Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2016, 14:34   #41
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Mooi, maar wat is dat goede woord?
Wat denk je?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2016, 08:28   #42
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wat denk je?
Nu, ik dacht aan de diaspora en de Holocaust, kortom: het ware offer, waar zelfs Jezus nog een puntje aan kan zuigen.
Ongetwijfeld hebben ze (profeten als ze waren) Mein Kampf voorzien als de ware prediking.
Want laten we eerlijk zijn: hun strijd voor een Joods Koninkrijk is dik mislukt en was ook wel te voorzien.
Dit omdat toentertijd de Grieks-Romeinse cultuur die van het Jodendom dik voorbij was gegaan in een veel verdere ontwikkeling.
Oud 4 september 2016, 10:26   #43
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk. En waar haal je het vandaan dat hij tot de Romeinen predikte ??
Ik had geen hij op het oog, maar giste naar je bedoeling met 'het kon ook door het goede woord te prediken.' Ik geef het op. Wat bedoelde je daar mee?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2016, 15:52   #44
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik had geen hij op het oog, maar giste naar je bedoeling met 'het kon ook door het goede woord te prediken.' Ik geef het op. Wat bedoelde je daar mee?
Met het goede woord prediken werd opgeroepen om zich strenger aan de Wet ( van Mozes ) te houden. Radicaliseren met andere woorden. Dit om op de eis van de profeten te voldoen om een vrij Palestina te bekomen. ( zie Matt. 5 : 17 - 19 )
Oud 4 september 2016, 18:35   #45
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met het goede woord prediken werd opgeroepen om zich strenger aan de Wet ( van Mozes ) te houden. Radicaliseren met andere woorden. Dit om op de eis van de profeten te voldoen om een vrij Palestina te bekomen. ( zie Matt. 5 : 17 - 19 )
Je draait er om heen. Met terugkeren tot de Wet konden de zeloten geen vrij Palestina bekomen. Harriechristus schreef: "(een zeloot is) een strijder voor de vrijheid van de Joden, niet met de geest, maar met het zwaard, maar met geweld." Inderdaad, met radicaliseren kon dat wel, en dat betekent toch heus de wapens opnemen. Noem het strijden met de geest en het zwaard voor mijn part. Goed, in jouw opvatting was Jezus een Zeloot. Dat is mij al een jaar of langer duidelijk. Hou je het voor mogelijk dat hij Nazorener of Nazoreeër werd genoemd?
Oud 4 september 2016, 19:26   #46
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je draait er om heen. Met terugkeren tot de Wet konden de zeloten geen vrij Palestina bekomen.
O jazeker ! Zeloten waren vrome joden die ijverden voor een vrij Palestina ( Het Rijk Gods ). Hoe meer vrome joden, hoe groter de kans de er een eind aan deze bezetting zou komen. Dit was de voorspelling van profeten zoals o.a. Jesaja. Hoe meer ' afvallige joden ' ( die zich integreerden in de Helleense cultuur ) en die geen nut zagen in een onafhankelijk Palestina, hoe minder de zeloten op steun konden rekenen. Is het zo duidelijk ?

Citaat:
Harriechristus schreef: "(een zeloot is) een strijder voor de vrijheid van de Joden, niet met de geest, maar met het zwaard, maar met geweld." Inderdaad, met radicaliseren kon dat wel, en dat betekent toch heus de wapens opnemen.
Dat zeg ik toch ook !
Citaat:
Noem het strijden met de geest en het zwaard voor mijn part. Goed, in jouw opvatting was Jezus een Zeloot. Dat is mij al een jaar of langer duidelijk. Hou je het voor mogelijk dat hij Nazorener of Nazoreeër werd genoemd?
Sommige van jou vragen verbazen me soms. Hoe kun je nu nog vragen of het mogelijk was dat Jezus een nazarener was?? Natuurlijk was hij een nazarener, de jongste tak uit het geslacht David. ( WIKI : Netzer ("tak"). Hiermee zou verwezen worden naar de mogelijkheid dat Jezus tot de stamboom van David behoorde. Het gaat hier om Matteüs 2:23 waarbij mogelijk wordt verwezen naar Jesaja 11:1. Zie ook Nazoreeër.) Wat moet een koning zonder land ????
Oud 4 september 2016, 20:23   #47
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige van jou vragen verbazen me soms. Hoe kun je nu nog vragen of het mogelijk was dat Jezus een nazarener was?? Natuurlijk was hij een nazarener, de jongste tak uit het geslacht David. ( WIKI : Netzer ("tak"). Hiermee zou verwezen worden naar de mogelijkheid dat Jezus tot de stamboom van David behoorde. Het gaat hier om Matteüs 2:23 waarbij mogelijk wordt verwezen naar Jesaja 11:1. Zie ook Nazoreeër.) Wat moet een koning zonder land ????
Koning? Was er ook een profeet die hem zalfde?
Oud 4 september 2016, 21:41   #48
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Koning? Was er ook een profeet die hem zalfde?
De hogepriester Simon ( Petrus ) bar Jona. Geen profeet gezien profeten andere taken hadden.
Oud 5 september 2016, 07:03   #49
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe origineel....
Oud 5 september 2016, 08:04   #50
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe origineel....
Dit is niet zo origineel als je wat in deze materie thuis bent hoor. Dit wist men 50 jaar geleden al.
Oud 5 september 2016, 08:16   #51
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hogepriester Simon ( Petrus ) bar Jona. Geen profeet gezien profeten andere taken hadden.
Dat staat dus haaks op verhaal van het evangelie. De reconstructie van Verhoeven sluit beter aan bij het evangelie en de eerder genoemde tekst uit de Babylonische Talmoed. Sluit jij uit dat Jezus een magiër was? Want dat is toch de kern van het verhaal in het evangelie en de Talmoet.
Oud 5 september 2016, 09:18   #52
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat staat dus haaks op verhaal van het evangelie.
Neen hoor. Je moet enkel aandachtiger lezen. Vergeet niet dat het evangelie geschreven is onder vijandelijke bezetting.
Citaat:
De reconstructie van Verhoeven sluit beter aan bij het evangelie en de eerder genoemde tekst uit de Babylonische Talmoed.
Ja dat zal wel, maar daar zit nu net zijn probleem.
Citaat:
Sluit jij uit dat Jezus een magiër was? Want dat is toch de kern van het verhaal in het evangelie en de Talmoet.
Dat sluit ik zeker uit. De Babylonische Talmoed is pas enkele honderd jaar later geschreven en is dus geen referentie. Indien Jezus een magiër zou geweest zijn was hij aanhanger van het Mazdaïsme. https://en.wikipedia.org/wiki/Magi
Oud 5 september 2016, 10:06   #53
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen hoor. Je moet enkel aandachtiger lezen. Vergeet niet dat het evangelie geschreven is onder vijandelijke bezetting.

Ja dat zal wel, maar daar zit nu net zijn probleem.

Dat sluit ik zeker uit. De Babylonische Talmoed is pas enkele honderd jaar later geschreven en is dus geen referentie. Indien Jezus een magiër zou geweest zijn was hij aanhanger van het Mazdaïsme. https://en.wikipedia.org/wiki/Magi
En dat kan niet? Verhoeven meent dat de wonderen van Jezus nodig waren om zijn autoriteit als door God gezonden aan te tonen. Overigens was het volk bijgelovig en als er mensen werden vervolgt voor magie dan geloofden de leiders er ook in. Christenen geloven in magie, zeloten niet?
Oud 5 september 2016, 10:34   #54
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dat kan niet?
Neen, dat kan niet.
Citaat:
Verhoeven meent dat de wonderen van Jezus nodig waren om zijn autoriteit als door God gezonden aan te tonen.
Verhoeven is daar niet onderlegd genoeg in om zoiets te beweren.
Citaat:
Overigens was het volk bijgelovig en als er mensen werden vervolgt voor magie dan geloofden de leiders er ook in.
Dat de auteurs van het N.T. daar magie bijslepen is om van Jezus een mythisch figuur te maken. Het was zelfs onder joden verboden aan magie te doen. ( zie O.T. )
Citaat:
Christenen geloven in magie, zeloten niet?
Zo is dat.
Oud 5 september 2016, 11:18   #55
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat kan niet.

Verhoeven is daar niet onderlegd genoeg in om zoiets te beweren.

Dat de auteurs van het N.T. daar magie bijslepen is om van Jezus een mythisch figuur te maken. Het was zelfs onder joden verboden aan magie te doen. ( zie O.T. )

Zo is dat.
Elia en Elisa verrichtten ook wonderen en de meerderheid van de joden, de twaalf stammen, was ongeletterd en onwetend en trok zich weinig aan van de leiders in Jeruzalem. Ze hadden een lange geschiedenis die van magie doortrokken was. Dus wat dat betreft waren er genoeg joden die geloofden dat een genezing door God was verricht. Daarom is het argument van Verhoeven, en hij staat niet alleen daarin, n.m.m. plausibel.
Oud 5 september 2016, 11:35   #56
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is niet zo origineel als je wat in deze materie thuis bent hoor. Dit wist men 50 jaar geleden al.
Mijn opmerking was ironisch bedoelt, kortom dat de wet der Joden niet origineel was, en de christenen wisten dat 2000 jaar geleden al en daarom zijn de Zeloten dan ook mislukt.

Overigens zegt de wet dat Gij niet zult doden.
Oud 5 september 2016, 11:39   #57
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Elia en Elisa verrichtten ook wonderen en de meerderheid van de joden, de twaalf stammen, was ongeletterd en onwetend en trok zich weinig aan van de leiders in Jeruzalem. Ze hadden een lange geschiedenis die van magie doortrokken was. Dus wat dat betreft waren er genoeg joden die geloofden dat een genezing door God was verricht. Daarom is het argument van Verhoeven, en hij staat niet alleen daarin, n.m.m. plausibel.
Lees eens een ernstig naslagwerk i.p.v. dat.
Oud 6 september 2016, 11:14   #58
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoewel Paul Verhoeven de naam Zeloot niet noemt, is hij toch wel van mening dat Jezus een godsrijk op aarde predikte, en komt daarin dus met het Zelotisme overeen.
Ik vind zijn boek wel degelijk goed doordacht en onderbouwd.
Oud 6 september 2016, 11:27   #59
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoewel Paul Verhoeven de naam Zeloot niet noemt, is hij toch wel van mening dat Jezus een godsrijk op aarde predikte, en komt daarin dus met het Zelotisme overeen.
Allebei ben ik met je eens maar met de aantekening dat ik niet net als hij geloof in magie. Verhoeven heeft zelf een hevige spirituele ervaring gehad en kan zich goed voorstellen dat in de oudheid, toen vrijwel iedereen daar voor zeer vatbaar was, het werkt namelijk aanstekelijk, mensen van bepaalde kwalen genezen werden door geloof in de heler.

Laatst gewijzigd door Piero : 6 september 2016 om 11:28.
Oud 6 september 2016, 12:01   #60
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat komt omdat je er te weinig over weet om een gedegen vergelijk te maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be