Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: Laat jij je vaccineren?
Ja, zonder meer, primair uit gezondheidsoverwegingen 4 22,22%
Ja, zonder meer, primair om terug naar normaal te kunnen 2 11,11%
Nee, in geen geval, ook later niet 6 33,33%
Ja, als ik bepaalde vaccins mag uitsluiten 1 5,56%
Tijdens deze vaccinatieronde (tot de zomer) nog niet 3 16,67%
Enkel later én als ik bepaalde vaccins mag uitsluiten 2 11,11%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2021, 19:33   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
In hoeverre is je keuze mede bepaald door leeftijd?
Uiteraard is dat bepaald door leeftijd, ttz, risico. Mocht ik 70+ zijn ik zou zo rap mogelijk gevaccineerd willen zijn. Aan mijn leeftijd denk ik dat het misschien lelijk kan zijn, maar de sterfkans is klein genoeg om perfect aanvaardbaar te zijn ; ik wil de kans op 'heel lelijk' niet laten toenemen met een vaccin.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 19:34   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En wat betreft vaccin kiezen: ik denk niet dat zoiets er inzit. Het is gratis, dus...
Ik kan begrijpen dat je een gratis aanbod krijgt waar je niet kan kiezen, en dan op de markt vrij je eigen keuze kan kopen he.
Oud 29 januari 2021, 19:35   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
10 dagen ja...
Wat ik niet begrijp is dat de vaccinatie van kwetsbaren doorloopt tot in september. Hoe kunnen dan niet-kwetsbaren eerder gevaccineerd geraken ?
Oud 29 januari 2021, 19:37   #44
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard is dat bepaald door leeftijd, ttz, risico. Mocht ik 70+ zijn ik zou zo rap mogelijk gevaccineerd willen zijn. Aan mijn leeftijd denk ik dat het misschien lelijk kan zijn, maar de sterfkans is klein genoeg om perfect aanvaardbaar te zijn ; ik wil de kans op 'heel lelijk' niet laten toenemen met een vaccin.
Waarom die schrik? Ik laat mij al jaren tegen griep vaccineren gewoon omdat ik weet dat het je verdomd ziek kan maken.
Bovendien bescherm je met dit vaccin de kwetsbare mensen. Gij hebt toch ook wat naastenliefde te geef patrick?
Oud 29 januari 2021, 19:42   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan begrijpen dat je een gratis aanbod krijgt waar je niet kan kiezen, en dan op de markt vrij je eigen keuze kan kopen he.
Dan ga je moeten wachten.
Oud 29 januari 2021, 19:54   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan ga je moeten wachten.
Maar dat wil ik ook. In mijn situatie zie ik niet in waarom ik gehaast zou zijn. Als ik het zitten heb, kan het zijn dat ik naar het ziekenhuis moet. Als ik prostaat kanker heb ook. Ik vind het corona risico niet groot genoeg om daarvoor het risico te lopen op een eventueel veel ergere corona besmetting achteraf. Het is pas als ik daar een kijk op heb, dat ik het gunstig zal vinden om mij te laten vaccineren. Nog eens, dat is anders voor bejaarden. Daar is het risico door corona groter, en is zelfs het risico dat ze nadien een tweede keer een dodelijke corona opdoen, best te pruimen ; bovendien zullen zij wel voorrang hebben voor herhalingsvaccins.

Het zou bovendien ook idioot zijn om U in de zomer te laten vaccineren, als het vaccin U maar 3 of 4 maanden beschermt, vooral tegen varianten. Dan zijt ge beter van dat pas in september of oktober te nemen, met de beste "update" van dat moment, en de beste kijk op welke vaccins goed werken, en welke wat raar doen.

Nog eens, vaccins zijn niet de urgentie in deze crisis. Dat is voor achteraf, eens de epidemie grotendeels voorbij is, voor "de langen duur". De covid-19 epidemie is nu grotendeels achter de rug. Wat nu voor de deur staat, is eventueel een nieuwe covid-20 epidemie, met nieuwe virussen (varianten).

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 januari 2021 om 19:56.
Oud 29 januari 2021, 21:00   #47
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog eens, vaccins zijn niet de urgentie in deze crisis. Dat is voor achteraf, eens de epidemie grotendeels voorbij is, voor "de langen duur". De covid-19 epidemie is nu grotendeels achter de rug. Wat nu voor de deur staat, is eventueel een nieuwe covid-20 epidemie, met nieuwe virussen (varianten).
Helemaal akkoord. Het is onbegrijpelijk waarom iedereen zo een nauwe blik heeft. Zowel politiek, pers, wetenschap als het brede publiek. De boodschap is ongeveer "we hebben "het vaccin" nu nodig en dan is de crisis opgelost".

Dat idee kon initieel nog verdedigbaar zijn maar nu niet meer. Het virus muteert veel sneller dan gedacht, de vaccins zijn significant minder effectief tegen die nieuwe varianten (als ze nog effectief zijn). Je kan ervan uitgaan dat dit verder blijft muteren en dat daar varianten gaan floreren waar de vaccins geen impact op hebben.

Tijd om de strategie te herzien zou je denken maar er gebeurt niets. Men blijft op hetzelfde paard gokken terwijl men weet dat dit paard maar 2 benen heeft. Men is het pad aan het effenen voor een nieuwe golf hysterie later dit najaar omdat men fabeltjes blijft verkopen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 21:04   #48
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mogelijk wil men "finaliseren" op een zeker moment door te stellen dat er "voldoende " mensen gevaccineerd zijn geraakt met een vaccin tegen covids19.

Er is nooit beloofd dat er iets zou komen tegen covids20,21,22....

Op een bepaald moment na de vaccinatiecampagne trekt de politiek er zijn handen van af.

Dan zullen alleen de bekende "experts" in hunne bloten staan.......

Eigenlijk mogen die zich toch beginnen zorgen maken hoor,advokatenbureau's europawijd en hun klanten hebben ongetwijfeld dikke dossiers verzameld.....Er is veel te veel schade aangericht.Politici kun je niet "pakken",maar anderen WEL.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 01:14   #49
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En naar beneden toe, zou je je als jongere laten vaccineren en zoniet, waar ligt de grens?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 01:33   #50
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom die schrik? Ik laat mij al jaren tegen griep vaccineren gewoon omdat ik weet dat het je verdomd ziek kan maken.
Bovendien bescherm je met dit vaccin de kwetsbare mensen.
Gij hebt toch ook wat naastenliefde te geef patrick?
Ja ,en dan , Ik heb mij gedurende al die jaren dat griepvaccins via het werk werden gegeven mij laten inenten...

In 2017 heb ik een week doodziek met de griep thuis gezeten,...

Mijn halve trouwboek echter heeft zich nooit , maar ook dan nooit in die 41 jaar dat wij getrouwd zijn zich laten inenten tegen de griep...

En raad verder eens, zij heeft dan ook nooit ook maar één dag last gehad van griep...

Hoe komt dat dan....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 02:02   #51
XenApp
Parlementslid

XenApp's schermafbeelding

Standaard

"Tijdens deze vaccinatieronde (tot de zomer) nog niet"

Waarom zou ik? Ik zit in geen risicogroep. Geeft mij maar wat bewijzen dat het geen enkel schadelijk effect heeft na een paar jaar.

Indien ik in een serieuze risicogroep zou zitten: "Ja, zo snel mogelijk"
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 03:00   #52
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
"Tijdens deze vaccinatieronde (tot de zomer) nog niet"
Waarom zou ik? Ik zit in geen risicogroep. Geeft mij maar wat bewijzen dat het geen enkel schadelijk effect heeft na een paar jaar.
Indien ik in een serieuze risicogroep zou zitten: "Ja, zo snel mogelijk"
Ik voel me kiplekker, zelfs in 't midden van mijn ernstige risicogroep, kwa leeftijd zowel als kwa cardiac conditie.

Dus, gezien het aan mij persoonlijk ligt vandaag: "neen, bedankt" op dit ogenblik. Effe wachten op verbeterde versie van dat drugske plus meer ervaringsresultaten.
Ik ga mijn réele huidige goede gezondheid niet laten verzieken door mijn niet optimale theoretische conditie.
(Heb me ook never, ever, nooit laten inspuiten tegen stoute griepekes ook niet. )
Oud 30 januari 2021, 05:31   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En naar beneden toe, zou je je als jongere laten vaccineren en zoniet, waar ligt de grens?
Het is altijd hetzelfde, he, risico overweging. Onder de 40 - tenzij risico groep - zou ik dit jaar nog niks doen. Onder de 40 is dit een luxe vaccin zoals dat tegen de griep, maar dat tegen de griep, daar kennen we perfect de veiligheid van. En onder de 20 totaal niet. Geen enkele reden.

Tenzij natuurlijk het profiel van de ziekte verandert, en de toekomstige varianten jongere mensen zwaarder aantasten.

Een vaccin is een geneesmiddel zoals een ander, en een geneesmiddel moet genomen worden als de baten groter zijn dan de kosten/risico's.
In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren, is een geneesmiddel iets voor uzelf, niet voor de anderen. Die vaccins kunnen best prima zijn: het risico zit hem gewoon in het ongekende, niet in de zekerheid van een gekende kans op bijwerking. Naarmate men er meer over weet, neemt dat risico van ongekendheid dus in principe af. Leve Israel

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 januari 2021 om 05:34.
Oud 30 januari 2021, 10:56   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik niet begrijp is dat de vaccinatie van kwetsbaren doorloopt tot in september. Hoe kunnen dan niet-kwetsbaren eerder gevaccineerd geraken ?
Bent u hier op het terrein geweest ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 14:34   #55
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien bescherm je met dit vaccin de kwetsbare mensen. Gij hebt toch ook wat naastenliefde te geef patrick?
Dan heb je verdomd geluk gehad want de griepprik is zelfs niet altijd bestemd voor de seizoensgriep die dat jaar uitbreekt.
Een hoofdverpleegster van de IC is doodziek geweest van de griepprik en zweert nooit meer een griepprik of zelfs vaccin te zullen nemen - een preventiemiddel waarvan je zieker bent dan de ziekte die je wil vermijden noemde zij het.

Je denkt ook jezelf te kunnen beschermen met dit vaccin maar ze geven toe dat het vaccin niet werkt want 'anti-vaxxers' kunnen je als gevaccineerde nog altijd besmetten heet het.
Niemand wordt beschermd, de ongevaccineerde kwetsbaren blijven gezond terwijl de gevaccineerde proefkonijnen enkel het risico lopen op onbekende bijwerkingen waarmee ze de kwetsbaren net kunnen besmetten.
Laat dus die slappe smoes over naastenliefde maar achterwege.
Oud 30 januari 2021, 14:35   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Herhaling van in andere draad:
ik laat me zo vlug als mogelijk (als +65) vaccineren.

Net zoals ik dat al decennia doe tegen de griep.

Omdat ik het haat van ziek te zijn. Ik kan daar niet tegen.
Ook omdat ik mijn steentje wil bijdragen aan de groepsimmuniteit; ik hoop van inderdaad iets minder en iets korter besmettelijk te zijn, mocht ik toch een dosis virus binnenkrijgen. En daardoor minder kans maak om iemand te besmetten die wegens medische redenen niet gevaccineerd mocht worden.

Destijds ook ingeënt geweest tegen de gele koorts.
Dat was nogal een dwingende vereiste om geen uiterst onprettige verwelkoming te krijgen bij het reizen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 14:45   #57
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dat bepaald door leeftijd, ttz, risico. Mocht ik 70+ zijn ik zou zo rap mogelijk gevaccineerd willen zijn......
Mogen die 70+ dat misschien ZELF eens beslissen?!
Of zijn ze allemaal wilsonbekwaam?
Me dunkt dat die wijs en volwassen genoeg zijn om ook zelf te beslissen of ze pillen/medicijnen nemen of niet? Idem dan voor een vaccin!
De staat heeft zich niet te bemoeien wanneer en hoe de burger voor zichzelf en zijn gezondheid zorgt, dat is geen taak van de staat en de politiek!
Zij horen te doen waarvoor ze verkozen en betaald worden: besturen en daar bakken ze ook al niks van!
Met onze persoonlijke levenssfeer hebben ze geen zaken en vermits er niet eens een medische noodzaak bestaat is de smoes van vaccineren voor de volksgezondheid ook helemaal van de baan!
Oud 30 januari 2021, 15:11   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moest je 70 + zijn zou je je zo rap mogelijk laten vaccineren ? Waarom ? Ben jij dan toch die grote angsthaas ? Is wel normaal hoor meestal is dat zo ....de grootste roepers zijn dat niet zelden als het hun beurt is op de operatietafel.

Waarom je nog laten vaccineren op die leeftijd ? Het leven kan je nu al gestolen worden schreef je al...je hebt al de leuke dingen al gedaan.
Dat allemaal om nog wat langer met je pamper te kunnen rondlopen in een tehuis? Om de samenleving nog wat langer tot last te zijn ? Jij bent daar toch de grootste tegenstander van ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 januari 2021 om 15:15.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 16:28   #59
edwinp
Banneling

Standaard

voor mij is er geen keuze meer, heb reeds pfizer-biontech onder de liezen
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 17:45   #60
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
voor mij is er geen keuze meer, heb reeds pfizer-biontech onder de liezen
Innige deelneming...licht je al op in het donker?
Alle gekheid op een stokje: hopelijk blijf je gespaard van onbekende nevenwerkingen die kunnen optreden van 2 tot 5 jaar na vaccinatie.
Ik eis datzelfde recht op zoals jij om te kiezen en dat risico niet te lopen.
Ik wens je gezondheid toe.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be