Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2021, 16:07   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zeker. Vergeet ook niet dat je je het in de jaren 60 /70 nog kon veroorloven om strontzat te rijden. Ik herinner me als kind nog dikwijls taferelen van mannen die al strompelend uit het dorpscafé kwamen en een kwartier nodig hadden om in hun auto te geraken.
Daar werd toen gewoon heel hard mee gelachen
Beetje meer verkeer nu dan toen.

Andere tijden, andere zeden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 16:07   #42
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zeker. Vergeet ook niet dat je je het in de jaren 60 /70 nog kon veroorloven om strontzat te rijden. Ik herinner me als kind nog dikwijls taferelen van mannen die al strompelend uit het dorpscafé kwamen en een kwartier nodig hadden om in hun auto te geraken.
Daar werd toen gewoon heel hard mee gelachen
Juist! Men luistere beter naar wat de Fred onze ware expert-cafeoloog hierover weet te vertellen! Uit het leven gegrepen!
Oud 22 januari 2021, 16:09   #43
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vroeger mocht zoveel meer. Mijn moeder heeft nog met aceton gewerkt terwijl ze vrijlijk mocht roken op de werkvloer. Lekker veilig.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 januari 2021 om 16:09.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 16:21   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Ik heb mijn rijbewijs al sinds 1977 en heb nooit geweten dat je zat mocht rondrijden.
Mijn schoonvader is zelfs zijn rijbewijs kwijt geweest segens dronken rijden in 1973.
Openbare dronkenschap is trouwens altijd strafbaar geweest.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 16:54   #45
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb mijn rijbewijs al sinds 1977 en heb nooit geweten dat je zat mocht rondrijden.
Mijn schoonvader is zelfs zijn rijbewijs kwijt geweest segens dronken rijden in 1973.
Openbare dronkenschap is trouwens altijd strafbaar geweest.
Ja er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Maar er waren alleszins nog geen alcoholtests laat staan controles. Er was de befaamde witte lijn waar je in heel uitzonderlijke gevallen moest over lopen...maar dan moest je wel al erg stomdronken zijn.

Ik ben jaren uitgegaan en wij reden van de ene café of dancing naar de andere ....hoeveel we dronken hielden we niet bij....En ik herinner me dat we een keer werden tegengehouden door 2 rijkswachters met een rode lantaarn.

Die vroegen of we gedronken hadden en nog ver van huis waren. Ik ben er nu nog altijd zeker van dat die steviger hadden gedronken dan wij. Er werd toen bij politie en Rijkswacht stevig gedronken vergis je niet. Drinken was toen zoals roken het kon en mocht beetje overal.

Maar ja je hebt gelijk het was verboden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 januari 2021 om 16:56.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 16:58   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vroeger mocht zoveel meer. Mijn moeder heeft nog met aceton gewerkt terwijl ze vrijlijk mocht roken op de werkvloer. Lekker veilig.
Dat zal wel zijn en al zeker in het verkeer. Flitspalen of parkeermeters bestonden niet. Trajectcontroles die waren nog niet geboren.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 16:58   #47
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:

Vooral een realistischere inschatting van gevaar en de waarde van een mensenleven.

Toen waren er wel nog mensen die de oorlog hadden meegemaakt, die nog niet overal gevaar zagen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 17:17   #48
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hij zegt klopt helaas wel. Maar ik kan begrijpen dat dat hard aankomt voor vele horeca ondernemers.

Er is nu eenmaal een niet-oneindig clienteel van restaurantgangers, en die zullen zich verdelen over de bestaande horeca. Die verdunning leidt tot te lage marges indien er te veel horeca ondernemingen zijn.
Aan de zaak verhuurders werd begin vorig jaar gevraagd mild te zijn. Ook aan de banken. Het is uitstel van executie.
Uitbaters eigenaars overleven dit wel. Het is hun enige bezit. Wat zouden ze anders doen dan terug beginnen als het mag. Ja, ze zullen minder concurrentie hebben. En de koek van restaurant bezoekers zal over hen worden verdeeld.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 17:26   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Aan de zaak verhuurders werd begin vorig jaar gevraagd mild te zijn. Ook aan de banken. Het is uitstel van executie.
Uitbaters eigenaars overleven dit wel. Het is hun enige bezit. Wat zouden ze anders doen dan terug beginnen als het mag. Ja, ze zullen minder concurrentie hebben. En de koek van restaurant bezoekers zal over hen worden verdeeld.
Ik ken een eigenaar van verschillende handelszaken.
De man heeft voor de aankoop van dat vastgoed leningen aangegaan.
De verhuur van die handelszaken is echter zijn enige inkomen.
Geen huur ontvangen is voor hem dus even pijnlijk als voor de handelszaken geen omzet hebben.

Maar ook voor jonge uitbaters/eigenaars is het zeer pijnlijk, want zij hebben ook leningen lopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 17:26   #50
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eh, het dwangmatig sluiten van cafes heeft niks te maken met het gegeven dat cafes failliet gaan ???

Ja, er zal een trage evolutie zijn in de uitgangsgedragingen van mensen, maar je kan er toch niet rond dat de maatregelen en de hysterie van vorig jaar, en de komende jaren, dat proces 1000 voudig versneld heeft he.
Wat ik van Tavek begrijp is dat het om vraag en aanbod gaat.
Als er minder consumenten zijn dan zakt het aanbod ook, en vice versa.
In de bouw, en niet enkel in de bouw, was het vroeger doodnormaal dat er na het werk nog een pint werd gepakt. Ondertussen werd die gewoonte gemarginaliseerd.
En, bij de jeugd. Veel van de discotheken en de bruine cafés zijn verdwenen omdat de jeugd liever thuis met vrienden zit of online gamed en de drank desnoods in de nightshop koopt.
Oud 22 januari 2021, 17:50   #51
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zal wel kloppen, maar het is zeker niet aan hem om zo'n uitspraken te doen.

Vergeet niet dat Belfius ook tussen het ARCO debacle zit.
Belfuis is een staatsbank
Belfius wordt gevraagd de richtlijnen van Vivaldi te volgen
Belfius is op vraag van Vilvaldi flexibiler dan vóór C-19
Belfius is maar voor 75% gedekt door de staat voor alle C-19 kredieten

CEO Belfius dekt zich in voor de vele faillissementen die gaan volgen en waar Belfius voor 25% gaat opdraaien.

Kredieten worden in princiepe verleend aan gezonde ondernemingen. Gezonde ondernemingen die het moeilijk krijgen, worden geholpen door de bank(en). Zo simpel is het.

Soms komen de ondernemingen door hun moeilijke periode en vaak door heel wat inspanningen van hun bankier(s), maar soms ook niet.

En dan verliest zowel de onderneming, als de bank. Dat wordt vaak vergeten ... achter elke faling zit een verlies voor een bank (als de vennootschap kredieten had lopen tenminste).

Er is geen enkele bank die de stekker zal uittrekken als er nog iets te redden valt. Win win. Wat nu aan het gebeuren is, zijn andere praktijken.
Oud 22 januari 2021, 19:52   #52
Reverberation
Minister-President

Reverberation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen zeer misplaatst dat jij dat gedicht gebruikt. Zeer misplaatst.
Waarom?
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 20:58   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cafegaan is iets van het verleden. Mensen zoeken andere vormen van ontspanning.
Ik denk dat je te veel denkt aan het bruin cafe. Uiteraard bedoelt men alle vormen van gezellige plekken om samen te komen waar je ook iets kan drinken/en/of knabbelen. Dan is de jeugd daar toch wel heel veel zou ik denken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 21:16   #54
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De ouw peekes in dit dorp zijn zeker nog trouw aan hun stamcafé. Mensen kennen elkaar ook meer waar ik woon. Ouderwets boerendorp in de Noorderkempen. Het zou zonde zijn indien die zaak failliet zou gaan.
Oud 22 januari 2021, 23:38   #55
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De ouw peekes in dit dorp zijn zeker nog trouw aan hun stamcafé. Mensen kennen elkaar ook meer waar ik woon. Ouderwets boerendorp in de Noorderkempen. Het zou zonde zijn indien die zaak failliet zou gaan.
De uitbaters van die cafés voor ouw peekes beseffen ook wel dat er geen toekomst is voor hun zaak. Met alle respect.
Dit geldt niet enkel voor de Noorderkempen.
Momenteel, en zo zie ik de evolutie, is een breed publiek voor etablissementen noodzakelijk. Iedereen welkom.
En onderschat de etablissementen niet waar vriendinnen gezellig iets kunnen gaan drinken. Koffie, cava, whatever.
De bruine cafés hebben hun tijd gehad, denk ik.
Oud 22 januari 2021, 23:40   #56
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je te veel denkt aan het bruin cafe. Uiteraard bedoelt men alle vormen van gezellige plekken om samen te komen waar je ook iets kan drinken/en/of knabbelen. Dan is de jeugd daar toch wel heel veel zou ik denken.
Mijn inziens heeft de jeugd geen behoefte aan die bruine cafés zoals we die vroeger hebben gekend.
Oud 22 januari 2021, 23:45   #57
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hij zegt klopt helaas wel. Maar ik kan begrijpen dat dat hard aankomt voor vele horeca ondernemers.

Er is nu eenmaal een niet-oneindig clienteel van restaurantgangers, en die zullen zich verdelen over de bestaande horeca. Die verdunning leidt tot te lage marges indien er te veel horeca ondernemingen zijn.
Wat restaurants betreft mss wel, wat cafés betreft zit hij er dik naast.
Hoeveel cafés hebben we nu nog als je het zou vergelijken met pakweg 10...20 jaar geleden ?
Den tijd dat elk dorp meerdere cafés had is al lang voltooid verleden tijd.
Nu, als het meevalt, na wat zoeken mss nog ééntje.
Oud 22 januari 2021, 23:50   #58
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Overal waar er toerisme is, waar er studenten zijn, waar er winkelcentra zijn, ... op al die plaatsen zijn er cafeetjes die druk bezocht worden. Dat de klassieke volkse cafeetjes niet meer zo talrijk aanwezig zijn omdat de burger andere wegen bewandelt, zal wel kloppen, maar het idee van café-gaan is nooit weggeweest. Tot covid kwam..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2021, 23:52   #59
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Inderdaad.
Overal waar er toerisme is, waar er studenten zijn, waar er winkelcentra zijn, ... op al die plaatsen zijn er cafeetjes die druk bezocht worden. Dat de klassieke volkse cafeetjes niet meer zo talrijk aanwezig zijn omdat de burger andere wegen bewandelt, zal wel kloppen, maar het idee van café-gaan is nooit weggeweest. Tot covid kwam..
De behoefte blijft wel.
Oud 22 januari 2021, 23:52   #60
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het dorp waar ik woon heeft twaalf cafés nog.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 januari 2021 om 23:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be