Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: bent u voor de afschaffing van de provincies als politieke instelling
ja 34 61,82%
nee 21 38,18%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2004, 20:12   #41
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Identiek hetzelfde kan gezegd worden van de regio's en gemeenschappen.
In een onafhankelijk Vlaanderen is er slechts éen regio/gemeenschap. In totaal dus twee niveau's: lokaal, en nationaal.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 12 december 2004 om 20:13.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 23:31   #42
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
In een onafhankelijk Vlaanderen is er slechts éen regio/gemeenschap. In totaal dus twee niveau's: lokaal, en nationaal.
Dan zult U eerst de mening van de Vlamingen moeten vragen, waarvan de meerderheid niet wil weten van een onafhankelijk Vlaanderen. EN dan zul je bereid moeten zijn om Brussel te verliezen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 23:37   #43
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dan zult U eerst de mening van de Vlamingen moeten vragen, waarvan de meerderheid niet wil weten van een onafhankelijk Vlaanderen. EN dan zul je bereid moeten zijn om Brussel te verliezen.
Brussel geven we nooit prijs! (waarom is dat trouwens een vereiste?). En ik zeg ook nog niet dat het voor morgen is hé, ik wacht geduldig en met een gerust hart het einde van ons land af, en als we de huidige regionalisatie-evolutie extrapolleren zullen we niet lang op onze honger blijven zitten
Oud 12 december 2004, 23:40   #44
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Brussel geven we nooit prijs! (waarom is dat trouwens een vereiste?). En ik zeg ook nog niet dat het voor morgen is hé, ik wacht geduldig en met een gerust hart het einde van ons land af, en als we de huidige regionalisatie-evolutie extrapolleren zullen we niet lang op onze honger blijven zitten
Langer dan je denkt, de Québequezen zitten ook nog steeds te wachten.
En denk je nu echt dat de Franstalige Brusselaars bij Vlaanderen zullen willen horen? Desnoods wordt Brussel een stadstaat maar de hoofdstad van Vlaanderen wordt het nooit.
Oud 12 december 2004, 23:49   #45
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Langer dan je denkt, de Québequezen zitten ook nog steeds te wachten.
En denk je nu echt dat de Franstalige Brusselaars bij Vlaanderen zullen willen horen? Desnoods wordt Brussel een stadstaat maar de hoofdstad van Vlaanderen wordt het nooit.
Het verschil met de québequezen is dat wij een méerderheid vormen, en aan de leiband lopen van een minderheid met een dikwijls tegengestelde en dus belemmerende beleidsvisie tov ons.

En Brussel moet deels vervlaamsd worden, deels bewust gemaakt worden door grootscheepse campagnes. Vlaamse partijen en organisaties moeten massaal en tweetalig het directe voordeel voor een keuze voor Vlaanderen duidelijk maken. Trouwens: een stadstaat zal Brussel niet worden. Dat is nefast voor de economie (Vlaamse Ruit: Antwerpen Mechelen Leuven Brussel wordt dan verbroken, plus het feit dat Zaventem nog in Vlaanderen ligt: Dat betekent dat men naar het buitenland moet voor het vliegtuig te nemen.)
Oud 13 december 2004, 00:04   #46
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens Uw logica horen dus ook de Nederlanders tot ons volk, hoewel iedereen weet dat Nederlanders en Vlamingen enorm verschillen van elkaar.
Taal is niet het enige criterium, anders zou Jamaica bvb. zich kunnen aansluiten bij GB.
Inderdaad ook in GB is er een hemelsbreed verschil, sommige regio's hebben daar ook autonomie, zoals Whales en de provincies hebben er meer macht dan bij ons.
dat is weer een verdraaiing van mijn woorden: als ik jouw hersenkronkel doortrek, komen we terug in de koloniale periode, waar zowat een kwart van de wereld tot Groot-Brittannië behoord, en zowat al de rest tot Spanje en Frankrijk
Oud 13 december 2004, 00:06   #47
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik vind dat Walen niet fundamenteel van Vlamingen verschillen, behalve de taal dan.
verklaar mij dan es het bestaan van de vele communautaire kwesties?
Oud 13 december 2004, 00:10   #48
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Identiek hetzelfde kan gezegd worden van de regio's en gemeenschappen.
als de gemeenschappen en gewesten (in Vlaanderen zijn dat synoniemen op 3 zitjes na, in Wallonië allesbehalve) niet zo efficiënt zijn, komt dat door de federale boycot: een Waalse weigering tot een splitsing van de sociale zekerheid, het weigeren van het innen van sommige belastingen op gewestelijk niveau, zodat het gewestelijk beleid een eigen financiering heeft, en dus geen onnodige omweg langs Waalse zakken hoeft te maken
Oud 13 december 2004, 00:37   #49
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
Misschien omdat er zoiets als flaminganten en wallinganten bestaat? Met moeilijke mensen krijg je altijd problemen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 00:41   #50
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Misschien omdat er zoiets als flaminganten en wallinganten bestaat? Met moeilijke mensen krijg je altijd problemen.
Uw partijgenote Kim of een andere BUB'er beweerde vandaag nog dat het vlaamsnationalisme niet veel voorstelde... hoe kunnen ze dan voor problemen zorgen?
Oud 13 december 2004, 00:49   #51
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
de regeringen worden samengesteld door de klassieke paarse partijen (en een paar onnozele Waalse groenen). op elke Vlaamse vraag, antwoorden de Walen consequent non, zijn alle Waalse politici dan 'wallingant' en alle Vlamingen flamingant? ik dacht het niet.

alle communautaire spanningen ontstaan als de Vlamingen iets willen krijgen, maar de Walen niet willen geven, omgekeerd niet: als de Walen iets eisen geven de Vlamingen toe om hun postjes te behouden en het profetariaat in stand te houden
Oud 13 december 2004, 00:59   #52
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik geef iedereen gelijk, die stelt dat de provincies niet de ideale grenzen hebben. Misschien moet er eerder naar een andere indeling van de provincies gekeken worden... Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen, dat Mol net zogoed Limburgs zou willen zijn, of deel zou willen uitmaken van een Kempische provincie, als van de huidige provincie Antwerpen... Sowieso zijn de provincies in hun huidige vorm niet ideaal. Maar een gezond alternatief voor de provincies heb ik nog niet gehoord. Voor rampenbestrijding en lokale projecten ondersteunen, is de Vlaamse of Belgische overheid veel te ver weg, en de lokale gemeentebesturen veel te klein. Je hebt dus nog steeds iets nodig dat ertussen hangt. Provincies vullen nu dat gat in. Neem de provincies weg, en je hebt iets nieuws nodig...
Voil�*, eens een standpunt dat niet wordt bevuild door flaminganten- of belgicistenrethoriek
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 01:26   #53
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Ik versta die BUB'ers toch niet. Ze zitten te zagen over België word meer en meer gesplits maar in feite moeten ze toch beseffen dat België nooit zal gesplitst worden, met de koning en al.
Oud 13 december 2004, 02:15   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooit was er inderdaad onderdrukking van de Nederlandse taal, niet zozeer door Walen maar vooral door Brusselaars en franstalige Vlamingen. Maar dat is al lang verleden tijd en nu heb je nog de politici die ruzie stoken en werkgelegenheid voor zichzelf hebben verzekerd met de communautaire hervorming. Tussen Walen en Vlamingen leeft er erg weinig animositeit en zelfs de meerderheid van de VB-kiezers is voor het behoud van België en stemt enkel voor het VB wegens hun migrantenstandpunten.
Daarnaast heb je inderdaad een aantal verschillen, zoals bvb. de iets zwakkere economie van Wallonië, maar zulke verschillen bestaan in elk land, in sommige landen nog veel grotere verschillen zoals Italië, groot-Brittannië of Duitsland.
Oud 13 december 2004, 02:18   #55
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als de gemeenschappen en gewesten (in Vlaanderen zijn dat synoniemen op 3 zitjes na, in Wallonië allesbehalve) niet zo efficiënt zijn, komt dat door de federale boycot: een Waalse weigering tot een splitsing van de sociale zekerheid, het weigeren van het innen van sommige belastingen op gewestelijk niveau, zodat het gewestelijk beleid een eigen financiering heeft, en dus geen onnodige omweg langs Waalse zakken hoeft te maken
In de meeste federale landen bestaat er een federaal sociale zekerheid-programma, zoals in de VS, Zwitserland of canada, als je dat gaat regionaliseren blijft er van de federale staat niet veel over. Bovendien zijn er sommige dingen geregionaliseerd die veel beter federaal waren gebleven zoals buitenlandse handel (iedereen kent België, niemand kent Vlaanderen) ontwikkelingshulp (die hebben absoluut geen boodschap of de ontwikkelingshulp nu van Vlaanderen, brussel of Wallonië komt, en die versnippering leidde tot parallelle structuren en een gigantische geldverspilling), etc.

Laatst gewijzigd door tomm : 13 december 2004 om 02:19.
Oud 13 december 2004, 02:21   #56
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik geef iedereen gelijk, die stelt dat de provincies niet de ideale grenzen hebben. Misschien moet er eerder naar een andere indeling van de provincies gekeken worden... Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen, dat Mol net zogoed Limburgs zou willen zijn, of deel zou willen uitmaken van een Kempische provincie, als van de huidige provincie Antwerpen... Sowieso zijn de provincies in hun huidige vorm niet ideaal. Maar een gezond alternatief voor de provincies heb ik nog niet gehoord. Voor rampenbestrijding en lokale projecten ondersteunen, is de Vlaamse of Belgische overheid veel te ver weg, en de lokale gemeentebesturen veel te klein. Je hebt dus nog steeds iets nodig dat ertussen hangt. Provincies vullen nu dat gat in. Neem de provincies weg, en je hebt iets nieuws nodig...
Voil�*, eens een standpunt dat niet wordt bevuild door flaminganten- of belgicistenrethoriek
inderdaad, maar ik vind dat de provincies vrij goed de bevolking vertegenwoordigen, alleszins toch Oost- en West-Vlaanderen met een sterke eigen identiteit.
Oud 13 december 2004, 03:13   #57
groentje
Minister-President

Standaard

Euhm, West-Vlaanderen kan ik begrijpen, maar Oost-Vlaanderen? Dat is toch de meest onpersoonlijke provincie van België? En ik ben Oost-Vlaming, maar het is geen positieve identiteit, het is gewoon omdat ik geen West-Vlaming, Antwerpenaar, Mechelaar of Brabander ben. Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben, als mijn 'regio' opeens niet meer de provincie Oost-Vlaanderen was, maar pakweg de Leie, of Gent en omstreken.

Dat er geen probleem meer is met het Nederlands, merk ik toch te weinig, als ik in pakweg Brussel of errond ben. Je kan zeggen, dat Brussel geen Nederlandstalige stad meer is, maar dat het dat ooit wel was (ik waag me niet aan uitspraken in welke mate, laat dat maar over aan historici en flaminganten), terwijl het Nederlands alleen op officieel vlak nog wordt erkend (vaak is het echt niet meer), vind ik geen positieve evolutie. Maar dat is -opnieuw- een andere discussie, die hier trouwens ook al gevoerd is tot in het oneindige
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 13 december 2004, 05:18   #58
Tacitus
Lokaal Raadslid

Tacitus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Dan nog, ik vind niet dat de staat een winstgevend bedrijf moet zijn... Er zijn problemen die beter op provinciaal niveau genomen worden, omdat die dichter bij de situatie staan dan het gewest, en omdat niet alle regels in alle provinties nodig zijn...
Je zou natuurlijk ook het gemeentelijk niveau kunnen versterken (lees: beter financieren, meer slagkracht geven, beter reglementeren). De provincies stammen uit de Franse tijd, toen communicatie tussen lokaal en centraal niveau kennelijk een tussenfilter nodig had.
Nu bestaat die noodzaak niet meer.
Ik ben (onder voorwaarden) dus voor de afschaffing van de provincies.
Oud 13 december 2004, 05:30   #59
groentje
Minister-President

Standaard

De huidige gemeenten zijn daarvoor niet alleen te zwak, maar ook te klein. En een nieuwe ronde gemeentefusies zie ik, om voornamelijk sentimentele redenen, moet ik toegeven, niet zitten. Kijk naar Antwerpen, een monstergemeente, waar men terug is beginnen opsplitsen na de fusie in districten. Dan vraag ik me af, waarom ze gefusioneerd zijn in de eerste plaats.
Jeroen Boone
Oud 13 december 2004, 05:37   #60
Tacitus
Lokaal Raadslid

Tacitus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
De huidige gemeenten zijn daarvoor niet alleen te zwak, maar ook te klein. En een nieuwe ronde gemeentefusies zie ik, om voornamelijk sentimentele redenen, moet ik toegeven, niet zitten. Kijk naar Antwerpen, een monstergemeente, waar men terug is beginnen opsplitsen na de fusie in districten. Dan vraag ik me af, waarom ze gefusioneerd zijn in de eerste plaats.
Ik denk niet dat de gemeenten "te klein" zijn. Integendeel, eigenlijk is grootte irrelevant: welke potentieel gemeentelijke bevoegdheden vult de provincie vandaag immers in? Administratieve controle, ja, en verder?
De gemeenten zijn in sommige gevallen wel onvoldoende geprofessionaliseerd en/of onvoldoende participatief opgebouwd en transparant. Het nieuwe gemeentedecreet komt daar ten dele aan tegemoet, maar "much is still to be done".
Districtraden zijn geen oplossing, maar eerder probleemstellend. Dat bewijst de Antwerpse situatie. In Gent besliste men geen districtsraden op te richten, maar het contact met de burger te versterken via allerlei initiatieven en het administratief kluwen te vereenvoudigen.

Laatst gewijzigd door Tacitus : 13 december 2004 om 05:38.
Tacitus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be