Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2018, 16:18   #41
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist.

Wel juist: "... discriminatie op basis van gender niet mag in een door de wet omschreven gevallen".

In artikel 4 staat de draagwijdte van de wet. Als u een figurant zoekt voor een Jezusfiguur in een stoet, mag u zich als organisator probleemloos beperken tot mannen. U maakt overduidelijk een onderscheid. En het is niet strafbaar. Niet zo wanneer de organisator een vrouw zoekt om Maria spelen. Het onderscheid dat hier gemaakt wordt tussen de geslachten, is onmiskenbaar maar niet strafbaar.
Waar u mee komt aandraven slaat natuurlijk nergens op. Want niets weerhoudt u Maria door een man te laten spelen en Jozef door een vrouw, laat me weten wanneer u Maria speelt?
De wet omschrijft het principe, mannen wel een hand geven en vervolgens een vrouw niet, omdat ze een vrouw is bijvoorbeeld.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2018, 16:20   #42
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer dringt een correctie zich op: dat geldt voor iedere burger op al die terreinen die niet door de wetgeving gedekt zijn zoals omschreven in artikel 4.

Als een bepaalde vrijmetselaarsloge enkel mannen als lid toelaat, dan mag dat. De wet ter bestrijding van discriminatie komt niet tussen in de organisatie van private verenigingen. En dat is nu essentieel (en hopelijk dringt het eens tot u door): enkel die zaken zijn discriminerend die door de wet ook zo worden omschreven. Daarom is er artikel 4.
Ik ben in de lach geschoten, dank u wel!De correctie dringt zich op, wie denk je wel te zijn? Er zijn trouwens gemengde loges, hoe beperkt is je kennis!
Oud 10 mei 2018, 17:25   #43
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Samengevat: Uitschot (vb+nva) heeft gewoon ander uitschot nodig om te scoren bij de verkiezingen, inhoudsloos als ze zijn.
N-VA past nochtans naadloos tussen de andere Belgische partijen.

Samengevat: alle Belgische politici zijn uitschot.
Oud 10 mei 2018, 17:55   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waar u mee komt aandraven slaat natuurlijk nergens op. Want niets weerhoudt u Maria door een man te laten spelen en Jozef door een vrouw, laat me weten wanneer u Maria speelt?
De wet omschrijft het principe, mannen wel een hand geven en vervolgens een vrouw niet, omdat ze een vrouw is bijvoorbeeld.
Schijnbaar leest u niet wat er staat. Ik herhaal het dus maar eens: is het volgens u discriminerend als een toneelgezelschap een man (en alleen een man) zoekt om de Jezusfiguur te spelen? Is het volgens u discriminerend als een groep een vrouw (en alleen een vrouw) zoekt om Maria te spelen in een optocht?

Dat lijkt me toch een heel duidelijk onderscheid op basis van geslacht. En dat voor een specifieke functie.

Komt hier dan niet het principe in het gedrang?

En ik blijf het herhalen (en u bent overduidelijk niet in staat het te weerleggen): op basis van artikel 4 van de wet ter bestrijding van de discriminatie kan uw stelling niet gehonoreerd worden dat als vrouw geen hand geven aan een man discriminatie zou inhouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2018, 17:59   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben in de lach geschoten, dank u wel!De correctie dringt zich op, wie denk je wel te zijn? Er zijn trouwens gemengde loges, hoe beperkt is je kennis!
Natuurlijk bestaan er gemengde loges, maar dat was niet mijn insteek. Ik herhaal het eventjes, want u ging er totaal niet op in:

Citaat:
Alweer dringt een correctie zich op: dat geldt voor iedere burger op al die terreinen die niet door de wetgeving gedekt zijn zoals omschreven in artikel 4.

Als een bepaalde vrijmetselaarsloge enkel mannen als lid toelaat, dan mag dat. De wet ter bestrijding van discriminatie komt niet tussen in de organisatie van private verenigingen. En dat is nu essentieel (en hopelijk dringt het eens tot u door): enkel die zaken zijn discriminerend die door de wet ook zo worden omschreven. Daarom is er artikel 4.
Ik breid het trouwens nogmaals uit: de katholieke Kerk mag probleemloos haar gewijde ambten alleen openstellen voor mannen. Alhoewel dit natuurlijk een overduidelijk onderscheid is naar geslacht, houdt het overeenkomstig artikel 4 geen discriminatie in. De wet ter bestrijding van discriminatie is in dergelijke gevallen immers niet van toepassing.

Indien wel (zoals u toch lijkt te suggereren), dan zou er een wettelijke hefboom zijn in Belgë om de Kerk tot het openstellen van het gewijd ambt voor vrouwen. En de handeling zelf van het beperken van de toegang tot de wijding zou een strafbare daad zijn.

En wat zien: de overheid komt niet in actie. En ook geen enkele burger blijkbaar, alhoewel er in dit land toch voldoende mensen zijn die de katholieke Kerk geen warm hart toedragen.
Oud 10 mei 2018, 18:02   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het even opgezocht. Er bestaan loges die enkel toegankelijk zijn voor mannen, en enkel toegankelijk voor vrouwen.

Dat lijkt me toch een onderscheid naar geslacht, nietwaar?! Volgens u dus discriminerend. En bijgevolg strafbaar.

Waarom grijpt de overheid niet in?
Oud 10 mei 2018, 23:44   #47
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schijnbaar leest u niet wat er staat. Ik herhaal het dus maar eens: is het volgens u discriminerend als een toneelgezelschap een man (en alleen een man) zoekt om de Jezusfiguur te spelen? Is het volgens u discriminerend als een groep een vrouw (en alleen een vrouw) zoekt om Maria te spelen in een optocht?

Dat lijkt me toch een heel duidelijk onderscheid op basis van geslacht. En dat voor een specifieke functie.

Komt hier dan niet het principe in het gedrang?

En ik blijf het herhalen (en u bent overduidelijk niet in staat het te weerleggen): op basis van artikel 4 van de wet ter bestrijding van de discriminatie kan uw stelling niet gehonoreerd worden dat als vrouw geen hand geven aan een man discriminatie zou inhouden.
ik lees anders wel wat er staat, nog maar eens Jan? Hoe vaak moet je bij jou hetzelfde weerleggen, beantwoorden wat al besproken werd? Laat het weten wanneer je Maria speelt en met jurk en hakken op de cover staat, want het mag!
Oud 10 mei 2018, 23:45   #48
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het even opgezocht. Er bestaan loges die enkel toegankelijk zijn voor mannen, en enkel toegankelijk voor vrouwen.

Dat lijkt me toch een onderscheid naar geslacht, nietwaar?! Volgens u dus discriminerend. En bijgevolg strafbaar.

Waarom grijpt de overheid niet in?
En gemengd...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be