Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2020, 07:15   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
De vernietiging van die mondmaskers...

Maar kom, nu kan men wel de nodige middelen vrij maken, dus deze zomer had men al enorme voorzorgmaatregelingen kunnen nemen.

Ik zeg niet dat er niets is gebeurd, maar buiten wat bedden te verschuiven, is er niks te zien.

Elke provincie had door het leger een veldhospitaal kunnen laten oprichten.
Om maar iets te noemen.
Alleen heeft het leger er geen meer.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 07:16   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Beke in de persconferentie schoot wel de hoofdvogel af met zijn verkeerde woordkeuze en ik citeer.

''We doen ook een inspanning voor de mantelzorgers. We gaan het mogelijk maken dat mantelzorgers kunnen inslapen in woonzorgcentra. Dat is goed voor de levenskwaliteit van de bewoners.''

Djiezes, wie schrijft die zijn teksten of doet hij dat zelf?
Ik dacht ook: "Wat zegt die nu."
Oud 28 oktober 2020, 07:18   #43
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Alé, de vlaamse regering plooit nog maar eens voor het Waalse dictaat.
Ik heb dat zo zeker NIET ervaren.
De Vlaamse regering heeft onafhankelijk (er waren geen Walen en Sossen bij betrokken) in eer en geweten beslissingen genomen waarvan ze overtuigd is dat deze de beste zijn voor de bevolking.
Ze heeft gekozen om de belasting in de hospitalen proberen in te perken en toch de economie zo weinig mogelijk te schaden.
Het is een keuze die de Vlaamse regering heeft gemaakt. Men kan daar kritiek op hebben, maar als men de verantwoordelijkheid overweegt die de Vlaamse regering draagt in het op peil houden van het socio-economische weefsel moet men erkennen dat deze Vlaamse regering op zijn minst een beslissing heeft genomen.

Mijn PERSOONLIJKE mening over dat corona-gedoe is totaal anders. Maar ik heb dan ook geen enkele verantwoordelijkheid om de maatschappij draaiende te houden. En op een forum hoef ik ook niet bezorgd te zijn om zo weinig mogelijk mensen tegen het hoofd te stoten.

Mijn PERSOONLIJK aanpak zou zijn : niets doen. Tegen de verspreiding van een virus is eigenlijk niets te doen. Ik zou ook alle werknemer onder een zelfstandigen statuut onderbrengen. Niet werken, geen inkomen. Ik zie veel te veel dat corona wordt misbruikt om toch maar wat quarantaine-verlof te hebben.
Deze zeer Darwiniaanse aanpak zal natuurlijk ook zware gevolgen hebben voor zwakkere mensen. Maar zoals gezegd, op een internetforum hoef ik daar niet onmiddellijk rekening mee te houden. De aanpak zou wel als voordeel kunnen hebben dat, indien mogelijk, groepsimmuniteit op langere termijn het doorgaan van het normale leven verder garandeert.

Maar ik besef heel goed dat geen enkele regering, links of rechts, Waals of Vlaams mijn aanpak kan overnemen.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 07:24   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik heb dat zo zeker NIET ervaren.
De Vlaamse regering heeft onafhankelijk (er waren geen Walen en Sossen bij betrokken) in eer en geweten beslissingen genomen waarvan ze overtuigd is dat deze de beste zijn voor de bevolking.
Ze heeft gekozen om de belasting in de hospitalen proberen in te perken en toch de economie zo weinig mogelijk te schaden.
Het is een keuze die de Vlaamse regering heeft gemaakt. Men kan daar kritiek op hebben, maar als men de verantwoordelijkheid overweegt die de Vlaamse regering draagt in het op peil houden van het socio-economische weefsel moet men erkennen dat deze Vlaamse regering op zijn minst een beslissing heeft genomen.

Mijn PERSOONLIJKE mening over dat corona-gedoe is totaal anders. Maar ik heb dan ook geen enkele verantwoordelijkheid om de maatschappij draaiende te houden. En op een forum hoef ik ook niet bezorgd te zijn om zo weinig mogelijk mensen tegen het hoofd te stoten.

Mijn PERSOONLIJK aanpak zou zijn : niets doen. Tegen de verspreiding van een virus is eigenlijk niets te doen. Ik zou ook alle werknemer onder een zelfstandigen statuut onderbrengen. Niet werken, geen inkomen. Ik zie veel te veel dat corona wordt misbruikt om toch maar wat quarantaine-verlof te hebben.
Deze zeer Darwiniaanse aanpak zal natuurlijk ook zware gevolgen hebben voor zwakkere mensen. Maar zoals gezegd, op een internetforum hoef ik daar niet onmiddellijk rekening mee te houden. De aanpak zou wel als voordeel kunnen hebben dat, indien mogelijk, groepsimmuniteit op langere termijn het doorgaan van het normale leven verder garandeert.

Maar ik besef heel goed dat geen enkele regering, links of rechts, Waals of Vlaams mijn aanpak kan overnemen.
Ik zie dit vooral bij de overheidsdiensten.
Bij bouwfirma's en dergelijke konden ze al voorspellen wie er gebruik van zou maken, en dat is echt een minderheid.

Idem dito in een bepaald woonzorgcentrum, daar voorspelden ze dat de hulpkok minstens 1 keer in quarantaine zou gaan.
Welnu, hij is aan z'n derde keer bezig.

Dat zijn de mensen die er altijd de kantjes aflopen, juist op tijd komen (meestal juist te laat, tot ze aan z'n loon gingen). Voor het minste kuchje thuisblijven, ...
Dat anderen dan voor hem moeten invallen en hun vrije dagen moeten opofferen, wie maalt daar nu om.
Oud 28 oktober 2020, 07:35   #45
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
wie maalt daar nu om.
Ik !
Met zulke mensen kan men echt niets aanvangen.
De enige oplossing is iedereen in een zelfstandige statuut onder te brengen.
Niet werken = geen inkomen.
Maar wie hierover verder nadenkt, ziet onmiddellijk ook vele andere grote voordelen.
Stel bvb dat migranten hier automatisch een zelfstandigenstatuut zouden mogen genieten, ze zouden veel meer moeite doen om de taal van de streek te spreken en zich in te passen in de maatschappij.
Bvb zou ook fibromyalgie onmiddellijk opgelost zijn. CVS's zou heel wat minder voorkomen.
Oud 28 oktober 2020, 07:53   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik !
Met zulke mensen kan men echt niets aanvangen.
De enige oplossing is iedereen in een zelfstandige statuut onder te brengen.
Niet werken = geen inkomen.
Maar wie hierover verder nadenkt, ziet onmiddellijk ook vele andere grote voordelen.
Stel bvb dat migranten hier automatisch een zelfstandigenstatuut zouden mogen genieten, ze zouden veel meer moeite doen om de taal van de streek te spreken en zich in te passen in de maatschappij.
Bvb zou ook fibromyalgie onmiddellijk opgelost zijn. CVS's zou heel wat minder voorkomen.
Niet werken = geen inkomen, daar ben ik niet voor te vinden.

Dat mensen sneller geactiveerd moeten worden en dat doppen in tijd beperkt moet worden, daar ben ik wel voorstander van.
Oud 28 oktober 2020, 08:13   #47
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Waarom niet ?
Wie een gezonde werklust heeft hoeft voor niets bang te zijn. En iedereen heeft de capaciteiten om in de markt het beste van zichzelf te geven. En wie daarin echt zijn best doet kan een centje voor de oude dag opzij leggen, voor tijden waar het allemaal niet meer zo vlot gaat. Maar volledig op eigen initiatief. Dan hoeft er ook geen geklaag meer te zijn dat de overheid ons pensioengeld verknoeit en ons een hongerpensioen uitbetaald.

Natuurlijk, dit principe moet zeer goed omschreven sociale correcties hebben. Wie echt gehandicapt is (bvb blind), zou via de overheid wel degelijk een uitkering moeten krijgen die een normaal en menselijk leven toelaat.
Oud 28 oktober 2020, 08:23   #48
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De moeder van een vriendin van mij werkt op het ZOL.

De situatie daar is zeer ernstig. Ik zou als ik van u was niet meer spreken over zaken waar u niks van af weet.

Onze ziekenhuizen staan ook voor grote problemen als we er nu niks aan doen.
Ik weet meer dan goed genoeg dat de slinger compleet aan het doorslaan is. We spenderen bedragen aan goede levensjaren die astronomisch hoog liggen. We zijn zelfs aan het evolueren naar een factor oneindig omdat ze op termijn levensjaren zullen kosten. Het korte termijndenken is stuitend. Van politici verwacht ik dat, van intelligente mensen zou ik dat echter veel minder verwachten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 08:29   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik weet meer dan goed genoeg dat de slinger compleet aan het doorslaan is. We spenderen bedragen aan goede levensjaren die astronomisch hoog liggen. We zijn zelfs aan het evolueren naar een factor oneindig omdat ze op termijn levensjaren zullen kosten. Het korte termijndenken is stuitend. Van politici verwacht ik dat, van intelligente mensen zou ik dat echter veel minder verwachten.
Amen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 08:30   #50
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
de onderfinanciering van de gezondheidszorg, de bezuinigingen ten koste van patientenzorg, de financiering van hospitalen... allemaal alle vele jaren aan de gang... en pijnlijk blootgelegd door een nieuw virus dat zelfs nog niet zo erg is voor de overgrote meerderheid van de bevolking...
Citaat:
Om die druk op de ziekenhuizen te verlichten, stelt Byteflies zijn CovidCare@Home sinds september gratis ter beschikking van ziekenhuizen. Het product meet alle belangrijke parameters – ademhaling, zuurstof, hartslag en temperatuur – bij patiënten, maar doet dat terwijl ze thuis zitten. ‘We merken dat daardoor veel patiënten vroeger naar huis kunnen en dus een bed vrijmaken’, zegt technologisch directeur Hans De Clercq.
(Bron)
Als een deel van patiënten thuis zichzelf kan opvolgen (voor een fractie van de kost van een ziekenhuisbed), is er vermoedelijk ook nog een deel dat pakweg in een hotel door een paar tijdelijk werklozen met een minimum aan opleiding opgevangen kan worden. Dat zou al een flink stuk schelen voor de belasting van de ziekenhuizen, zodat onze verpleegkundigen en artsen zich kunnen toespitsen op de patiënten die wel professionele hulp nodig hebben.

Probleem:
Citaat:
‘We willen gerust uitbreiden, maar kunnen dat niet gratis blijven doen tenzij we extra steun krijgen’, zegt Danneels. Byteflies kijkt daarvoor naar onder meer de ministers van Volksgezondheid, het Riziv en de mutualiteiten. ‘Er is een structureel ondersteuningskader en terugbetaling voor nodig’, klinkt het.
Oplossingen zijn er dus. Tijd was er ook. Organisatie... nul.

Er is de laatste jaren veel te weinig geïnvesteerd in preventie, vergeleken met de buurlanden (een bevoegdheid van de gemeenschappen overigens). Voor de ziekenhuissector lag er net een plan klaar om eindelijk eens te beginnen om efficiënter om te gaan met het geïnvesteerde geld. Daar was -vooral in Wallonië- veel tegenstand tegen, en ik neem aan dat dat plan ondertussen diep begraven is.

Laatst gewijzigd door gertc : 28 oktober 2020 om 08:31.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 08:30   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
"nu" komaan hé.

Vlak na de eerste golf had men al voorbereidingen moeten treffen.
En ik richt mij tot de organisatie van de ziekenhuizen.

Blijkbaar hebben die te weinig gedaan of te lang gewacht om deze tweede golf op te vangen.

Om een concreet voorbeeld te geven, in Luik schiet men nu in actie om een 'veldhospitaal' op te richten.

Maw als men het echt wil, dan kan men het wel!
Inderdaad. Waar zitten virologen als ge ze nodig hebt, om capaciteit uit te rekenen.
Oud 28 oktober 2020, 08:31   #52
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Waar zitten virologen als ge ze nodig hebt, om capaciteit uit te rekenen.
Om eerlijk te zijn, afgaande op hun modellen en uitlatingen zou ik ze niet vertrouwen met een rekenmachine.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 08:32   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn, afgaande op hun modellen en uitlatingen zou ik ze niet vertrouwen met een rekenmachine.
Da's ook waar...
Oud 28 oktober 2020, 08:32   #54
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De moeder van een vriendin van mij werkt op het ZOL.

De situatie daar is zeer ernstig. Ik zou als ik van u was niet meer spreken over zaken waar u niks van af weet.

Onze ziekenhuizen staan ook voor grote problemen als we er nu niks aan doen.
Shit, er gaan oude mensen dood. Vlug, laten we onze kinderen opofferen aan de goden en de stad in brand steken.

Doet je aan iets denken?

Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 08:33   #55
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
mja
we zitten hier dus al bij doppers en profiteurs

ne coronapatient aan de tubes op de intensieve is eigenlijk gewoon te lui om te ademen?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2020, 08:34   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet ?
Wie een gezonde werklust heeft hoeft voor niets bang te zijn. En iedereen heeft de capaciteiten om in de markt het beste van zichzelf te geven. En wie daarin echt zijn best doet kan een centje voor de oude dag opzij leggen, voor tijden waar het allemaal niet meer zo vlot gaat. Maar volledig op eigen initiatief. Dan hoeft er ook geen geklaag meer te zijn dat de overheid ons pensioengeld verknoeit en ons een hongerpensioen uitbetaald.

Natuurlijk, dit principe moet zeer goed omschreven sociale correcties hebben. Wie echt gehandicapt is (bvb blind), zou via de overheid wel degelijk een uitkering moeten krijgen die een normaal en menselijk leven toelaat.
We gaan dus terug naar de tijd van Daens?
Oud 28 oktober 2020, 08:37   #57
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat mensen sneller geactiveerd moeten worden en dat doppen in tijd beperkt moet worden, daar ben ik wel voorstander van.
Samen met een universeel basisinkomen en het afschaffen van het halve overheidsapparaat zou dat wel gaan, probleem is dan dat ze met miljoenen meer voor de deur gaan staan om binnen te geraken.
Oud 28 oktober 2020, 08:39   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Samen met een universeel basisinkomen en het afschaffen van het halve overheidsapparaat zou dat wel gaan, probleem is dan dat ze met miljoenen meer voor de deur gaan staan om binnen te geraken.
Vrees ik ook voor.

We zouden voor de asielzoekers gewoon moeten zorgen voor bed en voeding.
Dat mag voor mij in grote loodsen.
Oud 28 oktober 2020, 08:40   #59
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
mja
we zitten hier dus al bij doppers en profiteurs

ne coronapatient aan de tubes op de intensieve is eigenlijk gewoon te lui om te ademen?
Die aan de geforceerde beademing is vooral ten dode opgeschreven, de meeste overlevers hebben jaren revalidatie nodig en een longtransplantatie omdat die machinerie hun longen kapot maakt. In NY hebben ze daarmee veel mensen dood gemaakt tot ze het door hadden wat ze aan het doen waren.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 28 oktober 2020 om 08:54.
Oud 28 oktober 2020, 08:41   #60
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
ergens van begin september waarschuwden ze voor dit scenario, simpelweg omdat ge neit eens een rekenmachine nodig hebt

dat onze ziekenhuizen gaan kraken ligt vast, nu rest de vraag alleen hoe erg het zal worden

en wat regels betreft
als telewerk de norm is, wat zitten die ministers dan allemaal in Brussel te doen? of heeft er geen enkele voldoende inkomen voor een abonnement bij telenet en een skype-account?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be