![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En de kost. Meh, een nieuwe brommer in 1987 koste me 1 maandloon. Citaat:
Citaat:
Ik moet toegeven, 'k heb de Brekr gezien, wel een coole machine. ![]()
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meer olielekken dan een doorsnee UK oldtimer, en de onderdelen , aftermarket of niet, peperduur. En deze machines konden geen kilometer rijden zonder op de rollen te moeten.
Ook te zwaar voor een 50CC, het was dezelfde basis als de 125 (wel een doorontwikkelde motor, maar zo duur, zuiperig en slijtagegevoelig dat het een garagehoertje werd.)
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De lobbymachine van Honda is er in 2007 in gelukt om de tweetakt in de topsport (= de GP's) uit te sluiten, en sindsdien zitten we met die belachelijk zware viertakt racers met een veel te hoge cilinderinhoud die ze via electronica moeten temperen omdat ze anders uit geen enkele bocht meer kunnen weg accelereren zonder op hun kloten van de Schoof te gaan... Ik heb weinig zin om een tweede dergelijke door industriële belangen aangestuurde hold-up op de sport & de RD voor nieuwe baanmodellen mee te maken. Ik dank feestelijk voor electrische 'motoren' of 'brommers'. Beuaaark... In autosport is het niet beter : ook daar is men bezig om de topsport naar de kloten te helpen met die electro zever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En ja, de geldzucht bij Piaggio die eigenaar was zowel van Aprilia als van Derbi (de twee sterkste merken...) was van die aard dat alles moest wijken voor een gemakkelijke productie. De 50cc was veeel te zwaar, inderdaad overbemeten alsof het om een 125 zou gaan. En de vormgeving + marketing moest dat goedmaken : wat ook lukte. Met een Derbi of Aprilia reden de jonge gasten die het zich konden veroorloven, de rest kwam af met een japanse viertakt luchtgekoelde voddenbak met gerecycleerde techniek van de jaren '80. edit : en ik geef je ook 100% gelijk als je zegt dat de overgrote meerderheid totaal niet meer in staat is om aan een brommer te sleutelen. Ik ben zelf maar een amateurke, en ken mijn limieten omdat ik nu eenmaal geen technische opleiding heb gehad. Maar had wel veel kameraden die me in mijn jeugd veel leerden en dat is bijgebleven. De generatie van nu weet niets meer. Mijn eigen zoon die een Derbi had heeft nooit één keer zijn cylinder van zijn brommer gevezen, zou nog niet weten hoe je dat moet doen. Aan 16 jaar zat ik elke woensdag NM met een paar maten samen in de werkplaats om aan onze brommers te prutsen, waarbij ik met mijn suzuki-tje er nooit in gelukt ben om de Kreidler te kloppen. Dat bleek echt een maat te sterk. Super duur, maar onvergelijkbaar met wat toen op de markt was. 't waren leuke tijden ![]()
Laatst gewijzigd door Pandareus : 19 december 2019 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We gaan weinig keuze hebben, voor straatgebruik zal het elektro worden, en eigenlijk ben ik daar niet tegen.
Voor de uitdaging, Methanol/Alcohol fuel of zelfs LPG/CNG/H2 2 takt- hobbyracers, why not? Maar dan ga ik mijn motoren zelf bouwen. Het enige ik nog moet uitvogelen is een goeie krukasvariante.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 19 december 2019 om 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oeps
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 19 december 2019 om 20:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Amigo en Novio (4-takt) waren destijds goedkoper dan de Camino.
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat kostte in die tijd,1972 dus iets meer dan 16.000 bef.... Die kon je krijgen in alle kleuren,zolang het maar rood of zwart was... ![]() https://www.google.com/search?tbm=is...vmKfPxotozTYM: Laatst gewijzigd door Svennies : 19 december 2019 om 20:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er was zelfs geen van zijn fotootjes bij ![]()
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De in verhouding spotgoedkope Amigo en Novio's waren daar het resultaat van. Maar in 1973 ging mr Honda op pensioen, en zijn opvolgers kwamen in 1976 met de Camino.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 19 december 2019 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Anna List : 19 december 2019 om 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een normale 50 cc 2 takt motor is niet meer dan een 2 delig aluminium spuitgietstuk met minimale machinale nabewerking. Een 3 delige krukas (2 assen/wangen en de kruktap) , een soms maar 1 delige cilinder (2 delen was gemakkelijker, maar vergde meer nabewerking) en een piston. wat spoelen en magneten, gecombineerd met een "Vis Plantinee" deden de onsteking, en een carburator die ook maar een onderdeel of 6 was, zorgde samen met een reed valve of roterende schijf voor de brandstof. Bij een 4 takter heb je ongeveer hetzelfde karter, maar dan komen er de kleppen en de bediening ervan er gewoon bij. De simpelste 4 takter die ik ken is de onverwoestbare Briggs&Stratton zijklepper met een ontwerp uit de jaren 30.... Als je begint met kopkleppen, al dan niet met bovenliggende nokkenas...
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ander groot verschil tussen 2 en 4 takt, een 2 takt is 1.4 keer "sterker" per CC, maar inherent minder efficiënt, en dus vervuilender. De bijgemengde olie maakt het niet beter. Nu, toen benzine goedkoop was, en de groenen geen luxeprobleem waren, was het inefficiënte geen argument in vergelijking met aankoopprijs.
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was wel een goede,en vooral ,het was geen afgestelde op 40 km/uur ![]() Een Honda amigo kostte in die tijd ergens tussen de 8.000 en 9.000 bef.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meer bewegende delen=meer materiaal en meer uren nodig voor montage.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja en neen. Ja, in materiaal en onderdelen zeker wel. Neen, dit wordt voor een belangrijk deel opgevangen door veel efficiëntere productie en assemblagemethodes. In zo'n mate dat even ingewikkelde machines (van mindere kwaliteit/afwerkingsgraad) in verhouding veel goedkoper zijn. Zo'n Chinese DAX kopie heeft meestal niet minder onderdelen, en in veel gevallen zelfs meer (EGR systeempje en injectie ipv carburator) dan het origineel. Toch kosten die in verhouding de helft of nog minder. De "afstelling" op 40km/u is pas van 1974. Niet verwonderlijk dat uw brommer vlotter reed nietwaar. En het heeft jaren geduurd voor alle nieuwe bromfietsen ook daarop afgesteld waren. Kan je je voorstellen hoeveel gezeik dat opgeleverd heeft voor de Kreidlers en Zundapps...
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 19 december 2019 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |