Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2022, 18:31   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ja ? Dat zullen de houders van katten graag horen.
Gewoon kijken wat er in je BA Familiale contract staat. Er blijken nogal wat verschillen te zijn.
Ook onze katten vallen onder de BA, maar hebben meer rechten dan honden.
Oud 11 juli 2022, 19:51   #42
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Honden en voetgangers en al wat geen auto of gelijkgesteld is aan een auto moeten op dat fietspad. En dus dient de fietser rekening te houden met tragere weggebruikers.
En als ik als fietser een dame met drie honden aan de lijn nader dan
1. Bel ik ver vooraf
2. Vertraag ik
3. Zorg ik dat ik zeker ben dat ze ze allemaal opzij heeft
Ik lees iets anders op veilig verkeer.be

Citaat:
Als voetganger moet je op de volgende de volgende plaatsen stappen, als die er zijn:

een trottoir
een voorbehouden pad voor voetgangers en fietsers
een verhoogde of gelijkgrondse berm

Zijn er geen trottoirs, voorbehouden paden of begaanbare bermen? Dan moet je:

op het fietspad* stappen ( je moet wél voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers)
Op die plaats is er voldoende ruimte om op een gelijkgrondse berm te stappen. Die dame in kwestie hoort dus niet thuis op dat fietspad. Het fietspad is daar aangegeven met verkeersbord C7 en niet met bord D9 of 10.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2022, 20:29   #43
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Op die plaats is er voldoende ruimte om op een gelijkgrondse berm te stappen. Die dame in kwestie hoort dus niet thuis op dat fietspad. Het fietspad is daar aangegeven met verkeersbord C7 en niet met bord D9 of 10.
Dat is wat ik doe, ik ga geen honden overrijden die ik al van ver zie omdat ik voorrang heb.
Oud 12 juli 2022, 08:03   #44
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is wat ik doe, ik ga geen honden overrijden die ik al van ver zie omdat ik voorrang heb.
U draait de feiten om, het is de hond die voor de fietser sprong. De eigenares is daarvoor verantwoordelijk.

In feite zou het de fietser moeten zijn die een klacht zou moeten indienen tegen de hondeneigenaar daar dit zware gevolgen had kunnen hebben.
Oud 12 juli 2022, 09:11   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die gelijkgrondse bermen zijn dikwijls schots en scheef met vrij hoge begroeiing en tengels en bij regenweer drassig en glad.
Oud 12 juli 2022, 10:40   #46
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk de omgekeerde wereld. Die hond mocht niet op dat fietspad en het is de hondeneigenaar die de fietser van ver zag aankomen en dus de hond bij haar moest genomen hebben. De fietser kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de plotse bewegingen van een hond op een fietspad.

Ik begrijp uit uw interventies hier dat u vindt dat een koersfiets niet op een fietspad thuishoort en dat dit eerder de plaats is voor honden. Doet u met opzet tegendraads of is de wegcode u volledig vreemd?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 10:42   #47
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Die gelijkgrondse bermen zijn dikwijls schots en scheef met vrij hoge begroeiing en tengels en bij regenweer drassig en glad.
Ja, in deze situatie vermoed ik dat die berm echt een modderpoel geweest zal zijn met de huidige weersomstandigheden. Vandaar dat die hond waarschijnlijk aan het lopen was waar hij niet hoorde.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 12 juli 2022, 11:30   #48
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Honden en voetgangers en al wat geen auto of gelijkgesteld is aan een auto moeten op dat fietspad. En dus dient de fietser rekening te houden met tragere weggebruikers.
En als ik als fietser een dame met drie honden aan de lijn nader dan
1. Bel ik ver vooraf
2. Vertraag ik
3. Zorg ik dat ik zeker ben dat ze ze allemaal opzij heeft
Uw vette MOETEN is volgens de wegcode MOGEN..
En wat u persoonlijk verder doet heeft hier niets mee te maken.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 11:52   #49
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ben vandaag eens over dat fietspad gereden. Ongeveer 5km van Zutendaal, over Wiemesmeer tot aan het golfhotel in Genk.
Aan het begin van dat fietspad staat een plaat dat dit een voorrangsweg is. D.w.z. komende van alle kruisende wegen moesten de andere weggebruikers mij voorrang geven.
Er waren aan twee zijden brede gelijkgrondse bermen, allemaal kort gemaaid. Dat er hier en daarop de berm een afgevallen tak lag is normaal in het groene Limburg.
Dit fietspad, loodrecht, en voldoende breed nodigt uit om snel te rijden (ondergetekende ouwe reed daar zonder veel moeite ongeveer 32km/u).

Mijn gedacht: wie daar geen fietser ziet aankomen, of geen hindernissen op de weg opmerkt heeft geen oog voor andere weggebruikers.

PS daar wandelde weer zo een juffrouwke met haar klein hondje op het fietspad. Toen ik belde trok ze haar hond dichter bij. Maar denkt ge dat ze één stap naast het fietspad zette.....
Oud 12 juli 2022, 11:53   #50
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Uw vette MOETEN is volgens de wegcode MOGEN..
En wat u persoonlijk verder doet heeft hier niets mee te maken.
Er zijn daar gelijkgrondse bermen. Dan moeten voetgangers daar verplicht op de berm lopen. Zoals ik hoger aanhaalde.
Oud 12 juli 2022, 11:55   #51
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik heb daar geen problemen mee.

Natuurlijk, wanneer je met je hond gaat wandelen, moet je wel rekening houden dat je op een fietspad wandelt en dus niet a/ de honden los laten lopen en b/ enkele 10 tallen meter met een uitschuifbare leiband voor je laten rondslenteren.

De fietser kan bellen als hij de hondeneigenaar nadert.

In ieder geval lijkt me in dit geval eerder de hondeneigenaar in fout te zijn die de hond niet kort genoeg bij zich had. Ze geeft aan dat ze de wielrenner zag afkomen en deze gaat heus niet bewust over een hond gaan rijden met het risico dat hij zwaar ten val komt.

De media en de kudde zullen er logischerwijze het omgekeerde van maken.
De naam "wielerterrorist" komt ergens vandaan.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 11:57   #52
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben vandaag eens over dat fietspad gereden. Ongeveer 5km van Zutendaal, over Wiemesmeer tot aan het golfhotel in Genk.
Aan het begin van dat fietspad staat een plaat dat dit een voorrangsweg is. D.w.z. komende van alle kruisende wegen moesten de andere weggebruikers mij voorrang geven.
Er waren aan twee zijden brede gelijkgrondse bermen, allemaal kort gemaaid. Dat er hier en daarop de berm een afgevallen tak lag is normaal in het groene Limburg.
Dit fietspad, loodrecht, en voldoende breed nodigt uit om snel te rijden (ondergetekende ouwe reed daar zonder veel moeite ongeveer 32km/u).

Mijn gedacht: wie daar geen fietser ziet aankomen, of geen hindernissen op de weg opmerkt heeft geen oog voor andere weggebruikers.

PS daar wandelde weer zo een juffrouwke met haar klein hondje op het fietspad. Toen ik belde trok ze haar hond dichter bij. Maar denkt ge dat ze één stap naast het fietspad zette.....
Als je aan 32 km/u komt aangefietst, dan heeft de voetganger geen tijd meer om te reageren en opzij te gaan.
Oud 12 juli 2022, 12:00   #53
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
U draait de feiten om, het is de hond die voor de fietser sprong. De eigenares is daarvoor verantwoordelijk.

In feite zou het de fietser moeten zijn die een klacht zou moeten indienen tegen de hondeneigenaar daar dit zware gevolgen had kunnen hebben.
Dat krapuul op twee wielen moet leren rekening houden met andere weggebruikers, zelfs als die andere weggebruikers niet op hun plaats zijn. Of mag ik in het vervolg met mijn SUV wielerterroristen die het fietspad negeren overhoop rijden?
Oud 12 juli 2022, 12:01   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Wie zich echt interesseert wat de verplchtingen voor voetgangers zijn, hier de directe link naar Artikel 42:

Citaat:
https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#sdbkxgkv0m

Artikel 42. Voetgangers

42.1. De voetgangers moeten de trottoirs, de delen van de openbare weg voor hen voorbehouden door het verkeersbord D9 of D10, of de begaanbare verhoogde bermen volgen en, zo er geen zijn, de begaanbare gelijkgrondse bermen.

D9 D10

42.2.1. De personen die een rijwiel, een gemotoriseerd rijwiel, een voortbewegingstoestel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden of die voorwerpen vervoeren die veel plaats innemen, moeten de rijbaan volgen zo zij in aanzienlijke mate de andere voetgangers hinderen.

42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.

1° Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.

2° Wanneer de voetgangers de rijbaan volgen, moeten zij zich zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan houden en behoudens bijzondere omstandigheden links in de door hen gevolgde richting gaan.

De personen die een fiets, een tweewielig gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, moeten evenwel rechts in de door hen gevolgde richting gaan.

42.3. Stoeten, processies en voetgangers in groep vergezeld van een leider, mogen de rijbaan volgen; in dat geval moeten zij rechts gaan.

Groepen voetgangers van minimum vijf personen, vergezeld van een leider, mogen evenwel ook de linkerkant van de rijbaan volgen. In dat geval moeten zij achter elkaar lopen.

Wanneer de zichtbaarheidsvereisten, bedoeld in artikel 30 van toepassing zijn, moet de positie van de lichten, voorgeschreven in artikel 30.3.5°, omgekeerd worden.

42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.

Wanneer er op minder dan ongeveer 20 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.

De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren op een trottoir dat de rijbaan oversteekt, zoals gedefinieerd in artikel 2.40.

42.4.2. Op de plaatsen waar tweekleurige voetgangerslichten zijn aangebracht, mogen de voetgangers zich niet op de rijbaan begeven zolang de lichten hun dat niet toelaten.

42.4.3. Op de plaatsen waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten zonder tweekleurige voetgangerslichten mogen de voetgangers zich slechts op de rijbaan begeven met inachtneming van de bevelen van de bevoegde personen of van de aanduidingen van de verkeerslichten.

42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.

42.4.5. (Opgeheven)

42.4.6. Behalve indien het hun toegestaan is door verkeerslichten, mogen de voetgangers zich niet op een oversteekplaats voor voetgangers begeven waarover een tramspoor of een eigen trambedding loopt, wanneer een tram nadert.
Maar evenzo tellen altijd alle artikels gelijktijdig in het verkeersreglement, dus de verplichting van de bestuurders (dus ook fietsers) tov de voetgangers ga ik ook geven, Artikel 40:
Citaat:
Artikel 40. Gedrag van de bestuurders tegenover voetgangers

40.1. De bestuurder mag de voetgangers niet in gevaar brengen die:

• zich bevinden op een trottoir, een deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers door het verkeersbord D9 of D10, een berm of een vluchtheuvel;
D9 D10

• zich bevinden op een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden F99a of F99b of ingericht als speelstraat;
F99a F99b

• zich bevinden in een zone afgebakend door de verkeersborden F12a en F12b of F103 en F105;
F12a F12b
F103 F105
• op de rijbaan gaan onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

40.2. De bestuurder moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen, bejaarden of personen met een handicap, inzonderheid blinden met een witte of een gele stok en de personen met een handicap die een voertuig besturen dat zijzelf voortbewegen of dat uitgerust is met een elektrische motor waarmee niet sneller dan stapvoets kan gereden worden. Hij moet vertragen en zo nodig stoppen.

40.3.1. De bestuurder moet zijn snelheid matigen wanneer hij rijdt langs een autocar, een autobus, een trolleybus, een minibus of een spoorvoertuig die stilstaan om reizigers te laten in- of uitstappen.

40.3.2. Bij afwezigheid van een vluchtheuvel aan de halteplaats van een voertuig voor gemeenschappelijk vervoer, moet de bestuurder die rijdt langs de kant waar de reizigers in- of uitstappen, dezen de gelegenheid laten in alle veiligheid het voertuig, het trottoir, het deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers door het verkeersbord D9, of de berm te bereiken. Daartoe moet hij stoppen om het in- en uitstappen mogelijk te maken en hij mag slechts opnieuw vertrekken met matige snelheid.

D9

40.4.1. Op plaatsen waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, moet de bestuurder, zelfs wanneer het verkeer in zijn rijrichting is opengesteld, de voetgangers die zich regelmatig op de rijbaan hebben begeven, de gelegenheid laten het oversteken met een normale gang te beëindigen.

Bovendien, zo er op die plaatsen een oversteekplaats voor voetgangers is, moet de bestuurder in ieder geval stoppen voor de oversteekplaats voor voetgangers wanneer het verkeer in zijn rijrichting gesloten is.

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

40.6. Bij het voorbijrijden van een hindernis waar de voetgangers omheen moeten gaan op de rijbaan, moeten de bestuurders langs die hindernis een vrije ruimte laten van ten minste één meter. Kan dit voorschrift niet nageleefd worden en loopt een voetganger ter hoogte van de hindernis, dan mag de bestuurder die hindernis niet sneller dan stapvoets voorbijrijden.

40.7. De bestuurder moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de voetganger wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden.

Buiten de bebouwde kom bedraagt de zijdelingse afstand ten minste 1,5 meter.

Indien deze minimumafstand niet nageleefd kan worden, mag de bestuurder slechts stapvoets rijden en zo nodig moet hij stoppen.

40.8. (Opgeheven)
Citaat:
2.46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een rolstoel of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets, een gemotoriseerd rijwiel of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.

2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juli 2022 om 12:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 12:22   #55
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Als je aan 32 km/u komt aangefietst, dan heeft de voetganger geen tijd meer om te reageren en opzij te gaan.
100m aan 32 per uur is een goeie 10 seconden. Als uw reactievermogen lager ligt dan 10 seconden dan ga je beter naar een woonzorgcentrum.
Oud 12 juli 2022, 12:41   #56
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
100m aan 32 per uur is een goeie 10 seconden. Als uw reactievermogen lager ligt dan 10 seconden dan ga je beter naar een woonzorgcentrum.
Ge ziet daar fietsers al van een kilometer ver al komen. Tijd genoeg om te reageren. Ook als ge rijp zijt voor het bejaardenhuis.

Iets verder nog zo een groep bompa's en bomma's die naast elkaar rijden* en de volledige breedte van de fietsweg (geen fietspad) innemen. Als ge dan belt omdat ge wilt voorbijrijden krijgt ge als commentaar: "Die moet maar effekes wacht".

*het is daar nogal bochtig. Die hebben dus geen idee of daar een tegenligger uit de bocht komt. Volgens hen moet die maar tussen de bomen duiken. Het zijn niet alleen wielertoeristen die denken dat zij de weg voor hen alleen hebben.
Oud 12 juli 2022, 13:12   #57
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als ik hier het relaas lees van de eigenares... (link), je ziet die fietser van ver afkomen, de hond is aangelijnd maar moet 'toch kunnen snuffelen', fietser belt nog en al.... dan is het toch weer zo een geval van iemand die weigert de hond kort te houden om de fietser te laten passeren, snel of traag.

Als regulier fietser maak ik het zelf maar al te vaak mee (het is duidelijk verergerd sinds de lockdown van '20), van die hondeneigenaren die je dwingen volledig in de remmen te gaan tot complete stilstand.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 17:45   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Gevalletje doet me denken aan die fietser in de besneeuwde Ardennen die een peuter tegen de grond kaatst met zijn knie, omdat meneerke de energie niet meer vond om te stoppen voor dat ventje, en dan weer te demarreren ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 19:24   #59
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Als ik hier het relaas lees van de eigenares... (link), je ziet die fietser van ver afkomen, de hond is aangelijnd maar moet 'toch kunnen snuffelen', fietser belt nog en al.... dan is het toch weer zo een geval van iemand die weigert de hond kort te houden om de fietser te laten passeren, snel of traag.

Als regulier fietser maak ik het zelf maar al te vaak mee (het is duidelijk verergerd sinds de lockdown van '20), van die hondeneigenaren die je dwingen volledig in de remmen te gaan tot complete stilstand.
Ik heb vroeger eens over een klein dobberman pinscherke gereden met den brommer en gelukkig niet gevallen .....hond niet aangelijnd liep ineens de straat over naar een kat .....één "kai" de mensen excuseerden zich zaten op het voetpad op een stoel ......bleven gewoon zitten keken nog niet om naar hun hond en of ik schade had......uitwijken ging niet voor tegenliggers.....was bijna 50j geleden.

Hond niet dood maar er zat wel slag op toen het nadien los op straat liep .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 22:30   #60
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat ze al eens beginnen met hun klodden aan de lijn te laten lopen en vervolgens dicht bij hun te houden dan kan dat niet gebeuren. Als je nen hond hebt en ge gaat daar mee wandelen moet je daar rekening mee houden.

Die van mij moest aan de voet lopen en als er een plaats was waar er geen verkeer was dan kon die eens losser lopen en eventueel los lopen en anders niet.

Al dat klein grut dat eigenlijk veredelde ratten zijn met nen korte staart, ja, ... als dat aangereden wordt of iemand stapt erop in een mensenmassa, Dan zal er altijd wel iets kapot zijn. Let er dan op he,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be