Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2020, 20:02   #41
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
We zitten vandaag aan meer dan 500 op ic.

https://www.tijd.be/dossiers/coronav.../10217952.html

Met de lag tov besmettingen zitten we binnenkort terug aan de 2000.
Ik zou de afkomst van de overgrote meerderheid der besmetten eens willen weten eigenlijk. Maar helaas die info komt niet naar buiten.
Oud 22 oktober 2020, 20:13   #42
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar het probleem is dat mensen niet beseffen wanneer ze wel of niet nuttig zijn.
Tijdens een wandeling door de velden uiteraard niet. In een afgesloten cinema of dranklokaal wel, vooropgesteld dat je daar niet uren en uren zit, dan heb je het toch zitten als er een besmette zit.

En over ziekenhuizen: personeel dat regelmatig in contact komt met besmette mensen draagt fpp3, beschermende kledij en face shields.
Niet noodzakelijk, zoals onze besmette arts uit Kruisem aantoont.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 20:46   #43
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zitten vandaag aan meer dan 500 op ic.

https://www.tijd.be/dossiers/coronav.../10217952.html

Met de lag tov besmettingen zitten we binnenkort terug aan de 2000.
Alles is relatief.

Vandaag zijn er in West-Vlaanderen 22 nieuwe opname in de ziekenhuizen...maar er zijn er ook 22 ontslagen.

Dat is dus een stijging van 0,0!
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 20:49   #44
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Alles is relatief.

Vandaag zijn er in West-Vlaanderen 22 nieuwe opname in de ziekenhuizen...maar er zijn er ook 22 ontslagen.

Daarom denk ik ook dat het plateau is bereikt, ik hoop dat ze een weekje afwachten met zot doen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 20:51   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alles is relatief.

Jij bent optimistisch, ik niet. Het gaat echt weer snel.

En om on topic te blijven:

Ik vind echt dat degenen die in het begin van het jaar over ‘vals veiligheidsgevoel’ ivm mondkapjes gelijk aan het krijgen zijn.
Oud 22 oktober 2020, 20:52   #46
De Prof
Minister-President

Standaard

In de provincie Antwerpen zijn er vandaag 37 opname en 23 ontslagen, dat is + 14 wat wil zeggen, dat er gemiddeld 1 persoon per ziekenhuis is bijgekomen. Omdat er 14 ziekenhuizen in de provincie Antwerpen zijn.

Is dat dan een alarmpeil?
Oud 22 oktober 2020, 20:59   #47
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Van Ranst in Maart over het puur psychologische nut van mondmaskers. Ondertussen blaast hij warm en koud tegelijk.

----
Van Ranst, die vreest voor een opbod aan straffe maatregelen, stipte ook aan dat er gewoon te weinig mondmaskers zijn in ons land. ‘Zelfs voor wie ze wel nodig heeft, zijn er niet genoeg.’ Het maakt een discussie over het nut om iedereen een masker te laten dragen, wat virtueel.

Enkel op plekken waar social distancing moeilijk ligt - een werkplek waar je geen anderhalve meter afstand kunt garanderen - kan je eventueel wel een mondmasker dragen, zei Van Ranst, die ook herhaalde dat een mondmaskers dragen voor- en nadelen biedt. ‘Er zijn plaatsen waar het enige nut heeft, er zijn plaatsen waar het geen nut heeft. Je moet ze ook altijd op- en afzetten, wat ook weer niet zo hygiënisch is, want dan moet je je gezicht aanraken. Maar als je je geruster voelt met een masker, moet je dat maar doen. Als het je hersenen rust geeft, is er niets tegen’, besluit de viroloog.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200331_04908550
Oud 22 oktober 2020, 20:59   #48
De Prof
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jij bent optimistisch, ik niet. Het gaat echt weer snel.

En om on topic te blijven:

Ik vind echt dat degenen die in het begin van het jaar over ‘vals veiligheidsgevoel’ ivm mondkapjes gelijk aan het krijgen zijn.
Dat zullen we nooit weten, omdat we niet weten wat het effect zou geweest zijn bij de eerste golf indien er voldoende maskers waren.

Daarbij op het hoogtepunt van de eerste golf maten we gemiddeld per 100.000 inwoners 83 besmettingen per week. Nu zijn er dat 620!

Dat is bijna het achtvoud! Toen lagen er 6000 mensen in de ziekenhuizen, nu 2000.
Oud 23 oktober 2020, 05:59   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nog nooit gehad, ik ben hoogstens enkele dagen niet goed genoeg om te gaan werken.
Dan vraag ik mij af of jij wel al een echte griep gehad hebt. Met een echte griep lig je met 40 graden koorts zo plat als een vijg in uw bed he. Zelfs opstaan om gaan te pissen is als een inspanning om een marathon lopen.

Sinds ik een echte griep gehad heb, laat ik mij meestal inenten omdat het zo lastig is. Ik heb het dus dit jaar begin maart weer gehad, maar slechts 3 dagen (normaal is dat 7 - 10 dagen). Misschien omdat ik toch een vaccin had.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 06:01   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarbij op het hoogtepunt van de eerste golf maten we gemiddeld per 100.000 inwoners 83 besmettingen per week. Nu zijn er dat 620!
Het punt is wel dat we nu weten dat we toen slechts ongeveer 1 besmetting op 20 waarnamen (65000 "cases" en 1 miljoen besmetten of meer zoals we achteraf wisten).

Tegenwoordig test men wat meer, en zal die factor geen 20 meer zijn, misschien 3 of 4 of zo.

Ik denk dat je de huidige cijfers door 5 of 8 kan delen om te vergelijken met toen, qua cases.
Oud 23 oktober 2020, 06:09   #51
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dan vraag ik mij af of jij wel al een echte griep gehad hebt. Met een echte griep lig je met 40 graden koorts zo plat als een vijg in uw bed he. Zelfs opstaan om gaan te pissen is als een inspanning om een marathon lopen.

Sinds ik een echte griep gehad heb, laat ik mij meestal inenten omdat het zo lastig is. Ik heb het dus dit jaar begin maart weer gehad, maar slechts 3 dagen (normaal is dat 7 - 10 dagen). Misschien omdat ik toch een vaccin had.
Dus aan m'n 50 heb ik nog nooit griep gehad met een beroep waarbij ik veel in contact kom met mensen? Dat lijkt me onmogelijk, mensen kwamen naar me toe met de melding "ik kom m'n zinnen wat verzetten nu ik iets beter ben want ik lig al een week in bed met griep". Volgens mij wordt ik constant besmet met vanalles en nog wat, dat kan haast niet anders.
Oud 23 oktober 2020, 06:15   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus aan m'n 50 heb ik nog nooit griep gehad met een beroep waarbij ik veel in contact kom met mensen? Dat lijkt me onmogelijk, mensen kwamen naar me toe met de melding "ik kom m'n zinnen wat verzetten nu ik iets beter ben want ik lig al een week in bed met griep". Volgens mij wordt ik constant besmet met vanalles en nog wat, dat kan haast niet anders.
Wel, het kan inderdaad zijn dat jij een bijzonder goeie immuniteit hebt. Maar statistisch gezien heb je maar 3 of 4 keer griep in uw leven (kan varieren naargelang uw beroep en zo natuurlijk).
Oud 23 oktober 2020, 06:26   #53
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, het kan inderdaad zijn dat jij een bijzonder goeie immuniteit hebt. Maar statistisch gezien heb je maar 3 of 4 keer griep in uw leven (kan varieren naargelang uw beroep en zo natuurlijk).
Mogh, dat is veel minder dan ik dacht. M'n vader heeft hetzelfde beroep en heeft gewerkt tot z'n 80 en kan ook niet herinneren dat die ooit zware griep heeft gehad. Een paar dagen ja, dat hebben we elk jaar wel.
Oud 23 oktober 2020, 07:34   #54
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben nu al een tijdje ervaringsdeskundige.

Ik heb niet moeten hoesten, dat maakt het wel gezellig en veel slapen. Dat weekje ziekenhuis was ook leerzaam, het corona regime was debiel. Om de 2 uur maakte ze je wakker en midden in de nacht nog bloed afnemen. Ik was zieker van de behandeling dan van Corona.

En het ziekenhuis eten was verdorie slecht, al heb ik nu ook door dat het vanwege die corona was.
Kon je je niet een beetje vermannen en thuis op de zetel met een warmwaterkruik uitzieken? Zoals bij een gewoon griepje uit de verzameling?
Oud 23 oktober 2020, 07:56   #55
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is faken.

Echt griep is: doodziek zijn, geen eten of drinken binnenkrijgen, te slap om een voet te verzetten, alle levenslust weg, wensen dat je kon slapen om niet te voelen hoe ziek je bent.
Hoeveel % van de 500.000 Belgen die in een zwaar griepseizoen de griep krijgen, hebben die zwaarte van symptomen?

Voor velen is het gewoon wat koorts, algemene slapte,... met andere woorden, in de zetel liggen en Netflix kijken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 07:57   #56
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat is een echte griep hé. Van corona hebben de meeste mensen ook niet veel last.

Gaan werken met de lichte griepsymptomen zorgt er natuurlijk wel voor dat je mensen besmet die mogelijks wel heel zwaar afzien.
Oud 23 oktober 2020, 08:06   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoeveel % van de 500.000 Belgen die in een zwaar griepseizoen de griep krijgen, hebben die zwaarte van symptomen?

Voor velen is het gewoon wat koorts, algemene slapte,... met andere woorden, in de zetel liggen en Netflix kijken.
Ik denk dat dat laatste geen griep is maar een verkoudheid. Ik zou denken dat het gros van die 500 000 echte griep-zieken (ttz, waar een griep virus kan vastgesteld worden) inderdaad "zware griep" hebben. Maar ik vind daar geen cijfers over.
Oud 23 oktober 2020, 08:10   #58
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat laatste geen griep is maar een verkoudheid. Ik zou denken dat het gros van die 500 000 echte griep-zieken (ttz, waar een griep virus kan vastgesteld worden) inderdaad "zware griep" hebben. Maar ik vind daar geen cijfers over.
Dat kan toch onmogelijk zo'n groot getal zijn? Dat is 5% van de bevolking?

Als mijn ouders, vrienden, collega's,... thuis zitten met "de griep", hebben ze nog nooit verteld dat ze zo doodziek waren.

Oké, mijn kennissenkring hoeft niet representatief te zijn maar als er jaarlijks 3-5% van de bevolking griep heeft, dan zou ik toch mensen moeten kennen die zo zwaar ziek waren?

De keer dat ikzelf volgens de dokter griep had, had ik spierpijn en koorts. Zeker spierpijn is toch helemaal niet het gevolg van een verkoudheid?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 oktober 2020 om 08:11.
Oud 23 oktober 2020, 08:27   #59
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat?
Kink shaming op politics.be?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 08:42   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar het probleem is dat mensen niet beseffen wanneer ze wel of niet nuttig zijn.
Tijdens een wandeling door de velden uiteraard niet. In een afgesloten cinema of dranklokaal wel, vooropgesteld dat je daar niet uren en uren zit, dan heb je het toch zitten als er een besmette zit.

En over ziekenhuizen: personeel dat regelmatig in contact komt met besmette mensen draagt fpp3, beschermende kledij en face shields.
Heb zelfs daar mijn bedenkingen bij.

Heel die zever over mondmaskers doet mij denken aan de uitspraak van een oude officier die ik kende.
Die vroeg steeds aan zijn soldaten, waarom draag je een helm, je krijgt immers toch een buikschot.
Vandaag stel ik vaak de vraag aan politieagenten, waarom draag je een scherfvest, ze knallen je toch door je hoofd.

Het geeft allemaal slechts een gevoel van veiligheid.

Laatst gewijzigd door Jantje : 23 oktober 2020 om 08:42.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be