Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2004, 21:33   #41
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

In de jaren zestig verscheen er in een krant een cartoon, met zo'n burgermannetje dat een bordje 'Bruxelles' in het strand slaat, terwijl hij tegen een garnalenvisser zegt: 'Allez, 't is de laatste keer'. Het gaat niet om een nationalistisch probleem, verre van, het gaat om respect. Wanneer ik in een anderstalig gebied ga wonen, willens en wetens, dan pas ik mij aan, zo simpel is het. De mensen in de Rand zijn daar bewust komen wonen, ze wisten maar al te goed dat dat gebied Nederlandstalig was (en is). Achteraf komen zeuren dat ze niet in het Frans bediend werden, of dat ze slachtoffer zijn van een genocide (sic!) is meer dan kleinzerig, het getuigt van een manifest disrespect, van een vorm van minachting zelfs. In de Rand eist men rechten, in Komen werden de Nederlandstalige kinderen uitgejouwd (het schooltje is ondertussen al jaren gesloten, dacht ik). De Vlaamse Gemeenschap betaalt al jaren voor Franstalige scholen en bibliotheken, de Franstalige sluit ze of ontkent het bestaan, sterker nog: sponsort 'rattachistische' tijdschriften in de Rand (Carrefour) tegen de grondwet in... de Franstaligen daar de vermoorde onschuld en Peeters de boeman? Dat zal dan wel zeker...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 13 december 2004 om 21:33.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 21:35   #42
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
volgens mij hebben we de kans om verschillende taal in verschillende steden te hebben... waarom niet dus ?? waarom niet zoals in Brussel doen ?
'Zoals in Brussel doen????????????' Het 'Vlaamse' Brussel waar het nederlands gewoonweg verdreven is? Het 'tweetalige' brussel waar je als je in een ziekenhuis beland maar best goed Frans kan spreken om geholpen te worden?

Citaat:
er zijn geen gevaar voor Vlaanderen met de franstaligen in de rand, behalve voor de parano's, de blokkers bv. elke verschil is gevaarlijk volgens hen
U hebt net in uw eigen post het gevaar heel duidelijk geïllustreerd. Brussel is zogezegd ook 'tweetalig'. We hebben gemerkt en merken nog dagelijks hoeveel respect de gemiddelde franstalige voor het Nederlands opbrengt.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 21:35   #43
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
volgens mij hebben we de kans om verschillende taal in verschillende steden te hebben... waarom niet dus ?? waarom niet zoals in Brussel doen ? waar is het verschil tussen Ukkel en Kraainem?? Hebben we aan deze inwoners hun mening gevraagd ??? nee !

We zijn niet in een unitaire België, ja, maar toen duizneden mensen zijn in de rand geboren, we kunnen zeggen dat ze niet bezetters zijn. en voor de Brusselaars die in de rand gaan leven dat is hetzelfde, de mensen kijken niet naar de taal, ze leven en denken dat men zal niet problemen voor hun taal zoeken... dat zijn hun steden, in Vlaanderen of in Brussel is niet een probleem als iedereen positief wilt zijn! maar de nationalisten zijn niet zoals dat, ze zoeken overal de problemen.
als iemand z'n papieren in frans wil hebben, is dat gevaarlijk? allez...

er zijn geen gevaar voor Vlaanderen met de franstaligen in de rand, behalve voor de parano's, de blokkers bv. elke verschil is gevaarlijk volgens hen
Nee, ze zijn niet gevaarlijk. Maar ze moeten wel de taal respecteren van het gebied waar ze komen wonen. Als ik in Wallonië ga wonen, kan ik ook niet eisen dat ik overal in het Nederlands wordt geholpen. Een Franstalige moet dus ook niet denken dat hij kan eisen dat hij in Vlaanderen overal in het Frans geholpen wordt. En dat is nu net wat de meeste Franstaligen wel lijken te denken en willen. Een Franstalige in Vlaanderen moet evengoed integreren en de taal leren als een Marokkaan, een Turk, een Congolees of een andere allochtoon. Hetzelfde geldt voor een Nederlandstalige in Wallonië.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 21:46   #44
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
'Zoals in Brussel doen????????????' Het 'Vlaamse' Brussel waar het nederlands gewoonweg verdreven is? Het 'tweetalige' brussel waar je als je in een ziekenhuis beland maar best goed Frans kan spreken om geholpen te worden?

U hebt net in uw eigen post het gevaar heel duidelijk geïllustreerd. Brussel is zogezegd ook 'tweetalig'. We hebben gemerkt en merken nog dagelijks hoeveel respect de gemiddelde franstalige voor het Nederlands opbrengt.
zeg ikdat alles is goed in Brussel ?? zeg ik dat de franstaligen doen alles zoals datmoet zijn gedaan ?? nee !! dat is gemakelijker voor je misschien maar dat is niet het geval.

je zal noot begrijpen wat democratie en repct van de andere cultuuren is, dat is beter om de franstaligen te aanvallen, niet met hen te praten. jij bent zoals jules Destrée.. Hij was "een fan" van de Walen en Vlamingen, niet van de Brusseleirs want volgens hen twee talen samen dat is vuil, lelijk, het ras is onteerd! n'importe quoi...

to@dimitri : volgens mij ken elke Belg z'n taal overal spreken. maar ik weet dat dat onmogelijk is, vooral met mensen zoals jou, dus ik hoop dat eens rond Brussel zullen de inwoners dat begrijpen.. veel hebben begrijpen, ik heb al met inwoners gesproken, ze hebben niet problemen met hun vlaamse of franstalige buuren, ze zijn vrienden en ze spreken gemakelijk in de 2 talen.. maar de nationalisten niet.
Oud 13 december 2004, 22:11   #45
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

De Vlamingen hebben nooit last gehad van een gebrek aan "respect voor andere culturen", en zie eens waar hen dat heeft gebracht in het in een niet eens zo ver verleden 100% Nederlandstalige Brussel en waar het hen aan het brengen is in de Halle-Vilvoorde. Daarom moet er zo snel mogelijk een eind aan komen aan dit wangedrocht van een staat, de onverwijlde splitsing van BHV is een stap in de goede richting. Maar wanneer komt die er binnen Belziek? Ik ben het volmondig eens met het citaat dat een hoofddoel van de Vlaamse Beweging de vervlaamsing van Vlaanderen is. En dat zal niet binnen Belziek gebeuren.
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 03:25   #46
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Lullig? Provelo heeft tenminste een doel : het gebruik van fietsen in Brussel promoten. Iets anders dan uw lullige acties die op niets trekken.
De fiets promoten met een minkukel die met een helikopter over Brussel vliegt als het even kan? Strak plan, jongens...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 11:17   #47
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mulder7
Daarom moet er zo snel mogelijk een eind aan komen aan dit wangedrocht van een staat, de onverwijlde splitsing van BHV is een stap in de goede richting. Maar wanneer komt die er binnen Belziek? Ik ben het volmondig eens met het citaat dat een hoofddoel van de Vlaamse Beweging de vervlaamsing van Vlaanderen is. En dat zal niet binnen Belziek gebeuren.
dus al de franstalige die hun taal willen spreken moeten Vlaanderen verlaten... als dat niet een ethnische zuivering is, wat is dat dus ?? wat wil je zeggen??

"franstaligen ga naar Walloniê en leve een pure Vlaanderen"... leve de nazis.
Oud 14 december 2004, 11:32   #48
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Ik ben liever een Vlaamse boerke dan een belgicist, die minstens even nationalistisch en militant is dan de huidige vertegenwoordigers van de vlaamse beweging. Ook de Belgicisten -en de BUB-ers vormen daarvan de lelijkste vertegenwoordigers- gaan zich net zo goed te buiten aan vlagvertoon, gemeenplaatsen en slogans en soundbites, terwijl ze de flaminganten als nazis en fascisten demoniseren. De pot verwijt de ketel en de wereld op zijn kop.

Ik ben liever een Vlaams boerke, omdat hij het symbool is van de zwakkere, die uiteindelijk de sterkere blijkt te zijn. De Nederlandse taal moet juist in een een verenigd Europa verdedigd worden. Ik ben weliswaar geen Vlaming, maar net als hij ben ik beslist Nederlandstalig en daarom alleen al verdient hij mijn solidariteit. En dan doet het er niet meer toe dat zijn grootvader zestig jaar geleden op het verkeerde paard gewed heeft.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 14 december 2004 om 11:40.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 12:16   #49
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Je moet toch niet altijd alles naar fascisme, nazisme of zelfs nationalisme herleiden? Wat die franstaligen thuis spreken, of naar welke zender ze kijken kan me geen bal schelen, ze doen wat ze willen. Het probleem is dat er al decennia lang een bewuste verfransing van de rand bezig is; het draait niet om het behouden van eigen Franse cultuur maar om het inpalmen van andermans streek. Ik heb nog nooit uit flamingantische hoek gehoord dat de franstaligen thuis hun zin niet meer mogen doen, het debat gaat slechts over institutionele en administratieve problemen.
Het grootste probleem zijn de sociale gevolgen. De bouwgrond is bvb. veel duurder geworden door de immigratie van rijke franstaligen, maar daarnaast wordt het Nederlands meer en meer verdrongen in de rand. Vlamingen hebben ook hun rechten, en ik dacht dat ieder volk toch het recht had zijn eigen taal en grondgebied te behouden. Het gaat ook om respect, want aan de andere kant van de taalgrens zijn er helemaal niet faciliteiten, alleen enkele egoïsten zouden vasthouden aan hun Nederlands, wat ik even belachelijk vind.

Hetzelfde geldt voor onze kust. In supermarkten worden we bediend in het Frans. Het is zelfs eens geweest dat een kassabediende weigerde Nederlands te spreken tegen me. M'n vriendin heeft er gewerkt in een kleerwinkel en is verschillende keren scheef bekeken geweest wanneer ze franstaligen aansprak in het Nederlands, terwijl ze niet wist dat het Franstaligen waren.

Ik kan zeker begrip opbrengen van Franstaligen die het anders bekijken dan ik. Maar ik vraag jullie om je dan eens in te beelden moest de situatie omgekeerd zijn, moesten jullie Vlamingen zijn en wij Franstaligen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 12:43   #50
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Eens heb ik gelogeerd in het Ibis hotel in Diegem en daar was, tot mijn absolute verbijstering, bij de receptie helemaal niemand te vinden, die in staat was een paar fatsoenlijke Nederlandse vragen in fatsoenlijk Nederlands te beantwoorden.

Integendeel, mijn vragen werden op verschillende tijdstippen door diverse receptionisten arrogant weggewimpeld met antwoorden in de trant van "je ne peux pas parler flammand", alsof je een achterlijke mongool moet zijn om deze taal vrijwillig nog te willen spreken. Ik moest dus Engels spreken om aan de Bessenveldstraat te kunnen worden geholpen.

Ik kan me dus goed voorstellen dat Vlamingen het gevoel krijgen slachtoffer te zijn van franstalig cultuurimperialisme, de Vlaamse (volks)cultuur af te doen als boers, achterlijk en regionaal, terwijl diezelfde Vlaking er wel voor zorgt dat een kwijnende franstalige economie overeind wordt gehouden. Geen respect, maar wel de centen vangen, tja, dat dat leidt tot een tweedeling van de natie is dan niet zo heel erg verrassend.

Waarom spreken franstaligen bijna geen Nederlands, terwijl alle Vlamingen die ik gesproken heb redelijk tot vloeiend frans spreekt?

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 14 december 2004 om 12:47.
Oud 14 december 2004, 13:07   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Eens heb ik gelogeerd in het Ibis hotel in Diegem en daar was, tot mijn absolute verbijstering, bij de receptie helemaal niemand te vinden, die in staat was een paar fatsoenlijke Nederlandse vragen in fatsoenlijk Nederlands te beantwoorden.

Integendeel, mijn vragen werden op verschillende tijdstippen door diverse receptionisten arrogant weggewimpeld met antwoorden in de trant van "je ne peux pas parler flammand", alsof je een achterlijke mongool moet zijn om deze taal vrijwillig nog te willen spreken. Ik moest dus Engels spreken om aan de Bessenveldstraat te kunnen worden geholpen.

Ik kan me dus goed voorstellen dat Vlamingen het gevoel krijgen slachtoffer te zijn van franstalig cultuurimperialisme, de Vlaamse (volks)cultuur af te doen als boers, achterlijk en regionaal, terwijl diezelfde Vlaking er wel voor zorgt dat een kwijnende franstalige economie overeind wordt gehouden. Geen respect, maar wel de centen vangen, tja, dat dat leidt tot een tweedeling van de natie is dan niet zo heel erg verrassend.

Waarom spreken franstaligen bijna geen Nederlands, terwijl alle Vlamingen die ik gesproken heb redelijk tot vloeiend frans spreekt?
Volgens mij kenden die receptionisten het Nederlands, maar ze konden het niet spreken vanwege hun (zeker en vast Franstalige) baas. Het is hetzelfde in Vlaamse firma's waar de Vlaamse bazen de Vlaamse receptionisten vragen geen Frans te gebruiken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 13:24   #52
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Volgens mij kenden die receptionisten het Nederlands, maar ze konden het niet spreken vanwege hun (zeker en vast Franstalige) baas. Het is hetzelfde in Vlaamse firma's waar de Vlaamse bazen de Vlaamse receptionisten vragen geen Frans te gebruiken.
Als dat zo is, dan is de taalsituatie in Belgie zo ongezond, ziekelijk en verzuurd geworden, dat zonder een taalpolitie -zoals dat in Quebec- landgenoten niet meer met elkaar kunnen communiceren. Dan glijdt Belgie echt af naar een tweedeling en dus naar vernietiging van haar bestaan als staat.
Oud 14 december 2004, 13:39   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat zo is, dan is de taalsituatie in Belgie zo ongezond, ziekelijk en verzuurd geworden, dat zonder een taalpolitie -zoals dat in Quebec- landgenoten niet meer met elkaar kunnen communiceren. Dan glijdt Belgie echt af naar een tweedeling en dus naar vernietiging van haar bestaan als staat.
De taalsituatie? Bah, we leven al in twee totaal verschillende werelden. Vlamingen en Walen kennen elkaar niet meer, we kennen ook niet zoveel wat er boven de taalgrens gebeurt. Vlamingen bekijken liever richting Nederland terwijl Franstaligen bekijken liever richting Frankrijk. Het verband is natuurlijk de gemene taal en de cultuur in het algemeen. Neem die zaak rond Theo Van Gogh bijvoorbeeld. In Vlaanderen had die zaak een echte impact. In Wallonië spraken ze daarover, ja, maar niets vergeleken met de impact in Vlaanderen.
Oud 14 december 2004, 14:05   #54
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Die zaak Van Gogh had ook in Duitsland een enorme impact. Duitsers debatteren nu heftig over de grenzen tussen patrottisme en nationalisme, over vragen met betrekking tot integratie en assimilatie van moslims, over het al of niet mislukt zijn van de multiculturele samenleving. Ik heb de naam Holland of die Niederlande nog nooit zo vaak in de Duitse kranten en op de Duitse televisie gezien als in de afgelopen maanden....
Oud 14 december 2004, 14:41   #55
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
nee Philips Inc., is dat want Frankrijk bv een fout maakt dat we moeten hetzelfde doen ?? nee.

er is een verschil tussen de Vlamingen die in de waalse mijnen kwamen werken en de franstaligen die in de rand leven.
de franstaligen in de rand spreken het frans thuis, op het werk, overal ! ze lezen franstalige dagbladen, kijken naar franstalige TV programmas. de Vlamingen in 1900 (bv) konden alleen hun dialect (niet taal want het Nederlands was niet gesproken) thuis spreken.. Eerst want op het werk moesten ze de taal van hun werkgever spreken, ook op school, en ook want de franstalige bourgeoisie had het macht. ik zeg niet dat dat goed was!

Dat is nu niet hetzelfde, we moeten niet de fouten van vroeger nog eens doen. Willen de flaminganten een wraak ?? allez, stop met deze zo gevaarlijk gevoels..

(sorry voor de fouten met mijn Nds)
Excuseer, ze wonen in Vlaanderen, en moeten zich maar aanpassen, net zoals dat wordt verwacht van iedere spanjaard, pool, turk, marrokaan en Italiaan die hier komt wonen.

Natuurlijk dat de franstaligen denken dat ze meer rechten hebben in Belgique-�*-papa, vooral omdat ze in de nabijheid van Bruxelles wonen. Brussel is een kanker van verfransing in Vlaanderen.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 16:07   #56
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Het is hetzelfde in Vlaamse firma's waar de Vlaamse bazen de Vlaamse receptionisten vragen geen Frans te gebruiken.
Eerlijk gezegd is dat het eerste dat ik hierover hoor, maar als het waar is is het inderdaad een ongezonde situatie. Reden te meer dus om ons landje te splitsen, beter voorkomen dan genezen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 16:15   #57
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De walen zijn er inderdaad de oorzaak van dat de splitsing steeds rapper en rapper nadert. Nog steeds bijten ze hand van hen die voedt.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 16:21   #58
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle franssprekenden worden geholpen in hun taal aan de Vlaamse kust. Wee echter de Vlaming die ziek wordt in Brussel.
Nochtans spreken de franstaligen steeds (in het frans) over de tweetaligheid van Brussel.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 17:14   #59
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Het is triestig dat wij beschuldigd worden van onverdraagzaamheid tov van de franstaligen terwijl zij verdorie niet eens nederlands als tweede taal kunnen.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 17:17   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Het is triestig dat wij beschuldigd worden van onverdraagzaamheid tov van de franstaligen terwijl zij verdorie niet eens nederlands als tweede taal kunnen.
Het is niet op de Franstalige kant dat mensen massaal voor een extreem-rechtse partij stemmen.............
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be