![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: bent u voor de afschaffing van de provincies als politieke instelling | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
34 | 61,82% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
21 | 38,18% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 12 december 2004 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En denk je nu echt dat de Franstalige Brusselaars bij Vlaanderen zullen willen horen? Desnoods wordt Brussel een stadstaat maar de hoofdstad van Vlaanderen wordt het nooit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
En Brussel moet deels vervlaamsd worden, deels bewust gemaakt worden door grootscheepse campagnes. Vlaamse partijen en organisaties moeten massaal en tweetalig het directe voordeel voor een keuze voor Vlaanderen duidelijk maken. Trouwens: een stadstaat zal Brussel niet worden. Dat is nefast voor de economie (Vlaamse Ruit: Antwerpen Mechelen Leuven Brussel wordt dan verbroken, plus het feit dat Zaventem nog in Vlaanderen ligt: Dat betekent dat men naar het buitenland moet voor het vliegtuig te nemen.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
alle communautaire spanningen ontstaan als de Vlamingen iets willen krijgen, maar de Walen niet willen geven, omgekeerd niet: als de Walen iets eisen geven de Vlamingen toe om hun postjes te behouden en het profetariaat in stand te houden
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() Ik geef iedereen gelijk, die stelt dat de provincies niet de ideale grenzen hebben. Misschien moet er eerder naar een andere indeling van de provincies gekeken worden... Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen, dat Mol net zogoed Limburgs zou willen zijn, of deel zou willen uitmaken van een Kempische provincie, als van de huidige provincie Antwerpen... Sowieso zijn de provincies in hun huidige vorm niet ideaal. Maar een gezond alternatief voor de provincies heb ik nog niet gehoord. Voor rampenbestrijding en lokale projecten ondersteunen, is de Vlaamse of Belgische overheid veel te ver weg, en de lokale gemeentebesturen veel te klein. Je hebt dus nog steeds iets nodig dat ertussen hangt. Provincies vullen nu dat gat in. Neem de provincies weg, en je hebt iets nieuws nodig...
Voil�*, eens een standpunt dat niet wordt bevuild door flaminganten- of belgicistenrethoriek ![]()
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Ik versta die BUB'ers toch niet. Ze zitten te zagen over België word meer en meer gesplits maar in feite moeten ze toch beseffen dat België nooit zal gesplitst worden, met de koning en al.
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast heb je inderdaad een aantal verschillen, zoals bvb. de iets zwakkere economie van Wallonië, maar zulke verschillen bestaan in elk land, in sommige landen nog veel grotere verschillen zoals Italië, groot-Brittannië of Duitsland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 13 december 2004 om 02:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() Euhm, West-Vlaanderen kan ik begrijpen, maar Oost-Vlaanderen? Dat is toch de meest onpersoonlijke provincie van België? En ik ben Oost-Vlaming, maar het is geen positieve identiteit, het is gewoon omdat ik geen West-Vlaming, Antwerpenaar, Mechelaar of Brabander ben. Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben, als mijn 'regio' opeens niet meer de provincie Oost-Vlaanderen was, maar pakweg de Leie, of Gent en omstreken.
Dat er geen probleem meer is met het Nederlands, merk ik toch te weinig, als ik in pakweg Brussel of errond ben. Je kan zeggen, dat Brussel geen Nederlandstalige stad meer is, maar dat het dat ooit wel was (ik waag me niet aan uitspraken in welke mate, laat dat maar over aan historici en flaminganten), terwijl het Nederlands alleen op officieel vlak nog wordt erkend (vaak is het echt niet meer), vind ik geen positieve evolutie. Maar dat is -opnieuw- een andere discussie, die hier trouwens ook al gevoerd is tot in het oneindige ![]()
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Nu bestaat die noodzaak niet meer. Ik ben (onder voorwaarden) dus voor de afschaffing van de provincies.
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() De huidige gemeenten zijn daarvoor niet alleen te zwak, maar ook te klein. En een nieuwe ronde gemeentefusies zie ik, om voornamelijk sentimentele redenen, moet ik toegeven, niet zitten. Kijk naar Antwerpen, een monstergemeente, waar men terug is beginnen opsplitsen na de fusie in districten. Dan vraag ik me af, waarom ze gefusioneerd zijn in de eerste plaats.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De gemeenten zijn in sommige gevallen wel onvoldoende geprofessionaliseerd en/of onvoldoende participatief opgebouwd en transparant. Het nieuwe gemeentedecreet komt daar ten dele aan tegemoet, maar "much is still to be done". Districtraden zijn geen oplossing, maar eerder probleemstellend. Dat bewijst de Antwerpse situatie. In Gent besliste men geen districtsraden op te richten, maar het contact met de burger te versterken via allerlei initiatieven en het administratief kluwen te vereenvoudigen.
"Do not rejoice in his defeat, you men. For though the world has stood up and stopped the bastard, the bitch that bore him is in heat again!" (Bertholt Brecht) Laatst gewijzigd door Tacitus : 13 december 2004 om 05:38. |
|
![]() |
![]() |