Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2004, 09:39   #41
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Of de ambtenaren een dagje meer of minder werken, dat merkt toch niemand.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 10:53   #42
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Gisteren op ATV was er een programma over de dag van de Dynastie. Reporters reden door Antwerpen op zoek naar Belgische vlaggen, en belden op verschillende plaatsen aan. Hartverwarmend!

[size=5]LEVE BELGIE, LEVE DE KONING, LEVE DE KROONPRINS![/size]
Oud 16 november 2004, 11:00   #43
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Gisteren op ATV was er een programma over de dag van de Dynastie. Reporters reden door Antwerpen op zoek naar Belgische vlaggen, en belden op verschillende plaatsen aan. Hartverwarmend!

[size=5]LEVE BELGIE, LEVE VLAANDEREN, LEVE DE NAR![/size]
Ze hebben waarschijnlijk met elk die een vlag uithing een gesprekje kunnen voeren en opgenomen om uit te zenden. Hoelang duurde de reportage, 2 minuten ?
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 11:01   #44
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben waarschijnlijk met elk die een vlag uithing een gesprekje kunnen voeren en opgenomen om uit te zenden. Hoelang duurde de reportage, 2 minuten ?
Had dan gekeken he.
Oud 16 november 2004, 11:03   #45
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onder andere een getuigenis van een mevrouw wiens vader verzetsstrijder was, en omgekomen was. Ze was alles verloren, en vertelde dat met tranen in de ogen. Zij besloot de reportage met:

LEVE BELGIE, LEVE DE KONING!
Oud 16 november 2004, 11:04   #46
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Had dan gekeken he.
Ik kan ATV niet ontvangen.
Oud 16 november 2004, 11:05   #47
Geertje

Standaard

Citaat:
Onder andere een getuigenis van een mevrouw wiens vader verzetsstrijder was, en omgekomen was. Ze was alles verloren, en vertelde dat met tranen in de ogen. Zij besloot de reportage met:

Ze was alles verloren : ook haar verstand zo te zien als je dan nog leve de koning wil roepen.
Oud 16 november 2004, 12:08   #48
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zielig.
Oud 16 november 2004, 12:23   #49
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Dat die (hoog-)bejaarde prinsen carnaval daar wat staan te zwaaien met hun Belgische trikolore vod interesseert geen mens, wel dat ze een dag "congé payée" hebben. Ondertussen gaat de ontmanteling van hun Belgikske verder.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 12:25   #50
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Monarchie rijmt niet met democratie: voorstel tot afschaffing politieke rol monarchie

Sinds 1866 wordt in België "Koningsdag" gevierd op 15 november, de datum van het naamfeest van Leopold (in de Germaanse kalender) en van Albert (in de gewone kalender). Koning Boudewijn besliste in 1951 om deze datum te behouden. Ook zijn broer Koning Albert II deed dit inmiddels. Ronduit N-VA! is van mening dat het vieren van een ondemocratisch en anachronistisch instituut als de monarchie een belediging is voor de democratie in Vlaanderen.

Naar goede republikeinse gewoonte zal Ronduit N-VA! op ‘Koningsdag’ dan ook de koe bij de horens vatten en aan het N-VA-Kamerlid Patrick De Groote vragen om opnieuw een voorstel in te dienen waardoor alle grondwetsartikels die de koning politieke macht toekennen voor herziening vatbaar worden verklaard. De N-VA-jongeren wensen hierdoor het politiek en maatschappelijk debat over de macht en de rol van de monarchie in de democratische samenleving van de 21e eeuw weer op te starten.

Een echte democratische volksvertegenwoordiging kan niet aanvaarden dat één familie via erfopvolging politieke macht krijgt toebedeeld. Zonder dat daarover zelfs maar vragen mogen gesteld worden, laat staan een politieke discussie kan gevoerd worden. Wie in een democratie politieke macht uitoefent, moet daarvoor verantwoording afleggen aan de volksvertegenwoordiging, aan de kiezers. Het is daarenboven een publiek geheim dat deze macht altijd gebruikt is geworden in het verzet tegen emancipatorische bewegingen: de Vlaamse, de sociale en de ethische ontvoogding. Het publiek heeft het recht te weten wie, namens het volk, wat doet. Indien men de discussie uit de weg wil gaan met het argument dat de monarchie het enige cement is van België, dat moet men het onderliggende probleem erkennen en er consequent naar handelen, d.w.z. beide gemeenschappen hun onafhankelijkheid geven. Ook dat is democratie.

In het besef dat de Vlaamse republiek nog niet voor morgen is, nodigen de N-VA-jongeren de andere zelfverklaarde ‘democratische’ partijen uit tot een open debat over alvast de politieke macht van de monarchie. Daarbij staat Ronduit N-VA! het Zweeds model voor ogen waar de functie van de monarchie beperkt is tot een louter ceremoniële, protocollaire rol. Dienaangaande worden in voorliggend voorstel alle grondwetsartikels die de koning politieke macht toebedelen voor herziening vatbaar verklaard. Deze hebben o.a. betrekking op de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke bevoegdheden van de koning, de bevoegdheid tot het benoemen en ontslaan van ministers, het bevel over de krijgsmacht (in tijden waarin België lid is van de NAVO en de EU!), het uitroepen van de staat van oorlog, de ondertekening van wetten en besluiten, het verlenen van adeldom, de senatoren van rechtswege, de eedformule, het genaderecht.

Voor Ronduit N-VA! is deze stap slechts het begin van de volledige afschaffing van dit ondemocratisch instituut.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 12:30   #51
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die goeie Belgicisten toch...

jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 12:45   #52
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Aan alle vrolijke Belgen, mensen die van het leven en het Belg-zijn genieten in plaats van hun hele gefrustreerde leven te zagen en te klagen over 'diene Konink' en 'den Belgique'; VROLIJKE KONINGSDAG GEWENST!

[size=7]LEVE DE KONING!!![/size]
[size=7]LEVE ONS BELGIË!![/size]
[font=Comic Sans MS][size=3]VROLIJKE VRIENDEN[/size][/font]

[font=Comic Sans MS]Vrolijke, vrolijke vrienden[/font]
[font=Comic Sans MS]Vrolijke vrienden, dat zijn wij[/font]
[font=Comic Sans MS]Vrolijke vrienden, dat zijn wij.[/font]

[font=Comic Sans MS]Als wij hier staan te zwaaien[/font]
[font=Comic Sans MS]Met onze driekleur vod[/font]
[font=Comic Sans MS]Dan klinkt het wel duizend keren[/font]

[font=Comic Sans MS]Als wij een handje of zoentje geven[/font]
[font=Comic Sans MS]Aan Berre, Flip of Tilleke[/font]

[font=Comic Sans MS]Als wij bij de koning, de koningin,[/font]
[font=Comic Sans MS]Prinsjes en prinsesjes zijn[/font]

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 16 november 2004 om 12:46.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 13:48   #53
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Zielig.
Inderdaad. Dat je je als jonge, vrijdenkende mens nog zo kan laten VANGEN door al dat nep-gedoe van het koningshuis. On-ge-lo-fe-lijk!

Een monarchie IS NIET MEER VAN DEZE TIJD! Al dat "leve de koning"-gedoe lijkt wel uit een krant van de jaren 40 te komen. Jeeesus, get a life!

Welkom in de 21ste eeuw.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 13:54   #54
Geertje

Standaard

Willem de spreker zal zijn naam moeten veranderen : Willem de zanger.
Oud 16 november 2004, 18:58   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg het ons eens uit wat je allemaal in dat rioolmagazinneke van het VB gelezen hebt...
eila manneke,
ik ben nog van een generatie die dat moeten leren heeft in 't scholeke.

Daarbij, 'k was nog mis.

Ik verwarde met de 21° juli, waarom die dag juist uitgekozen is voor de bleukische ('k heb moeite om dat woord uit te spreken, 'k heb moeite om dat woord te schrijven) feestdag.

Bovendien moet je niet proberen mij in 't kamp van 't behang te steken, want dat is me net iets te zweepachtig.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 19:34   #56
A
Gouverneur

Standaard

@ Flaminganten : om het met Antoon zijn woorden te zeggen , simpel en duidelijk ; zielig .

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 19:39   #57
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Inderdaad. Dat je je als jonge, vrijdenkende mens nog zo kan laten VANGEN door al dat nep-gedoe van het koningshuis. On-ge-lo-fe-lijk!.
Dat denk ik nu net van jongeren die nu zich laten vangen aan het hup-Vlaanderen gedoe , waar het bulkt van het ouderwetse conservatieve gezwets en waar het vergeven zit van gefrustreerden die kicken op de zieligaard uit te hangen . Waar het constructief denken bestaat uit destructieve theorien uit te vinden , fantastisch

Citaat:
Een monarchie IS NIET MEER VAN DEZE TIJD! Al dat "leve de koning"-gedoe lijkt wel uit een krant van de jaren 40 te komen. Jeeesus, get a life!

Welkom in de 21ste eeuw.
Welkom in de 21ste eeuw , inderdaad , laat je jaren '40 hup-Vlaanderen gedoe dan maar achterwege .

Wat baat het te stellen dat een monarchie niet meer van deze tijd is . Heb je soms de waarheid in pand , hebben jullie misschien het recht te beslissen wat wel van deze tijd is en wat niet . Djeezes , get a life in plaats van hopeloos wat gefrustreerde pseudodemocraten na te praten .

Oud 16 november 2004, 20:53   #58
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A

Heb je soms de waarheid in pand
Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar uit je reactie kan ik wel afleiden dat jij bijzonder gefrustreerd bent.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 16 november 2004 om 21:04.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 21:19   #59
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar uit je reactie kan ik wel afleiden dat jij bijzonder gefrustreerd bent.
Hier hoor ik 'in pand' . Lokaal verschil waarschijnlijk .

Gefrustreerd ? Eerder wat onstemd dat er jongeren zijn die anderen afschilderen als nitwitten afschilderen die zich zomaar laten vangen terwijl ze zelf zich laten vangen aan het destructieve vastgeroeste Vlaamsnationalisme

Oud 16 november 2004, 23:25   #60
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Hier hoor ik 'in pand' . Lokaal verschil waarschijnlijk .

Gefrustreerd ? Eerder wat onstemd dat er jongeren zijn die anderen afschilderen als nitwitten afschilderen die zich zomaar laten vangen terwijl ze zelf zich laten vangen aan het destructieve vastgeroeste Vlaamsnationalisme
Tsss...Zeno! wilde jou nog sparen... maar van mij mag het:
ik geloof je bijgevolg: jij hebt de waarheid "in pand".

Van welk pandjeshuis echter kan ik bij benadering niet zeggen..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be