Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2020, 07:54   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Het is maar een griepje, alleen lijkt dit virus bij mensen ook een soort van irrationele angst te veroorzaken.
Nee, het is meer dan een griepje.
Covid is de basis van het Sars.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 08:13   #42
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zeg het maar.
Eind februari was ik al extra voedsel aan het hamsteren.

Ik geloofde niet echt in een virus dat enkel Chinezen en Italianen doodde, en Vlamingen gerust ging laten.

Ik zou dus gezegd hebben: ziet dat ge eten in huis hebt voor een paar maand.
Oud 5 april 2020, 08:36   #43
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg het maar.
Wie niet wist dat het virus zich hoofdzakelijk door vliegverkeer verspreid heeft geen enkele hersencel.
Er staat hier ergens een post van mij, dat ik in maart nog steeds vliegtuigen boven mijn hoofd zag vliegen.
Maar de politiek zag daar geen graten in.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 08:39   #44
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Eind februari was ik al extra voedsel aan het hamsteren.

Ik geloofde niet echt in een virus dat enkel Chinezen en Italianen doodde, en Vlamingen gerust ging laten.

Ik zou dus gezegd hebben: ziet dat ge eten in huis hebt voor een paar maand.
Je kan zelfvoorzienend zijn, ook in niet corona tijden. Niet iedereen, maar met 2 are hof kom je al ver.

Laatst gewijzigd door subocaj : 5 april 2020 om 08:41.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 08:47   #45
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wie niet wist dat het virus zich hoofdzakelijk door vliegverkeer verspreid heeft geen enkele hersencel.
Er staat hier ergens een post van mij, dat ik in maart nog steeds vliegtuigen boven mijn hoofd zag vliegen.
Maar de politiek zag daar geen graten in.
In maart? Dit zijn de vluchten voor deze voormiddag:

Maar wees gerust, ze krijgen wel allemaal een brief waarin staat dat ze thuis moeten blijven Geen probleem dus.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 08:51   #46
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
De media laat wel te vaak 1 expert aan het woord: Marc van Ranst.

Er zijn andere virologen, ook in het buiteland, ik vermoed dat wij wel Nederlands kunnen of Engels kunnen ondertittelen en deze via webcam in beeld kunnen brengen.

Hoeveel te meer meningen, hoe dichter bij de waarheid denk ik altijd, want die ligt altijd in het midden.
De media laten meerdere experten a.h. woord !!!
Virologen in het buitenland zijn absoluut niet slimmer dan die in ons binnenland.
Hoe meer meningen, hoe beter.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 08:51   #47
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
In maart? Dit zijn de vluchten voor deze voormiddag:

Maar wees gerust, ze krijgen wel allemaal een brief waarin staat dat ze thuis moeten blijven Geen probleem dus.
Waarin hen wordt 'gevraagd' of ze dat willen doen ...

Wel eerst naar de supermarkt (en andere voedingswinkels) uiteraard, want de koelkast is leeg ...
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 08:54   #48
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De WHO heeft nochtans de Chinese aanpak van in het begin geloofd. (En dat werd niet in dank afgenomen in de kringen van westerse koude oorlogsfanaten). Nogal hypocriet zich achter een organisatie te verbergen die helemaal geen beslissingsmacht heeft over de maatregelen die in België zullen toegepast worden.
gewoon oorlogsfanaten
Oud 5 april 2020, 08:54   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat die wetenschappers de politiek wel degelijk correct geïnformeerd hebben over het nut van mondmaskers. Maar dat men dsn beslist heeft de bevolking te beliegen. Het zogenaamde 'leugentje om bestwil' dat in feite een gebrek aan respect voor de bevolking toont. Naar vooral, een leugen die de verspreiding van het virus in de hand heeft gewerkt. Gebrek aan psychologisch inzicht bij de beleidsmakers zorgde daarvoor.
Dikke 2.

Dat is wat ik zeg: staten zijn bevolkt door chimpansees.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 08:55   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De vraag is vooral over welke informatie beschikte de virologen op 23/02/2020?
Ongeveer alles wat ze nu ook weten. Behalve dat ze niet dachten dat het zover zou komen.
Oud 5 april 2020, 08:55   #51
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zelfs de WHO zegt eigenlijk niet echt dat mondmaskers niet helpen. De angelsax Ryan die hier de zaak leidt heeft een discours dat er op neerkomt "laat de mondmaskers aan wie het het meest nodig heeft".
Het meest nodig - daarmee bedoelt de WHO het verzorgende personeel. Die mensen hebben ook vandaag in België nog altijd onvoldoende beschermende producten (in de ziekenhuizen is het ok, maar bij thuisverpleging, psychiatrische instellingen, rusthuizen, kinesisten, en noem maar op absoluut niet).

Voor de bevolking die nooit heeft geleerd hoe je een masker correct gebruikt is er in het beste geval een placebo-effect. In het slechtste geval een bron van besmetting voor de drager.

In Oostenrijk zijn mondmaskers nu verplicht om naar de winkel te gaan. Iedere burger krijgt dus 1 (één) masker, dat hij de komende 4 weken moet gebruiken. Het is niet wasbaar en niet steriliseerbaar. Whut the f..???
Oud 5 april 2020, 08:57   #52
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=patrickve;9287873]Geen macht ? Zelfs de Franse eerste minister durft de WHO niet tegenspreken, ook al had hij er alle goesting toe. Hij stelde dat hij, als niet-medicus, niet kan aanraden aan de mensen van maskers te dragen, als de WHO daarvan officieel zegt dat het nutteloos is. Maar je merkte duidelijk dat hij veel zin had om het omgekeerde te zeggen. De minister van volksgezondheid (de nieuwe, die Buzyn heeft opgevolgd een paar weken geleden) en die zelf een neuroloog is van Grenoble trouwens, stelde dat, gezien er een penurie is aan maskers, die voorbehouden moeten worden aan verzorgend personeel, en dat de WHO zegt dat het dragen ervan door niet-zieken nutteloos is, maar dat mensen vrij zijn om er zelf te maken en te dragen. En aan dezelfde micro, twee minuten later, kwam de directeur van de openbare sector van de gezondheidszorg, prof. Salomon, de mensen oproepen om maskers te maken en die zelf te dragen
maskers zélf maken.
__________________________________________________ __________________________________________________ ______
Wat we zelf doen, doen we beter. Da's ook al een eind geleden...

Laatst gewijzigd door Boduo : 5 april 2020 om 08:58.
Oud 5 april 2020, 09:01   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Voor de bevolking die nooit heeft geleerd hoe je een masker correct gebruikt is er in het beste geval een placebo-effect. In het slechtste geval een bron van besmetting voor de drager.
Dat is zever in pakskes. Mensen weten ook niet hoe hun handen deftig te wassen. Toch ga je niet zeggen wat je daar over die maskers zegt voor handen wassen.

Trouwens, het zijn eerder thuisverzorgers die maskers nodig hadden dan mensen in het ziekenhuis. Want die komen bij gezonde, maar kwetsbare mensen.

Als maskers zogezegd niet helpen om gezonde personen te beschermen, dan hebben verzorgers in de afdeling van corona patienten die niet nodig he: ze gaan de patienten niet ziek maken, die zijn het al, en zogezegd helpt het niet als je gezond bent.

Daaraan zie je de dikke zever die verkocht wordt hierover: geneesheren willen absoluut een masker, ook al zien ze enkel maar corona patienten en kunnen die dus niet ziek maken ; maar zogezegd zou het totaal zinloos zijn voor de gezonde bevolking.

Als DAT kan geslikt worden, dan kan je alles wijsmaken he.

In werkelijkheid was de juiste manier van doen:

- zeggen dat er een tekort is aan professionele maskers, die men aan professionelen reserveert.

- zeggen dat mensen thuis ZELF MASKERS MOETEN MAKEN en tonen hoe dat moet. Tijd genoeg, niewaar...

- uitleggen hoe een masker juist te gebruiken. Als je een iphone kan gebruiken, dan kan je ook leren een masker opzetten en afdoen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 april 2020 om 09:02.
Oud 5 april 2020, 09:02   #54
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zeg het maar.
Met wat we op 23 februari wisten -
- 2 weken verplichte quarantaine voor iedereen die terugkomt uit het buitenland
- zorg voor een zo groot mogelijke testcapaciteit
- zorg voor voldoende mondmaskers voor het verzorgende personeel
- verbied bezoek in rusthuizen en bij bejaarden
Oud 5 april 2020, 09:03   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Moest ik een expert-viroloog zijn, ik zou zeggen, klaar & duidelijk: BLIJF IN UW KOT !!!
Oud 5 april 2020, 09:07   #56
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als maskers zogezegd niet helpen om gezonde personen te beschermen, dan hebben verzorgers in de afdeling van corona patienten die niet nodig he: ze gaan de patienten niet ziek maken, die zijn het al, en zogezegd helpt het niet als je gezond bent.
Die verzorgers van corona-patiënten gebruiken de FFP2 maskers. Totaal andere discussie.
Oud 5 april 2020, 09:08   #57
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de kranten van 22 februari (weekend!) eens bekeken (De Morgen en Het Nieuwsblad). Het nieuws dat iedereen toen bezighield was Aalst Carnaval. Kan je je voorstellen dat zoiets ooit belangrijk was?
Oud 5 april 2020, 09:11   #58
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet, volgens mij hebben we forummers die het beter weten.
en niet vergeten : bakkers, slagers en kernfysici
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2020, 09:16   #59
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Reeds 1 januari 2020 was China aan het spreken met de WHO over dit virus. Bijzonder vroeg in de uitbraak. Transparanter dan ooit. Twee maanden later was men hier nog steeds niets aan het doen ondertussen dat men China verweet dictatoriaal te doen in hun aanpak van het virus. Aja....de propaganda oorlog gaat voor he. China kocht ons een voorsprong die verkwanseld werd. Men zou beter dat erkennen en ons systeem verbeteren.
Dat lijkt me dan ook weer overdreven - ja China heeft wel getalmd en gelogen. Ze hadden veel vroeger kunnen communiceren (in december), ze hebben data achtergehouden en gelogen.

Maar tegelijk is 'China' momenteel een goedkoop excuus. Al in januari hebben Zuid-Korea, Taiwan, Singapore maatregelen genomen - op basis van dezelfde informatie als wat wij op dat moment wisten. In februari hadden we voldoende zicht om met zinvolle voorbereidingen te beginnen. Maar onze overheid is pas in maart wakker geschoten.

Laatst gewijzigd door gertc : 5 april 2020 om 09:24.
Oud 5 april 2020, 09:16   #60
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
De media laat wel te vaak 1 expert aan het woord: Marc van Ranst.

Er zijn andere virologen, ook in het buiteland, ik vermoed dat wij wel Nederlands kunnen of Engels kunnen ondertittelen en deze via webcam in beeld kunnen brengen.

Hoeveel te meer meningen, hoe dichter bij de waarheid denk ik altijd, want die ligt altijd in het midden.
Marc van Ranst is gewoon woordvoerder voor de coronamaatregelen.

Er zijn de afgelopen week verscheidene andere virologen aan het woord geweest met elk hun kijk op de zaak.
Dus info genoeg

...tenzij natuurlijk dat die allemaal in hetzelfde complot betrokken zijn
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be