Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2021, 20:18   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Fossiele vervuilers kosten minstens 5 maal meer.
Enkel de gezondheidskosten van ultrafijne roetdeeltjes en NOx kost vele miljarden, heb je dat alweer genegeerd? Ook de subsidies van fossiele brandstoffen genegeerd? Zo ga je echt niets bijleren.
Eigenlijk, u rekent uw maatstaf. U rekent met mensenlevens.

Als er iets minder waarde heeft dan een willekeurig mensenleven, dan moet ik al denken aan muggen of soortgelijke insecten. (want die maken mijn leven ook minder comfortabel)

Laatst gewijzigd door maddox : 2 november 2021 om 20:28.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2021, 21:00   #42
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Zo men niet beter grenzen sluiten en aantal kinderen beperken ....als je weet hoeveel CO2 een mens uitademt ......en sommige nu corona ....en sommige godsdiensten verbieden door aanslagen veel doden > ook extra gassen .

https://www.nu.nl/klimaat/6033276/kl...ddeld-uit.html
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2021, 22:02   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk, u rekent uw maatstaf. U rekent met mensenlevens.
Nee ik reken ook met miljoenen verloren werkuren, zieke mensen werken niet, of niet zoals het zou moeten...

Dat noemen ze morbiditeit.

Mortaliteit en morbiditeit drukt men dan in DALY's uit:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Disabi...ted_life_years

Disability-adjusted life years (levensjaren gecorrigeerd voor beperkingen, of DALY's) zijn een maat voor de totale last die ontstaat door ziektes.

De maat is ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie. De DALY meet niet alleen het aantal mensen dat vroegtijdig sterft door ziekte, maar meet ook het aantal jaren dat mensen leven met beperkingen door ziekte. Mortaliteit en morbiditeit worden dus beide meegenomen in één index: in formule DALY = YLL (Years of Life Lost) + YLD (Years Lived with Disabilities).[1]
Citaat:
Als er iets minder waarde heeft dan een willekeurig mensenleven, dan moet ik al denken aan muggen of soortgelijke insecten. (want die maken mijn leven ook minder comfortabel)
Als stropop kan dat wel tellen.

En dan rekenen ze de ergste ultrafijnstof nog niet mee in de berekening, de nanodeeltjes PM 0,1 en Black Carbon PM 1, die hoofdzakelijk van de uitlaatgassen komen, jeweetwel gemeten binnen en buiten die LEZ zone van Leipzig en 6-jarige evolutie, daar was een draad van.

https://www.statistiekvlaanderen.be/...door-fijn-stof

De WHO alarmdrempel voor PM 2,5 ligt zelfs ondertussen 5 maal lager dan die van de EU: https://forum.politics.be/showthread.php?t=261009

Maar verder is er niets aan de hand hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2021 om 22:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2021, 22:31   #44
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

In plaats van met straffe uitspraken te goochelen zou men beter focussen op hoe men de elektrische wagens zo snel mogelijk aantrekkelijk kan maken. En dan bedoel ik niet dat de Vlaamse overheid zelf elektrische auto's moet gaan beginnen maken, daar speelt de marktwerking. Maar ik heb het over de infrastructuur errond waar Vlaanderen niet bepaald koploper is.

In alle geval: dit voorstel is geen beleid. Dit is gewoon politieke grootspraak. Inderdaad, erg vergelijkbaar met wat er met kernenergie is gebeurd in dit land.

Laatst gewijzigd door alpina : 2 november 2021 om 22:32.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2021, 22:59   #45
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
De productie van elektriciteit kan het niet aan, de distributie van elektriciteit kan het niet aan, de laadinfrastructuur bestaat niet, de wagens zijn er niet.

Maar hey, dat zijn zorgen voor later. Net zoals bij de kerncentrales en de zonnepanelen. Dat zijn ook van die groene succesverhalen die ons nog altijd miljarden per jaar kosten.
en het belangrijkste vergeet ik nog: de mensen willen ze niet.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2021, 23:05   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
In plaats van met straffe uitspraken te goochelen zou men beter focussen op hoe men de elektrische wagens zo snel mogelijk aantrekkelijk kan maken. En dan bedoel ik niet dat de Vlaamse overheid zelf elektrische auto's moet gaan beginnen maken, daar speelt de marktwerking. Maar ik heb het over de infrastructuur errond waar Vlaanderen niet bepaald koploper is.
Daar wacht vooral de particulier op.

In de buurlanden maken ze de EV wel aantrekkelijker, dat kan men eenvoudig googlen.
België zal alweer een zwarte stip zijn op dat gebied, in het groene West-Europa...

https://blog.wallbox.com/ev-incentives-europe-guide/

Men moet wel land per land bekijken, want zwarte landen Noorwegen (geen BTW op EV), Denemarken (korting hoge registratietaks, lokale voordelen) en donkergrijs Finland (extra dubbele brandstoftaksen) maken de EV op een heel andere manier aantrekkelijker tov een ICE die men zwaarder aanpakt.

Wat actuele openbare laadpunten betreft, deze Europese link:
https://www.eafo.eu/countries/europe...re/electricity
ytd 2021 selecteren, en landen kan men vergelijken.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2021 om 23:24.
Oud 2 november 2021, 23:26   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
en het belangrijkste vergeet ik nog: de mensen willen ze niet.
En toch was onlangs het best verkochte wagenmodel in Europa een EV. Straf.

https://www.autogids.be/autonieuws/m...cht-wagen.html

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2021 om 23:32.
Oud 3 november 2021, 06:38   #48
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar wacht vooral de particulier op.

In de buurlanden maken ze de EV wel aantrekkelijker, dat kan men eenvoudig googlen.
België zal alweer een zwarte stip zijn op dat gebied, in het groene West-Europa...

https://blog.wallbox.com/ev-incentives-europe-guide/

Men moet wel land per land bekijken, want zwarte landen Noorwegen (geen BTW op EV), Denemarken (korting hoge registratietaks, lokale voordelen) en donkergrijs Finland (extra dubbele brandstoftaksen) maken de EV op een heel andere manier aantrekkelijker tov een ICE die men zwaarder aanpakt.

Wat actuele openbare laadpunten betreft, deze Europese link:
https://www.eafo.eu/countries/europe...re/electricity
ytd 2021 selecteren, en landen kan men vergelijken.
Een collega werd serieus gesubsidieerd bij de aankoop van zijn Tesla. Als ik me goed herinner voor meer dan 3.000 euro. Dat is een half jaar leefloon. En je schrijft elders zelf dat je met een EV geen BIV en geen wegentaks moet betalen. Stellen dat België niets doet voor de EV lijkt nogal fakenews.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 3 november 2021 om 06:43.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2021, 06:39   #49
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Tegen 2023 enkel nog elektrische verwarming in nieuwbouw ... we gaan nogal zonnepanelen mogen leggen, windmolens plaatsen en vooral ... stroom invoeren ...

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 3 november 2021 om 06:44.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2021, 07:23   #50
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Tegen 2023 enkel nog elektrische verwarming in nieuwbouw ... we gaan nogal zonnepanelen mogen leggen, windmolens plaatsen en vooral ... stroom invoeren ...
En kou hebben....
Oud 3 november 2021, 07:35   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee ik reken ook met miljoenen verloren werkuren, zieke mensen werken niet, of niet zoals het zou moeten...
En nog veel meer mensen werken gewoon niet, of niet zoals het zou moeten.
Citaat:
Dat noemen ze morbiditeit.
Mortaliteit en morbiditeit drukt men dan in DALY's uit:
En hoeveel DALY's heeft de mensheid nodig om comfortabel en in ecologische harmonie -met onze comfortverwachtingen- te blijven bestaan?
Citaat:
Als stropop kan dat wel tellen.
Persoonlijke mening is een stropop?
Citaat:
En dan rekenen ze de ergste ultrafijnstof nog niet mee in de berekening, de nanodeeltjes PM 0,1 en Black Carbon PM 1, die hoofdzakelijk van de uitlaatgassen komen, jeweetwel gemeten binnen en buiten die LEZ zone van Leipzig en 6-jarige evolutie, daar was een draad van.

https://www.statistiekvlaanderen.be/...door-fijn-stof

De WHO alarmdrempel voor PM 2,5 ligt zelfs ondertussen 5 maal lager dan die van de EU: https://forum.politics.be/showthread.php?t=261009

Maar verder is er niets aan de hand hé.
Uw heel diskoers hier is niet meer dan high tech zoektochten naar problemen die terug te brengen zijn naar 1 laagste gemene deler.
Teveel mensen met teveel comfort en te materialitisch op een hoopje.
Oud 3 november 2021, 07:45   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
In plaats van met straffe uitspraken te goochelen zou men beter focussen op hoe men de elektrische wagens zo snel mogelijk aantrekkelijk kan maken.
Waarom, het systeem zoals nu toegepast wordt is toch het perfecte voorbeeld tot een mobiliteitsbeleid om persoonlijk gemotoriseerd transport te ontraden.
Je mag kiezen tussen de omgebouwde Twingo koekendoos van Dacia (dubbel zo duur dan de meer practische Logan),via het "voorbeeld" Tesla 3, die evenveel kost dan een deftige middenklasse bedrijfswagen, met meer snufjes dan een Sci-Fi ruimteschip, maar dan op't formaat van een kleine gezinswagen. Om dan langs de Tesla S en X te huppelen (met prijskaartjes van een modern appartementje) en te eindigen bij wagens waar zelfs een Belgische PS's niet genoeg steekpenningen kan voor verzamelen.
Citaat:
En dan bedoel ik niet dat de Vlaamse overheid zelf elektrische auto's moet gaan beginnen maken, daar speelt de marktwerking. Maar ik heb het over de infrastructuur errond waar Vlaanderen niet bepaald koploper is.
Rij maar eens over de Vlaamse wegen. Comfortabel of veilig rijden is moeilijk. Laat staan dat deze verwaarloosde infrastructuur op een redelijke termijn aangepast kan worden aan economisch verantwoord persoonlijk gemotoriseerd transport.

Citaat:
In alle geval: dit voorstel is geen beleid. Dit is gewoon politieke grootspraak. Inderdaad, erg vergelijkbaar met wat er met kernenergie is gebeurd in dit land.
België en beleid.
De meeste mensen zijn het er over eens, het liep nog het beste als de gevallen regering of de regering in vorming alleen maar lopende zaken deed.
Oud 3 november 2021, 08:16   #53
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vraag is: gaat de Vlaamse regering een realistisch plan uitrollen?
Kan je even het vorige 'realistisch plan' van eender welke regering posten?
Oud 3 november 2021, 08:23   #54
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Op vakantie in FR ook bij de gewone palen gaan tanken. Daar kwamen we aan 0,25 € / kWh.
In mijn kindertijd speelden we verstoppertje. Van 10 aftellen naar nul en dan volgde de zin ... Wie niet weg is, is gezien ...
Ik vrees dat de Vlaamse burger dat spel opnieuw gaat spelen.
Oud 3 november 2021, 08:32   #55
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Hier in België doe ik dat bij superchargers in de buurt en dan zie ik prijzen van
Fastned : rond de 0,6 € /kWh
Ionity : rond de 0,78 € /kWh
Als je dan weet dat je met wat geluk met 100 kW/h 500 km ver geraakt dan kan je snel even rekenen. 0,78€/kWh (vandaag, niet de prijs
van morgen ) maakt dus 78€ voor die 500 km .. komt hier nog het tijdverlies van laden bovenop, Wat kost een werkuur van een loontrekkende die staat bij te laden?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 3 november 2021 om 08:32.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2021, 08:51   #56
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Je mag kiezen tussen de omgebouwde Twingo koekendoos van Dacia (dubbel zo duur dan de meer practische Logan),via het "voorbeeld" Tesla 3, die evenveel kost dan een deftige middenklasse bedrijfswagen, met meer snufjes dan een Sci-Fi ruimteschip, maar dan op't formaat van een kleine gezinswagen.
Dat model 3 is ook een mastodont en enorm logge wagen hoor. Van een kleine gezinswagen kan je echt niet spreken. Lengte 4,7 meter, breedte 1.85 meter en +1.6 ton zwaar.
Oud 3 november 2021, 08:57   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat model 3 is ook een mastodont en enorm logge wagen hoor. Van een kleine gezinswagen kan je echt niet spreken. Lengte 4,7 meter, breedte 1.85 meter en +1.6 ton zwaar.
Dan heb ik het even verkeerd gelezen gehad.
Dan is die dus een deftige middenklasser, en een vergelijkbaar prijskaartje. Niet iets dat Fatima van de Wibra of Jefke de loodgieterhandlanger zou kopen.

Een kwart op te lappen rijwoning op 4 wielen...
Oud 3 november 2021, 08:59   #58
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als je dan weet dat je met wat geluk met 100 kW/h 500 km ver geraakt dan kan je snel even rekenen. 0,78€/kWh (vandaag, niet de prijs
van morgen ) maakt dus 78€ voor die 500 km .. komt hier nog het tijdverlies van laden bovenop, Wat kost een werkuur van een loontrekkende die staat bij te laden?
Het absolute minium dat een werkgever moet voorzien voor een loontrekkende is €35/u. (niet alleen loonkost met alles erbij, maar ook de "verplichte extra's" zoals verzekeringen...)
Oud 3 november 2021, 09:00   #59
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Een kwart op te lappen rijwoning op 4 wielen...
Of een direct bewoonbare open bebouwing op 23 are in de wijnstreek van Frankrijk.
Oud 3 november 2021, 09:06   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Een collega werd serieus gesubsidieerd bij de aankoop van zijn Tesla. Als ik me goed herinner voor meer dan 3.000 euro.
Werd. Dus nu niet meer, want afgeschaft in 2020.

Citaat:
Dat is een half jaar leefloon.
Echt? En wat betaalde die méér aan BTW omdat de Tesla duurder in aankoop is? Heb je dat ook uitgerekend?
Wie weet is die +3000 € wel ongeveer het verschil in BTW, tov een 15.000 € of 20.000 € goedkopere ICE, dat de staat dan teruggeeft. Noem jij dat serieus gesubsidieerd? amai, als je kunt rekenen weet je het wel hé.

Citaat:
En je schrijft elders zelf dat je met een EV geen BIV en geen wegentaks moet betalen.
Uiteraard, want in de regel emssievrij. En voor wat ze niet direct uitstoten kunnen ze niet betalen. Ze hebben geen uitlaat.
En iets wat ze niet hoeven te betalen is geen subsidie hé.

Citaat:
Stellen dat België niets doet voor de EV lijkt nogal fakenews.
Echt helemaal niets doen ze ook niet (schreef ik dat ergens?), maar ze doen al minder voor EVs dan ze vroeger jarenlang over hadden voor sjoemeldiesels, omdat die op papier een CO2 uitstoot hadden van minder dan 105 g/km CO2 (15% korting van de staat) 115 g/km CO2 (3% korting van de staat), en dat met een sjoemellabotest genaamd NEDC.

Je mist dus helemaal het punt want ik vergelijk BE met andere landen en wat die doen om een EV wat aantrekkelijker te maken in aankoop.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2021 om 09:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be