![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vind jij van Latijn op school | |||
Ik heb zelf Latijn gestudeerd (minimaal 1j) - lijkt me wel degelijk nuttig |
![]() ![]() ![]() |
10 | 43,48% |
Ik heb zelf Latijn gestudeerd (minimaal 1j) - lijkt me niet echt nuttig |
![]() ![]() ![]() |
3 | 13,04% |
Ik heb zelf geen Latijn gestudeerd - lijkt me wel degelijk nuttig |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Ik heb zelf geen Latijn gestudeerd - lijkt me niet echt nuttig |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je dan een kathedraal binnenkomt of een middeleeuws boek / verhaal begint te lezen dat je tenminste snapt waarover het gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind die opties 'lijkt me nuttig' / 'lijkt me niet echt nuttig' een beetje lastig. Het is niet omdat ik het voor mezelf niet erg nuttig zou hebben geacht, dat ik het niet nuttig acht om het tenminste - als optie - aan te bieden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een vroegere schoolvriendin had de volledige humaniora Latijn-Grieks gedaan met het oog om later geneeskunde te studeren.
Kleine verrassing : haar eerste jaar geneeskunde kreeg ze vooral veel wiskunde. ![]()
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een rare poll. Latijn studeren kan nuttig zijn voor sommigen, en niet voor anderen. Er zijn ook verschillende manieren om naar het nut van Latijn studeren te kijken: als taalfenomeen, om een taal en een grammatica puur formeel te leren zonder dat men "tricheert" en enige taalintuitie gebruikt vermits het een dode taal is. Kortom, het taalkundige equivalent van wiskunde.
Of als basis voor de cultuur die verder op de Romeinse cultuur werd gebouwd. Of om bijvoorbeeld de Franse literatuur tot de 19de eeuw kunnen te begrijpen. Of om Isaac Newton in de tekst kunnen te lezen. Of ditte of datte. Het is ook zo dat je zonder Latijn te bestuderen veel dingen kan doen en nooit Latijn nodig hebt. Dus "is het nuttig" hangt echt af van wat je wil. Maar ja, voor sommige dingen is het heel nuttig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geneeskunde is een WETENSCHAPPELIJKE richting (enfin, was dat toch tot aan covid ![]() Daarentegen, voor studies rechten kan Latijn (niet Grieks) zinvol zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"zinvol" was misschien beter dan "nuttig"
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem is dat je een intuitief taalgevoel ontwikkeld hebt, en dus voor vele dingen geen formele grammatica nodig hebt. Daardoor is het moeilijker om ze te "zien". Als het om een dode taal gaat waar je totaal geen gevoel voor hebt, dan ben je wel verplicht om grammaticaal te denken, en dan leer je dat ook beter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Integralen en analytische meetkunde had ze nog nooit van gehoord.
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen ik een klein manneke was, waren mijn ouders bevriend met een koppel, de pa was scheikundige, en zijn zoon die 6 jaar ouder was dan ik, wilde dokter worden, en is "dus" Grieks-Latijnse gaan doen. Hij is nooit door 't eerste jaar geraakt, waar er veel te veel scheikunde gegeven werd die hij nooit gezien had, en van de fysica had hij ook nooit gehoord. ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juni 2022 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, oa wiskunde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar ik over spreek is bijna 40jaar geleden, weet niet of er toen toelatingsexamens waren.
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Idem dito voor pastoors. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat en de scene met het stenigen van de blasphemist zijn de beste scene's uit de film.
En nog altijd brandend actueel. ja de people front of Judea is natuurlijk ook nog altijd actueel. (Bewijst vooral de genialiteit van die gasten, sommige van hun sketches hebben geen 2 maar 3 dubbele bodem. ) Laatst gewijzigd door Herr Flick : 22 juni 2022 om 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zou eigenlijk een les moeten zijn in elke universitaire / hogeschool opleiding,
Naar de life of Brian zien en The Holly Grail, analyse van de film, toetsen aan de huidige realiteit, en kijken wat de makers meer dan 40 jaar geleden intussen bedoelden of waar ze toen me bezig waren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toen ik 12 was, wilde ik het liefst naar de tuinbouwschool gaan, maar omdat ik daar zogezegd 'té slim' voor was - het PMS zat méé in het complot - en de school van mijn keuze volgens mijn ouders op iets te grote afstand van thuis gelegen,
werd ik naar de Latijnse Humaniora gestuurd, en omdat ik niet slecht was in de taalvakken, en mijne pa dat ook had gestudeerd, moest dat dan Latijn-Griekse worden. Het moet gezegd: nu ik zélf leraar Nederlands & Duits ben in een school van de Fédération Wallonie-Bruxelles (met een multicultureel leerlingenbestand), voel ik daar wel de voordelen van. Maar destijds dacht ik daar heel anders over. Ik vond Latijn vrij snel 'saai', maar Grieks vond ik wél erg 'leuk', omdat het een ander alfabet had en het mooier klonk. Tijdens de lessen Frans en Engels verveelde ik me nogal vaak omdat ik het te traag vond gaan. Duits was er gelukkig ook nog, maar helaas slechts één uur per week. In de 'ideale school' die ik rond mijn 15e samen met enkele vrienden bijeen aan het dromen was, was er enkel op zondag géén les, waren er méér taalvakken en méér wetenschap, en was er ook tijd en ruimte voor 'praktijkvakken' zoals schilderen en tuinbouw. En verder was godsdienst vervangen door 'filosofie' (eigenlijk vooral logica). En dan begonnen m'n 'apejaren'.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |