Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2022, 11:08   #41
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
De vergelijking bewijst alleen een totaal onrealistisch hersenwereld.
altijd kut eh, als in de spiegel blijkt dat uw redenering kak is
Oud 14 juni 2022, 11:10   #42
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
altijd kut eh, als in de spiegel blijkt dat uw redenering kak is
Allez vooruit, het mag van rechts...dus we kunnen Ben Weyts gerust vergelijken met een kinderverkrachter ????

Waarvan akte. ik vind het te in elk geval te ver gaan.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 11:15   #43
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ken iemand die er 10 jaar over gedaan heeft om burgerlijk ingenieur te worden. Dat kwam omdat die ook een ander leven had daarnaast, en een eigen bedrijfje. Uiteindelijk is die afgestudeerd, en heeft zelfs een vrij succesvolle carriere gehad, om nu een bio boerderij niet ver van waar ik woon te beginnen

Studies ingenieur zijn wat duurder, vanwege het grote deel praktijk opleiding en dus labo omkadering.
ik ken er zo ook. Iemand waar de studie eigenlijk gedaan werd "in bijberoep" (die moest zijn eigen studie financieren, maar vond geld verdienen iets belangrijker dan studeren) => heeft 9 jaar gedaan over 5. Iemand anders was zeer actief in het studentenverenigingsleven, inclusief een aantal studentenkoepelorganisaties, deed er 8 jaar over ipv 5, en heeft nog een PhD meegepikt (die ook al 8 jaar duurde ipv de normale 4, weer mede omdat zijn engagementen moeilijker te combineren waren met zijn onderzoek; het grappige is dat zijn onderwerp ging over chirale scheidingstechnieken, en in principe zijn die experimenten zeer makkelijk te plannen, en uitvoerbaar door zijn labo-assistente, maar het kwam er gewoon niet van). Die is ondertussen prof geworden aan de VUB, en teert dus nog altijd op gemeenschapsgeld
Oud 14 juni 2022, 11:15   #44
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Allez vooruit, het mag van rechts...dus we kunnen Ben Weyts gerust vergelijken met een kinderverkrachter ????

ik weet niet wat te antwoorden dus hou ik me van den domme
Oud 14 juni 2022, 11:23   #45
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zijn ouders betaalden geen belastingen?
Belastinggeld investeren in kwaltiteitsvol onderwijs is goed bestuur.
Die middelen verkwisten in mensen die 4 jaar studeren + 5 jaar lanterfanten is een heel ander verhaal.

Het gaat niet om het klassieke verhaal van de eerstejaars die heeft moeten bissen hee. Hier gaat het over 9 jaar doen over een traject van 4 jaar.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 11:26   #46
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een bissen is niet slecht. Niet zelden begrijpt men dan de leerstof een pak beter.
Ik heb niks maar dan ook niks in school geleerd.
Verveling troef. Eén prof (Luc De Moor) was als enige wel mee met de laatste ontwikkelingen. Hij is dan ook uit het reguliere circuit
gestapt en stond mee aan de wieg van EDUCAM.

Ik ben nog steeds dankbaar dat hij mijn pad heeft gekruist.
Eén goede prof is er 20 andere waard.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 14 juni 2022 om 11:26.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 11:30   #47
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
zijn ouders betaalden geen belastingen?
Ja, samen met alle andere Belgen die allemaal mee betalen voor de opleiding van volk, dat na hun studies vergeten is dat ook de kassierster uit de supermarkt mee heeft betaald.
Oud 14 juni 2022, 11:31   #48
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Oei, dat is wel erg abstract voor iemand die louter in hokjes van goed en slecht kan denken...
Citaat:

QED
Oud 14 juni 2022, 11:50   #49
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar die kost zelf is klein, tenminste, de daadwerkelijke DIENSTVERLENING, en niet de stroom geld naar het feestkasteel dat "universiteit" heet.

Wat heb je nodig in de eerste jaren ? Een paar goei boeken, een paar zalen waar je met andere studenten kan samenkomen, en een paar kwiebussen (professoren) die zeggen wat moet gelezen en gekend zijn, en die enkele weken per jaar examens organiseren en verbeteren. En ja, een paar kwiebussen (professoren / assistenten) die op wat vragen kunnen antwoorden, en die wat huiswerk geven om de studenten bezigheden te verschaffen.

Met 5 of 10 man kan je gemakkelijk 200 studenten bezig houden zo. Als die elk van hen 10 000 BeF ophoestten, dan hadden we 2 miljoen om die 5 of 10 man heel deeltijds wat dinges laten te doen voor hen. Dat komt ongeveer rond he.

Ge gaat mij toch niet zeggen dat 200 000 BeF te weinig is voor het beetje werk dat er diende te gebeuren.
Jij beseft kennelijk niet hoe schools de universiteit ondertussen geworden is.
Oud 14 juni 2022, 11:54   #50
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die is ondertussen prof geworden aan de VUB, en teert dus nog altijd op gemeenschapsgeld
Ik verkies de term 'overheidsgeld', anders dreigt er iets in door te klinken als 'eigenlijk is dat geld van ons'.
Oud 14 juni 2022, 13:02   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vergelijking bewijst alleen een totaal onrealistisch hersenwereld.
Nee, ik gaf een extreem voorbeeld om het onzinnige van de logica van uw argument duidelijk in het licht te stellen, namelijk dat iemand die ooit zelf dingen deed die niet de juiste keuzes waren, nadien nooit meer zou mogen ijveren opdat die foute keuzes niet gemaakt zouden worden. DAT was de essentie van de logica van jouw betoog. GEZIEN Ben Weyts "te lang gestudeerd had" moet hij nu voor de rest van zijn leven blijven ijveren om "te lang blijven te studeren", ook al beseft hij ondertussen dat dat niet de zaak is om te doen.

Maar gezien dat niet duidelijk genoeg was om U de stommiteit van doen in te zien, heb ik een veel extremer voorbeeld genomen en daar dezelfde "logica" op toegepast, en dan ziet iedereen hoe scheef die logica loopt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 13:06   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Belastinggeld investeren in kwaltiteitsvol onderwijs is goed bestuur.
Die middelen verkwisten in mensen die 4 jaar studeren + 5 jaar lanterfanten is een heel ander verhaal.

Het gaat niet om het klassieke verhaal van de eerstejaars die heeft moeten bissen hee. Hier gaat het over 9 jaar doen over een traject van 4 jaar.
Kijk, het punt is dat dat niet veel "geld" kost aan de gemeenschap, maar misschien niet de meest intelligente keuze is voor de student - hoewel dat soms toch wel goed afloopt.

Zolang het studies zijn waar het gros van de onderwijs-service collectief gebeurt, is het daar zitten van een paar gasten meer of minder totaal onbelangrijk. Het wordt wat anders als er duur individueel praktijkwerk komt bij kijken, maar zolang het gewoon lessen in aula's zijn, boeken lezen, schriftelijke oefeningen maken en zo, is de EXTRA kost van een EXTRA student zo goed als nul, zeker als het een richting is waar er "plaats" is.

Of er nu 100 dan wel 120 man in de Aula zitten, dat maakt niks uit. Zelfs de oefensessies en zo, dat kost niet veel per persoon, tenzij het heel erg "individuele" en "tijdsintensieve" begeleiding is.
Oud 14 juni 2022, 13:07   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
QED
Oud 14 juni 2022, 13:11   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Jij beseft kennelijk niet hoe schools de universiteit ondertussen geworden is.
Ik ken de universitaire wereld in Belgie niet meer. Hier in Frankrijk is het aan de unief enkel maar "vee". Mijn oudste heeft de laatste 3 jaar enkel maar videootjes van proffen bekeken (thuis), (eigen gekochte) boeken gelezen, heel zelden naar een vragenuurtje geweest, en alle examens afgelegd op tablet met automatisch verbeterde multiple choice vragen, wel natuurlijk "ter plekke".
Ik ken andere studenten uit mijn familie die in andere richtingen gelijkaardige dingen meemaken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 juni 2022 om 13:11.
Oud 14 juni 2022, 13:15   #55
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kijk, het punt is dat dat niet veel "geld" kost aan de gemeenschap, maar misschien niet de meest intelligente keuze is voor de student - hoewel dat soms toch wel goed afloopt.

Zolang het studies zijn waar het gros van de onderwijs-service collectief gebeurt, is het daar zitten van een paar gasten meer of minder totaal onbelangrijk. Het wordt wat anders als er duur individueel praktijkwerk komt bij kijken, maar zolang het gewoon lessen in aula's zijn, boeken lezen, schriftelijke oefeningen maken en zo, is de EXTRA kost van een EXTRA student zo goed als nul, zeker als het een richting is waar er "plaats" is.

Of er nu 100 dan wel 120 man in de Aula zitten, dat maakt niks uit. Zelfs de oefensessies en zo, dat kost niet veel per persoon, tenzij het heel erg "individuele" en "tijdsintensieve" begeleiding is.
De echte relevante vraag is niet de kostprijs maar wel de competitievervalsing. Ik vind het oude systeem verkieslijk waarbij men 2/3 van de vakken gehaald moet hebben om überhaupt te MOGEN bissen in plaats van ALLES opnieuw te moeten doen. Dat zorgt ervoor dat de lat voor iedereen gelijk ligt en dat "bissen" of "het jaar overdoen" niet verkocht kan worden als een kwestie van 'persoonlijke planning' maar betekenisvol blijft als indicator van falen.
Oud 14 juni 2022, 13:16   #56
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ken de universitaire wereld in Belgie niet meer. Hier in Frankrijk is het aan de unief enkel maar "vee". Mijn oudste heeft de laatste 3 jaar enkel maar videootjes van proffen bekeken (thuis), (eigen gekochte) boeken gelezen, heel zelden naar een vragenuurtje geweest, en alle examens afgelegd op tablet met automatisch verbeterde multiple choice vragen, wel natuurlijk "ter plekke".
Ik ken andere studenten uit mijn familie die in andere richtingen gelijkaardige dingen meemaken.
Hier zijn 'alternatieve werkvormen' ook in het hoger onderwijs steeds meer in trek, met frequente groepswerken etc. En 'gepersonaliseerde' begeleiding etc.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 juni 2022 om 13:17.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 13:22   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
De echte relevante vraag is niet de kostprijs maar wel de competitievervalsing. Ik vind het oude systeem verkieslijk waarbij men 2/3 van de vakken gehaald moet hebben om überhaupt te MOGEN bissen in plaats van ALLES opnieuw te moeten doen. Dat zorgt ervoor dat de lat voor iedereen gelijk ligt en dat "bissen" of "het jaar overdoen" niet verkocht kan worden als een kwestie van 'persoonlijke planning' maar betekenisvol blijft als indicator van falen.
Maar in welke mate speelt het tempo aan hetwelke men materie leert, enige rol ? Het is toch geen snelheidswedstrijd ? Het is toch een kwestie van de materie te kennen en/of kunnen te gebruiken ?

Eerlijk gezegd, het systeem waar je als jongeling in kort tempo heel veel moet leren, is niet noodzakelijk ideaal in alle opzichten. De enige die daar baat bij heeft, is die jongeling zelf als die zo min mogelijk tijd wil "verliezen" met studeren, om nadien zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen. Maar dat is maar EEN pad, he. Als men het rustiger aan wil doen, zie ik niet in wat daar fout aan is.

Echter, op het einde, bij het verstrekken van het diploma, moet natuurlijk wel de equivalente hoeveelheid kennis en kunde bewezen zijn - maar over hoeveel tijd men dat nu heeft gespreid, heeft volgens mij geen belang.

Het enige wat nodig is, is om "eeuwige frustratie" te vermijden, en op een zeker moment moet men kunnen zeggen: "nee, het gaat NOOIT lukken, hou er nu mee op". Maar enkel maar omdat het NOOIT zal lukken, niet omdat het NIET SNEL GENOEG zou lukken.

Ik zie niet in waarom het "competitie vervalsing" is om meer tijd genomen te hebben, en uiteindelijk de materie beter te kennen dan zo een sprinter die het zo snel mogelijk wilde doen. Wat uiteindelijk dient geevalueerd te worden, is het uiteindelijke bereikte niveau ; niet de snelheid waarmee men dat kon bereiken.

Kijk, als ik mij 10 jaar zou getrained hebben om met een boog te schieten, en ik ben "veel beter" dan iemand met 2 jaar training onder de kiezen, dan is dat geen "concurrentie vervalsing". Ik ben gewoon een betere boogschieter. Maar ik heb er wel 10 jaar van mijn leven aan gewijd. Die andere heeft nog 8 jaar te gaan, als die nu dus "een beetje" minder goed is dan ik dan kan die binnen 8 jaar gewoon veel beter zijn dan ik. Maar hij moet er dan ook nog 8 jaar aan besteden he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 juni 2022 om 13:26.
Oud 14 juni 2022, 13:27   #58
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommigen mensen blijken zichzelf uit te lachen…tja.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 13:50   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommigen mensen blijken zichzelf uit te lachen…tja.
Je hebt gelijk, doe zoals Lavrov, blijf volharden in de absurditeit.
Oud 14 juni 2022, 14:24   #60
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar in welke mate speelt het tempo aan hetwelke men materie leert, enige rol ? Het is toch geen snelheidswedstrijd ? Het is toch een kwestie van de materie te kennen en/of kunnen te gebruiken ?

Eerlijk gezegd, het systeem waar je als jongeling in kort tempo heel veel moet leren, is niet noodzakelijk ideaal in alle opzichten. De enige die daar baat bij heeft, is die jongeling zelf als die zo min mogelijk tijd wil "verliezen" met studeren, om nadien zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen. Maar dat is maar EEN pad, he. Als men het rustiger aan wil doen, zie ik niet in wat daar fout aan is.

Echter, op het einde, bij het verstrekken van het diploma, moet natuurlijk wel de equivalente hoeveelheid kennis en kunde bewezen zijn - maar over hoeveel tijd men dat nu heeft gespreid, heeft volgens mij geen belang.

Het enige wat nodig is, is om "eeuwige frustratie" te vermijden, en op een zeker moment moet men kunnen zeggen: "nee, het gaat NOOIT lukken, hou er nu mee op". Maar enkel maar omdat het NOOIT zal lukken, niet omdat het NIET SNEL GENOEG zou lukken.

Ik zie niet in waarom het "competitie vervalsing" is om meer tijd genomen te hebben, en uiteindelijk de materie beter te kennen dan zo een sprinter die het zo snel mogelijk wilde doen. Wat uiteindelijk dient geevalueerd te worden, is het uiteindelijke bereikte niveau ; niet de snelheid waarmee men dat kon bereiken.

Kijk, als ik mij 10 jaar zou getrained hebben om met een boog te schieten, en ik ben "veel beter" dan iemand met 2 jaar training onder de kiezen, dan is dat geen "concurrentie vervalsing". Ik ben gewoon een betere boogschieter. Maar ik heb er wel 10 jaar van mijn leven aan gewijd. Die andere heeft nog 8 jaar te gaan, als die nu dus "een beetje" minder goed is dan ik dan kan die binnen 8 jaar gewoon veel beter zijn dan ik. Maar hij moet er dan ook nog 8 jaar aan besteden he.
Sowieso worden veel vakken 'gestudeerd' door ze in het korte-termijngeheugen te proppen, dat zal niet anders zijn wanneer iemand er langer over doet. Wat kent iemand nog van een vak drie jaar later, indien dat niet herhaald wordt? En als dan een 10/20 telkens voldoende is, moet je op den duur al je BEST gaan doen om te buizen, als je dat jaren mag laten aanslepen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be