Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2022, 10:00   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik herinner mij dat je in de lagere school kon sparen op een rekening van de ASLK.
Je deed dan elke week wat geld mee naar school en de meester noteerde dat in je spaarboekje. Dat spaarboekje vol met gaatjes, stempeltjes en handtekeningen. Eigenlijk jammer dat ik nadien dat spaarboekje volledig heb leeggemaakt. Dat spaarboekje van de ASLK was eigenlijk een uniek stuk.
Of dit nu een kerntaak was van de school weet ik niet.
raar dat daar nooit eens een fraude mee is opgedoken, een onderwijzer die met de centen van de gasten ging gokken of naar de hoeren trok...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2022, 11:58   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij dat je in de lagere school kon sparen op een rekening van de ASLK.
Je deed dan elke week wat geld mee naar school en de meester noteerde dat in je spaarboekje. Dat spaarboekje vol met gaatjes, stempeltjes en handtekeningen. Eigenlijk jammer dat ik nadien dat spaarboekje volledig heb leeggemaakt. Dat spaarboekje van de ASLK was eigenlijk een uniek stuk.
Of dit nu een kerntaak was van de school weet ik niet.
Natuurlijk was dat geen kerntaak van de school.
Ook dat was afhankelijk van het type school.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2022, 11:58   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
raar dat daar nooit eens een fraude mee is opgedoken, een onderwijzer die met de centen van de gasten ging gokken of naar de hoeren trok...
Is dat zo?
Ik ben daar niet zeker van hoor.
Oud 6 juni 2022, 13:15   #44
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk was dat geen kerntaak van de school.
Ook dat was afhankelijk van het type school.
Het was in een gemeenteschool.
In hoeverre dit ook gebeurde in andere scholen weet ik niet.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2022, 15:26   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Ik ben daar niet zeker van hoor.
Als het al gebeurd zou zijn, dan is het toch toegedekt geweest met de mantel der liefde.
Oud 6 juni 2022, 16:13   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als het al gebeurd zou zijn, dan is het toch toegedekt geweest met de mantel der liefde.
Inderdaad.
Oud 29 november 2022, 17:40   #47
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

In 't Stad van De Wever gaan de subsidies voor de smakelijke school van 3,5 miljoen euro dit jaar naar bijna 10 miljoen euro in 2025. Denkt De Wever anders over de zaak dan Weyts ?

Het is om niet goed van te worden dat er kinderen zijn die zonder eten naar school worden gestuurd maar is langzaamaan naar een communistische maatschappij afglijden de oplossing ? Zou men niet beter eens gaan kijken hoe dat zit met de ouders en die helpen om voor hun kinderen te zorgen. Ik zie in Antwerpen trouwens evengoed enorm veel kinderen 's middags broodjes of snoep gaan halen of na de school met gesuikerde frisdranken en chips rondlopen, iets wat in mijn jonge jaren ongezien was. De staat neemt ondertussen zoveel ruimte/middelen in dat het bijna niet anders kan dan dat zij zelf de oorzaak is van zeer veel wat misgaat. Nog meer geld afnemen en slecht herverdelen gaat niet helpen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 29 november 2022 om 17:52.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 08:46   #48
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In 't Stad van De Wever gaan de subsidies voor de smakelijke school van 3,5 miljoen euro dit jaar naar bijna 10 miljoen euro in 2025. Denkt De Wever anders over de zaak dan Weyts ?

Het is om niet goed van te worden dat er kinderen zijn die zonder eten naar school worden gestuurd maar is langzaamaan naar een communistische maatschappij afglijden de oplossing ? Zou men niet beter eens gaan kijken hoe dat zit met de ouders en die helpen om voor hun kinderen te zorgen. Ik zie in Antwerpen trouwens evengoed enorm veel kinderen 's middags broodjes of snoep gaan halen of na de school met gesuikerde frisdranken en chips rondlopen, iets wat in mijn jonge jaren ongezien was. De staat neemt ondertussen zoveel ruimte/middelen in dat het bijna niet anders kan dan dat zij zelf de oorzaak is van zeer veel wat misgaat. Nog meer geld afnemen en slecht herverdelen gaat niet helpen.
Juist. Een terechte bedenking. Kinderen gaan naar school zonder brooddoos of met een brooddoos met beschimmelde inhoud. Schrijnend.
De ouders aanspreken is volgens mij een onbegonnen zaak. Wie gaat dat doen, en wie gaat dat betalen ? En wordt het probleem daarmee opgelost?
Volgens mij kan het niet moeilijk zijn om met een firma afspraken te maken eten te leveren. Ik heb het wel over kleuterschool en lagere school. Een aanbesteding moet kunnen, vooral binnen steden met een aanzienlijk aantal scholen. Ik zou zelfs overwegen om voor iedere leerling eten te voorzien en dit ook in te calculeren in de schoolkosten. Dit hoeft daarom niet zoveel te kosten, uiteindelijk moet iedereen eten. Dit hoeft geen communistisch cachet te hebben.
Oud 1 december 2022, 09:48   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Een terechte bedenking. Kinderen gaan naar school zonder brooddoos of met een brooddoos met beschimmelde inhoud. Schrijnend.
En die ouders zouden een goeie pandoering verdienen. Zaterdagje schandpaal op de grote markt, Groot reclamebord erbij met wat ze mispeuterd hebben. Wedden dat ze hun les sneller leren dan wanneer er een brief van de schooldirectie in die brooddoos gestoken is.
Citaat:
De ouders aanspreken is volgens mij een onbegonnen zaak. Wie gaat dat doen, en wie gaat dat betalen ? En wordt het probleem daarmee opgelost?
Awel, oompje (r)Overheid heeft die taak volledig op zich genomen.
Er zal wel nog ergens een jonge ambtenaar met werklust te vinden zijn zeker?
Citaat:
Volgens mij kan het niet moeilijk zijn om met een firma afspraken te maken eten te leveren. Ik heb het wel over kleuterschool en lagere school. Een aanbesteding moet kunnen, vooral binnen steden met een aanzienlijk aantal scholen. Ik zou zelfs overwegen om voor iedere leerling eten te voorzien en dit ook in te calculeren in de schoolkosten. Dit hoeft daarom niet zoveel te kosten, uiteindelijk moet iedereen eten. Dit hoeft geen communistisch cachet te hebben.
En dan moet dat eten wel op ieders maat en wens zijn, dus veganveggiehalalkosherglutenallergeenvrij. En als het even kan, nog voedzaam ook.
Oud 1 december 2022, 10:00   #50
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet daar eens serieus over durven nadenken, om sterlisatie programma's op te zetten voor bepaalde klasses van de bevolking.

Allee een moeder met een iq van 72 en drugverslaafde minnaar, ik moet er geen tekeningske bij maken he, ... Maar dat mag zich wel voortplanten...

wat dat eten op school betreft, vroeger was er bij ons op school soep, alle dagen zat ik aan de soep tafel, ... oh oh lekker dat da was, ... jezus als ik zo van dien doorgestoken groentenbucht zie moet ik nog kotsen. alleen als t met ballekes was, ja dan moest ge rap zijn of ge had niks meer.

Gelukkig dat ik in t middelbaar niet moest blijven eten want die grootkeuken bazaar was pas pure horror.
Oud 1 december 2022, 10:02   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En die ouders zouden een goeie pandoering verdienen. Zaterdagje schandpaal op de grote markt, Groot reclamebord erbij met wat ze mispeuterd hebben. Wedden dat ze hun les sneller leren dan wanneer er een brief van de schooldirectie in die brooddoos gestoken is.

Awel, oompje (r)Overheid heeft die taak volledig op zich genomen.
Er zal wel nog ergens een jonge ambtenaar met werklust te vinden zijn zeker?

En dan moet dat eten wel op ieders maat en wens zijn, dus veganveggiehalalkosherglutenallergeenvrij. En als het even kan, nog voedzaam ook.
Alle dagen homolet oeps, weer op teentjes getrapt
Oud 1 december 2022, 10:11   #52
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je besluit met te zeggen dat maaltijden bezorgen aan kinderen geen prioriteit is binnen het onderwijs. Zo begrijp ik het toch, en daar ben ik het mee eens.
Met maaltijden aanbieden is er niets mis. Vroeger niet, en ook nu niet. Alles moet echter betaald worden, door wie ook.
je kunt dat ook een investering noemen
net zoals onderwijs tout court een investering is van de maatschappij

je pompt nu geld in kinderen en pas daarna, 20j later, krijg je rendement. als een warm bord soep ervoor zorgt dat kinderen zich beter kunnen concentreren, ipv er met een grommende maag te zitten, dan is dat ene heel kleine investering naar de toekomst toe.

maar je hebt gelijk
door alles te privatiseren krijg je de situatie dat men niet meer verder kijkt dan het volgende kwartaal
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 11:28   #53
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
je kunt dat ook een investering noemen
net zoals onderwijs tout court een investering is van de maatschappij

je pompt nu geld in kinderen en pas daarna, 20j later, krijg je rendement. als een warm bord soep ervoor zorgt dat kinderen zich beter kunnen concentreren, ipv er met een grommende maag te zitten, dan is dat ene heel kleine investering naar de toekomst toe.

maar je hebt gelijk
door alles te privatiseren krijg je de situatie dat men niet meer verder kijkt dan het volgende kwartaal
Juist ja.
Ik herinner mijn in de lagere school dat je 's middags soep kon krijgen. Die werd geleverd. Moest uiteraard betaald worden. De boterhammen bracht je zelf mee. De boterhamdoos werd nooit gecontroleerd. Sommigen aten enkel soep, beter dan niets.
Maar inderdaad. Je zou soep en brood kunnen voorzien voor iedereen, iets wat volgens mij geen problemen mag geven als het om eetgewoontes gaat. Te beschouwen als een investering, en die volgens mij ook niet zoveel moet kosten.
Het leveren kan volgens mij perfect worden georganiseerd via de scholengroep die zou kunnen zoeken naar een leverancier.
Oud 1 december 2022, 12:51   #54
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja.
Ik herinner mijn in de lagere school dat je 's middags soep kon krijgen. Die werd geleverd. Moest uiteraard betaald worden. De boterhammen bracht je zelf mee. De boterhamdoos werd nooit gecontroleerd. Sommigen aten enkel soep, beter dan niets.
Maar inderdaad. Je zou soep en brood kunnen voorzien voor iedereen, iets wat volgens mij geen problemen mag geven als het om eetgewoontes gaat. Te beschouwen als een investering, en die volgens mij ook niet zoveel moet kosten.
Het leveren kan volgens mij perfect worden georganiseerd via de scholengroep die zou kunnen zoeken naar een leverancier.
als er bij ons ene zijn boterhammen in de vuilbak had gekwakt dan werd die aktief opgespoord hoor, dan ging den directeur heel t school af om de snoodaard te vinden.

(wat ze daarmee deden weet ik niet, er waren toen al geen publieke executies meer )

Nee nee gij zult uw boterhammen opeten en dus ook die soep he, waar je inderdaad voor moest betalen.

En als er ene ze vergeten was, werd er bij iedereen geschooid om ene te delen.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 1 december 2022 om 12:52.
Oud 1 december 2022, 13:07   #55
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als er bij ons ene zijn boterhammen in de vuilbak had gekwakt dan werd die aktief opgespoord hoor, dan ging den directeur heel t school af om de snoodaard te vinden.

(wat ze daarmee deden weet ik niet, er waren toen al geen publieke executies meer )

Nee nee gij zult uw boterhammen opeten en dus ook die soep he, waar je inderdaad voor moest betalen.

En als er ene ze vergeten was, werd er bij iedereen geschooid om ene te delen.
Als 13 jarige zat ik bij de paterkes op internaat. Op een bepaalde dag was het een appel als dessert. Een van de paters vond na het eten echter een appel in de vuilbak. Resultaat, de ganse school geen dessert gedurende een week.
En plus, de keuken was erbarmelijk. Het dessert was dikwijls het meest voedzame.
Oud 1 december 2022, 13:35   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als 13 jarige zat ik bij de paterkes op internaat. Op een bepaalde dag was het een appel als dessert. Een van de paters vond na het eten echter een appel in de vuilbak. Resultaat, de ganse school geen dessert gedurende een week.
En plus, de keuken was erbarmelijk. Het dessert was dikwijls het meest voedzame.
En dan wil u dat scholen maaltijden gaan verstrekken, gekocht bij de goedkoopste aanbieder?
Oud 1 december 2022, 13:54   #57
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ah ja he, t mag niet veel kosten he Maddox.

efkes denken ik denk dat ne foodkost van 5 euro voor ne warme pla gemiddeld genomen al vrij ruim gerekend is. Dat wordt dus geen kreeft of kaviaar he.
Oud 1 december 2022, 13:55   #58
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah bij een van onze colleges ten lande.

ik zat ook bij de paterkes maar daar was geen internaat meer maar wel nog een keuken en een art deco eetzaal, Er was daar een heel stuk in de jaren 30 gezet. stijl hadden die paters wel.
Oud 1 december 2022, 14:04   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was dat niet den tijd dat ze veel lantaarnpalen langs de autostrades zetten ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2022, 14:07   #60
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Was dat niet den tijd dat ze veel lantaarnpalen langs de autostrades zetten ?
Helaas zonder hijsogen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be