Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2017, 22:05   #41
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Knopjes, inderdaad, maar dan wel van het soort dat je moet induwen en uittrekken, dus geen draaiknoppen of kantelknoppen. Het tsjoepke waar ik het specifiek over had waren de knoppen in het autoportier, voordat centrale vergrendeling en electronica opkwam. Je weet wel die stengeltjes die je omhoogtrok of naar beneden duwde. Ik heb geen flauw idee wat de juiste technische naam van die knopjes is. Ik heb dat altijd en overal gekend als "tsjoepkes".
Voor de uitspraak zie ik niet direct een Frans gelijkaardig woord. Maar neem "choppe", plaats er een "t" voor en verander de korte "o" klank in een korte "oe", en je hebt 'em volgens mij.
Oprechte dank mijnheer. Ik heb intussen verder gegoogeld en ik stel vast dat wellicht in een gelijkaardige betekenis ook tsjoeppeke of poepètteke wordt gebruikt. Wij hebben het woord poupette, dus ik dacht dat ik daarmee kon opschieten, maar poupette betekent totaal iets anders dan een knopje (of toets of muts of cuberon, whatever that may be).

Voor de uitspraak van tsjoepje zal ik uw duidelijke uitleg volgend voor de spiegel een poging wagen, maar voor het overige geef ik het op. Tsjoepje of tsjoepke blijkt geen bruikbaar goed Nederlands te zijn, dus ik laat het woord met een kennelijk uiterst veelvuldige betekenis graag over aan de Vlamingen onder u, voor onderling gebruik.

Niettemin mijn welgemeende dank aan allen die hebben getracht taalkundige hulp te bieden. En het woord cuberdon ken ik natuurlijk wel, maar het ging om cuberon (misschien slechts een tikfoutje ?).

En nu terug naar de strijkijzers op wielen…...

Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 oktober 2017 om 22:07.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2017, 22:40   #42
Gwylan
Minister-President

Standaard

Over strijkijzers op wielen gesproken….kwestie van de discussie terug op het gewenste spoor te zetten, met mijn excuses voor de zeer korte taalkundige zijweg.

Een vriendin van mij heeft onlangs van haar man als cadeau voor hun huwelijksverjaardag een wagentje gekregen als op de bovenste foto (in hetzelfde kleur, trouwens). Een goed voorbeeld van een strijkijzer op wielen, zou ik denken.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Marie-Eve bagnoles.jpg
Bekeken: 120
Grootte:  802,1 KB
ID: 107361
Absoluut niet mijn ding, maar haar past het wel als sportievelinge, en bovendien genieten sportieve modelletjes al zeer lang haar voorkeur. Haar vorige auto was bijvoorbeeld iets zoals op de onderste foto, maar glanzend zwart van kleur met een roodkleurig interieur.

Mijn man – autoliefhebber zijnd – is nogal kritisch voor dergelijke autootjes. Enkel een «echte» sportwagen is een sportwagen, volgens hem. Wat dat precies betekent is zoiets als met de tsjoepkes : het is niet echt uit te leggen….
Oud 30 oktober 2017, 23:12   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Over strijkijzers op wielen gesproken….kwestie van de discussie terug op het gewenste spoor te zetten, met mijn excuses voor de zeer korte taalkundige zijweg.

Een vriendin van mij heeft onlangs van haar man als cadeau voor hun huwelijksverjaardag een wagentje gekregen als op de bovenste foto (in hetzelfde kleur, trouwens). Een goed voorbeeld van een strijkijzer op wielen, zou ik denken.
Bijlage 107361
Absoluut niet mijn ding, maar haar past het wel als sportievelinge, en bovendien genieten sportieve modelletjes al zeer lang haar voorkeur. Haar vorige auto was bijvoorbeeld iets zoals op de onderste foto, maar glanzend zwart van kleur met een roodkleurig interieur.

Mijn man – autoliefhebber zijnd – is nogal kritisch voor dergelijke autootjes. Enkel een «echte» sportwagen is een sportwagen, volgens hem. Wat dat precies betekent is zoiets als met de tsjoepkes : het is niet echt uit te leggen….
He een auto die rijdt ! Is dat op een afgesloten weg ? Want ik zie auto's alleen nog stilstaan en aanschuiven
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2017, 23:18   #44
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bijlage 107361

De Cayman is en blijft stukken mooier dan het gedrocht 911.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 30 oktober 2017 om 23:20.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 00:56   #45
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tja meeuwtje,nu ga je echt kleur moeten bekennen....

Wat verstaat uw echtgenoot onder "sportwagen"....

Met wat rijdt hij momenteel,en wat is zijn droomwagen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 02:30   #46
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Tja meeuwtje,nu ga je echt kleur moeten bekennen....

Wat verstaat uw echtgenoot onder "sportwagen"....

Met wat rijdt hij momenteel,en wat is zijn droomwagen....
Vermits u de vraag stelt, mijnheer Svennies, zal ik zo goed mogelijk antwoorden, zonder daarom te veel in detail te gaan….

Mijn man is altijd een autoliefhebber geweest, en hij heeft dus al een stuk of wat automobielen verzameld. In het dagelijks gebruik rijdt hij altijd met «stevige» Duitse auto’s ; momenteel is dat in de regel een grote donkergrijze Audi SUV. Maar hij heeft onder andere ook twee «gedrochten», zoals mijnheer Dadeemelee ze (niet onterecht, naar mijn smaak) omschrijft : een witte «vintage» en een recente lichtgrijze.

Ik rij quasi nooit met zijn auto’s wegens teveel ingewikkelde tsjoepkes die ik gegarandeerd ongewenst ontregel en/of zelfs buiten dienst stel, maar eigenlijk vooral wegens een veel te gevaarlijk aantal steigerende paarden in het vooronder. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar mijn Peugeot 208 in Gris Aluminium met blauw/zwart interieur, en met inmiddels de gebruikelijke zomaar uit de lucht gevallen deukjes en krassen die aan mijn auto’s steeds een zekere natuurlijke charme geven.

Ik weet niet of mijn man een «droomwagen» voor ogen heeft en welke dat dan wel zou wezen, maar het zal in ieder geval niet een merk of modelletje zijn dat ikzelf zou kiezen : we hebben een nogal verschillende smaak wat dat betreft...

Laatst gewijzigd door Gwylan : 31 oktober 2017 om 02:51.
Oud 31 oktober 2017, 09:48   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei. Het is blijkbaar erg ingewikkeld. Een tsjoepke is dus niet enkel een knopje of een toets maar evenzeer een muts of een cuberon. Maar wat is een cuberon ? Is daar een ander woord voor dan tsjoepke ?
Een cuberon is een snoepje. Heel bekend.
Maar in Gent noemen ze dat ook een neuzeke of tjoepke
Oud 31 oktober 2017, 10:08   #48
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een cuberon is een snoepje. Heel bekend.
Maar in Gent noemen ze dat ook een neuzeke of tjoepke
Cuberdon.
http://www.conf-geldhof.be/nl/home

Heerlijke snoepjes. Verslavend lekker.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2017, 10:44   #49
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vermits u de vraag stelt, mijnheer Svennies, zal ik zo goed mogelijk antwoorden, zonder daarom te veel in detail te gaan….

Mijn man is altijd een autoliefhebber geweest, en hij heeft dus al een stuk of wat automobielen verzameld. In het dagelijks gebruik rijdt hij altijd met «stevige» Duitse auto’s ; momenteel is dat in de regel een grote donkergrijze Audi SUV. Maar hij heeft onder andere ook twee «gedrochten», zoals mijnheer Dadeemelee ze (niet onterecht, naar mijn smaak) omschrijft : een witte «vintage» en een recente lichtgrijze.

Ik rij quasi nooit met zijn auto’s wegens teveel ingewikkelde tsjoepkes die ik gegarandeerd ongewenst ontregel en/of zelfs buiten dienst stel, maar eigenlijk vooral wegens een veel te gevaarlijk aantal steigerende paarden in het vooronder. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar mijn Peugeot 208 in Gris Aluminium met blauw/zwart interieur, en met inmiddels de gebruikelijke zomaar uit de lucht gevallen deukjes en krassen die aan mijn auto’s steeds een zekere natuurlijke charme geven.

Ik weet niet of mijn man een «droomwagen» voor ogen heeft en welke dat dan wel zou wezen, maar het zal in ieder geval niet een merk of modelletje zijn dat ikzelf zou kiezen : we hebben een nogal verschillende smaak wat dat betreft...
Zomaar uit de lucht gevallen

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be