Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2021, 22:44   #41
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Bewijzen?
De Frans zijne duim zeker...
Adam Hochschild zijn boek is zeer verhelderend ,ook voor de bijna blind voor de feiten zijnde belgicisten..

Laatst gewijzigd door Svennies : 28 oktober 2021 om 22:48.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 22:45   #42
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Bewijzen?
Zie zijn artikel in Doorbraak waar ik je al eens naar verwezen heb. Last van geheugenverlies?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 22:47   #43
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Zie zijn artikel in Doorbraak waar ik je al eens naar verwezen heb. Last van geheugenverlies?

Ik heb u toen al naar het boek van Adam Hochschild verwezen ,evenzeer last van geheugenverlies zeker...
Oud 28 oktober 2021, 22:48   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leopold II is voor de Congolezen absoluut geen massamoordenaar. Integendeel. Alleen voor wokes is hij een massamoordenaar.
Wel hij heeft het wel zelf niet gedaan, maar heel lief was m ook niet voor de congoleeskes.

Zijn mannen hebben daar om de productiecijfers te halen het een en ander uitgestoken. Die strijd tegen de slavenhandelaren van Zanzibar was ook maar gewoon om hun deel van de koek te nemen.

(dat was trouwens een prachtige schoolplaat)
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 22:49   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wo 27 okt 2021

Expertenrapport Congo-commissie is af: "Belangrijke leidraad voor verwerking van koloniaal verleden van België"

De tien experten uit de Bijzondere Commissie “Congo-Koloniaal Verleden” hebben hun rapport met aanbevelingen klaar. Commissievoorzitter Wouter De Vriendt (Groen) vindt het een “belangrijke leidraad voor de verwerking van het koloniaal verleden van ons land”. Het rapport van de experts zal voorgesteld worden aan het parlement.

De Bijzondere Kamercommissie “Congo-Koloniaal Verleden” werd vorige zomer samengesteld met als opdracht “het koloniaal verleden van België onder ogen te zien, het trachten te verwerken en maatregelen te voorzien om het veroorzaakt leed te herstellen”, dat zegt Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt, voorzitter van deze Bijzondere Kamercommissie.

Een van de eerste doelstellingen was het aanduiden van experten die de Kamerleden moeten bijstaan in hun werkzaamheden. Het werden tien experten, die het Belgische koloniale verleden vanuit verschillende standpunten moesten bekijken. Naast vijf historici gaat het bijvoorbeeld om verzoeningsexperten en een vertegenwoordiger van de diaspora.

Het rapport behandelt drie grote thema’s: geschiedenis - herinnering, herstel en participatie - kolonialisme en racisme. Het telt maar liefst 681 pagina's. De experten doen ook een aantal aanbevelingen voor het herstel van de schade die België door de kolonisatie heeft aangericht.

Eén van de experten, kunsthistorica en vertegenwoordigster van de diasporaverenging Anne Wetsi Mpoma, houdt een pleidooi voor de erkenning van de kolonisatie van Congo als misdaad. "Dat gaat gepaard met herstelbetalingen", klinkt het. Over de grootte van die eventuele som spreekt de experte zich niet uit. "De geleden schade valt niet te becijferen, wat niet wegneemt dat die toch via een financiële schadevergoeding moet worden hersteld."

"De geslagen wonden worden doorgegeven van de ene generatie op de andere", klinkt het nog bij Mpoma.

Commissievoorzitter De Vriendt vindt het "belangrijk om te beseffen dat het koloniale verleden verstrekkende gevolgen heeft gehad die nu nog blijven nazinderen. Het is een verhaal van economische plundering, maar het had ook een grote impact op tradities, culturen en op de psyche”.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10...e-leidraad-vo/
Oud 28 oktober 2021, 22:53   #46
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wel hij heeft het wel zelf niet gedaan, maar heel lief was m ook niet voor de congoleeskes.

Zijn mannen hebben daar om de productiecijfers te halen het een en ander uitgestoken. Die strijd tegen de slavenhandelaren van Zanzibar was ook maar gewoon om hun deel van de koek te nemen.

(dat was trouwens een prachtige schoolplaat)
De schoolboeken uit de jaren stillekes zijn ook lachen. Ik bezit nog geschiedenisboeken uit de jaren '30. Leopold II die de Kongo beschaving bijbracht was dat.

Ook de Belgische Revolutie werd interessant behandeld. De Stomme van Portici werd er op patriotische wijze geciteerd, bijvoorbeeld. "Et sous nos coups périsse l'étranger, périsse l'étranger."

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2021 om 22:56.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 22:53   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Post dat artikel even want ik lees Doorbraak zelden.

Jij kan lullen en verdraaien zoveel je wil. Van geloofwaardigheid wil, kan en zal ik een fan van een massamoordenaar nooit verdenken.
Oud 28 oktober 2021, 22:54   #48
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik heb u toen al naar het boek van Adam Hochschild verwezen ,evenzeer last van geheugenverlies zeker...
De cijfers die Hochschild in zijn boek hanteert worden niet alleen door talrijke historici betwist maar zijn vooral ook totaal onbewijsbaar.
Oud 28 oktober 2021, 22:57   #49
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De schoolboeken uit de jaren stillekes zijn ook lachen. Ik bezit nog geschiedenisboeken uit de jaren '30. Leopold II die de Kongo beschaving bijbracht was dat.

Ook de Belgische Revolutie werd interessant behandeld. De Stomme van Portici werd er op patriotische wijze geciteerd, bijvoorbeeld.
Ja toen moesten net zoals nu de brave kinderhoofdjes goed gehersenspoeld worden.

Maar ik kijk wel terug met enig gevoel voor nostalgie naar die bijzonder mooi gemaakte tekeningen waar de lessen vaderlandsche geschiedenis werden opgevrolijkt.
Oud 28 oktober 2021, 22:57   #50
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De cijfers die Hochschild in zijn boek hanteert worden niet alleen door talrijke historici betwist maar zijn vooral ook totaal onbewijsbaar.
Dat is waar, maar of het er nu 1 miljoen of honderduizend waren, ... het zijn er nog altijd veel he.
Oud 28 oktober 2021, 22:58   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs ten tijde dat Congo zich met geweld loswrikte van België logen de schoolboeken gezwind verder.

Ik ben er vrij zeker van dat daar nog altijd niet in staat dat de eerste democratisch verkozen premier door Belgen werd vermoord, en dat de heilige Boudewijn daar een hand in had.
Oud 28 oktober 2021, 22:59   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een geluk dat Frans Crols en het Vlaams-nationalsitische Doorbraak geloofwaardiger zijn, hé?
Oud 28 oktober 2021, 23:01   #53
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ieder cijfer is bij wijze van spreken betwistbaar mijn beste ,en hij haalt nog geeneens er de hoogste cijfers bij ...

Hij zegt enkel wat de decimatie van de bevolking betreft ,de helft van de bevolking ,maar hoeveel is die helft van de bevolking van destijds precies ,hij plakt er géén getal op...
Oud 28 oktober 2021, 23:03   #54
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zelfs ten tijde dat Congo zich met geweld loswrikte van België logen de schoolboeken gezwind verder.

Ik ben er vrij zeker van dat daar nog altijd niet in staat dat de eerste democratisch verkozen premier door Belgen werd vermoord, en dat de heilige Boudewijn daar een hand in had.
Geen idee. Hedendaagse geschiedenisboeken over de dekolonisatie bezit ik niet, denk ik. Ik bezit er wel enkele uit de jaren '90, als ik ze terugvind...
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 23:03   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is waar, maar of het er nu 1 miljoen of honderduizend waren, ... het zijn er nog altijd veel he.
Aynerand mag altijd eens proberen om 10 zwarten ongestraft te vermoorden.
Oud 28 oktober 2021, 23:04   #56
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
En hoeveel ervan zijn er gestorven door ziektes overgebracht door blanken waar ze geen immuniteit voor hadden? De meeste Indianen in Zuid-Amerika zijn gestorven niet door de oorloglust van enkele tientallen Conquistadors uit Europa, wel door ziektes waar ze geen enkel immuniieit voor hadden. En dat kan je niet aan Leopold II toeschrijven want hij heeft nooit geen stap gezet in de Congo.
Oud 28 oktober 2021, 23:06   #57
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ook de Belgische Revolutie werd interessant behandeld. De Stomme van Portici werd er op patriotische wijze geciteerd, bijvoorbeeld. "Et sous nos coups périsse l'étranger, périsse l'étranger."

De schoolboeken uit de jaren 60 waren heus niets beter hoor ,daar schilderden ze polle II ook af als een filantroop die beschaving en verlichting bracht door zijn strijd tegen de arabische slavenhandelaren en zo de bevolking behoedde voor slavenarbeid ...
Oud 28 oktober 2021, 23:09   #58
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoeveel ervan zijn er gestorven door ziektes overgebracht door blanken waar ze geen immuniteit voor hadden? De meeste Indianen in Zuid-Amerika zijn gestorven niet door de oorloglust van enkele tientallen Conquistadors uit Europa, wel door ziektes waar ze geen enkel immuniieit voor hadden. En dat kan je niet aan Leopold II toeschrijven want hij heeft nooit geen stap gezet in de Congo.

Het was eerder andersom ,als je een boek erover zou gelezen hebben waren het juist de Europeanen en Chinezen die daar bij bosjes het leven lieten in die begin jaren...

De Inwoners van Afrika hebben véél minder last van die typische tropische ziektes die daar heersen dan de europeanen ,lees er eens een boek op na,het zou je véél helpen..

Hitler mijn beste ,heeft ook géén stap in aan een verbrandingsoven gezet...

Laatst gewijzigd door Svennies : 28 oktober 2021 om 23:14.
Oud 28 oktober 2021, 23:09   #59
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ieder cijfer is bij wijze van spreken betwistbaar mijn beste ,en hij haalt nog geeneens er de hoogste cijfers bij ...

Hij zegt enkel wat de decimatie van de bevolking betreft ,de helft van de bevolking ,maar hoeveel is die helft van de bevolking van destijds precies ,hij plakt er géén getal op...
Dat doet hij wel, in zijn boek plakt hij het getal 10 miljoen erop. Hij wist niet hoeveel Congolezen er toen woonden maar hoeveel er stierven dat wist hij plots wel. Man toch.
Oud 28 oktober 2021, 23:09   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hitler heeft ook niet één Jood vergast. Daar had hij "personeel" voor.

Wat dat riedeltje excuustruzen van jou betreft, dat is een van de typische Belgische afleidingsmanoeuvers waarmee kloothommels zoals de vader van Charel Michel de koninklijke "visionair" uit de wind proberen te zetten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be