![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik had Antwerpen eens gezet in de stemtest en het was stelling 16 van 25
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 26 september 2018 om 21:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uitgaven ruw 10000/ jaar Geraamde sociale bijdragen op jaarbasis: € 10546.2 Belastbaar inkomen na aftrek sociale bijdragen : € 51453.8 Geraamde belasting : € 20629.14 Uw netto jaarinkomen bedraagt ongeveer: € 30824.66 Uw netto maandinkomen bedraagt ongeveer: € 2568.72 * Sociale bijdragen en belastingsschalen van 2018 werden gebruikt. Begin maar al flink te sparen dus.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 26 september 2018 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
1500 euro huur/ maand = 18000 per jaar. 2500 euro opleidingskosten/ jaar. 200 euro kilometerkosten/ maand waarvan 40% ingebracht kan worden. Dat zijn de grootsten maar er zijn er nog. Auto, laptop.. Sociale bijdragen van 10500 per jaar is een kleine 1000 euro per maand of 3000 per trimester. Ik heb de tabel niet bij me maar dat kan toch niet. Ik hoorde van een collega dat het erop neerkomt dat we zo'n 35% van ons brutoloon kwijt zijn. Voor 6000 per maand zouden we er dan een kleine 4000 overhouden. Dat vind ik dan nog de moeite om voor door te werken. Als we ooit een eigen zaak starten kunnen we veel meer inbrengen. Als ik 50% of meer kwijt ben ga ik gewoon halftijds iets in't zwart doen. Ik kan niet klagen ofzo, dat het slecht is in België. Maar in je eentje iets deftigs kopen is dan ook niet haalbaar voor singles die hoogopgeleid zijn. Het signaal van de overheid is dan duidelijk. Wil je een deftig huis, koop het dan op 2 lonen. Wil je echt geld verdienen, blijf dan weg bij de hoogste belastingsschaal en ga in het zwart bijklussen. Huwelijken geven momenteel 70% kans geeft op een echtscheiding, met de verkoop van je huis tot een bijna noodzakelijk gevolg.
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 26 september 2018 om 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Rij met een dure wagen. Schaft uzelf een pc, fotocamera & kleding van de zaak. Enz.... Zo doen alle zelfstandigen het. Hoe denk je dat de huisdokter met 100k omzet met een wagen van 90k kan rijden ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
fox begrijp ik: die kan wsh maandelijks een dikke factuur opsturen naar zijn opdrachtgever. Voor hem is dat fiscaal interessanter dan CFO zijn op de loonlijst. Maar echte zelfstandigen moeten knokken voor iedere cent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dure kleren en auto's interesseren me geen bal. Ik vind dure auto's voor zeer onzekere mensen die behoefte hebben aan een soort van statussymbool om zich superieur te kunnen voelen aan de rest. Bouwgrond of een huis is nuttig omdat het blijvend is. Ik zou nooit meer dan 5000 euro uitgeven aan een of andere occasie auto. Als hij me brengt waar ik moet zijn is't goed. Voor nuttige onkosten hoor ik dat je ruimtes in je huis kan inbrengen als ze werkgerelateerd zijn (behandelruimtes). Da's ten minste nog nuttig, iets dat ik zou overwegen
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meeste dingen die je koopt zoals computer of gsm of weet ik veel wat.
Moet je toch spreiden over meerdere jaren in uw aftrekpost. Kledij word meestal verworpen of het moet echt beroepskledij zijn. Type werkoveral en zo. Dus die kosten moet je zeer goed incalculeren. Je betaald immers meestal eenmalig voor iets bij aankoop maar je kan dat dan in datzelfde jaar maar bv 1/5 van inbrengen. Opletten dus. Kosten voor producten en zo kan je in 1 jaar inbrengen. Informeert u zeer goed dus. Auto en dergelijke kan je maar deels inbrengen. Tenzij type lichte vracht of zo. Diezelfde wagen die je deels inbrengt word je wel terug op belast. Hoe duurder en zwaarder die auto, hoe hoger uw belasting daar weer op.
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maarja zelfstandige is vrijheid zoals ze zeggen.
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom? Een groot deel van de zelfstandigen komen er altijd in slechte economische perioden. Simpelweg ze vinden geen passend werk. Een ander deel denkt de fiscus te slim af te zijn. En soms lukt dat nog eens ook. En nog een deel zit vast aan zijn kosten en kan het hem niet permitteren te stoppen. Bv mensen die huis kopen of bouwen op hun zaak bvba of what ever.
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() A natuurlijk.
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het grote probleem is dat je start op een lage bijdrage rsz.
Je weet immers niet hoeveel je gaat verdienen. Je start dus automatisch laag. Het eerste jaar betaal je nog geen belasting. Logisch want het tweede jaar doe je aangifte. Het derde jaar komt alles samen. Rsz werkt met refertejaren. 3 jaar. Die tellen dus het verschil tussen je eerdere bijdragen en de nieuwe bijdragen. Dat moet je dan binnen de 2 maand betalen. En de kwartaalbijdragen worden aangepast, dus dat betaal je ook. Ook de belasting valt in de bus. Te betalen binnen 1 maand. Het 3 jaar zijn de meesten dus failliet want dat hadden ze niet opzij.
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En laat hem roesten waar hij staat.
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En je hebt belastingschalen.
En dan gemeente belasting. Dat is meestal 7 of 9% extra op de belasting bovenop. Dat is die andere schaal waar ze nooit over klappen.
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overdekte plaats voor auto's en motors is eindig weet je wel.
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pak nu eens andere cijfers.
6000 per maand in 30000 per jaar uit. Alle kosten ze wat samen. Kom je Geraamde sociale bijdragen op jaarbasis: € 7144.2 Belastbaar inkomen na aftrek sociale bijdragen : € 34855.8 Geraamde belasting : € 11921.33 Uw netto jaarinkomen bedraagt ongeveer: € 22934.47 Uw netto maandinkomen bedraagt ongeveer: € 1911.21 * Sociale bijdragen en belastingsschalen van 2018 werden gebruikt.
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enerzijds: bewondering voor ondernemers. Anderzijds: constant vitten op zelfstandigen. Finaal: steeds over/met centen bezig. Ooit al gedacht aan nu leven en dat te waarderen in al zijn aspecten? Genieten, quoi. Indien niet spring je beter in je meest nabije vaart. (P.s.: niet als sneer bedoeld. Gewoon effe jezelf psychoanalyseren, ja?)
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 27 september 2018 om 03:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Geldt voor iedereen, ook voor aspirant zelfstandigen.
![]() |