Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2022, 11:14   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Elektrische auto van Pagani toch weer geschrapt omdat niemand er een wil kopen

https://www.google.com/amp/s/topgear...hrapt/%3famp=1
Pagani

Bovendien moet je ook lezen wat je niet wilt lezen:

Citaat:
Update: Pagani spreekt de berichten nu tegen

https://topgear.nl/autonieuws/pagani...ktrische-auto/

Pagani heeft aan TopGear bevestigd dat het nog steeds een toekomst ziet in elektrische hypercars. Pagani neemt daarmee de geruchten weg die eerder deze week verschenen (wij trapten er ook in). Ze zijn nog steeds druk bezig met het vinden van de juiste oplossing voor de toekomst.

‘We zijn er sterk van overtuigd dat er een kans is in EV’s, met producten die tot op heden niet bestaan’, zegt een woordvoerder. ‘Als deze producten de naam “Pagani” dragen, moeten ze trouw zijn aan onze filosofie, ze moeten licht, veilig en emotioneel zijn.’

De elektrische Pagani komt pas als hij echt klaar is

Pagani’s team voor elektrische voertuigen werkt momenteel samen met partners om de juiste technologie te vinden voor de toekomstige producten. ‘We zullen ze lanceren wanneer de technologie klaar is,’ vertelde een woordvoerder aan TopGear, ‘en de Pagani EV zal onmiskenbaar en typisch “‘Pagani” zijn.’

Eind vorig jaar vertelde baas Horacio Pagani ons dat ‘we hebben gewerkt aan een project voor een auto met een alternatieve aandrijving’. De uitdaging van toen was hetzelfde: gewicht. ‘Dit is wat Pagani-klanten willen’, zei Pagani. ‘Een lichtgewicht auto, die mooi is om te zien, met veel details.’

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2022 om 11:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 11:21   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waar wil VW dat?

Nee het is andersom:

Jaguar wil enkel nog EV:

Helaas voor de Jaguar XJ fans.
Jaguar gek geworden?! Britse merk schrapt alle modellen, behalve I-Pace

https://www.autoscout24.nl/informere...ehalve-i-pace/

HET EINDE VAN XJ?
Het verdwijnen van die elektrische XJ is alvast een verrassing. Want Jaguar liet uitschijnen dat de nieuwe generatie van haar luxelimousine het op zou kunnen nemen tegen de op til staande Mercedes EQS en de Porsche Taycan. Nu blijkt dat de huidige XJ niet meteen een opvolger zal krijgen. Althans: tot Jaguar weet welke kant het uit wil met de nieuwe XJ.

https://autofans.be/nieuws/varia/472...il-staande-evs

Ook veel jobs geschrapt.
Jaguar Land Rover schrapt wereldwijd 2000 banen

https://www.hln.be/autobedrijven/jag...anen~aff2708d/
Oud 26 september 2022, 11:24   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Al eens gekeken wat een goedkope "2de" wagen kost , als ge uw oude benzinesmart wil vervangen?

Daar zit iets in.
Dan koop je toch gewoon een dure horloge minder hé zeg.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 11:51   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hyundai Kona EV in thuisland geschrapt door aanhoudende problemen

Voor alle duidelijkheid: in Europa blijft hij wel gewoon verkrijgbaar.

Door productiefouten zou het model het gevaar lopen om kortsluitingen te veroorzaken in de hoogspanningsbatterij, wat tot brand kan leiden. Daarom moesten in Zuid-Korea alleen al 25.564 Kona EV’s (gebouwd tussen september 2017 en maart 2020) worden teruggeroepen naar de dealer en moesten na inspectie bij sommige exemplaren de batterijen worden vervangen.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/hyund...oblemen-24095/
Oud 26 september 2022, 11:56   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

China's grootste EV-maker BYD rapporteerde een omzetdaling door slechts 13.681 NEV's te verkopen in september, een daling van 18% op jaarbasis.

In juni, toen de Chinese overheid nog subsidies verstrekte, realiseerde de automaker nog een omzetstijging van 55% ten opzichte van een jaar eerder. Op het moment dat de subsidies werden geschrapt daalde de omzet plots met 40%.

Geely deed het niet veel beter: 16% minder sales vergeleken met een jaar eerder. In juli werden er slechts 4,476 NEV’s verkocht.

JAC Motors idem ditto: 6,747 auto’s verkocht in september, zo’n 24% minder dan vorig jaar.

Elektrische voertuigen
Makers van elektrische voertuigen hebben ook te maken met een aantal incidenten waarbij voertuigen volledig afbrandden

https://www.dutchcowboys.nl/techinas...-in-zwaar-weer
Oud 26 september 2022, 12:38   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik blijf erbij. In België koopt niemand die een auto moet betalen zuiver met eigen middelen een EV.

Alleen mensen die op een of andere manier gedeeltelijk of geheel rijden op kosten van de belastingbetaler permitteren zich zulke zottigheid.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 12:41   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik blijf erbij. In België koopt niemand die een auto moet betalen zuiver met eigen middelen een EV.

Alleen mensen die op een of andere manier gedeeltelijk of geheel rijden op kosten van de belastingbetaler permitteren zich zulke zottigheid.
Blijf er maar bij.

De recente cijfers van Febiac tonen het omgekeerde aan.
Oud 26 september 2022, 12:44   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

BREEK: vraag naar EV’s gaat keihard inkakken
Auteur: jaapiyo, gepost 30 juli 2022 om 15:10 – 17

https://www.autoblog.nl/nieuws/breek...kakken-3375629

En daarmee alles meesleuren in een vieze groene modderstroom.
Oud 26 september 2022, 13:12   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw aanname van 30 kWh is schromelijk overdreven bij Belgische taffellimieten 30-50-70 soms 90 kmu ... en ook de snelweg is niet veel sneller (zelfs **vandaag)

Neem best maar ongeveer de helft (15 kWh/100 km), toch tegen dat er 2 miljoen BEVs rijden tegen pakweg 2035/2040. (laadverlies inbegrepen) BEV worden elk jaar wat zuiniger.

Dat is dan 5 TWh of peanuts.

**netto verbruik, daar mag zeker 15% bijgeteld worden.
Allez, ik zal voor de gelegenheid met U meegaan, maar we weten allemaal dat opgegeven verbruik gemakkelijk met een factor 1.5 moet verhoogd worden bij praktijk gebruik. Maar goed, laat ons zeggen 15 KWHr / 100 km.

Dat geeft inderdaad 5 TWHr voor 2 miljoen auto's. Ik dacht dat het de "aankoop intentie van de mensen NU" was, wat wil zeggen in de komende paar jaren. In 2030 moet ongeveer alles elektrisch rijden, dus zitten we dan aan 15 TWHr voor de 6 miljoen auto's, he.

Dat is niet onoverkomelijk, maar zeker niet te doen met het huidige systeem als je bovendien gascentrales wegdoet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 13:15   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
BREEK: vraag naar EV’s gaat keihard inkakken
Auteur: jaapiyo, gepost 30 juli 2022 om 15:10 – 17

https://www.autoblog.nl/nieuws/breek...kakken-3375629

En daarmee alles meesleuren in een vieze groene modderstroom.
Zever en FUD, je trapt er alweer in. En dat doe je graag.
Oud 26 september 2022, 13:31   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Amerikaanse president Joe Biden zal dinsdag wetgeving ondertekenen die de belastingkredieten voor elektrische voertuigen zal afschaffen voor de meeste modellen die momenteel tot $ 7.500 effectief krijgen.

https://be.marketscreener.com/koers/...rapt-41322014/
Oud 26 september 2022, 13:33   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

DUITSLAND SCHRAPT SUBSIDIE PHEV’S EERDER DAN VERWACHT
BONUS VOOR EV’S JAARLIJKS AFGEBOUWD

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-dan-verwacht/
Oud 26 september 2022, 13:38   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sombere toekomst elektrische auto' - Duitse autofabrikanten in paniek
Do. 15 sep 2022

https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...nten-in-paniek
Oud 26 september 2022, 13:47   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Allez, ik zal voor de gelegenheid met U meegaan, maar we weten allemaal dat opgegeven verbruik gemakkelijk met een factor 1.5 moet verhoogd worden bij praktijk gebruik.
Dat is praktijk verbruik zonder laadverliezen. En als je nog meer verbruik uit de praktijk wilt hier eentje uit Nederland heel uitvoerig sinds april 2019 t.e.m. augustus 2022 (en over meer dan 100.000 km):
https://www.autoweek.nl/reviews/arti...e-awd-2019-37/

Citaat:
Maar goed, laat ons zeggen 15 KWHr / 100 km.
Dat geeft inderdaad 5 TWHr voor 2 miljoen auto's.
idd hypothetische 2 miljoen EV of 33% van het wagenpark, vandaag is maar 1,2% van het wagenpark full-electrisch en de markt is al vele jaren bezig...

Citaat:
Ik dacht dat het de "aankoop intentie van de mensen NU" was, wat wil zeggen in de komende paar jaren. In 2030 moet ongeveer alles elektrisch rijden, dus zitten we dan aan 15 TWHr voor de 6 miljoen auto's, he.
En hoe kom je erbij dat die 1,2% wagenpark van vandaag naar richting 95 % wordt na amper 8 jaar? Amai. Het marktaandeel nieuwe BEV haalt hier zowat 8,8% marktaandeel, niet 88% hé.
bron H1-2022: https://www.febiac.be/public/pressre...D=1426&lang=NL

Wat denk je hoeveel % BEV-wagenpark Noorwegen vandaag heeft na pakweg 10 jaar forse groei?
In maart 2022 was de stand 16,9% wagenpark: https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway

Citaat:
Dat is niet onoverkomelijk, maar zeker niet te doen met het huidige systeem als je bovendien gascentrales wegdoet.
En andere verbruikers (brandstoffenindustrie/raffinage/tankstations/zelfs onderhoud) minderen ook sterk. Hoeveel kWh heb je nodig voor 1 liter benzine/diesel-adblue in je tank te krijgen vanaf een olietanker die in de haven aandokt?

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2022 om 13:59.
Oud 26 september 2022, 13:59   #55
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd hypothetische 2 miljoen EV of 33% van het wagenpark, vandaag is maar 1,2% van het wagenpark full-electrisch en de markt is al vele jaren bezig...
Als de aankoop intenties 41% zijn, dan kan men toch denken dat het gaat over mensen die het over hun volgende aankoop hebben, nee ? Behalve zotten zoals ik die 17 jaar rondrijden met een auto, wil dat toch zeggen "in de komende paar jaren" zou ik denken ? Als de aankoop intenties NU 41% zijn, wil dat toch zeggen dat VANAF NU 41% van de verkochte auto's EV zijn ? Of wat zijn dat anders voor zotte aankoop intenties die zich niet vertalen in aankoopkeuzes ?
Oud 26 september 2022, 14:02   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe kom je erbij dat die 1,2% wagenpark van vandaag naar richting 95 % wordt na amper 8 jaar?
Omdat het anders de moeite niet is om erover te praten he. Maar als de aankoop intenties NU AL 41% zijn, en het vanaf ongeveer 2030 zo goed als onmogelijk zal gemaakt worden om met een fossiel rijtuig rond te bollen, gaat er toch geen kat meer iets anders gebruiken tegen dan (op een paar zotten zoals ik die 17 jaar lang met dezelfde auto rijden) ? Want ge krijgt uw recente wagen dan niet meer aan de straatstenen verkocht he, als het genen ellentriek is.

Het heeft toch geen zin om beginnen te praten over de overgang naar EV als dat binnen een tiental jaar niet "grotendeels totaal" zou zijn, nee ?

We gaan toch niet beginnen lullen over wat 80% van de vloot gaat uitmaken binnen 25 jaar of zo he. Dat is even onnozel als beginnen zeveren over hernieuwbaar dat pas zinvol zal worden binnen 40 of 50 jaar.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 september 2022 om 14:03.
Oud 26 september 2022, 14:06   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de aankoop intenties 41% zijn, dan kan men toch denken dat het gaat over mensen die het over hun volgende aankoop hebben, nee ? Behalve zotten zoals ik die 17 jaar rondrijden met een auto, wil dat toch zeggen "in de komende paar jaren" zou ik denken ? Als de aankoop intenties NU 41% zijn, wil dat toch zeggen dat VANAF NU 41% van de verkochte auto's EV zijn ? Of wat zijn dat anders voor zotte aankoop intenties die zich niet vertalen in aankoopkeuzes ?
Intenties is nooit werkelijkheid, dat had ik toch al geschreven in post 2#, met

De autoindustrie is sowieso niet in staat zoveel BEV te maken in die korte tijdspanne, en al zeker niet te reserveren voor 1 bepaald klein land van Europa.
post 2 #
Citaat:
Nog altijd 40%. Amai.

Het wagenpark van België telt 6 miljoen, dus 2,4 miljoen van het wagenpark.

Het electrisch wagenpark telt nu ~72.000 electrische personenwagens of 1,2% van het pw-park.

Moest 40% van de Belgen op het idee komen hun ICE of ... om te wisselen voor een nieuwe EV dan is de ganse EV-jaarverkoop van gans Europa nog te weinig, ttz die moet in beslag genomen worden. Kan onze douane dat wel aan?

Citaat:
Europe sustains strong growth after its 2020 boom, reaching the world’s highest electric car penetration rates

In Europe, electric car sales continued to increase in 2021 by more than 65% year-on-year to 2.3 million
De clickbaitlink van "de intenties": https://www.autogids.be/autonieuws/e...en-belgie.html

Deze link: https://www.autonieuws.be/nieuws/779...te-kopen-daalt
is nuchterder, het gaat dus over 1000 respondenten die al dan niet geneigd zijn een BEV in de toekomst te kopen. Dus bijna nietszeggend. De vraag en grafiek plak ik erbij (blijkbaar maar 563 antwoordende respondenten op die vraag, 11% ervan waren zeker of 62)

Mobiliteitskoepel Mobia (waaronder Febiac, Renta en Traxio vallen) organiseerde gisteren de mobility stakeholder day waar het een studie voorstelde waaruit blijkt dat de Belg minder geneigd is om een elektrische auto te kopen dan vorig jaar.

Uit de studie, die door Profacts werd uitgevoerd bij een representatief panel van 1.000 respondenten, bleek dat Belgen die nog geen elektrische auto hebben in 2022 minder geneigd zijn om er één aan te schaffen dan vorig jaar. Het aantal positieve aankoopintenties daalde volgens de studie van 51% naar 40%, en tegelijk steeg het aantal personen dat niet overweegt om een elektrische auto te kopen op één jaar tijd van 49% naar 60%.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2022 om 14:27.
Oud 26 september 2022, 14:31   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het anders de moeite niet is om erover te praten he.
Vind ik ook. Maar Mambo trapt er alweer in.

De clickbaittitel en draadtitel was overigens :

Belg wil geen elektrische auto meer

Dus Mambo hoeft zich geen zorgen meer te maken over "de Belg", en de laadpalen wankelen nu ook al, lol.

Citaat:
Belg wil geen elektrische auto meer

GESCHREVEN DOOR KLAAS JANSSENS OP 21.09.2022

Momenteel is de Belg minder bereid om een elektrische auto te kopen dan in 2021. Dat blijkt uit een studie van Mobia. De grootste struikelblokken zijn de hoge prijs en de wankele laadinfrastructuur.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2022 om 14:34.
Oud 26 september 2022, 14:47   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals de dieselwagen?

sidder en beef...

(gisteren met de 33-jarige benzine-auto naar de jaarlijkse keuring geweest, € 39)
aja, dat was 0,3 € meer dan mijn jaarlijkse verkeersbelasting.

Nee dit weekend nog een gesprekje over gehad. Persoon wil zijn EV vervangen, dikke pech u mag 2 jaar wachten, ...

Dat is probleem 1 , capaciteit. Dus ja geen voertuig voor de zaak, ah dan maar nen diesel kopen of een benzine, taks van hier taks van daar, allee ja komt erop neer dat ge zelf al krijgt ge den auto bijna gratis ge nog altijd meer betaald dan dat ge u een EV koopt van meer dan 100 000 galetten

maar wie betaald dat ... ik en gij he vrienden. allee initieel de koper natuurlijk, maar voor de volle slof aftrekbaar.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2022, 15:14   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nee dit weekend nog een gesprekje over gehad. Persoon wil zijn EV vervangen, dikke pech u mag 2 jaar wachten, ...
Hangt er vanaf welke EV hij/zij wil. Er zijn alvast EV met normale 3-6 maanden wachttijd.

Idem met de ICE of HEV/PHEV die hij/zij wil.

Citaat:
Dat is probleem 1 , capaciteit. Dus ja geen voertuig voor de zaak, ah dan maar nen diesel kopen of een benzine, taks van hier taks van daar, allee ja komt erop neer dat ge zelf al krijgt ge den auto bijna gratis ge nog altijd meer betaald dan dat ge u een EV koopt van meer dan 100 000 galetten

maar wie betaald dat ... ik en gij he vrienden. allee initieel de koper natuurlijk, maar voor de volle slof aftrekbaar.
Naja dan is er niets verandert, dat was bijna ook zo toen de full-EVs niet bestonden. Minder dan 60 g/km CO2 was toen 100% aftrekbaar (2010).

Laatst gewijzigd door Micele : 26 september 2022 om 15:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be