![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt.
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() of EEPROMs. En ja, er zijn andere gegevensdragers in gebruik.
Maar het is slechte gewoonte van me een datastorage/CPU voor een wagen EPROM te noemen.
![]() |
#45 |
|
![]() Dat was toen ook een echte revolutie. Programmeren, niet goed ? Of ander gebruik - UV licht er op en herbeginnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bougies met meerdere elektroden, 2 of 4 ...
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het draait allemaal rond "elektrische weerstand" en het vermogen/spanning van uw ontsteking.
Een lucht-brandstof mengsel heeft een vergelijkbare (iets lager) weerstandswaarde als gewoon lucht. Je hebt minstens 1000V nodig om een 1mm luchtspleet te overbruggen. Maar dat is een welles-nietes spelletje, dus jagen we de spanning omhoog, tot 30Kv. Dan is het gegarandeerd elke keer prijs... Maar, de weerstand in een circuit bepaald hoeveel ampères er gepompt kunnen worden. Hoe lager de weerstand (de spleet tussen de punten is de hoofmoot daar, als alles goed is), hoe hoger het vermogen dat gegeven kan worden, oftewel een dikke vette vonk die veel brandstof perfect ontsteekt. Helaas is er nog iets dat mee speelt, en da's het vermogen dat de "bobijn" kan leveren. Goeie systemen beschermen zich tegen overbelasting, minder goeie die kunnen het gewoon niet, en de slechte , awel, die frituren zichzelf. Als je dan nog wat verliezen hebt hier en daar, en "verduurde" bougiekabels zijn een grote slokop, maar ook gecorrodeerde massakabels tussen motor en chassis hebben sterke negatieve invloed. Bougies met meer contaktpunten proberen wat Alfa sowieso deed met de twinspark motoren, en nog vele andere hoog vermogens motoren in het verleden. Meer vonk te maken, maar dan zonder extra infrastructuur. Als de elektronica (of de ouderwetse bobijn/kontaktpunten "vis Platinees" combo) niet genoeg peut kan leveren, is het gewoon verloren moeite. En dan het verhaal van warme of koude bougies, waar ik niet in mee was tot ik de uitleg van Johan volgde.
![]() |
#48 | |||
|
![]() Citaat:
Dus, tot 10 bar samengeperst moet je die 1000v met 10 vermenigvuldigen. Citaat:
De Suzuki DR600 heeft twee bougies omdat deze ééncylinder een grote verbrandingskamer heeft en tegelijk op een hoog toerental alles van mengsel moet verbrand krijgen. De Alfa motoren hebben twee bougies hoofdzakelijk om de voorontsteking naar het bovendste dode punt van de zuiger te verschuiven. De ontsteking kan een fractie later gebeuren wat het verbruik ten goede komt. Een ander voordeel is dat men met de twinsparks super 95 kan tanken. Bij vliegtuigmotoren (uitgezonderd experimentals en ULM’s ) is men verplicht om twee bougies te gebruiken. Als er eentje foert zegt dan heb je nog een tweede. Voor vertrek moet je deze afwisselend even uitschakelen en het verlies van toerental moet gelijk zijn. Indien dat niet zo is dan vertrek je best niet. Citaat:
En ik weet minstens een miljoen andere dingen ook niet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Voor de fans, dieselmotoren met bougies. Neen, geen gloei-bougies, echte bougies met vonken!
https://www.homebuiltairplanes.com/f...-engine.29087/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hp = high power.
Zo noemen ze dat.
![]() |
#51 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen simpel werk.
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sommige motorblokken zijn gewoon te lomp voor wat de originele maker in gedachte had, en dat kunnen zeer leuke basisblokken voor tuning zijn. En andere blokken, daar kan je gewoon geen kloten mee aanvangen. Natuurlijk, je kan de hele blok vervangen en daar dan nog doorgedreven aan sleutelen.
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén blok is voor mij al meer dan genoeg hoor. ![]()
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niettemin er is voldoende keus te koop die standaard al volstaan. Zelfs dikwijls teveel vermogen hebben om nog enig rijplezier te hebben.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 6 maart 2020 om 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2 Motorblokken zijn beter dan 1, zelfs al zijn het slechte.
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik gebruik de standaard nkg zoals in de manual staat Op amazon.de zijn ze meestal goedkoper. Fyi ik rij momenteel met een VFR800 nog eentje met gear driven cams ????
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
De motor deze prestaties gedurende 50u laten leveren zonder stuk te gaan heeft alles te maken geld. Veel geld. Mensen die graag eens nagaan welk vermogen men uit een bepaalde motor kan halen kunnen deze spreadsheet downloaden. https://www.homebuiltairplanes.com/f...ne-power.9595/ Het is een vrij accurate maximum schatting indien de juiste (sterk vereenvoudigde) CE waarde wordt gekozen, zie uitleg hieromtrent. Verder nog enkel het maximum toerental invullen en de cilinderinhoud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Gewicht is vandaag de spelbreker. Gewicht Volkswagen Golf 1 (1974) - 750kg Gewicht Golf VII (2018) - 1445 kg Een zware wagen sleept zijn nadelen overal mee. Remweg / bochtsnelheid / acceleratie. Een motor met veel vermogen verbeterd enkel de acceleratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn motor heeft 80pk maar accelereert sneller dan sommigen die 100pk hebben. Eenmaal op snelheid halen ze me wel in en gaan ze me ook voorbij maar voor een sprintje aan het stoplicht durf ik met mijn 2-cylinder vele 4-cylinders met meer pk's aan. Ik ben bij de ombouw van de ontsteking ook niet op zoek naar meer vermogen of meer koppel. Enkel naar een (op lage toeren) vlotter draaiende motor. Het vermogen interesseert mij niet. Dat heb je vooral nodig voor topsnelheid en die rijd ik toch nooit.
![]() |