![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Onverantwoord politiegeweld is verder ook een realiteit natuurlijk, denk aan sommige scènes bij de gele hesjes... Vergeleken met BLM wordt Viruswaanzin trouwens hard aangepakt: een vorm van 'ontrading'?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het triest dat als je erop wijst dat 18 van de 20 van Facebooks Fact-Check-raad gewerkt hebben voor verenigingen die gesponsord zijn door Soros of dat bijna alle rechters van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens voor NGO's gewerkt hebben, waaronder veel die te linken zijn aan Soros, je voor complotdenker aanzien wordt. Zowel linkse als rechtse (de famile Koch) rijke mensen maken van hun financiële middelen gebruik om verenigingen, partijen en doelen te steunen die hen na aan het hart liggen. Ik vind dat normaal. Wat ik niet normaal vind is dat in zulke machtige instellingen het evenwicht volledig zoek is. Een mens loopt op twee benen, een links en een rechts. Als je probeert de hele tijd op een been, het linkse, te hinkelen, dan ga je uiteindelijk op je smikkel. In de economie hinkelen we al wat te lang eenzijdig op het rechtse been maar in ethische zaken hinkelen we al veeeeel langer enkel op het linkse been, in zoverre dat het ondertussen een karikatuur van zichzelf is geworden en het tegenovergestelde begint te veroorzaken dan het wil bewerkstelligen.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 21 augustus 2020 om 09:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zondebok mechanisme is gewoon eveneens een effect van group think he. "allen tegen de zondebok" en de zondebok staat alleen. Dat valt mee, tot je zelf de zondebok bent. Maw, dat is weer speltheoretisch totaal te verklaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Het cruciale ervan is dat dat achteraf niet zo gezien wordt. Alle oorspronkelijke culturele betekenissen - die collectief zijn - worden onttrokken aan die zondebok, niét aan het zondebokmechanisme waar men geen weet van heeft (men kan het woord 'zondebok' ook niet bevroeden in onze zin van het woord). Daarom zit er ook geen individuele 'berekening' of geen individueel 'eens gaan nadenken over de dood' in de verklaring van het begrafenisritueel, of in eender welk fenomeen aan de basis. Het gaat om de (preventieve, nl. chaos afwerende) reproductie van het stichtende gebeuren zoals dat achteraf op vervormde wijze herinnerd wordt en van alle daarmee verbonden codes en betekenissen. Het individuele kritische denken daarentegen dat veel later in de cultuur ontstaat, brengt dit bouwsel in gevaar als het niet leidt tot een hogere emergentie op een rationelere basis (in de volle zin van het woord, noch onwetend-religieus, noch dienstbaar aan emoties of zelfzucht die leiden tot mimetische entropie of de-emergentie). En pas daarbinnen kan je écht 'individu' worden. Voel jij je vee als je aan wetenschap doet? Ik neem aan van niet, nochtans is het streven naar 'juist denken' een hoger doel dat boven de kleine emotie staat. Dat geldt a fortiori als je de rationaliteit verder doortrekt dan enkel de wetenschap in de enge zin. Je ontstijgt dan de angst, kicks, stress van de mimetische strijd (waarin geen 'individu' bestaat, hoe sluw het ook moge zijn: door het mimetisme doen mensen de zotste dingen, ik gaf eerder het voorbeeld van vrouwen die in hun ongeluk lopen uit fascinatie voor mannen met een 'duistere kant': het obstakel versterkt mimetisch het verlangen) om een homo sapiens sapiens 2.0 te worden, maar géén 'vee', tenzij jij jezelf bij het wetenschappelijk denken (dat daar een deel van is maar wel goed geintegreerd moet worden) dus ook zo zou omschrijven.
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 21 augustus 2020 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Maar gelukkig zijn er veel mensen die veel van hun denken openbaar hebben gemaakt, zodat er veel "materie" is waar ik kan van genieten. Mocht ik een geniale ontdekking doen, ik denk dat ik ze voor mijzelf houd, tenzij ik denk van veel voordeel op te doen met ze "te verkopen". Ik zie het nut niet in om anderen daar gratis van laten te profiteren. Het is wel leuk om het een beetje openbaar te maken, en te zien hoe men het mist. Spijtig genoeg is de job van een wetenschapper zo dat hij zo nu en dan wel MOET dinges openbaar maken en publiceren, en de oefening zelf van publicatie heeft wel iets, maar wat mij betreft is wetenschap iets bijzonder individueels. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er komt uiteraard geen homo sapiens 2.0. Dat zou miljoenen jaren vergen. Binnen een eeuw of twee eeuwen is er A.I. 1.0. Homo sapiens 1.0 zal nog een tijdje als nuttig onderdeel dienen voor A.I. 1.0, en nadien door volledige machinerie van hogere kwaliteit vervangen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar om naar het onderwerp van deze draad te gaan, nee, complot theorieen zijn niet echt wat zo besmettelijk is. Groupthink wel. DAT is wat we onder onze neus gezien hebben, groupthink bij onze "leiders" over een goed stuk van de planeet. We hebben ook de *mechanismen* van group think aan het werk gezien, met de intoxicatie campagnes tegen Zweden en zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat was een beschrijving van wat jij "collectief denken" noemt. Wat aan de grondslag lag van religieuze rituelen, volgens jou.
Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2020 om 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor anderen kan dat inderdaad zijn: zever geloven over dingen na de dood of in de ingebeelde toekomst of zo, waarom niet. Het is dan ook niet meer dan dat, als het echte fun oplevert. Maar voor mij heeft dat geen fun. Beseffen dat alles zinloos is, behalve fun, is eigenlijk veel meer fun op zich. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2020 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 21 augustus 2020 om 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 21 augustus 2020 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waaronder dus collectieve betekenissen. Soms kan je een charismatische praatjesmaker hebben die gans het discours zelf uitbralt, en die de groep helemaal meeneemt. Een "leider", waar geen enkele kritische stem de leider durft tegenspreken, omdat hij/zij weet dat de leider handiger is in het uitspelen van de groep tegen hem. De Van Ranst van de bende, zeg maar. Dus doe je maar alsof je het ook geniaal vindt. En de meesten in de groep. Die allemaal denken dat de anderen het geniaal vinden, en dus nooit durven zeggen dat het zever in pakskes is. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2020 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eh, ja, natuurlijk. Ik zit ondertussen signaalverwerkingsalgoritmes te schrijven.
Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2020 om 11:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 21 augustus 2020 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |