Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2004, 20:50   #41
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Hoewel West-Duitsland op dit moment het oosten uit de stront aan het trekken is, wordt er in Oost-Duitsland gemekkerd als nooit tevoren. Het probleem is nu juist, dat door het westgeld en het ontbreken van een ondernemende middenklasse het oosten Duitslands afhankelijk geworden is van de slagkracht van het westen, terwijl Duitsland als geheel haar positie van economische wereldmacht zo langzaam aan het kwijtraken is. Het passieve oosten remt de Duitse staatshuishouding sterk af.

Duitsland voelt zich een natie, men spreekt dezelfde taal en men deelt tot 1945 dezelfde geschiedenis. Het splijten van Duitsland tijdens de Koude Oorlog heeft de twee delen ver van elkaar verwijderd, niet alleen economisch, maar vooral ook psychisch. Kohl heeft "blühende Landschaften" beloofd, maar blind geworden door het visioen van een verenigd Duitsland, de concrete (aanpassings)problemen dan wel over het hoofd gezien dan wel zeer sterk onderschat.

Wanneer het om identiteit gaat, dan spelen taal en geschiedenis natuurlijk een belangrijke rol, maar ook een gevoelen dat men elkaar aanvult en niet tegenwerkt. Terwijl de Westduitser moppert omdat zijn economische slagkracht wordt opgezogen naar het oosterse vacuum, mekkert de oostduitser omdat hij niet ernst genomen wordt door het westen, afgezien van belabberde economische vooruitzichten (Mecklenburg-Vorpommern bijvoorbeeld heeft een arbeidslozenquote van over de 25%), die angst en onzekerheid onder de bevolking verspreiden.

Ik vind dat hier op dit forum het woord nazi wat al te gemakkelijk valt. Wat in hemelsnaam is een nazi? Iemand die rechtser is dan jij? Of iemand die je gewoon niet bevalt?
Och, ik zie dat je de Belgische context nog niet goed kent. Een nazi hier is iemand die taal linkt aan volk en superioriteit. De gedachte van helaas vele flaminganten die echter maar 5% van de Belgische bevolking vertegenwoordigen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 20:55   #42
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Er is dus niets mis aan interculturele solidariteit want die kom je overal tegen.
Zolang het binnen hetzelfde volk gebeurt, is het logisch dat je solidair bent. Anders verval je maar in individualisme...

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 20:56   #43
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Een nazi hier is iemand die taal linkt aan volk en superioriteit.
Ik heb niemand horen praten van superioriteit...

Oud 9 december 2004, 21:09   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Zolang het binnen hetzelfde volk gebeurt, is het logisch dat je solidair bent. Anders verval je maar in individualisme...
Wat is dat een volk? Behoren wij tot hetzelfde volk?
Oud 9 december 2004, 21:10   #45
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Ik heb niemand horen praten van superioriteit...
Is de "Waal" volgens u even werkzaam als de "Vlaming" (zonder onderscheid)?
Oud 9 december 2004, 22:23   #46
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Nazi's, is dat een soort stopwoord van u ?
BUBbelkes kunnen ook maar de woordenschat gebruiken die ze bezitten, als hun grijze massa niet meer dan 20 woorden kan opslaan, kunnen ze enkel maar in herhaling vallen
Oud 9 december 2004, 22:25   #47
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De Duitsers zijn twee- tot driemaal meer solidair. Dat is de essentie. Ik denk niet dat ze de keuze hebben die belasting niet te betalen...
met solidariteit is nix mis, wel met georganiseerde miljardendiefstal die niemand op de PS-top na ten voordele uitkomt
Oud 9 december 2004, 22:39   #48
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Och, ik zie dat je de Belgische context nog niet goed kent. Een nazi hier is iemand die taal linkt aan volk en superioriteit. De gedachte van helaas vele flaminganten die echter maar 5% van de Belgische bevolking vertegenwoordigen.
opnieuw wordt de idiote aard van de BUBbels tentoongesteld:
1. "een nazi hier": het nazisme was een staatsvorm in Duitsland (= niet hier) die al ruim een halve eeuw van de aardbodem verdwenen is (= zeker niet nu)
2. het nazisme linkte taal NIET aan volk: het ultieme bewijs was dat ook Duitse joden, partizanen, communisten, gehandicapten en zigeuners werden vermoord
3. nergens wordt in VB-publicaties en manifestaties gesproken over blanke of Vlaamse superioriteit, maar over het behoud van onze cultuur en dus de noodzaak tot assimilatie van asielzoekers
4. Vlamingen vormen zowat 60% van de Belgen, 25% van de Vlamingen stemt VB, dat betekent dat zo'n 15% van de Belgen flamingant is

BUBbelkes nemen het duidelijk niet zo nauw met de realiteit, getuige daarvan is hun belgicistische karakter
Oud 10 december 2004, 08:45   #49
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

De Kirchensteuer in Duitsland vind ik een verschrikkelijk systeem. Afgezien van het feit dat deze steuer zeer hoog is, ben ik van mening dat er een strikte scheiding moet zijn tussen kerk en staat. De kerken -die al rijk genoeg is- moeten gelijk iedere andere vereniging hun eigen boontjes doppen.

Ik heb het woord interculturele solidariteit niet in de mond genomen. De transfers naar Wallonie, zo die gelijk te stellen zijn met die van West naar Oostduitsland, kunnen alleen op korte termijn werkbaar zijn, een opstapje om de infrastructuur op gang te brengen. Ik vrees dat zowel de Solidaritätszuschlag als de transfers naar het zuiden de achtergebleven gebieden alleen nog meer afhankelijk van het donorland doen maken. Ik begrijp de Vlaamse frustraties maar al te goed....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 11:29   #50
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Die Duitse Kirchensteuer, daarmee betaal je feitelijk voor jouw kerk, aangezien je op je belastingbrief dus de kerk van jouw keuze kan selecteren, maar wat met atheïsten en vrijdenkers, zijn die dan vrijgesteld van die kerkbelasting of zo?
Oud 10 december 2004, 12:07   #51
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ja, daar ik vrijdenker ben, betaal ik GEEN kerkbelasting. En dat scheelt een slok op een borrel....
Oud 10 december 2004, 12:18   #52
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

naar gelang men Duiteser is is het OK...
naargelang men Belg is, is het NOK...

als Dewinter en co geen tegenspraak dulden is het OK...
naargelang de Vlaamse Regring het binnenskamers wil houden is het NOK...

de waarheid, democratisch medezeggenschap, vrije meningsuiting... etc...
allemaal verschillend naargelang men VB'er is of niet...

in een forum dat door VB geweld vergiftigd wordt...
is uiteraard fata morgana over transfert dan een goed, dan eens slecht, als het goed uitkomt....
Oud 10 december 2004, 12:34   #53
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
naar gelang men Duiteser is is het OK...
naargelang men Belg is, is het NOK...

als Dewinter en co geen tegenspraak dulden is het OK...
naargelang de Vlaamse Regring het binnenskamers wil houden is het NOK...

de waarheid, democratisch medezeggenschap, vrije meningsuiting... etc...
allemaal verschillend naargelang men VB'er is of niet...

in een forum dat door VB geweld vergiftigd wordt...
is uiteraard fata morgana over transfert dan een goed, dan eens slecht, als het goed uitkomt....
Ik liep daarstraks op straat...
Banaanijscreem met slagroom...
Dertien...
En toen zei die man...

Duidelijk verhaal, vind je niet?

Oud 10 december 2004, 12:40   #54
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Heb je ook een bron voor dat 'moordend nazivolk' dat zijn eigen, tijdelijk afgesneden, volk achterna gaat waar het eerst al die miljarden aan spendeerde?
Knuppel, het ziet ernaar uit dat je terug van nul af aan kan beginnen wat betreft je jacht op de nazi-jagers.
Oud 10 december 2004, 13:29   #55
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De manier waarop BUB denkt bevalt me niet: men neme een partij, die men niet aanstaat, zoals het Vlaams Belang en reduceert haar identiteit tot die van nazis om haar effectief te demoniseren. Het is allemaal te gemakkelijk, te goedkoop en te veel "pot verwijt de ketel": juist de nazis waren er berucht voor grote delen der bevolking te etiketteren. Dus past de BUB dezelfde methode op de vlaamsgezinden toe.

Ik ben weliswaar Nederlander, heb niet alleen geen recht van spreken, maar ook geen vastomlijnde mening over het al dan niet samenblijven der belgische rijksdelen, maar ik denk wel dat het Vlaamse Belang, dat een groot deel van het in normale omstandigheden apathisch blijvende kiezersvee, heeft weten te mobiliseren, ernst genomen moet worden. Een cordon sanitair heeft altijd iets ziekelijks, het verwijst naar het feit dat men geen helder antwoord heeft op een pijnlijk probleem, namelijk in ons geval dat men een groot deel van het kiezersvolk niet heeft weten te bereiken. Het verder demoniseren van het Vlaams Belang zal dit kiezersvolk nog verder radicaliseren en de positie van die partij -in haar slachtofferrol- verder verankeren.
Oud 10 december 2004, 13:34   #56
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
De manier waarop BUB denkt bevalt me niet: men neme een partij, die men niet aanstaat, zoals het Vlaams Belang en reduceert haar identiteit tot die van nazis om haar effectief te demoniseren. Het is allemaal te gemakkelijk, te goedkoop en te veel "pot verwijt de ketel": juist de nazis waren er berucht voor grote delen der bevolking te etiketteren. Dus past de BUB dezelfde methode op de vlaamsgezinden toe.

Ik ben weliswaar Nederlander, heb niet alleen geen recht van spreken, maar ook geen vastomlijnde mening over het al dan niet samenblijven der belgische rijksdelen, maar ik denk wel dat het Vlaamse Belang, dat een groot deel van het in normale omstandigheden apathisch blijvende kiezersvee, heeft weten te mobiliseren, ernst genomen moet worden. Een cordon sanitair heeft altijd iets ziekelijks, het verwijst naar het feit dat men geen helder antwoord heeft op een pijnlijk probleem, namelijk in ons geval dat men een groot deel van het kiezersvolk niet heeft weten te bereiken. Het verder demoniseren van het Vlaams Belang zal dit kiezersvolk nog verder radicaliseren en de positie van die partij -in haar slachtofferrol- verder verankeren.
Mooi gezegd, om in te kaderen. Het is leuk om eens de meer objectieve kijk van onze vrienden uit het noorden te lezen; spijtig genoeg blijven de meeste Belgen maar vasthouden aan het enge denken van "Vlaams Belang is heilig" of "Vlaams Belang is fascistisch".
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be