Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2020, 22:55   #41
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Enkele dagen geleden werd bekend dat corona hier al lang voor de krokusvakantie onder de radar rondwaarde. Dat is ook niet verrassend. Ons land is met al die internationale instellingen een plek waar veel reizigers arriveren, er zijn veel banden met China door onder meer de scheepvaart, een grote Italiaanse gemeenschap. Die focus op die skiërs gaat uit van een simpele illusie dat we toen een deurtje hadden moeten sluiten en dat het allemaal goed was gekomen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 21 mei 2020 om 22:58.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 22:58   #42
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Maar daar gaat in de essentie mijn betoog over Kojak. Nogmaals, ... ik ben geen viroloog. Maar als ik mij al de bedenking kan maken, dat als zo een virus dat is ontstaan in China, op een welbepaald moment al in Italië zit; en er dorpen/gebieden in quarantaine zijn geplaatst (net omdat het virus zo dodelijk is), er zo onvoorzichtige conclusies worden getrokken, met betrekking op de afstand tussen de skigebieden en de gebieden in quarantaine. Dan mag Italië nog verklaren wat het wil, ik vind het ongepast om alsnog te stellen dat mensen gerust konden gaan skiën.
Ja & neen.
Andere landen hebben dan net dezelfde fout als wij gemaakt ?
Want buiten Belgen waren daar ook nog heel wat andere nationaliteiten te zien. Een puntje wat ik hier op dit forum al een paar keer heb vermeld maar waar nog niemand heeft bij stilgestaan, laat staan er op gereageerd heeft.

Mochten daar nu alleen maar Belgen geweest zijn, dan had je een sterk punt.

Ik denk dat je dit over het hoofd gezien hebt.

Vergeet ook niet dat die dorpen in quarantaine zijn gegaan 2 dagen voor de krokusvakantie. Hadden die een maand vroeger in quarantaine gegaan, dan zou het verhaal er wel anders hebben uitgezien denk ik.

Van als duidelijk werd dat er idd een probleem was heeft MVR ook onmiddelijk gepleit voor een verstrenging van het reisadvies.

Laatst gewijzigd door kojak : 21 mei 2020 om 23:02.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 05:12   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die focus op die skiërs gaat uit van een simpele illusie dat we toen een deurtje hadden moeten sluiten en dat het allemaal goed was gekomen.
Inderdaad. Dat zal waarschijnlijk een paar weken "gekost" hebben, maar niet veel veranderd aan het algemene beeld.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 05:41   #44
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Enkele dagen geleden werd bekend dat corona hier al lang voor de krokusvakantie onder de radar rondwaarde. Dat is ook niet verrassend. Ons land is met al die internationale instellingen een plek waar veel reizigers arriveren, er zijn veel banden met China door onder meer de scheepvaart, een grote Italiaanse gemeenschap. Die focus op die skiërs gaat uit van een simpele illusie dat we toen een deurtje hadden moeten sluiten en dat het allemaal goed was gekomen.
Dat wordt uiteraard ook niet gezegd; althans, toch niet door mij.
Wel hamer ik op het gegeven, dat (reeds op dat moment) het gewoon een foutieve duding was te stellen, dat gaan skiën, geen probleem was. Het is wel degelijk een probleem gebleken. 'Een' probleem. Niet 'het' probleem.

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 05:48   #45
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ja & neen.
Andere landen hebben dan net dezelfde fout als wij gemaakt ?
Want buiten Belgen waren daar ook nog heel wat andere nationaliteiten te zien. Een puntje wat ik hier op dit forum al een paar keer heb vermeld maar waar nog niemand heeft bij stilgestaan, laat staan er op gereageerd heeft.

Mochten daar nu alleen maar Belgen geweest zijn, dan had je een sterk punt.

Ik denk dat je dit over het hoofd gezien hebt.

Vergeet ook niet dat die dorpen in quarantaine zijn gegaan 2 dagen voor de krokusvakantie. Hadden die een maand vroeger in quarantaine gegaan, dan zou het verhaal er wel anders hebben uitgezien denk ik.

Van als duidelijk werd dat er idd een probleem was heeft MVR ook onmiddelijk gepleit voor een verstrenging van het reisadvies.
Of ik het advies van andere virologen in andere landen over het hoofd heb gezien of niet; maakt toch weinig verschil op zich vind ik. Het maakt het advies/duiding zelf, er op zich niet anders op. Dan zou ik eerder stellen, dat ook in die andere landen, virologen voorbarig zijn geweest in hun duiding ...

Al gingen die dorpen één dag vóór de krokusvakantie in quarantaine; dan nog. Je gaat om te beginnen al niet voor het plezier (of als er niets aan de hand is) in qurantaine. En al helemaal niet (n dagen alvorens het toerisme er zich op gang trekt). Als je 'die' stap zet, dan mag je er van op aan, dat het ernstig is. Dus ik begrijp niet hoe men dan kan stellen, dat het geen probleem zou zijn om te gaan skiën. Zelfs als je daarbij in rekening neemt wat de Italiaanse overheid zelf communiceerde.

— Jeremy Clarkson
Oud 22 mei 2020, 05:59   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel hamer ik op het gegeven, dat (reeds op dat moment) het gewoon een foutieve duding was te stellen, dat gaan skiën, geen probleem was. Het is wel degelijk een probleem gebleken. 'Een' probleem. Niet 'het' probleem.
Inderdaad is het eigenaardig dat mensen dat nog willen verdedigen. Een expert zijn expertise wordt gemeten aan het resultaat ervan. Hier was dat rampzalig, en door de feiten bewezen als zijnde "totaal verkeerd advies". Dat is als "steek de spoorlijn maar over", als er een trein af komt, en uiteindelijk ligt ge onder de trein: het advies "steek maar over" was totaal verkeerd advies.

Het excuus dat aangegrepen wordt, is: "de expert kon het niet weten". Tja, dan moet hij zijn bek houden. "ik kon niet zien dat er een trein afkwam door de mist" verandert het feit niet dat "steek maar over" een verkeerd advies was.

Maar zoals reeds aangehaald: als zelfs voor niet-experts er een aanwijzing kon zijn dat men het omgekeerde advies had moeten geven (het virus heeft al 15000 km afgelegd, en nu zou het zogezegd niet die laatste 50 km van die bergweg afleggen), dan is de "expert bijdrage" die het omgekeerde zegt, er precies een die gans de "waarde van de expert" in de mand legt, zoals "maar nee, het virus overleeft niet boven de 1500 meter" of zo. Dat laatste zou expertkennis zijn die de naieve redenering "als het al 15000 km heeft afgelegd, zal het die laatste 50 km ook wel afleggen zekers" zou kunnen overtreffen, maar dan moet ge daar ook redelijk zeker van zijn, als expert, he.

"steek maar het spoor over, ik weet dat er een treinstaking is, ook al zie ik niks door de mist". Ge moet dan wel zeker zijn van uw trein staking he. Als blijkt dat er toch een trein afkwam, zijt ge een zeveraar van een expert.

Essentieel is het: "expert, ge waard mis, ge wist het niet en ge deed alsof ge het wist, en met uw expert status hebben mensen U dus geloofd".

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 mei 2020 om 06:03.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 06:04   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is iets wat we hier al besproken hebben ten tijde van de terugkeer zelf (zou de draad eens moeten terugzoeken).

Het is simpel: daar hebben wij de infrastruktuur, de mankracht, de mentaliteit en de middelen niet voor.
In China sloten ze die op in een hotel met op elke gang een gewapende bewaker en met levering van overheidsmaaltijden.
Hebben we geen middelen? Hebben we geen infrastructuur?

Als het voor asielzoekers kan, waarom dan niet voor onze volksgezondheid?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 06:05   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Zij konden gewoon thuis in quarantaine gegaan zijn ,zoals nu de Corona positieve mensen ook thuis moeten blijven.

Neen ,ze mochten gaan werken zonder probleem en hun kinderen mochten gerust naar school volgens Van Ranst.

De gevolgen kennen we ondertussen en Van Rast begint nu toch ook een mondmasker te dragen.
Inderdaad, zo simpel kan het zijn.
Oud 22 mei 2020, 06:06   #49
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
"Viroloog" zal het nieuwe scheldwoord worden in de toekomst.
Zoiets als de Viro loog over het virus.
Oud 22 mei 2020, 06:08   #50
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ahja, gij had alle hotels opgevorderd, de teruggekeerde reizigers in hun kamer opgesloten voor twee weken en het leger eten laten brengen.

En dan zegt men dat ik een communist ben.
Sorry,

Wilmés wilde zelfs verder gaan.
Zij wilde de tweede verblijven opvorderen voor asielzoekers.
De eigenaars mochten er zelf niet binnen, voor asielzoekers zag zij echter geen probleem.

Gelukkig bracht JMDD het in de media.
Oud 22 mei 2020, 06:09   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht ook dat er onlangs een studie was die aantoonde dat de besmettingen in België van diverse origine waren. Zeker niet alleen van de Italiaanse toeristen.
Dat schrijft toch ook niemand.
Oud 22 mei 2020, 06:10   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ze mochten van mij ook thuis in verplichte quarantaine gaan. Dat ware 1000 keer beter geweest dan het eerst te laten woekeren en dan de hele samenleving en economie op slot te gooien. Onze zogenaamde experts hebben compleet gefaald, wanneer zal de media daarover berichten? Nooit zeker.
Die experts krijgen een standbeeld.
Herinner u de bloemen die Van Ranst kreeg.
Oud 22 mei 2020, 06:12   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door paco1992 Bekijk bericht
Nooit, de media wordt bevolkt door journalisten van het zevende knoopsgat, nog geen enkele kritische vraag gehoord als de zgn expertdwaze praat verkopen. Vragen op het niveau van het derde leerjaar..als ze daarvoor journalistiek studeren kunnen we die richting ook beter opdoeken.
Ze zijn gebonden door het marrakechpact.
Nieuwsberichten opfleuren en zeker niet de waarheid schrijven.
Oud 22 mei 2020, 06:13   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
En enkele weken later zaten we allemaal zo goed als opgesloten in ons kot en lag de economie compleet plat... We hadden toch beter die skiërs opgesloten denk je dan. Maar nee, De Block vond het niet nodig, Van Ranst noemde het maar een griepje en liet weten dat het absoluut geen probleem was om naar Italië te reizen...
Inderdaad, dat laatste ging er bij mij niet in.
Oud 22 mei 2020, 06:13   #55
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad, zo simpel kan het zijn.
Maar dan nog. Wat doet een mens doorgaans als hij net terug is van op vakantie? Aangezien de koelkast leeg is, ga je natuurlijk naar de supermarkt ...

Dus ja, ... dan kan je terugkeren van vakantie, de intentie hebben om 14 dagen thuis te blijven. Wat voor zin heeft dat, als je vooreerst even naar de supermarkt gaat? Wat ze hadden moeten doen, is mensen die terug uit verlof kwamen, onderbrengen (zoals ze dat in China o.a. hebben gedaan - en in Australië nog steeds doen) in een door de overheid geselecteerde accomodatie.

En jawel, dat is echt wel mogelijk hoor. We hadden (gezien hotels moesten sluiten) de mogelijkheden voor. Voor de horeca zou het ook goed geweest zijn, cynisch genoeg.

En nogmaals, zou het virus indien zo hier gewoekert hebben en veel dodelijke slachtoffers gemaakt hebben? Absoluut. Zelfs dan.
Zou het virus hier gewoekert hebben, indien die mensen helemaal niet op vakantie zouden zijn vertrokken? Absoluut. Zelfs dan.
Zou het virus hier gewoekert hebben, 'maar minder snel verspreid zijn geweest; en minder dodelijke slachtoffers gemaakt hebben? Absoluuut!

— Jeremy Clarkson

Laatst gewijzigd door Travis Bickle : 22 mei 2020 om 06:14.
Oud 22 mei 2020, 06:15   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allé kom, ... dit kan nu toch geen ernstige vraag zijn?

Probeer nu even geen rekening te houden met de politieke voorkeur van Van Ranst; want aan de basis van de kritiek aan het adres van de man, speel net dat, totaal geen rol. Het lijkt er m.i. eerder op, dat net dat dan wel wordt bovengehaald als (zowaar enige) tegenargumentatie.

Oprechte vragen:

1) Heeft Marc Van Ranst, wel of niet gezegd, dat gaan skiën in het noorden van Italië geen probleem is. Zelfs in die mate, dat hij (zijn woorden) niet zou twijfelen om te gaan?

2) Heeft Marc Van Ranst, wel of niet gezegd, dat we ons niet al te veel zorgen moeten maken over Covid19? Dat het 'maar' een griepje is; en wij ons meer zorgen moeten maken over 'de echte griep'?

En uit goed fatsoen, ga ik zelfs niet al te ver in, op zijn 'strategische' uitspraak, om te stellen dat mondmaskers in België overbodig waren ...
1. Ja dat heeft hij gezegd.
2. Ja dat heeft hij gezegd.
3. Ja dat heeft hij gezegd.
Oud 22 mei 2020, 06:15   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijp ik het goed: jij wil die teruggekeerde Italiaanse toeristen zelf hun quarantaine hotelkosten en hotelmaaltijden laten betalen?
Waar heb ik dat kunnen lezen?
Oud 22 mei 2020, 06:18   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je hiermee de link zou leggen, want daar ging het eigenlijk over, naar de toeristen die op skiverlof waren geweest naar Italië.

Ter info, die zijn niet vertrokken midden maart maar eind februari.
Begin-midden maart zijn ze teruggekeerd. Niet vertrokken !

Wat Italië betrof:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03...skigebieden-i/
Artikel van 6 maart....

Allemaal de fout van MVR zekers ?
Wat Italië al dan niet communiceerde is bijzaak.
MVR had, in de functie van raadgever, de veiligheidsraad moeten adviseren om niet meer naar Italië te gaan.
Oud 22 mei 2020, 06:24   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kon MVR of een andere viroloog weten wat er juist aan de hand was in Italië ?
Landen gaan ook af op de info die ze officieel krijgen van andere landen. Daarvoor hebben we ook buitelandse zaken.
Het werkterrein van onze virologen is ons landje hé.
Info wordt dan wel uitgewisseld tussen de landen onderling, dus voor MVR was het ok, zij het met een opmerking uit om extra voorzichtig te zijn.
Ik kan die man niets verwijten.
Herlees anders die link eens die ik net kwam te posten ?

'...Opnieuw zijn er landgenoten met het coronavirus teruggekomen van hun skireis in Italië. Nochtans waren de skigebieden in Italië "veilig" verklaard. Hoe komt het dat skitoeristen er dan toch met het virus besmet geraken?

Het antwoord is volgens viroloog Steven van Gucht van Sciensano niet ver te zoeken: "Het virus is in het noorden van Italië allicht veel ruimer verspreid dan de officiële statistieken aangeven. Het virus circuleert daar blijkbaar onder de radar. Er moeten mensen besmet zijn die bij de autoriteiten nog niet bekend zijn. Ook in gebieden die officieel nog virusvrij zijn. Gelukkig zijn de landgenoten die uit de skigebieden zijn teruggekeerd niet ernstig ziek. Ze vertonen slechts milde symptomen."...'

De Italiaanse autoriteiten dus.
Voor een deel collega's van MVR.
Normale procedures.

Er was iets loos in Italië, dat wisten we allemaal.

Een viroloog, de naam waardig, zou daar de juiste conclusies uit trekken.
Oud 22 mei 2020, 06:25   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar daar gaat in de essentie mijn betoog over Kojak. Nogmaals, ... ik ben geen viroloog. Maar als ik mij al de bedenking kan maken, dat als zo een virus dat is ontstaan in China, op een welbepaald moment al in Italië zit; en er dorpen/gebieden in quarantaine zijn geplaatst (net omdat het virus zo dodelijk is), er zo onvoorzichtige conclusies worden getrokken, met betrekking op de afstand tussen de skigebieden en de gebieden in quarantaine. Dan mag Italië nog verklaren wat het wil, ik vind het ongepast om alsnog te stellen dat mensen gerust konden gaan skiën.
2
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be