Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2022, 13:06   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb daar ook al eens naar gekeken kwestie van restricties in steden en zo.
Een electrische bestelwagentje.

Maar ja.
Praktische Actieradius
tussen 70 - 155 km
Stad - Winter 105 km
Snelweg - Winter 70 km
Gecombineerd - Winter 85 km

Stad - Zomer 155 km
Snelweg - Zomer 90 km
Gecombineerd - Zomer 115 km
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route.

-----
Als ik eens naar Oostende moet geraak ik niet meer thuis.

En dat voor 37000€ zonder opties.
Daar hebde een schoon voiture voor die overal geraakt zelf off road en waar geen een sleurhut van 1000 kilo achter moogt hangen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 13:22   #42
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En steeds meer EV-rijders gaan enkele dagen per week gratis laden waar ze kunnen.
De laadmix telt. Bij een ICE is er geen laadmix.
Binnenkort zijn er misschien gratis tankstations, wie weet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 13:27   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je tegen de spiegel bezig? Ik zou toch maar een post lezen waarover het gaat.
MIJN post gaat over bij welke KWHr prijs je equivalentie hebt tussen de kostprijs om elektrisch te rijden, dan wel op benzine. Daar is niks moeilijks aan. ALS de kostprijs van een KWHr tussen 0.6 en 0.8 Euro ligt, dan is het elektrisch rijden even duur als op benzine rijden aan rond de 2 Euro per liter.

Of uw laadpaal nu "de helft" kost of "het dubbele" of gelijk wat heeft geen belang hierbij he; ALS dat bedrag (de helft of het dubbel zijnde van een ander bedrag) rond de 0.6 - 0.8 Euro per KWHr is, DAN is dat equivalent aan een benzine prijs van rond de 2 Euro.

Als jij zegt dat de "oplossing" daarvoor gratis laadpalen is, dan is de oplossing voor dure benzine misschien gratis tankstations, he. Dan hebben we OOK equivalentie.
Oud 13 oktober 2022, 13:29   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft ICE rijden nog zin?
Waarom niet ? Wat is het probleem met ICE rijden, als men stroom maakt op fossiele brandstoffen die men dan in een EV zou moeten pompen aan vergelijkbare prijzen ?

ICE rijden is tot hier toe de standaard manier van rijden geweest. Er is een en een enkele reden om op EV over te gaan, dat is om fossiel-vrij te gaan. Al de rest is zinloos, dan is gekende ICE technologie beter dan alle ambras die men heeft met traag opladen, batterijen, kleinere AR en zo voort.

Maar opdat fossiel-vrij EV rijden economisch en ecologisch zin heeft, moet men uiteraard stroom hebben die fossiel vrij BIJGEPLAATST kan worden aan een uiteindelijke kostprijs die kleiner is dan fossiel he.

Met veel kernenergie is dat de enige mogelijkheid. Zoniet wordt het een minderheid hernieuwbaar en een meerderheid fossiel zoals gas, en dan is dat:

1) idioot op CO2 vlak

2) uiteraard bepaald door de prijs van fossiel

Kortom, dan heeft EV geen enkel voordeel ten aanzien van ICE.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 oktober 2022 om 13:32.
Oud 13 oktober 2022, 14:03   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gisteren in het energie débat verweet de groenen dat de NVA de kerncentra gesloten heeft.
Oud 13 oktober 2022, 15:18   #46
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom niet ? Wat is het probleem met ICE rijden, als men stroom maakt op fossiele brandstoffen die men dan in een EV zou moeten pompen aan vergelijkbare prijzen ?

ICE rijden is tot hier toe de standaard manier van rijden geweest. Er is een en een enkele reden om op EV over te gaan, dat is om fossiel-vrij te gaan. Al de rest is zinloos, dan is gekende ICE technologie beter dan alle ambras die men heeft met traag opladen, batterijen, kleinere AR en zo voort.

Maar opdat fossiel-vrij EV rijden economisch en ecologisch zin heeft, moet men uiteraard stroom hebben die fossiel vrij BIJGEPLAATST kan worden aan een uiteindelijke kostprijs die kleiner is dan fossiel he.

Met veel kernenergie is dat de enige mogelijkheid. Zoniet wordt het een minderheid hernieuwbaar en een meerderheid fossiel zoals gas, en dan is dat:

1) idioot op CO2 vlak

Klopt. Momenteel heeft het economisch en ecologisch geen enkele zin. Maar ik doe het toch omdat het momenteel fiscaal wel zinnig is als die wagen in een vennootschap zit.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 17:28   #47
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Gisteren in het energie débat verweet de groenen dat de NVA de kerncentra gesloten heeft.
En weet u wat het ergste is ?!
Dat die groenen voor een groot deel gelijk heeft !
N-VA heeft het groene idee omarmt en bevestigd in de regering Michel. En daarmee de laatste kans op het ordentelijk en continue open houden van de centrales feestelijk verkwanseld.

N-VA is even medeplichtig aan het sluiten als alle andere beleidspartijen sinds 2003.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2022, 17:31   #48
De Rode Willem

Standaard

Citaat:

1) idioot op CO2 vlak

Als men de lease volledig fiscaal kan inbrengen ligt het plaatje even anders.
Zeker als men dan toch zonnepanelen heeft en de wagen langs daar voor een groot deel van het jaar kan opladen.

Particulier hebt u 200% gelijk.

Oud 13 oktober 2022, 18:21   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
En weet u wat het ergste is ?!
Dat die groenen voor een groot deel gelijk heeft !
N-VA heeft het groene idee omarmt en bevestigd in de regering Michel. En daarmee de laatste kans op het ordentelijk en continue open houden van de centrales feestelijk verkwanseld.

N-VA is even medeplichtig aan het sluiten als alle andere beleidspartijen sinds 2003.
We gaan dat toch niet WEER overdoen he. Die groene die dat NU zegt, zou destijds zitten roepen hebben dat de N-VA hun mooi plan dat nu goed aan het ontplooien was, naar de vaantjes zou helpen, en ze zouden er alles aan doen om dat weer om te keren.

Nee, de N-VA heeft, ZOALS JE KAN ZIEN, de juiste beslissing genomen: de Groenen hun plan zodanig ver laten komen, dat ze met hun eigen snoet in de stront hun eigen plan moeten verwensen.

ZO hoort het. EENS die kwieten allemaal in koor staan te roepen dat ze kernenergie willen en dat de N-VA de grote smeerlap was die de kerncentrales gesloten heeft, PAS DAN kunnen we voort.

Dat lijkt te werken.

Eerst door het Groene Vagevuur he. Eerst afzien, kou hebben, uw economie naar de vaantjes, en DAN BESEFFEN wat voor een oenen het waren, DAN zien dat die oenen zodanig beschaamd zijn van hun idiote plan dat ze proberen te vertellen dat het anderen waren. DAN kunnen we terug zonder groene terroristen, aan een energie plan werken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 oktober 2022 om 18:22.
Oud 13 oktober 2022, 18:25   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker als men dan toch zonnepanelen heeft en de wagen langs daar voor een groot deel van het jaar kan opladen.

Dat zijn allemaal trukken van de foor, dat fiscale gedoe he. De echte economische en ecologische parameters worden daardoor verborgen of scheefgetrokken. Zoals men destijds de vuile diesel fiscaal promootte, maakte dat ook niet dat het ECHT een goed en gezond plan was.

Ik heb het zelfs niet over particulieren: ik heb het over de POLITIEK om op EV willen over te schakelen, wanneer stroom schaars is en voor een flink deel van gas (fossiel) komt, die belachelijk is en, zoals de kernuitstap, gedoemd om te mislukken.

Maar het is spijtig, want in werkelijkheid zouden we juist WEL veel niet-fossiele stroom moeten hebben, en DAN is het een heel goed idee om op EV over te schakelen. Maar dan zou dat VANZELF gebeuren. Dan zou dat de voor de hand liggende keuze zijn.
Oud 13 oktober 2022, 18:47   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik weet niet hoe dat juist zit om zonnepanelen op een particuliere woning te bezitten met allicht een stukje bureel als aftrekposten.
En tegelijk uw electriciteit die gratis opgewekt is met privé investering in te brengen als een zakelijke uitgave.

Enfin het moet zijn dat het kan maar het blijft toch een rare kronkel.
Oud 13 oktober 2022, 19:12   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het brengt de totale afzet die Mercedes-Benz dit jaar heeft weten te realiseren (januari t/m juni) op 985.200 auto’s. Dat is 15 procent minder dan in het eerste semester van 2021.

Mercedes in het eerste halfjaar van 2022 aanzienlijk meer (134 procent) elektrische auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2021, namelijk 45.400 exemplaren.

------
Men laat soms uitschijnen dat er meer EV verkocht of gemaakt worden dan ICE.

Welnu een 45000 op 1 miljoen ice.

Twas tot voor kort zelfs een groeimarkt.

Ooit.
Oud 14 oktober 2022, 10:12   #53
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Dat zijn allemaal trukken van de foor, dat fiscale gedoe he. De echte economische en ecologische parameters worden daardoor verborgen of scheefgetrokken. Zoals men destijds de vuile diesel fiscaal promootte, maakte dat ook niet dat het ECHT een goed en gezond plan was.

Ik heb het zelfs niet over particulieren: ik heb het over de POLITIEK om op EV willen over te schakelen, wanneer stroom schaars is en voor een flink deel van gas (fossiel) komt, die belachelijk is en, zoals de kernuitstap, gedoemd om te mislukken.

Maar het is spijtig, want in werkelijkheid zouden we juist WEL veel niet-fossiele stroom moeten hebben, en DAN is het een heel goed idee om op EV over te schakelen. Maar dan zou dat VANZELF gebeuren. Dan zou dat de voor de hand liggende keuze zijn.
Trukken, maar ik geniet er maar mooi van !
Ik rij electrisch naar de foor om daar de trucken te kopen.

Oud 15 oktober 2022, 07:38   #54
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Klopt. Momenteel heeft het economisch en ecologisch geen enkele zin. Maar ik doe het toch omdat het momenteel fiscaal wel zinnig is als die wagen in een vennootschap zit.
Wat dus voor de volle 100 % bewijst dat het bullshit is, want inderdaad de enige reden dat je zo een ding koopt is omdat je het voor de volle 100 % kunt aftrekken en je dus "gratis" rijdt.

Als vennootschap kan je dat als particulier niet. Kan iemand dat eens uitleggen aan die mongolen van politiekers ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 19:49   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ursula heeft voor haar verplaatsingen over de weg een Audi e-tron ter beschikking. Een elektrische auto dus. Ursula verkettert immers, zoals het de groenen betaamt, auto’s die op aardsap rijden.

Maar… toen de minister voor een of ander evenement naar Ravensbrück moest, arriveerde ze daar per benzineslurpende Volkswagen Passat. Tuurlijk werd ze daardoor aan de tand gevoeld, maar Ursula had reeds een antwoord klaar: “Ik had schrik dat ik met de elektrische auto niet over en weer zou geraken.”

Da’s natuurlijk het heikele punt van zo’n EV: de actieradius. Maar de gemiddelde Duitser kan ook een stukje rekenen. De actieradius van een Audi e-tron bedraagt op papier 400 kilometer. In de praktijk schiet daar nog ongeveer 320 kilometer van over. Ursula moest slechts 230 kilometer bollen.

Ze is momenteel dan ook kop van jut bij onze oosterburen: haar groene (mond)masker is aan diggelen gevallen.

https://pnws.be/groene-minister-scho...de-vierwieler/
Oud 20 oktober 2022, 20:16   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ZWITSERSE STUDIE: PLUG-IN HYBRIDE ‘ZUIVERE OPLICHTING’, VERBRUIK TOT 230% MEER DAN BELOOFD
20 januari 2022

https://auto55.mobi/nieuws/34026-zwi...er-dan-beloofd
Oud 20 oktober 2022, 20:30   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Ook in India is de verkoop van BEV voorgoed vertrokken.

Gradiek maandverkoop tem juni 2022, tendens sterk stijgend.

Citaat:
https://cleantechnica.com/files/2022...BEV-volume.jpg

From the chart above, it looks like Indian BEV volume is starting to hit the vertical — though, on a small volume.

Readers will note that H1 2022 is 5 times higher than H1 2021. In H1 2022, BEVs achieved 2.2% penetration of the overall passenger vehicle market, compared with only 0.3% in H1 2021. The mix of vehicle styles is moving steadily from sedans to SUVs — 73% SUV, 27% sedan.

https://cleantechnica.com/2022/10/19...e-sales-climb/
India is ondertussen de 3e grootste automarkt op de wereld, na China en USA en nog voor Japan en Duitsland.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2022 om 20:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 21:06   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.google.com/amp/s/www.new...ss-2444982.ampEn India fraudeert via China.

Hoge subsidies, hoge verkoop.
In werkelijkheid platte caroussel.

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 oktober 2022 om 21:08.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 21:30   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Tesla domineert in 2022 de premium automarkt in thuisland USA, de 2e grootste automarkt na China. In 2021 was Tesla nog 4e zie tabel onderaan.

Bepaalde andere "luxe-merken" staan nog niet eens op de foto.

https://cleantechnica.com/2022/10/19...et-top-seller/

Tesla remains the leader in the luxury sector of the U.S. auto market, outpacing typical leaders BMW and Mercedes-Benz by a wide margin. Although Tesla doesn’t reveal its specific sales numbers, current estimates hold that the automaker outsold its next competitor in luxury vehicles by over 100,000 units — also a major win for the U.S. auto market.

The Automotive News Research and Data Center estimates that Tesla delivered 114,000 vehicles in Q3 (CleanTechnica estimates that the total was 131,000), representing a 47 percent increase year over year. Tesla leads the second best seller, German automaker BMW, by about 112,050 vehicles based on that estimate (or 129,050 by CleanTechnica‘s estimate), all while premium luxury car sales have increased throughout the year.

Total premium-brand sales amounted to 539,807 units in the third quarter, for a 7.1 percent increase. Comparatively, the overall auto industry remained level in the quarter, showcasing the luxury sector’s growth over the year.

Luxury automakers are also seeing supply improvements, according to analyses from Cox Automotive. As of September 26, the data shows the average luxury dealer supply had increased to 47 days, up from last month’s average of 44 days.

Throughout the year, BMW and fellow German automaker Mercedes-Benz have been trading hands as the second best sellers in the luxury sector, behind Tesla. Mercedes had trailed BMW for over a year, then rallied in the second quarter to take the second-place spot. In Q3, however, BMW took back the lead.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2022 om 21:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be