Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2006, 14:07   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

Officieêl zijn er 3 taalvariëteiten in het Nederlands nl. Noord-nederlands, Zuid-nederlands en Surinaams. Met Zuid-nederlands bedoeld men eigenlijk "Vlaams" - maar dat zou inderdaad voor verwarring kunnen zorgen met diverse "Vlaamse" dialecten - op de keper beschouwd is "Antwerps" een Brabants dialect en geen Vlaams.

Er bestaan geen "officiële taalvariëten". Er bestaan alleen woorden die als "Zuid-Nederlands", "Noord-Nederlands" of "Surinaams" worden geplaatst, naast een aantal spraakkundige eigenheden. Meer niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 14:08   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft er al eens iemand stilgestaan bij het feit dat als we de unitaire staat terug invoeren de "Vlamingen" in de meerderheid zijn in België ?
De eerste die daar bij stilstaan zijn de Walen. Zij zullen nooit ofte nimmer een unitaire staat accepteren. Hoe zou je zelf zijn?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 14:08   #43
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaan geen "officiële taalvariëten". Er bestaan alleen woorden die als "Zuid-Nederlands", "Noord-Nederlands" of "Surinaams" worden geplaatst, naast een aantal spraakkundige eigenheden. Meer niet.
In Nederland zeggen ze dat wij "Belgisch" spreken.
Oud 25 mei 2006, 14:08   #44
De Boze
Vreemdeling

De Boze's schermafbeelding

Standaard

heeft er iemand aangevoerd dat zelfs nu in de federale staat de Vlamingen in de meerderheid zijn, en dat ze nog altijd niets in de pap te brokken hebben dankzij onze mosselen van regeringsleiders
De Boze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2006, 14:09   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Wie het meester worden van conflicthantering opgeeft en zich terugplooit op separatisme, zal snel ondervinden dat dezelfde problemen zich opnieuw zullen stellen, op dezelfde manier. En aangzien die mensen zich de gewoonte hebben eigengemaakt hun problemen te ontvluchten, biedt dat weinig perspectief. De geschiedenis van Pakistan is daar een goed voorbeeld van.
Separatisme houdt helemaal niet in dat men vlucht voor problemen noch dat men de confrontatie met moeilijkheden ontloopt. Dat maakt u er onterecht van. Separatisme houdt juist in dat men de conflicten beter kan bemeesteren, doordat bepaalde instrumenten in de juiste handen komen te liggen en niet langer afhankelijk zijn van een niet of moeilijk werkend staatsapparaat.
Oud 25 mei 2006, 14:09   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland zeggen ze dat wij "Belgisch" spreken.
En?
Oud 25 mei 2006, 14:09   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat erg genoeg flaminganten zijn die er prat op gaan "Vlaams" te spreken.
Zelf ben ik een hevig tegenstander van het Groot- of Heel-Neerlandisme. Maar dat verandert niets aan het feit dat de omgangstaal in Vlaanderen het Nederlands is.
Oud 25 mei 2006, 14:10   #48
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De eerste die daar bij stilstaan zijn de Walen. Zij zullen nooit ofte nimmer een unitaire staat accepteren. Hoe zou je zelf zijn?
De "wallonisten" misschien, niet elke Franstalige Belg heet Happart, of Vancau
Oud 25 mei 2006, 14:11   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelf ben ik een hevig tegenstander van het Groot- of Heel-Neerlandisme. Maar dat verandert niets aan het feit dat de omgangstaal in Vlaanderen het Nederlands is.
Ik ken trouwens geen enkele Vlaamsgezinde die beweert dat wij "Vlaams" spreken en geen "Nederlands". Natuurlijk spreken we Nederlands met onze tongval, net als de Oostenrijker Duits spreekt met zijn te onderscheiden tongval.
Oud 25 mei 2006, 14:11   #50
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, ik bedoel dat veel flaminganten met een (anachronistisch)minderwaardigheidscomplex zitten dat ze aan anderen verwijten, maar eigenlijk zichzelf aandoen.
Oud 25 mei 2006, 14:12   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet alleen de wallinganten zijn tegen een terugkeer, ook alle bestaande machtspartijen aan Franstalige kant zullen niet pleiten voor een terugkeer naar een unitaire structuur. De reden is vrij eenvoudig: unitarisme betekent immers de blijvende minorisering van de Walen.
Oud 25 mei 2006, 14:12   #52
De Boze
Vreemdeling

Standaard

Dat men in Nederland spreekt over het belgisch laat gewoon uitschijnen hoe weinig ze weten over de belziek en over Vlaanderen, of kennen ze alleen maar Vlaanderen in het woordspelletje tien voor taal.
Oud 25 mei 2006, 14:13   #53
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg...

Maar de Walen hebben net om de gewesten gevraagd omdat ze vonden dat het Belgisch economisch beleid teveel op Vlaanderen was gericht.
Vraag eens in Wallonië wat ze er zouden van vinden om de alarmbelprocedure af te schaffen, en de speciale meerderheden te vervangen door gewone meerderheden, enz...
Ik denk niet dat je goed zal onthaald worden.
Oud 25 mei 2006, 14:13   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Boze Bekijk bericht
Dat men in Nederland spreekt over het belgisch laat gewoon uitschijnen hoe weinig ze weten over de belziek en over Vlaanderen, of kennen ze alleen maar Vlaanderen in het woordspelletje tien voor taal.
Niet alle Nederlanders zeggen dit trouwens. Ik merk dat je dat het meest hoort in de Randstad die vaak nauwelijks contact hebben met Vlaanderen. In Zeeuws-Vlaanderen of Noord-Brabant bijvoorbeeld zal je bijna nooit dat horen zeggen.
Oud 25 mei 2006, 14:14   #55
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Separatisme houdt helemaal niet in dat men vlucht voor problemen noch dat men de confrontatie met moeilijkheden ontloopt. Dat maakt u er onterecht van. Separatisme houdt juist in dat men de conflicten beter kan bemeesteren, doordat bepaalde instrumenten in de juiste handen komen te liggen en niet langer afhankelijk zijn van een niet of moeilijk werkend staatsapparaat.
Toch niet, separatisme betekent dat men de problemen die aan de oorzaak liggen van de scheiding, uit de weg gaat, omdat men uitgaat van het axioma van hun onoplosbaarheid.

Separatisme "geeft het op".
Oud 25 mei 2006, 14:15   #56
De Boze
Vreemdeling

Standaard

Ik noem mijn eigen liever geen flamingant, is trouwens een waals belziek scheldwoord. Ik spreek een ander-Nederlands en dat noem ik Vlaams, tot spijt van wie het benijdt
Oud 25 mei 2006, 14:15   #57
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yep en zo zeg je nu zelf dat "separatisme" tegen het "Vlaams" en in het "Waals" belang is ongeveer het tegenovergestelde van wat er hier op het forum zo levendig verkondigd wordt.
& Dan ga ik volkomen voorbij aan de talrijke "Franstalige Vlamingen" en "Nederlandstalige Walen", die jaar na jaar talrijker worden, zoals de Vlamingen van Turkse oorsprong die bovendien drietalig Turks, Nederlands, Frans zijn of zelfs enkel 2-talig Nederlands en Frans.

Wij zijn allerminst balletjes gehakt in een eenheidssoep : we zijn altijd in de eerste plaats mensen, gekruid met diverse
genetische en opvoedkundige elementen die van ons een uniek wezen maken. Ik ben zeker geen "normale Vlaming" en hoop van en voor iedereen hetzelfde.
Oud 25 mei 2006, 14:17   #58
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet, separatisme betekent dat men de problemen die aan de oorzaak liggen van de scheiding, uit de weg gaat, omdat men uitgaat van het axioma van hun onoplosbaarheid.

Separatisme "geeft het op".
Die problemen zijn enkel "op te lossen" in een fascistische dictatuur. Persoonlijk ontloop ik dan liever de problemen, dan in een fascistische dictatuur te leven.

Het probleem is het grote verschil tussen Vlamingen en Walen. Om dat op te lossen moet je ze herkneden en indoctrineren tot identieke klonen.
Oud 25 mei 2006, 14:18   #59
De Boze
Vreemdeling

Standaard

Ik zit me soms af te vragen wat er mis zou zijn in een onafhankelijk Vlaanderen en wanneer een volk zijn eigen land niet mag hebben dan moet men alle grenzen maar eens wegdoen want dan heeft zeker den belziek geen reden om te bestaan
Oud 25 mei 2006, 14:20   #60
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yep en zo zeg je nu zelf dat "separatisme" tegen het "Vlaams" en in het "Waals" belang is ongeveer het tegenovergestelde van wat er hier op het forum zo levendig verkondigd wordt.
& Dan ga ik volkomen voorbij aan de talrijke "Franstalige Vlamingen" en "Nederlandstalige Walen", die jaar na jaar talrijker worden, zoals de Vlamingen van Turkse oorsprong die bovendien drietalig Turks, Nederlands, Frans zijn of zelfs enkel 2-talig Nederlands en Frans.

Wij zijn allerminst balletjes gehakt in een eenheidssoep : we zijn altijd in de eerste plaats mensen, gekruid met diverse
genetische en opvoedkundige elementen die van ons een uniek wezen maken. Ik ben zeker geen "normale Vlaming" en hoop van en voor iedereen hetzelfde.
Ik voel als Vlaming geen behoefde om door de kwantitatieve meerderheid van de Vlamingen, eens dictatortje te gaan spelen. Het is in het voordeel van Vlaanderen én Wallonië dat België gesplitst wordt.
Volgens de Walen is de politiek volledig op maat van Vlaanderen, en volgens de Vlamingen is de politiek volledig op maat van Wallonië. Ze zullen alletwee wel evenveel gelijk hebben.

Unitarisme is in het voordeel van imperialistische Vlamingen die de ambitie zouden hebben Wallonië te koloniseren. Daar reken ik mijzelf niet bij.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 mei 2006 om 14:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be