Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2018, 09:08   #41
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik weet niks af van die uitzending. Maar zoals Micele zegt je blijft je in alle bochten wringen om die diesel te verdedigen
Ik denk dat het vechten wordt tegen de bierkaai. De diesel gaat precies dezelfde weg op als de tweetakt....ttz richting museum.
Sowieso de ganse verbrandingsmotor inclusief de benzine maar dat zal later zijn.
In de SUV klasse zijn diesels nog steeds meer dan 75% met Dieselmotoren uitgerust, omdat benzine geen alternatief zijn door de hoge CO2 uitstoot.

Overal tonen de verbruikscijfers aan dat benzine wagens in vergelijking met hun diesel uitvoeringen meer verbruiken, dus meer uitstoten.

Die voorbeelden heb je ook gehad.

Overal doen de producenten verder met diesel, behalve zij die er zo goed als geen verkochten of hun motoren aankopen.

Werd ook meer dan genoeg keren aangetoont.

De e-Freaks schermen ook graag met de inschrijvingen maar gaan voorbij aan het feit dat het aantal diesels in het totale wagenpark redelijk stabiel blijft, kan twee redenen hebben, ofwel gaan de diesels langer mee ofwel knallen benzinerijders hun wagen sneller de schroothoop op.
Feit is dat het aantal diesels redelijk stabiel blijft.

Laatst gewijzigd door dpg : 24 maart 2018 om 09:21.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 09:20   #42
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat radiogesprek kan me alles behalve overtuigen (ik heb ook wat moeite om Duits perfect te begrijpen). Ik zou er zeker geen diesel meer door kopen. Voor hetzelfde geld mag je er volgende week bijv Parijs niet meer mee in of Rotterdam.
Maar zoals Micele zegt je blijft je in alle bochten wringen om die diesel te verdedigen
Ik denk dat het vechten wordt tegen de bierkaai. De diesel gaat precies dezelfde weg op als de tweetakt....ttz richting museum.
Sowieso de ganse verbrandingsmotor inclusief de benzine maar dat zal later zijn.

De meeste van mijn kennissen allemaal vroegere dieselrijders kopen nu een benzine als ze een nieuwe kopen.....ik denk dat die trend onomkeerbaar wordt.
Ja ze halen een paar voorbeelden aan van een paar wagens.
Ze vertellen erbij dat er geen algemeen dieselverbod mogelijk is, alleen maar plaatselijke beperkte verboden enz

Ik heb een SUV 150PK diesel en een verbruik gemeten over meer dan 20.000 km van ongeveer 5,6 Liter op dit ogenblik, vanaf volgende maand zal dat een beetje stijgen omdat ik dan mijn zomerbanden erlop leg.

En hoe men het ook will draaien of keren, welke fantaziektes men ook aanhaald, er is geen enkele benzineuitvoering van mijn wagen met een gelijkaardig vermogen die deze verbruikskost kan benaderen.

Ik hoef niks te verdedigen, mijn verbruikscijfers en kosten doen dat.
Oud 24 maart 2018, 09:24   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
In de SUV klasse zijn diesels nog steeds meer dan 75% met Dieselmotoren uitgerust, omdat benzine geen alternatief zijn door de hoge CO2 uitstoot.

Overal tonen de verbruikscijfers aan dat benzine wagens in vergelijking met hun diesel uitvoeringen meer verbruiken, dus meer uitstoten.

Die voorbeelden heb je ook gehad.

Overal doen de producenten verder met diesel, behalve zij die er zo goed als geen verkochten of hun motoren aankopen.

Wird ook Meer dan genoeg keren aangetoont.

De e-Freaks schermen ook graag met de inschrijvingen maar gaan voorbij aan het feit dat het aantal diesels in het totale wagenpark redelijk stabiel blijft, kan twee redenen hebben, ofwel gaan de diesels langer mee ofwel knallen benzinerijders hun wagen sneller de schroothoop op.
Feit is dat het aantal diesels redelijk stabiel blijft.
En toch. Geloof of wentel je hoe je wil de diesel gaat er uit. Nog wat meer steden die diesels gaan verbieden en het is over. Of denkt U dat bedrijven nog bedrijfswagens in hun wagenpark gaan willen die de stad niet meer in mogen ?

https://www.trouw.nl/home/weg-met-de...den-~a75acbe5/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2018 om 09:27.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 09:28   #44
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
En toch. Geloof of wentel je hoe je wil de diesel gaat er uit. Nog wat meer steden die diesels gaan verbieden en het is over. Of denkt U dat bedrijven nog bedrijfswagens in hun wagenpark gaan willen die de stad niet meer in mogen ?

https://www.trouw.nl/home/weg-met-de...den-~a75acbe5/
Er is geen algemeen dieselverbod, zelfs in Antwerpen niet, ook in Duitsland niet, zelfs niet in Frankrijk .

Waar ben je dus over aan het zeveren.

Laatst gewijzigd door dpg : 24 maart 2018 om 09:31.
Oud 24 maart 2018, 10:45   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat radiogesprek kan me alles behalve overtuigen (ik heb ook wat moeite om Duits perfect te begrijpen). Ik zou er zeker geen diesel meer door kopen. Voor hetzelfde geld mag je er volgende week bijv Parijs niet meer mee in of Rotterdam.
Maar zoals Micele zegt je blijft je in alle bochten wringen om die diesel te verdedigen

De meeste van mijn kennissen allemaal vroegere dieselrijders kopen nu een benzine als ze een nieuwe kopen.....ik denk dat die trend onomkeerbaar wordt.
De kleinste dieselmotor van de nabije toekomst gaat al minstens 2000 cc zijn (bron VW, Mercedes, BMW), en wslk enkel vanaf grote middenklasse, SUV enz... PKs? zo vanaf 180 PK minimum, Mercedes spreekt van 195 PK voor de E-klasse:
http://www.faz.net/aktuell/technik-m...-14232679.html
VW gaat geen dieselmotoren meer inbouwen in de kleine en compacte lagere middenklasse: http://www.manager-magazin.de/untern...1195999-4.html

Om met de woorden van dpg te zeggen niet meer representatief voor de doorsnee Belg. Enkel voor de veelrijders die > 40.000 km in het buitenland rondcrossen.

Vraagt zich af hoelang nog. Volgens experten is euronorm 7 het einde van de diesel, die dan even duur wordt in aankoop als een middenklasse E-wagen.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2018 om 10:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2018, 10:51   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen algemeen dieselverbod, zelfs in Antwerpen niet, ook in Duitsland niet, zelfs niet in Frankrijk .

Algemeen dieselverbod misschien (nog) niet. Maar een auto waar ik op voorhand moet van weten waar ik er mee mag rijden mag je gerust van mij hebben. Ik moet hem niet en geloof me 90% van de mensen niet meer.
Zoals ik al zei de meeste mensen die ik ganser leven met een diesel heb weten rijden schakelen nu over op benzine als ze hun auto vervangen.

Het zit er wel aan te komen. Parijs Mexico Madrid Athene Stuttgart Rome Londen en meer en meer steden nog kleine 5 jaar en dan is het totaal gedaan.
Duitsland volgt en sowieso alle Scandinavische landen.

https://www.hln.be/wetenschap-planee...ngen~a61ae748/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2018 om 10:56.
Oud 24 maart 2018, 10:52   #47
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 24 maart 2018 om 10:53.
Oud 24 maart 2018, 10:56   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Diesel duurder

Maar ook het argument van de goedkopere brandstof gaat in rook op: op sommige plekken in ons land is diesel al duurder dan benzine. En het milieu-argument?

Indien in Antwerpen alle dieselwagens zouden vervangen worden door benzinewagens, zou de uitstoot van stikstofdioxide met ruim de helft afnemen, die van roet met 45%. Dat heeft het VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) op vraag van actiegroep Ademloos berekend. Die actiegroep wil de verkoop van dieselauto’s in ons land vanaf 2020 verbieden.

Macron eist leidersrol op
Frankrijk neemt daarin het voortouw: vanaf 2040 geldt bij onze zuiderburen een verbod op de verkoop van diesel- én benzinewagens. President Emmanuel Macron maakt zich sterk dat hij een leidersrol zal spelen in het bannen van fossiele brandstoffen.

Dat Duitsland gisteren de knoop doorhakte en steden met een slechte luchtkwaliteit toelaat dieselwagens te verbieden, is het zoveelste teken aan de wand. Duitsland telt 15 miljoen dieselrijders en het belang van de auto-industrie voor de Duitse economie valt niet te onderschatten. Eén op de zeven banen in Duitsland heeft direct of indirect te maken met die auto-industrie.

Nu is er dus ook Rome, met haar eeuwenoude monumenten, dat vanaf 2024 alle dieselwagens de toegang tot de stad zal verbieden. Zowat tweederde van de 1,8 miljoen nieuwe wagens die vorig jaar in Italië verkocht werden, waren dieselwagens.
Laat ze maar een diesel kopen. Wie laatst lacht best lacht.

Ofwel koop je een zuinige benzine met 4-weg-katalysator, ofwel een duurdere (degelijke) E-wagen en profiteer je nog van de tot 4000 € premie tem 2019.
Het kan zijn dat die premie verlengd wordt indien de E-wagens in 2020 nog altijd in aankoop 10k meer kosten, maar ik vermoed dat dit tegen dan maar 3-4k gaat zijn en dan schaffen ze die premie af. Zeer lage BIV en wegentaksvrijstelling zal wel nog langer duren.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2018 om 11:05.
Oud 24 maart 2018, 11:01   #49
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zit er wel aan te komen. Parijs Mexico Madrid Athene Stuttgart Rome Londen en meer en meer steden nog kleine 5 jaar en dan is het totaal gedaan.

Maar vandaag niet en dus blijf ik lekker met diesel rondrijden tenzij gij me de meerkost wilt betalen.

Oud 24 maart 2018, 11:05   #50
dpg
Banneling

Standaard

http://www.clever-tanken.de/tankstelle_details/28104

30-40% van de parking zal weer volzet zijn met Nederlanders en Belgen die naast hun goedkope boodschappen ook nog eens goedkoop tanken.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 25 maart 2018, 00:04   #51
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel mensen zullen noodgedwongen moeten blijven rijden met hun dieseltje wat ze zullen het aan de straatstenen niet meer kwijt raken.
Zo is het ook de tweetakt vergaan.
Natuurlijk,... net zoals ze voorheen en nu nog steeds, noodgedwongen aangewezen waren op een diesel omdat ze een zware last trokken, een diesel die die last kan en mag trekken.

Vanaf dat ge een last trekt van 1800 kg of meer, kunt ge het met uw naft wel schudden of ge moet uw heil gaan zoeken in een 3500 cc of meer en dan betaal je je niet alleen blauw aan taks maar ook aan verzekering en aan verbruik. En bovendien kun je daar maar best geen gewone auto voor spannen of ge gaat nog wat dieper mogen in uw portemonnee tasten voor het, om de haverklap, vervangen van de koppeling, want die pruts schijfjes die ze daar nu in stoppen zijn om mee te lachen.

Laatst gewijzigd door Garry : 25 maart 2018 om 00:07.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 00:14   #52
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

[quote=Micele;8674163]

dubbel

Laatst gewijzigd door Garry : 25 maart 2018 om 00:18.
Oud 25 maart 2018, 00:15   #53
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

[quote=Micele;8674163]
Diesel duurder

Maar ook het argument van de goedkopere brandstof gaat in rook op: op sommige plekken in ons land is diesel al duurder dan benzine. En het milieu-argument?

Indien in Antwerpen alle dieselwagens zouden vervangen worden door benzinewagens, zou de uitstoot van stikstofdioxide met ruim de helft afnemen, die van roet met 45%. Dat heeft het VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) op vraag van actiegroep Ademloos berekend. Die actiegroep wil de verkoop van dieselauto’s in ons land vanaf 2020 verbieden.

Macron eist leidersrol op
Frankrijk neemt daarin het voortouw: vanaf 2040 geldt bij onze zuiderburen een verbod op de verkoop van diesel- én benzinewagens. President Emmanuel Macron maakt zich sterk dat hij een leidersrol zal spelen in het bannen van fossiele brandstoffen.

Dat Duitsland gisteren de knoop doorhakte en steden met een slechte luchtkwaliteit toelaat dieselwagens te verbieden, is het zoveelste teken aan de wand. Duitsland telt 15 miljoen dieselrijders en het belang van de auto-industrie voor de Duitse economie valt niet te onderschatten. Eén op de zeven banen in Duitsland heeft direct of indirect te maken met die auto-industrie.

Nu is er dus ook Rome, met haar eeuwenoude monumenten, dat vanaf 2024 alle dieselwagens de toegang tot de stad zal verbieden. Zowat tweederde van de 1,8 miljoen nieuwe wagens die vorig jaar in Italië verkocht werden, waren dieselwagens. [quote=Micele;8674163]

Dan gaan ze toch met een klein probleemke zitten denk ik;
http://www.knack.be/nieuws/auto/zond...ad-948387.html

Laatst gewijzigd door Garry : 25 maart 2018 om 00:17.
Oud 25 maart 2018, 00:23   #54
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Algemeen dieselverbod misschien (nog) niet. Maar een auto waar ik op voorhand moet van weten waar ik er mee mag rijden mag je gerust van mij hebben. Ik moet hem niet en geloof me 90% van de mensen niet meer.
Zoals ik al zei de meeste mensen die ik ganser leven met een diesel heb weten rijden schakelen nu over op benzine als ze hun auto vervangen.

Waar maak je je eigenlijk druk om?

Zelfs wanneer iedereen in België morgen zijn diesel zou van de hand doen, rijden die allemaal in Afrika gewoon verder.

Resultaat; ze hebben dan hier weer maar eens dik in de mensen hun portemonnee gegrabbeld en de lucht is er geen moer zuiverder van geworden.
Oud 25 maart 2018, 00:34   #55
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De volgende stap zal zijn dat ge met een billekar moet rijden en dat het verboden wordt van scheten te laten.
Oud 25 maart 2018, 01:09   #56
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Wat zitten ze hier nu allemaal te lullen over dat diesels straks niet langer binnen de stad mogen. Er zijn er hier een flink pak die zich gelukkig wanen met een natte droom.

Diesels die niet meer de stad in mogen!!! Mij lijkt het eerder te gaan over hier en daar een enkeling die niet meer in de stad mag, de grote meerderheid gaat lekker vrij uit verder komen stinken.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02658458

Laatst gewijzigd door Garry : 25 maart 2018 om 01:10.
Oud 25 maart 2018, 06:31   #57
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik moet me aansluiten bij de stelling dat diesel,de brandstof,zijn tijd gehad heeft bij personenwagens met kleinere cilinderinhoud..Zoals ondergetekende persoonlijk gemerkt heeft bij de aankoop van zijn nieuwe voituur werd ,(hoewel mijn oude wagen een diesel was),er zelfs op geen enkele manier door de verkoper een diesel aangeboden.Het is iets wat je nu ZELF zult moeten vragen en het valt maar te bezien hoe snel die nog leverbaar zal zijn...(wat een verschil met mijn vorige aankoop toen je om een benzinewagen moest VRAGEN,maar dat leek op dat moment,2003,eigenlijk nogal dom)

Ondertussen houd ik 2 technologien in de gaten,ten eerste de "hybridisering" van verbrandingsmotoren die dieseltechniek(zelfontbranding) en benzineontsteking(eventuele ontstekingsbehoeftes) combineren om naar verluid een superieur type verbrandingsmotoren te geven zoals:
http://www.mazda.com/en/innovation/technology/skyactiv/

En natuurlijk,we merken het al bij onze huidige wagens waar er ERG veel elektriek nodg is buiten het rijden om,hetgeen de huidge loodzuurtechnologie batterijen (zelfs EFB,AGM en wathever) eigenlijk al te zwaar belast, is er (alweer)een sprong nodig in het beschikbare electrische vermogen aan boord

Vandaar het 48V boordnet dat er wel zal doorkomen dunkt me.

http://artemis-ioe.eu/events/present...ems_Final_.pdf

Het zijn dergelijke technolgische stapjes die ervoor zullen zorgen dat straks IEDERE auto die geen pure EV is,in ieder geval "hybride",in meer of mindere mate,zal zijn....
En dat verbruiks- en uitstootnormen in ieder geval beter zullen overeenstemmen met de werkelijkheid

Dit kan natuurlijk allemaal volmaakt nutteloos blijken te zijn mocht pure EV-technologie snel VEEL goedkoper worden en de produktie-capaciteitsproblemen en behoefte aan strategische (zeldzame) materialen verminderen....Er zijn fabrikanten (eigenlijk de ganse "oude" club),die daarop niet speculeren en overal een hand in houden.

Laatst gewijzigd door kelt : 25 maart 2018 om 06:40.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2018, 08:22   #58
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wat zitten ze hier nu allemaal te lullen over dat diesels straks niet langer binnen de stad mogen. Er zijn er hier een flink pak die zich gelukkig wanen met een natte droom.

Diesels die niet meer de stad in mogen!!! Mij lijkt het eerder te gaan over hier en daar een enkeling die niet meer in de stad mag, de grote meerderheid gaat lekker vrij uit verder komen stinken.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02658458

De afbeelding hierboven zegt alles.

Dieselverbod in een LEZ noemen ze dat dan.
Oud 25 maart 2018, 09:43   #59
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Ik ben 70 jaar. De dag dat diesels volledig verleden tijd zullen zijn zal ik niet meer meemaken, daar ben ik wel van overtuigd.
Oud 25 maart 2018, 09:43   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Duitsland begint de laatste week dat de eigenaars van een oude diesel (euro 1 tot euro 4) een extra milieupremie kunnen kasseren van bepaalde constructeurs indien ze een nieuwe wagen kopen.

Naargelang de prijs-grootte van de nieuwe wagen kan dat tot 10k en meer oplopen...

Voor een compacte wagen genre Ford Focus of VW Golf is dat bvb 5000 €.

ams geeft een premie-overzicht van alle 21 merken, dus tot 1 april 2018:

Citaat:
https://www.auto-motor-und-sport.de/...el-alle-infos/
UMWELTPRÄMIE FÜR ALTE DIESEL VERLÄNGERT
Das zahlen BMW, VW, Toyota & Co. für ihren gebrauchten Diesel

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2018 om 09:52.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be