Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2019, 20:15   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ruimtelijke ordening is geen b-probleem. Lintbebouwing is iets typisch vlaams.
De warrige Belgische stedebouw is veel meer dan alleen lintbebouwing die, inderdaad, meer in Vlaanderen voorkomt dan in Wallonië. Er is ook de gespreide bewoning die allerlei problemen veroorzaakt. Kijk maar eens naar Neupré (nabij Seraing) en hoe in bepaalde dorpen er daar allerlei "uitlopers" bestaan, straten weg van de kern waar er volop gebouwd werd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:18   #42
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Tja wij Vlamingen "blinken uit" in lintbebouwing en verkavelen. Het platteland in Vlaanderen wordt zeldzaam. Vlamingen hebben soms de neiging om alles wat buiten de dorpskom ligt en waar er vrijstaande woningen zijn als "platteland' te omschrijven. Het is jammer dat de doorsnee Vlaming niet warm loopt voor hoogbouw. Hoogbouw is iets wat allang courant had moeten zijn in Vlaanderen.

Anderzijds vraag ik me ook af of platteland wel zo'n toegevoegde waarde biedt. Platteland heeft vaak te kampen met vergrijzing, uittocht van de eigen bevolking, gebrek aan voorzieningen .... Kijk naar wat er gebeurt in de Westhoek, Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Limburg .... In Frankrijk en Spanje vind je zelfs heuse spookdorpen.

Geef toe, Vlaanderen past op dat vlak - ook al - bij Nederland.
Het platteland heeft een hoge toevoegde waarde voor mensen die in hun leven veel toegevoegde waarde aangemaakt hebben.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:21   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het platteland heeft een hoge toevoegde waarde voor mensen die in hun leven veel toegevoegde waarde aangemaakt hebben.
De toegevoegde waarde verdwijnt als de open ruimte verdwijnt. Dan is het geen platteland meer, maar een soort suburb.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:23   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Tja wij Vlamingen "blinken uit" in lintbebouwing en verkavelen. Het platteland in Vlaanderen wordt zeldzaam. Vlamingen hebben soms de neiging om alles wat buiten de dorpskom ligt en waar er vrijstaande woningen zijn als "platteland' te omschrijven. Het is jammer dat de doorsnee Vlaming niet warm loopt voor hoogbouw. Hoogbouw is iets wat allang courant had moeten zijn in Vlaanderen.

Anderzijds vraag ik me ook af of platteland wel zo'n toegevoegde waarde biedt. Platteland heeft vaak te kampen met vergrijzing, uittocht van de eigen bevolking, gebrek aan voorzieningen .... Kijk naar wat er gebeurt in de Westhoek, Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Limburg .... In Frankrijk en Spanje vind je zelfs heuse spookdorpen.

Geef toe, Vlaanderen past op dat vlak - ook al - bij Nederland.
Op termijn maken we daar industriegebied van.

Dat of natuurreservaten.
Die men enkel op eigen risico kan betreden.
Oud 28 oktober 2019, 20:24   #45
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De toegevoegde waarde verdwijnt als de open ruimte verdwijnt. Dan is het geen platteland meer, maar een soort suburb.
Met 25 inwoners per vierkante km hier, zal dat niet rap gebeuren. En ook hier is de tijd voorbij dat je een vrijgeleide kreeg bij het bouwen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:27   #46
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Dat mag zeker. Meer zelfs, het moet. Vooral als je dan eens over het muurtje van onze noorderburen kijkt. Wat een verademening! Daar nog open ruimte. Groen tussen de dorpen. Geen lintbebouwing.
Infrastructuur, planning, beleid, economie, staatsschuld in Nederland daar kunnen we als belg veel van leren.
Ik heb het reeds lang begrepen maar onze overheid houdt vast aan wanbeleid en onoverzchtelijke warboel daar worden ze zelf beter van..
Oud 28 oktober 2019, 20:34   #47
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoogbouw is niet onmiddellijk noodzakelijk. Wel verdichting van de dorpen. Daarnaast zouden er eigenlijk heel ingrijpende structurele maatregelen nodig zijn: het laten uitdoven van de lint- en korrelbewoning. Alleen weet iedere politicus dat zoiets het einde van zijn politieke loopbaan inhoudt.

Hoogbouw? Verdichting van de dorpen? Vergeet het Jan.
Is onbereikbaar maken van bouwgronden in het midden van dorpen soms verdichting? Momenteel zijn er meer dan dertig nieuwe bouwsels in aanbouw in mijn gemeente.
Allemaal lintbebouwing en uitdeinend tot in landbouwzone en of natuurgebied.
Dromen mag Jan maar de werkelijkheid is bouwen onderhevig aan andere regeltjes.
Ons kent ons is belangrijker dan stedenbouwkundige regeltjes.
En het is niet de schuld van de politiek alleen. Dat onnozel volkje verwacht niet meer van een politieker dat hij het principe van ons kent ons invult.
En de politieker weet dat. Waarom zou er dan iets veranderen?
Feitelijk zijn wij zelf het slachtoffer van eigen rotmentaliteit.
Grenzen worden zeker niet getrokken.
Ik heb in het verleden al getoond dat ik ze wel kan trekken.
En waarschijnlijk zal ik dat kortelings dat ook gaan doen.
De Vlaamse mentaliteit staat mij niet meer aan. En zeker sommige Vlamingen niet meer.
Maar "no problem". We krijgen alleen op termijn wat we zelf vragen.

Laatst gewijzigd door werkman : 28 oktober 2019 om 20:38.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:37   #48
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wel cool. Ik heb een stukje bosgrond aangrenzend aan mijn perceel en het staat ingekleurd als bebouwd.
Als ik dat hier allemaal lees kom ik spijtig genoeg weer tot dezelfde vaststelling.
We leven in een apenland met een overheid die er alles aan doet om het vierkant te laten draaien zo houden ze de vriendjespolitiek in stand.
Oud 28 oktober 2019, 20:47   #49
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoogbouw is niet onmiddellijk noodzakelijk. Wel verdichting van de dorpen. Daarnaast zouden er eigenlijk heel ingrijpende structurele maatregelen nodig zijn: het laten uitdoven van de lint- en korrelbewoning. Alleen weet iedere politicus dat zoiets het einde van zijn politieke loopbaan inhoudt.
Hoezo? Er zijn al gemeentes die iets doen aan de lintbebouwing, al zijn die op één hand te tellen. Veel gemeentes doen echter niet liever dan alles verkavelen en laten bebouwen, dat zorgt immers voor extra inkomsten waarmee ze dan vervolgens Sinterklaas mee kunnen spelen. Wat thans in Vlaanderen aan de gang is sinds het uitbrengen van de boskaart, is ronduit beschamend. Vriendjespolitiek, sjoemelen en doofpot operaties ?* voloté op een manier dat het echt gortig is. Ook in de pers blijft het dankzij allerhande connecties en vriendjespolitiek oorverdovend stil. Deze laatste wordt dan geacht de politiek te controleren en de burgers te informeren - niet dus. Welkom in Vlaanderen, waar alles draait om geld en opbrengsten en men voor de rest geen rekening houdt met de toekomst.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 oktober 2019 om 20:48.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2019, 20:53   #50
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Binnenkort zelfs per m2 met al die hoogbouw.
Goed voor de kas van de gemeentes via het kadastraal inkomen maar leefbaar is voor mij iets anders het wordt eerder overleven.
Hoogbouw hoeft niet slecht te zijn, daar er open ruimte mee kan uitgespaard worden. Alleen gaat het de gemeentes daarom niet, die zien liever én hoogbouw én de overige ruimtes ook nog bebouwd om zoals u aangeeft extra inkomsten op te strijken. Dat is natuurlijk nefast op termijn voor de leefbaarheid van de toekomstige generaties. Visie is 0,0 en de huidige politiek kaste, doorgaans van CD&V allure, kijkt enkel hun eigen belang.
Oud 28 oktober 2019, 21:15   #51
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Hoogbouw hoeft niet slecht te zijn, daar er open ruimte mee kan uitgespaard worden. Alleen gaat het de gemeentes daarom niet, die zien liever én hoogbouw én de overige ruimtes ook nog bebouwd om zoals u aangeeft extra inkomsten op te strijken. Dat is natuurlijk nefast op termijn voor de leefbaarheid van de toekomstige generaties. Visie is 0,0 en de huidige politiek kaste, doorgaans van CD&V allure, kijkt enkel hun eigen belang.

Al uw conclusies zijn juist. Alleen vraag ik mij af waarom U de CD&V er bij sleurt. Akkoord! Ze hebben vele decennia Vlaanderen verkaveld. Maar.....anderen hebben ook niet bewezen dat ze het beter willen doen. Maar kom! Iedereen heeft daar zijn eigen bevindingen over. En dat je deze hier kenbaar maakt geeft toch zero als resultaat. In het beste geval worden uw bevindingen weggehoond.
Want dat hebben alle Vlamingen wel gemeen. "Miskandoese en nijd" zeggen ze in het sappig Leuvens.
Oud 28 oktober 2019, 21:22   #52
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat het enkel om geld gaat is hier in Oostende ook weer duidelijk.
Bij het afbreken van een groot schoolcomplex naast ons en de daardoor vrijkomende bouwgrond is deze verkocht aan rond de 10 milj €.
Echter met een clausule dat hij goedkoper of duurder werd navenant het aantal toegelaten bouwlagen.
Het worden er 25 en wij zijn ons zicht en een hoop levenskwaliteit kwijt, zelfs ons zon .......
Daarenboven vangen ze ieder jaar 25x grondbelasting voor dezelde m2.
Oud 28 oktober 2019, 21:22   #53
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Ahwel onnozelaars! Vindt je niks over mijn slakkenkoersen?
Vraag het aan Panda. Die weet het wel waar ik er over begon.
En ik blijf bij de afspraak vuilbekken.
Ik verdwijn hier als je wel iets vindt over mijn inrichten van slakkenkoersen.
En voor de rest mag je voor mijn part hier ook verdwijnen.
Het forum heeft niks aan jullie. Totaal niks!

En nu wordt het een erezaak. Ik heb totaal niks aan een forum waar schijtlaarzen bepalen met leugens of de zon schijnt of dat het moet regenen.
Gedaan dus! Ik trek wel mijn conclusies. Het is voldoende geweest met die zever. Ik weet plaatsen waar het aangenamer vertoeven is.

Laatst gewijzigd door werkman : 28 oktober 2019 om 21:31.
Oud 28 oktober 2019, 21:24   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

- lol -
Oud 28 oktober 2019, 21:25   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ahwel onnozelaars! Vindt je niks over mijn slakkenkoersen?
Vraag het aan Panda. Die weet het wel waar ik er over begon.
En ik blijf bij de afspraak vuilbekken.
Ik verdwijn hier als je het vindt.
En voor de rest mag je voor mijn part hier ook verdwijnen.
Het forum heeft niks aan jullie. Totaal niks!
Je bent precies boos.
Oud 28 oktober 2019, 21:36   #56
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je bent precies boos.

Wel ditmaal heb je gelijk. Ik hoop dat je ook boos wordt mocht ik mijn schop definitief afkuisen. Weer iemand minder waarmee je een onnozele conversatie kunt uitbouwen. Uiteindelijk wordt het hier misschien nog heel triestig.
Dus ga op een ander zeuren.
Want we wijken van de topic af.

Laatst gewijzigd door werkman : 28 oktober 2019 om 21:38.
Oud 29 oktober 2019, 08:22   #57
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Als ik dat hier allemaal lees kom ik spijtig genoeg weer tot dezelfde vaststelling.
We leven in een apenland met een overheid die er alles aan doet om het vierkant te laten draaien zo houden ze de vriendjespolitiek in stand.

Mijn bevindingen op dit forum zijn nefast.
Ik heb er geleerd dat men best geen overleg of discussies aangaat met gekken en leugenaars want het eindresultaat dat rest is het feit dat beide partijen er geschonden uitkomen. De gek heeft toch niks te verliezen want hij is toch al gek en de andere partij mag niet meer verwachten dan gekke zaken.
Reageert hij dan wordt hij uiteindelijk ook gek verklaard.
En uit dat broeinest komen onze politiekers te voorschijn.
En dan worden die op hun beurt ook gek verklaard door de rest.
Dit land en ook dit forum is bemand door halve zolen.
Er bij behoren levert alleen negatieve ervaringen op.
Men kan hier niks winnen. Alleen zijn gezicht verliezen.
En dit beseffende ga ik het verder overlaten aan het kruim van een klootjesvolk. Ze zullen mij zeker niet missen.
Als ik onnozel moet gaan doen om mij er nog bij te voelen; wel dat is teveel gevraagd. Dus ik ga er mee stoppen. Hoera! Hoera! Hoera! Driewerf hoera.
Ik weet het onnozelaars. Altijd bereid om iemand een pleziertje te gunnen.
Zeik het hier maar verder onder.
Oud 29 oktober 2019, 08:22   #58
werkman
Europees Commissaris

Standaard

2 x hetzelfde

Laatst gewijzigd door werkman : 29 oktober 2019 om 08:25.
Oud 29 oktober 2019, 08:27   #59
XenApp
Parlementslid

XenApp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dank aan De Standaard: parking en betonland Vlaanderen krijgt eindelijk een gezicht: https://www.standaard.be/betonwoede/kaart/. Zoek je gemeente op.
Grappig is dat in Vlaanderen het aantal inwoners niet meer per vierkante KM wordt gerekend maar per vierkante HA.
Fijn dat de mensen uit de banlieues van België erkennen dat Vlaanderen een apart land is, desalniettemin met een negatieve connotatie in dit geval.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2019, 08:31   #60
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Mijn bevindingen op dit forum zijn nefast.
Ik heb er geleerd dat men best geen overleg of discussies aangaat met gekken en leugenaars want het eindresultaat dat rest is het feit dat beide partijen er geschonden uitkomen. De gek heeft toch niks te verliezen want hij is toch al gek en de andere partij mag niet meer verwachten dan gekke zaken.
Reageert hij dan wordt hij uiteindelijk ook gek verklaard.
En uit dat broeinest komen onze politiekers te voorschijn.
En dan worden die op hun beurt ook gek verklaard door de rest.
Dit land en ook dit forum is bemand door halve zolen.
Er bij behoren levert alleen negatieve ervaringen op.
Men kan hier niks winnen. Alleen zijn gezicht verliezen.
En dit beseffende ga ik het verder overlaten aan het kruim van een klootjesvolk. Ze zullen mij zeker niet missen.
Als ik onnozel moet gaan doen om mij er nog bij te voelen; wel dat is teveel gevraagd. Dus ik ga er mee stoppen. Hoera! Hoera! Hoera! Driewerf hoera.
Ik weet het onnozelaars. Altijd bereid om iemand een pleziertje te gunnen.
Zeik het hier maar verder onder.
allez dan, je klinkt overtuigd.

al het beste nog, het ga je goed!

of tot straks, dat kan ook nog.

Laatst gewijzigd door Anna List : 29 oktober 2019 om 08:33.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be