Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2020, 11:02   #41
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Ik ben net op tijd van Spanje terug naar België gekomen. Nu zit ik hier lekker in onze "conciërge woning" en kunnen we in alle rust van de dagelijkse kleine mooie dingen genieten. Voor de rest heeft mijn zoon het bedrijf gesloten en buiten enkelen die van thuis uit werken en de centen nog wat laten binnen komen is het hier dus stil. Onze boodschappen worden dagelijks doorgegeven en door de kinderen thuis bezorgd. Soms ga ik zelf nog naar de voedingswinkel maar dit probeer ik te beperken. Het is er een bitsigere sfeer geworden en mensen beginnen verbaal geweld te gebruiken. We maken er elke dag een soort feest van en koken veel lekkere dingen. En ik wandel en fiets heel veel. Wat merkte ik de laatste dagen in de regio op :

- Een bouwwerf ligt niet stil en de betonmixer heeft zijn juist lading gestort. Vijf (5!) bouwvakkers plus de chauffeur van de betonmixer staan bij elkaar een flesje bier te drinken en te lachen.

- Boeren spuiten hun beerkarren op hun velden leeg. Drie tractoren achter elkaar rijden op hun velden rond. Als ze stoppen staan ze vlak bij elkaar nog wat te praten en halen hun volgende lading. Ze beginnen 's morgens bij zonsopgang en rijden tot als het echt donker is geworden door. Zonder enige vorm van hygiënische voorzorg of dergelijke.

- Loonwerkers doen overuren en ook die tuinen onderhouden en aanleggen rijden met twee, drie of vier mensen in een camionette naar hun klanten. Vrijdag zag ik drie tuinmensen samen aan een geïmproviseerd tafeltje hun boterhammen opeten.

Vrachtwagenchauffeurs en zowel de Belgische als Buitenlandse vlammen nog harder rond en nemen de maatregelen niet zo nauw. In een heel goot transportbedrijf in de buurt rijdt vandaag chauffeur A met trekker 1 en morgen rijdt chauffeur B met die trekker 1. Zonder enige vorm van bescherming en zonder enige ontsmetting. Winstbejag gaat voor op veiligheid en gezondheid. Wie weigert nog te werken krijgt zijn C4. Maar een wekelijkse enveloppe zwart geld zorgt ervoor dat ze allemaal blijven rijden.

- De vlakbij gelegen gewestweg is een circuit geworden. Er is geen snelheidscontrole meer en 70 km/uur is 140 km/uur geworden. Deze morgen zag ik nog een jonge gast tegen zeker ... 140 - 170 km/uur door vlammen. Onverantwoord gedrag van enkel macho's die nu denken dat ze oppermachtig zijn. Als die verongelukken dan bel ik zelfs de 112 nog niet meer.

- De taal op sociale media wordt bitsiger en veel mensen wensen hun medemens al corona toe. Op FB verklaart er iemand gewoon dat hij corona heeft en dat hij hoopt veel oudere mensen te kunnen besmetten. Mensen beginnen ook meer en meer de ikke-ikke-ikke mentaliteit te krijgen.

- Een bandencentrale blijft gewoon open en particulieren kunnen hun winterbanden naar hun zomerbanden laten wisselen. Prijs is wel maal twee omhoog gegaan en betalen met BC is niet nodig (lees zuiver in de zak en niets officieel).

- ... er gaat veel veranderen. Mensen gaan nog pakken egoïstischer worden en minder en minder empathie vertonen. Allochtonen lachen ons uit en vrijdagnamiddag kreeg ik zelfs verwijten van een groep jonge allochtonen naar mijn hoofd geslingerd. Ze zaten met een groepje samen op het kerkplein en toen ik er voorbij fietste riepen ze dat alle Belgen mogen creperen en dat België hun nieuw land gaat worden.

Na de corona : burgeroorlog!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 14:02   #42
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Een overweging !

Men zou liever deze groep, "sportieve fietsers" een aantal elementaire hygiënische handelingen moeten aanleren.
Eenieder die als wandelaar wel eens door een zo'n groep of ook individu werd gekruist of voorbijgestoken, het kanaalpad langs het Albertkanaal is zo'n ervaringspunt, heeft tot zijn ontzetting moeten vaststellen dat deze sportievelingen zich enkel kreunend, spuwend en rochelend kunnen voortbewegen alsof we met terminale tuberculoze patiënten te doen hebben.
De fluimen en het snot vliegen daarbij lustig in't rond. Leuk als je daar met kinderen in je zondagskleren wandelt.
Hebben die heren (dames) nog nooit van het gebruik van een zakdoek gehoord.
Hopelijk houden ze in deze tijden van het Coronavirus beter hun manieren.
Een tijdje geleden had ik al op dat gedrag gewezen.
Nu schijnt het zelfs Van ranst opgevallen te zijn.

Citaat:
Marc Van Ranst heeft dringende oproep aan wielertoeristen: “Laat het snot niet rondvliegen”

Maar Marc Van Ranst waarschuwt voor nog een onhebbelijke gewoonte van fietsers, die nu meer dan ooit uit den boze is: “Dringende oproep aan wielertoeristen om vanop hun fiets hun neus niet te snuiten zodat het snot in het rond vliegt.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200331_04908084
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 14:54   #43
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Een tijdje geleden had ik al op dat gedrag gewezen.
Nu schijnt het zelfs Van ranst opgevallen te zijn.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200331_04908084
Ik reed vandaag achter twee zo'n gasten. Er was een prachtig fietspad, maar dat interesseerde hen niet. In het midden van de baan naast mekaar fietsen en wat babbelen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 15:23   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Is iedereen gelijk voor de wet geen basisprincipe van onze samenleving? Dat heeft niets te maken met nuttig zijn.
Als het niet nuttig is, is er geen reden dat het een basis principe is he.

Citaat:
ik kan het daar niet mee eens zijn.
hoe verder ze rijden, hoe meer die wielerterroristen snotteren en spuwen in het wilde weg, tot zelfs op auto's langs de weg.
Ah, ja, ik moet niet zo bekend zijn met dat varkensmilieu dan. Als ik fiets, fiets ik alleen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2020, 15:26   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het de bedoeling van de maatregelen was om besmettingen te voorkomen, en dit onderscheid tussen wagen en fiets is in dit perspectief absurd.
Ergens heen gaan zorgt niet voor extra besmettingen. Mensen ontmoeten wel. Je kan je buur ontmoeten, of niet. Je kan 50 km rijden, alleen in uw appartement ginder gaan, geen kat zien, en terugkomen, en ge hebt 0.0% besmettingen veroorzaakt.

Zelfs al gaat ge ginder uw boodschappen doen (wie doet er nu boodschappen als hij een auto heeft, he, je bestelt het in een drive, en men zet het in uw koffer zonder het minste contact, thuis was je alles af met een ontsmettingsmiddel of laat je het een dag staan, en geen besmetting mogelijk he), maakt dat niks uit. Want de besmetting die je ginder dan veroorzaakt in de winkel veroorzaak je niet in de winkel kort bij je woning.

Dus qua besmettingen, als je niet "op bezoek gaat", verandert dat NIKS.

Maar op bezoek gaan of niet heeft niks met "afstand afleggen" te maken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 maart 2020 om 15:26.
Oud 31 maart 2020, 15:29   #46
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als het niet nuttig is, is er geen reden dat het een basis principe is he.

Ah, ja, ik moet niet zo bekend zijn met dat varkensmilieu dan. Als ik fiets, fiets ik alleen.
Bij 'wielertoeristen' is het bon ton om je neus leeg te blazen en fluimen te verspreiden. Zakdoeken zijn net als fietsbellen not done!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 21:27   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kunt gij fietsen op minder dan anderhalve meter afstand van elkaar ? Dat is toch de beste manier om op uw snuit te gaan ?
Lang geleden kon ik nog muilen met mijn lief op de fiets.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 21:30   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat er in post waarop reageerde 1000 stond.
Dat krijg je toch aan niemand uitgelegd dat alle onnodige verplaatsingen met de wagen verboden zijn, en die met de fiets niet.
Als een verplaatsing met de wagen ook al rij je alleen, besmettingsgevaarlijk is, zou ik graag eens weten waarom dit met de fiets niet zo zou zijn.
Je hebt een punt.

Maar het probleem is dat er indirect problemen kunnen ontstaan bij veel verplaatsingen: namelijk als die naar hot spots gaan.

Terwijl individueel sporten en bewegen in open lucht zeer positief is voor de gezondheid; mentale en fysische gezondheid.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 23:34   #49
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Pieter De Crem (CD&V) liet donderdag verstaan dat er een mogelijkheid bestaat dat de Nationale Veiligheidsraad vrijdag beslist een afstandsbeperking in te stellen voor uitstapjes met - of zonder - de fiets tijdens de coronacrisis. Volgens de minister van Binnenlandse Zaken zouden fietsttochtjes van 50 kilometer niet langer aan de orde zijn...
Lijkt me zinloos en bovenal hoe moet dat allemaal gecontroleerd worden?

Is - net zoals heel veel andere maatregelen - volgens mij niet ingegeven door kennis of een doordacht idee maar omdat politici nu eenmaal 'iets moeten doen, ballonetjes oplaten enz' Zeker in tijden van crisis..

Ik zou ook niet verbaasd zijn als heel veel politici genieten van deze crisis.. I.e. ze voelen zich machtiger dan ooit tevoren, in se worden er nu maatregelen getroffen (velen met erg twijfelachtig nut) die normalerwijze ondenkbaar zijn in alles behalve complete dictaturen. En veruit de meeste politici (ongeacht hun politieke kleur) doen het in eerste plaats voor persoonlijke macht...

De dag van vandaag kunnen ze beslissen wie en onder welke omstandigheden nog mag werken, het huis uitkomen enz en bij het overgrote deel van de mensen roept dit geen eens vragen - laat staan weerstand - op... Waanzinnig als je daar even bij stil staat...
Oud 6 april 2020, 05:33   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Is - net zoals heel veel andere maatregelen - volgens mij niet ingegeven door kennis of een doordacht idee maar omdat politici nu eenmaal 'iets moeten doen, ballonetjes oplaten enz' Zeker in tijden van crisis..
Juist, en als men genoeg zinloze pestregeltjes bedenkt, dan gaan normale mensen zich daar niet aan houden, en dan heeft men nadien, als het toch in het 100 loopt (wat niet anders kan) de "schuldigen" gevonden. Heksenjacht zoals gewoonlijk. "meester, meester, kijk eens, hij heeft gedaan wat ge verboden had".
Oud 6 april 2020, 05:35   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
L
Ik zou ook niet verbaasd zijn als heel veel politici genieten van deze crisis.. I.e. ze voelen zich machtiger dan ooit tevoren, in se worden er nu maatregelen getroffen (velen met erg twijfelachtig nut) die normalerwijze ondenkbaar zijn in alles behalve complete dictaturen. En veruit de meeste politici (ongeacht hun politieke kleur) doen het in eerste plaats voor persoonlijke macht...

De dag van vandaag kunnen ze beslissen wie en onder welke omstandigheden nog mag werken, het huis uitkomen enz en bij het overgrote deel van de mensen roept dit geen eens vragen - laat staan weerstand - op... Waanzinnig als je daar even bij stil staat...
Inderdaad, en men zou denken 'de tijd van de afrekening komt', maar dit is een verhaal zonder einde. Er komt geen moment meer dat de "corona crisis voorbij is".

Had men in 1918 gewacht tot "de Spaanse griep crisis voorbij was", dan waren ze zoet tot in 1956, de laatste keer dat een afstammeling van dat virus zijn kop opstak.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 april 2020 om 05:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be