Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2018, 22:05   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Voor de partij die dat niet half over kop zoals de Brexit wil doen maar eerst de paden effent en de juiste moment afwacht. Catalonië bv. was te vroeg en te slecht voorbereid. Als een aantal andere landen uw onafhankelijkheid niet erkennen, en dat zie ik Europa nog niet zo direkt doen, sta je alleen maar in de stront. Langzaam maar zeker is het beste.
Dan kom ik automatisch bij de vraag: wat heeft de N-VA op de vlak bereikt sedert ze in de regering zit?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 22:14   #42
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tsjechië bijvoorbeeld dan weer wel, en er zijn voorbeelden legio.

Het gegeven is simpel, als de onafhankelijkheid effectief is, dan erkend men dat, punt.

Het gesemmel van de N-VA is alleen tijdsverlies. Het zijn en blijven hobby nationalisten zoals we er al eerder gehad hebben. We gaan er nergens mee geraken, er is geen enkel plan voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.
N-VA is niet anders dan een voortzetting van het VU, meelopers met de wolven in het bos. Het communautair zal met de N-VA -NOOIT- op tafel komen. Van verloren stem gesproken,... dat is pas een echte verloren stem.
Wie dat nu nog niet beseft zal het wel nooit beseffen.

Laatst gewijzigd door Garry : 9 september 2018 om 22:15.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 22:18   #43
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan kom ik automatisch bij de vraag: wat heeft de N-VA op de vlak bereikt sedert ze in de regering zit?
En hoeveel jaar denkt hij dat ze nog gaan nodig hebben om tot een resultaat te komen?
Oud 9 september 2018, 22:27   #44
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sorry indien je vindt dat ik jou slecht begrepen heb. Maar ik vrees dat jij mijn boodschap evenzeer slecht begrepen hebt. Ik ben helemaal voor het uitoefenen van het stemrecht. Zolang ik leef en mijn geestelijke en fysieke toestand dat toelaat ga ik zeker telkens stemmen. Waar ik evenwel vierkant tegen ben is die idiotie van die opkomstplicht waarbij het de wetgever blijkbaar geen bal kan schelen als je uit balorigheid (omdat je moest opkomen) in het stemhokje op het stembiljet een nul schrijft, "zot" of iets dergelijks. Met het computerstemmen is dat natuurlijk niet meer mogelijk. Maar een smerig kereltje met wat kennis van informatica kan ook nog proberen te knoeien met de computer...
Ik ben ook steeds tegen de opkomstplicht geweest hoewel ik er de laatste tijd eerder voorstander van ben geworden. De democratie wordt sowieso binnen afzienbare tijd onze ondergang en zonder opkomstplicht vermoed ik dat dat nog sneller zo zal zijn dan met.
Oud 9 september 2018, 22:34   #45
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
nougabollen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 22:46   #46
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Stel dat er niet alleen in Brussel 50% mensen niet zouden gaan stemmen maar in heel Belgique. Dat zou niet alleen paniek veroorzaken, maar ook serieuze veranderingen uitlokken.
Ik gok dat vooral de moslims niet gaan stemmen,gelukkig maar.
Oud 10 september 2018, 07:24   #48
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het grootste probleem met electronisch stemmen is dat de kiezers beroofd worden van de mogelijkheid om de verkiezingen waaraan ze deelnemen ook effectief te controleren.

Maar er kunnen wel degelijk ook andere dingen fout lopen.

https://www.knack.be/nieuws/tag/elek...mmen-9510.html
Ook met het papieren stemmen heb je die mogelijkheid van controle niet.

Digitaal stemmen kan wel maar dan moet je via een compleet ander systeem werken. Aangezien er dan niet kan geknoeid worden gaan de huidige politieke partijen het daar niet mee eens zijn.
Oud 10 september 2018, 07:28   #49
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Deze avond op een feestje geweest met nogal wat genodigde en verbazingwekkend hoeveel onder hen het VB toejuichten . Desalniettemin waren er weer enkelen onder hen die, naar hun zeggen vroeger zelfs mee gedemonstreerd hebben met het VB, nu oordelen ze dat stemmen voor het VB een verloren stem is.

Nee, dat is geen geen verloren stem, stemmen voor de andere partijen, dat is pas een verloren stem. Ze kruipen na de verkiezingen toch op elkaars schouders om toch maar mee te kunnen deelnemen aan de macht, of beter gezegd aan de postjesverdeling.

Op die manier zijn het toch steeds de zelfde mensen die aan de macht komen. Welke zin heeft het dan nog om te gaan kiezen. Dat zijn pas echte verloren stemmen gezien er nooit, maar dan ook NOOIT ook maar iets zal veranderen op die manier.
ik zou verschil maken tussen gemeentelijk en federaal.

een serieuze waarschuwing mag wel eens.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 07:43   #50
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat maakt het voor je uit wie die meerderheid is als je een proteststem uitbrengt door bv blanco te stemmen?
blanco stemmen kun je niet gelijkstellen met een proteststem. Dat kan even goed een leegloper zijn die liever in zijn bed bleef liggen.

bewust ongeldig gemaakte stembiljetten daarentegen zijn een vorm van protest.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 07:45   #51
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Zijn er in de praktijk eigenlijk boetes indien men gewoon niet komt opdagen? Of dient men een of ander excuus te bedenken? Hoe doen die 50 procent Brusselaars dat? Of zijn er boetes voor sommigen en niet voor anderen?
alsjeblief zeg...

Het KAN toch niet dat iemand anno 2018 op een politiek forum nog dergelijke basale vragen stelt ???
Oud 10 september 2018, 07:51   #52
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ALLE partijen spreken voor zichzelf.

Dat fabeltje dat een stem voor het VB een verloren stem is klopt enkel in die zin dat het CS die partij niet toelaat om te doen waar ze democratisch voor verkozen werd: Haar kiezers vertegenwoordigen in een regering.
Waar niet over gepiept wordt is dat élke stem die naar het VB gaat een stem is die een andere partij verliest. Een stem voor het VB is géén verloren stem in die zin dat er stemmen van de andere partijen worden afgesnoept, en dat dit tot de vorming van onwerkbare coalities leidt, met onmacht om te regeren en resultaten te boeken tot gevolg. Wat leidt tot ontevredenheid van steeds meer kiezers.
Dat is manifest fout : moet zijn : "Haar kiezers vertegenwoordigen in een parlement.

En niemand belet die verkozenen om hun zetel op te nemen.
Oud 10 september 2018, 07:53   #53
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
blanco stemmen kun je niet gelijkstellen met een proteststem. Dat kan even goed een leegloper zijn die liever in zijn bed bleef liggen.

bewust ongeldig gemaakte stembiljetten daarentegen zijn een vorm van protest.
maar waar zijn er nog stembiljetten? ...
Oud 10 september 2018, 07:57   #54
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alsjeblief zeg...
Het KAN toch niet dat iemand anno 2018 op een politiek forum nog dergelijke basale vragen stelt ???
Correctie: daarom is't ook een Bachanale vraag, he.
Oud 10 september 2018, 08:01   #55
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar waar zijn er nog stembiljetten? ...
Dat is zo... In mijn uithoek van oost vlaanderen kan dat nog maar voor de grootste hoop kiezers klopt het wat je zegt.

Een stuk charme & folklore gaat verloren. Vroeger waren er altijd van die kunstwerkjes bij de kiesbrieven. Sommigen maakten er een tekening op, anderen schreven een hele epistel verwensingen. Ook de klassiekers : "zakkenvullers" "bandieten" "postjespakkers" "kust allemaal mijn kloten" "gangsters" behoorden tot het couleur local in de telbureau's. Zo konden de bijzitters ook nog eens lachen.
Oud 10 september 2018, 08:04   #56
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zo... In mijn uithoek van oost vlaanderen kan dat nog maar voor de grootste hoop kiezers klopt het wat je zegt.

Een stuk charme & folklore gaat verloren. Vroeger waren er altijd van die kunstwerkjes bij de kiesbrieven. Sommigen maakten er een tekening op, anderen schreven een hele epistel verwensingen. Ook de klassiekers : "zakkenvullers" "bandieten" "postjespakkers" "kust allemaal mijn kloten" "gangsters" behoorden tot het couleur local in de telbureau's. Zo konden de bijzitters ook nog eens lachen.
Stemde de Schoof vroeger in uwe ongeciviliseerde uithoek?
Oud 10 september 2018, 08:14   #57
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

niet de bijzitters, de tellers in het telbureau.
Oud 10 september 2018, 11:14   #58
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je die vraag stelt moet je ook de vraag stellen wie van de andere partijen de hele tijd op dat vlak met de handrem op gereden hebben. Blijkbaar ben je Monsieur Non vergeten????
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 11:22   #59
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk wilt SP.A en CD&V dat de stemplicht blijft. Als ze het afschaffen halen ze nooit nog een kiesdrempel.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 11:37   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Natuurlijk wilt SP.A en CD&V dat de stemplicht blijft. Als ze het afschaffen halen ze nooit nog een kiesdrempel.
Daarom zal, moest de dag ooit komen dat de kies/opkomstplicht wordt afgeschaft, dit gekoppeld zijn aan het afschaffen van de kiesdrempel.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 september 2018 om 11:40.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be