Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2020, 00:38   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Daar ben ik mee akkoord....

Destijds moest alles opzij en waren 65 uren weken,en soms meer de maatstaf....

Nu ik daar op terugblik moet ik constateren dat het buiten het financiële aspect
eigenlijk niet de moeite waard is geweest,mijn reputatie in de wereld van de papiernijverheid was hoog....

Maar het ging uiteindelijk ten koste van de kwaliteit van mijn gezinsleven.

Gelukkig heb ik een begrijpende en een vooral niet jaloerse echtgenote die mij ten alle tijde gesteund heeft...

Maar nu er ik op terugkijk,buiten het financiële aspect was echt het sop de kolen niet waard....
Ik moet toegeven; mijn nieuwe- gescheiden en iets oudere- collega doet elk overuur hij kan maken.
Ikzelf ben daar veel minder toe geneigd, zelfs al heb ik recentelijk een ferme deuk in mijn inkomen gekregen. Hij mag een nieuw samengesteld gezin in gang trekken, met alle kosten eraan verbonden.
Ik heb alles op een rijtje. Hypotheek bijna afbetaald (en spotgoedkoop in verhouding) en voor de rest geen grote kosten meer. (alhoewel de aankoop van mijn eerste fietsje in 32 jaar velen laat bleek worden, gaat me 30 maanden fietsen kosten om dat er terug uit te halen, daarna is het pure winst).
Oud 15 juni 2020, 01:56   #42
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
hoelang gaat de werkende mens nog met zich blijven sollen ?
De Corona crisis zou het wel eens kunnen duidelijk kunnen maken hoe lang nog.
Weet dat een werkgever zowat 3 x het uurloon betaald inclusief kosten, daar zit de "adder" onder het gras.
Iedereen weet het ook de bonden, niemand doet er wat aan, ook de bonden niet want ook zij leven er rijkelijk van.
Oud 15 juni 2020, 05:49   #43
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat zijn dat voor schijtlonen ?
Dat zijn lonen die je krijgt als de dop niet onbeperkt is in de tijd.
Oud 15 juni 2020, 06:32   #44
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Anyway, om hier een aantal uit hun dromen te halen:

In BE is het mediaanloon 3100 bruto voor een voltijdse betrekking. Dat is ongeveer 2000 netto. De helft heeft dus meer, de helft minder. Het zal eerder een grotere helft die minder heeft, want er zijn een massa deeltijdsen.

4500 euro netto is "goed modaal", zoals maddox al aangaf. Zeker in de regios buiten de ruit (antwerpen gent brussel) waar vastgoedprijzen niet zo de pan uit swingen is dat ruim voldoende om normaal van te leven.

Vanaf 5k netto behoor je volgens mijn bankier tot de betere inkomens, en vanaf 6000 euro netto gezinsinkomen tot de hogere inkomens. Bij die laatste horen vaak een koppel hooggeschoolden met wat ancienniteit bvb.

Ik spreek over werknemers. Voor zelfstandigen is the sky the limit.

Jaloezie is trouwens een vies beest, en blindelings het hoogste loon najagen is zelden een recept voor een gelukkig leven. Eens goed ziek worden is voldoende om u te laten beseffen dat die dure auto voor uw deur eigenlijk voor niks telt, en de tijd met uw kinderen en naasten veruit het belangrijkste is.

Ik mik dus volop op de "comfortzone", aka die > 6000 netto per maand (gezin) zonder kader of leidinggevende verantwoordelijkheden. En dat lukt aardig.

Dus er staat geen tesla voor mijn deur maar who cares....
https://de.statista.com/themen/293/d...ittseinkommen/

Citaat:
Het gemiddelde bruto maandsalaris van een voltijdse werknemer in Duitsland in 2017 was ongeveer 3.770 euro.

Als je kijkt naar alle werknemers in Duitsland, inclusief alle deeltijdse of deeltijdse werknemers, dan lag het gemiddelde salaris in hetzelfde jaar rond de 2.860 euro per maand. Het gemiddelde netto inkomen van alle medewerkers was 1.890 euro per maand.
Wel veel regionale verschillen, wat het gemiddelde naar onder drukt.

https://www.gehalt.de/news/gehaltsatlas-2019
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 07:16   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
4500 netto voor een gezin is allesbehalve een toploon.
Het gemiddelde inkomen

Citaat:
Een voltijds tewerkgestelde werknemer verdiende in België in 2017 gemiddeld 3.558 euro bruto per maand, een stijging met 15% in vergelijking met 2010 (3.103 bruto per maand). Dat blijkt uit nieuwe resultaten van Statbel, het Belgische statistiekbureau. De cijfers tonen aan dat verder studeren loont. Met een maandloon van 5.330 euro verdienen loontrekkenden met een master-diploma 50% meer dan de gemiddelde werknemer. Bovendien zagen bachelors en masters hun loon de voorbije jaren sterker stijgen in vergelijking met werknemers zonder een hogere opleiding. Ook de functie speelt een grote rol bij de omvang van het loonzakje: directeurs van grote ondernemingen zien hun loon het snelste stijgen (+21,6% op 7 jaar tijd). De loontoename was een pak lager bij ongeschoolde arbeiders in transport en opslag (+7,2%) en bij kassiers (+8,2%).

Het gemiddelde vormt echter geen goede waardemeter voor de reële loonspreiding. Zo bedraagt de mediaan 3.140 euro. Dit bedrag houdt in dat 50% van de werknemers maximaal 3.140 euro verdient, terwijl de andere helft een hoger salaris ontvangt. De mediaan ligt met 3.664 euro het hoogst in Brussel en bedraagt respectievelijk 3.120 euro en 2.994 euro in Vlaanderen en Wallonië.

Het classificeren van werknemers in loonklassen van 250 euro geeft een nog gedetailleerder beeld van de loonverdeling. Uit de onderstaande grafiek blijkt dat veruit de grootste groep, namelijk 45% van alle werknemers, een bedrag verdient dat zich situeert tussen de 2.250 euro en de 3.250 euro per maand. Voorts stellen we vast dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in de lagere loonklassen (tot 2.500 euro)

https://statbel.fgov.be/nl/themas/we...uto-maandlonen

4 500€ netto per maand voor een gezin zonder kinderlast, is dus weldegelijk een beter inkomen.

Maar je hebt gelijk, het kan beter.

Zeker als je weet dat sommige mensen reeds een inkomen van +4 500€ per maand netto hebben.
Maar de vraag is of jij dat werk wil en kan doen.

En nee, de gemiddelde koopkracht lag vroeger niet hoger.

De meeste beseffen gewoon weg niet in welke luxe maatschappij ze leven vandaag.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 08:44   #46
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als men voor de Euro had gezegd dat een netto inkomen van 180.000 bfr maar standaard was....
We zijn intussen 20 jaar verder.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 09:07   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
We zijn intussen 20 jaar verder.
Dat vergeten veel mensen.
Oud 15 juni 2020, 10:27   #48
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Neem de gemiddelde prijs van een wagen in bevoorbeeld 1950 en deel dat door de gemiddelde maandlonen je hebt ongeveer 300 maanden nodig om een auto te kopen.

Neem de gemiddelde prijs van 2018 en deel dat door het gemiddelde loon van alle klasse, je hebt ongeveer 11-12 maandlonen nodig om die auto te kopen.

Tussenin zakte het ook al tot +/- 10 maanden als je de lonen van 2010 neemt en de gemiddelde prijs in 2010.

Het klopt niet helemaal omdat er niet voor ieder jaar een loon of wagenprijs is, maar de tendens is wel duidelijk.
Waarom zo focussen op technologische produkten? Doe eens die oefening voor een stuk grond of een woning.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 10:28   #49
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anyway, om hier een aantal uit hun dromen te halen:

In BE is het mediaanloon 3100 bruto voor een voltijdse betrekking. Dat is ongeveer 2000 netto. De helft heeft dus meer, de helft minder. Het zal eerder een grotere helft die minder heeft, want er zijn een massa deeltijdsen.

4500 euro netto is "goed modaal", zoals maddox al aangaf. Zeker in de regios buiten de ruit (antwerpen gent brussel) waar vastgoedprijzen niet zo de pan uit swingen is dat ruim voldoende om normaal van te leven.

Vanaf 5k netto behoor je volgens mijn bankier tot de betere inkomens, en vanaf 6000 euro netto gezinsinkomen tot de hogere inkomens. Bij die laatste horen vaak een koppel hooggeschoolden met wat ancienniteit bvb.

Ik spreek over werknemers. Voor zelfstandigen is the sky the limit.

Jaloezie is trouwens een vies beest, en blindelings het hoogste loon najagen is zelden een recept voor een gelukkig leven. Eens goed ziek worden is voldoende om u te laten beseffen dat die dure auto voor uw deur eigenlijk voor niks telt, en de tijd met uw kinderen en naasten veruit het belangrijkste is.

Ik mik dus volop op de "comfortzone", aka die > 6000 netto per maand (gezin) zonder kader of leidinggevende verantwoordelijkheden. En dat lukt aardig.

Dus er staat geen tesla voor mijn deur maar who cares....
Waarom zou je als kader niet in de comfortzone kunnen zitten?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 10:32   #50
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waarom zo focussen op technologische produkten? Doe eens die oefening voor een stuk grond of een woning.
Vergelijk de bouwvereisten op het vlak van energiezuinigheid van die woning dan ook met de bouwvereisten van een woning 30 jaar geleden.

Wetgeving zorgde voor de hogere kosten, van de andere kant, hypotheekleningen zijn nu tegen bodemprijzen, 30 jaar geleden niet.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 15:28   #51
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Of brood bvb? In 2001 betaalde ik 33 fr (ca. 0.82€) voor een 800 gr brood bij de bakker, nu 2€30= ca. x 2,7.
Oud 15 juni 2020, 15:54   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Of brood bvb? In 2001 betaalde ik 33 fr (ca. 0.82€) voor een 800 gr brood bij de bakker, nu 2€30= ca. x 2,7.
180 000bef/80000bef= 2.25
En een gewoon industrieel brood in de "budget supermarkt", is €1 ofzo.
Oud 16 juni 2020, 05:19   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 1970 koste een brood van 1kg 5bfr of €/43 = 0,11€.

Toen ik in 1977 als vrijwilliger binnen ging in het leger kregen +/-25 000Bfr/ 581€ netto als maandloon.
Toen mijn dochter in 2012 binnen ging als vrijwilliger kreeg ze +/-1 700€/ 73 100 Bfr netto als maandloon.

In 1970 werkte er meer dan 25 000 mensen bij Fort en Opel in Antwerpen.
In 2019 werkte er nog 0.0 mensen bij Fort en Opel in Antwerpen.
In 1980 waren er meer dan 15 000 zeevarenden in de Belgische koopvaardij.
In 2020 zijn er nog geen 800 zeevarenden meer in de Belgische koopvaardij.

Nu een woning kan je nog minder gebruiken als vergelijking dan een auto.
Want 99% wil niet eens in een woning leven zoals die in 1970 waren.
Oud 16 juni 2020, 05:44   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Met 3x mijn maandelijks pensioen zou ik me een leuk speelgoedje kunnen permitteren.
Niks speciaals hoor: Fiat 500 Abarth, automaat.
Ik zal minder hebben met mijn afgetopt pensioen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2020, 05:56   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ambetantenaren zoals Kjoe? Neen hoor die spelen in de hogere klasse. Die kopen een Dinky Toy Tesla met niet afblakerende verf aan de buitenkant!

Ik heb het over eigen verdiend pensioen, ikke.
Eigenlijk valt zo'n ambtenarenpensioen toch vies tegen hoor.

Schoonbroer heeft jaren bij het spoor gewerkt.
Akkoord, hij heeft een gemengde loopbaan.
Netto pensioen is 1800 euro per maand.

Van de andere kant heeft z'n echtgenote ook een gemengd pensioen.
5 jaar gewerkt in de privé (België), 10 jaar privé (Nedereland) en dan 30 jaar gedopt.
Netto pensioen is 1550 euro per maand.
Oud 16 juni 2020, 05:59   #56
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik zal minder hebben met mijn afgetopt pensioen.
Mijne Abarth is wel een geaccidenteerde derdehandse, hoor!
Oud 16 juni 2020, 06:03   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik kon niet rijden met de auto van vader of moeder. Die was er niet. Mijn vader had een brommertje. Mijn moeder een fiets.
Bij ons was er al nen otto van in 1950.
De eerste nieuwe die mijne pa kocht was ne Renault Dauphine in '56 of '57.

Van 1965 waren er al twee wagens in huize RS
Fiat Berlina?? en Renault 8
Oud 16 juni 2020, 06:06   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
hoelang gaat de werkende mens nog met zich blijven sollen ?
Met de nu bijgemaakte schulden?

Nog heel lang.

De waarde van de euro zal drastisch verminderen.
Zo zitten ze onrechtstreeks aan je spaargeld.
Oud 16 juni 2020, 06:11   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik moet toegeven; mijn nieuwe- gescheiden en iets oudere- collega doet elk overuur hij kan maken.
Ikzelf ben daar veel minder toe geneigd, zelfs al heb ik recentelijk een ferme deuk in mijn inkomen gekregen. Hij mag een nieuw samengesteld gezin in gang trekken, met alle kosten eraan verbonden.
Ik heb alles op een rijtje. Hypotheek bijna afbetaald (en spotgoedkoop in verhouding) en voor de rest geen grote kosten meer. (alhoewel de aankoop van mijn eerste fietsje in 32 jaar velen laat bleek worden, gaat me 30 maanden fietsen kosten om dat er terug uit te halen, daarna is het pure winst).
Ik heb, tot aan corona ook zoveel mogelijk uren gepresteerd.
Uren die ik in de zomer kon terugnemen.

Met het oog op mijn pensioen (1 november) en nen opvolger die al redelijk zelfstandig kan werken en plannen, werk ik minder dan mijn voorgeschreven 40 uren. Ik mag tussendoor al eens een dagske doppen (als het mij uitkomt).
De orders, die mijn firma binnenhaalt, zijn ondertussen ferm gedaald, zeker in Duitsland.
Oud 16 juni 2020, 06:14   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Corona crisis zou het wel eens kunnen duidelijk kunnen maken hoe lang nog.
Weet dat een werkgever zowat 3 x het uurloon betaald inclusief kosten, daar zit de "adder" onder het gras.
Iedereen weet het ook de bonden, niemand doet er wat aan, ook de bonden niet want ook zij leven er rijkelijk van.
Inderdaad.

Pietje heeft netto 1800 euro per maand.
Voor de overheid is dat een inkomen (met RSZ en dergelijke) van 3600 euro.
In coronatijden:
De overheid krijgt die 3600 euro niet binnen.
De overheid moet Pietje dopgeld betalen, met de energiecheque er bij komt dat neer op 1800 euro.

De overheid heeft dus 5400 euro aan z'n broek.

En geloof me, er lopen veel van die Pietjes rond.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be