat onze welvaart in de weg gestaan? In het geheel niet! Arbeid veranderd, dat klopt. En we zullen dus mee moeten veranderen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:44   #46
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De geboortecijfers in Afrika zijn al jaren waanzinnig hoog. Maar of het aan hen ligt dat de grondstoffen gaan uitputten durf ik betwijfelen.
Maar goed als de grondstoffen schaars gaan zijn, dan gaan die prijzen naar omhoog gaan. Er zullen dan minder en minder mensen zijn die toegang hebben tot die grondstoffen en de levensstandaard zal dan wel weer zakken. Dat is ook de werking van de vrije markt.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 09:48   #47
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U bent/was nochtans voor de verkiezingen en ook nog erna een hevige supporter van deze regering.
Ik ben nooit een supporter geweest van deze regering.
Ik ben wel een N-VA aanhanger geweest, voor deze regering.
Maar van de grote verandering merk ik niks. Het is allemaal dezelfde oude wijn, in dezelfde oude zakken.
Belastingen naar omhoog, langer werken, flexibeler werken, ...
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 10:11   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland heeft niet/nauwelijks waterkracht bijvoorbeeld en onze energievoorziening draait voor een aanzienlijk deel op steenkool (helaas nog) wat wij dus bijvoorbeeld bij jullie moeten inkopen. Ook hebben wij geen kerncentrales.

U snijdt een goed punt aan dat hoogwaardige arbeid zowel bij jullie als bij ons, alsmede onze gezamenlijke strategische ligging, zorgt voor de welvaart. Echter dat dat voordeel weggeautomatiseerd kan worden deel ik niet met u. Het is al eeuwen vooral arbeid met lage toegevoegde waarde die weggeautomatiseerd wordt. Dat was al zo toen we mensen met emmertjes vervingen door windmolens duizend jaar geleden. En toen we trekschuiten vervingen door stoomtreintjes. En stoffenfabricage door stoomweefgetouwen. Heeft dat onze welvaart in de weg gestaan? In het geheel niet! Arbeid veranderd, dat klopt. En we zullen dus mee moeten veranderen.
Nederland heeft Borsele, maar toegegeven, in vermogen kan dit niet op tegen Doel en Tihange. Maar het zou wel kunnen dat binnen een tiental jaren Nederland over meer kernenergie zal beschikken, dan dat Belgie nog zal hebben.
En vergeet niet dat hoe langer hoe meer volkeren (denk dan vooral aan Azie) hoogwaardige arbeid kunnen leveren, zodat we op dat vlak onze monopoliepositie aan het kwijtspelen zijn. Zie hier trouwens weinig echte innovaties. Dat is het probleem.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 10:44   #49
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Nederland heeft Borsele, maar toegegeven, in vermogen kan dit niet op tegen Doel en Tihange. Maar het zou wel kunnen dat binnen een tiental jaren Nederland over meer kernenergie zal beschikken, dan dat Belgie nog zal hebben.
En vergeet niet dat hoe langer hoe meer volkeren (denk dan vooral aan Azie) hoogwaardige arbeid kunnen leveren, zodat we op dat vlak onze monopoliepositie aan het kwijtspelen zijn. Zie hier trouwens weinig echte innovaties. Dat is het probleem.
Ik ben trouwens even benieuwd naar de mutatie in de overheidsschuld. Er staat dat België de grootste toename kent , maar waar is dat in gaan zitten. Net zo goed zit Nederland bij de grootste afbouwers, maar ook daar gaat het om bedragen die ik niet zo eentweedrie kan verklaren. Is dit een seizoenspatroon wellicht? Ik dacht dat de begrotingstekorten van onze beide landen ca 2-3% bedragen, waar komt dan dat verschil vandaan?
Ik weet dat Nederland een stuk van ABNAMRO naar de beurs heeft gebracht, maar dat is niet voldoende volgens mij.
Oud 24 juli 2016, 10:50   #50
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben trouwens even benieuwd naar de mutatie in de overheidsschuld. Er staat dat België de grootste toename kent , maar waar is dat in gaan zitten. Net zo goed zit Nederland bij de grootste afbouwers, maar ook daar gaat het om bedragen die ik niet zo eentweedrie kan verklaren. Is dit een seizoenspatroon wellicht? Ik dacht dat de begrotingstekorten van onze beide landen ca 2-3% bedragen, waar komt dan dat verschil vandaan?
Ik weet dat Nederland een stuk van ABNAMRO naar de beurs heeft gebracht, maar dat is niet voldoende volgens mij.
De aardgaswinning mag in privé handen zijn, dat is het punt niet.
Waar het om draait zijn de euro's die naar het buitenland gaan of die in eigen land blijven.

Trouwens, ik zou niet weten welke steenkool jullie bij ons kopen.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 11:14   #51
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De aardgaswinning mag in privé handen zijn, dat is het punt niet.
Waar het om draait zijn de euro's die naar het buitenland gaan of die in eigen land blijven.

Trouwens, ik zou niet weten welke steenkool jullie bij ons kopen.
onze grootste centrales draaien op steenkool, en dat wordt uiteraard op de wereldmarkt gekocht, dus ik neem aan ook bij jullie (als jullie dat tenminste verkopen)
Oud 24 juli 2016, 11:48   #52
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat ga je eraan doen ?
Wat ik er aan ga doen? Ik krijg zo de indruk dat u mij enorm veel macht toemeet. Als klein individu daar helemaal niets aan doen. En in feite kunnen de Europese "machthebbers" er ook zeer weinig aan doen. Hoe kunnen wij beletten dat moslims, onder aanmoediging van hun geestelijke leiders, kweken als konijnen? Hoe kunnen wij zwarte (niet-islamitische) Afrikanen ervan overtuigen dat het in hun eigen belang is om niet zo moordend veel kinderen op de wereld te zetten?
Eerlijk gezegd, ik sta tegenover die angstwekkende evolutie met een zeer pessimistische ingesteldheid. De Afrikaanse overbevolking zal op een gegeven ogenblik aanleiding geven tot een letterlijke stormloop op Europa. Europa dat er maar niet in slaagt zijn politiek-correct geïnspireerde schroom te overwinnen en zijn buitengrenzen manu-militari te bewaken en te beveiligen. Het enige wat Europese marineschepen in de Middellandse zee doen is ronddobberende gelukzoekers opvissen en naar...Europa (!) brengen. Dergelijk soort misbegrepen menslievendheid draagt bij tot de stille Europese ondergang. De uit zee boven gehaalde Afrikanen zouden doodeenvoudig na een eerste verzorging onherroepelijk terug moeten afgezet worden op de plaats van waar ze zich in zee gewaagd hebben: Lybië. Australië zet ongevraagde gelukzoekers zonder de minste aarzeling af op een van de Australië toebehorende eilanden en na verloop van tijd worden ze terug gerepatrieerd.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 14:12   #53
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het aandeel van Vlaanderen in de nationale schuld is 0 procent.
Een Waalse professor heeft dat enige tijd geleden zelfs uitdrukkelijk bevestigd.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 15:52   #54
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Het aandeel van Vlaanderen in de nationale schuld is 0 procent.
Een Waalse professor heeft dat enige tijd geleden zelfs uitdrukkelijk bevestigd.
Maakt uiteindelijk, rationeel gesproken, weinig uit, wie of wat er de oorzaak van zijn. De schuld, en het begrotingstekort zijn er.
Maar zo voortreffelijk doet Vlaanderen het ook niet. Op hunne eigen winkel hebben ze trouwens een begrotingstekort van een paar honderd miljoen, ondanks de toepassing van ne hoop windowdressing technieken. Ook Vlaanderen zit mee in de neerwaartse spiraal. Wallonie is dan wel een economisch kerkhof, overlevend van de geldstroom uit Vlaanderen, maar als ge het mij vraagt, heeft Vlaanderen toch ook een mentaliteitswijziging nodig.
Oud 24 juli 2016, 15:53   #55
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
onze grootste centrales draaien op steenkool, en dat wordt uiteraard op de wereldmarkt gekocht, dus ik neem aan ook bij jullie (als jullie dat tenminste verkopen)
Den tijd dat wij nog steenkool verkochten is al wel een tijdje geleden.
Oud 24 juli 2016, 16:43   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Den tijd dat wij nog steenkool verkochten is al wel een tijdje geleden.
Inderdaad, kolen uit Zuid-Afrika invoeren is goedkoper dan de steenkool hier naar boven halen.
Oud 24 juli 2016, 17:27   #57
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Inderdaad, kolen uit Zuid-Afrika invoeren is goedkoper dan de steenkool hier naar boven halen.
Dat was zelfs in de jaren zeventig al.
Oud 24 juli 2016, 17:44   #58
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
NVa kan het ook niet oplossen, daarvoor zit alles muurvast met dank aan onze Vlaamse klassiekers die liever hun zuilen spekten dan de Vlaamse belangen te verdedigen...
De NVA kan niet in een paar jaren oplossen wat anderen decennialang naar de bliksem hebben geholpen. Mocht de NVA er te vlug met vuile voeten doorgaan zou er nogal een hoerageroep zijn van al die anderen die daar een reden zouden in zien om de NVA zoals het VB te behandelen.
En daarna zouden ze rustig verder doen zoals ze al decennialang doen: alles langzaam aan laten rotten.
Ik lees hier regelmatig dat sommigen niet op de NVA meer zullen stemmen.
Op welke partij dan wel, die het volgens hen beter zal doen...blijft een groot geheim!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 17:50   #59
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Dit is de slechtste regering ooit.Zo diep in mijn zakken gegaan, niet normaal, en dat zonder resultaat. Als ik ooit één van de politici hier voor verantwoordelijk in levende lijve tegenkom sta ik niet voor mezelf in. Ze hebben me minstens een heel jaar inkomen bestolen en dat is dan nog gerekend zonder alle jaren die ik langer ga moeten werken. Serieus, mijn bloed kookt! Klootzakken.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2016, 17:50   #60
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat zijn volstrekte recht is. Veel belangrijker is dat ze hem opsporen en bij de vakbond buiten sjotten. In een vakorganisatie is geen plaats voor de bruine pest.
Wanneer men meent het VB als de "bruine pest" te moeten bestempelen, wat voor koosnaampje moet men dan geven aan de islampest met hun achterlijke moordenaars? Of zit daar niet het probleem waar we nu vooral mee worstelen?
De bomgordels van het VB? VBers die een ganse volle straat met mensen aan flarden rijden? VBers die met messen en bijlen anderen te lijf gaan?
Of moeten we blijven het VB verketteren om de echte smerige pestlijders waar zovele landen nu onder lijden niet te moeten bespreken?
Waren er die smerige islampestlijders niet, dan was er ook geen VB!
Maar we mogen op onze beide oren slapen, het VB hebben we onschadelijk gemaakt.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be