![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of mag ik concreet eens vernemen waarin uw vader meent dat de Kerk NIET de waarheid spreekt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is ok, meia noite. Ik geef toe ik zit ook maar wat te dollen, en jullie discussie lijkt nogal heftig gezien de snelheid waarmee er meterslang gepost wordt. Ik geef het op... ik hoopte enkele fanatieke homofielatelisten aan te spreken maar dat zal voor een andere keer zijn
![]() Veel plezier nog! |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Bvb, een kleine opsomming maar: de onbevlekte ontvangenis, onfeilbaarheid van de paus, het verbod op het gebruiik van condooms, weigering van vrouwen tot het priesterambt, het priestercelibaat,... overigens meningen die maar al te vaak werden gedeeld door onze dorpspastoors
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, al ooit eens echt na- en doorgedacht over uw eigen stelling dat er geen waarheid is? Dat moet u eens doen, dan zult u misschien inzien tot welke absurditeiten dit uiteindelijk leidt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Maar sta mij toe nog wel dit te zeggen: ik vind het om te gieren dat jullie zo'n discussie voeren onder een topic genaamd 'religie en filatelie'. Dit getuigt van een grote openheid van geest!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- de Onbevlekte Ontvangenis (hopelijk weet u wat dit dogma juist inhoudt...) is een eeuwenoud dogma dat door orthodoxen als katholieken wordt aanvaard (tussen beide Kerken zijn er alleen verschillen in de theologische uitwerking en formulering van dit dogma); - de onfeilbaarheid van de paus is een door het leergezag van Rome ex cathedra verkondigd geloofspunt: wie dat verwerpt, houdt op katholiek te zijn; - de ontoegankelijkheid van het ambt voor vrouwen is een element dat in het evangelie al voorkomt: blijkbaar weet uw vader het dus beter dan Jezus - van arrogantie gesproken! En de rest? Dat betroffen ofwel morele of kerkdisciplinaire elementen en vormen geen geloofspunt. 't Priestercelibaat behoort tot de kerkdiscipline en kan ieder ogenblik aangepast of veranderd worden. En inderaad veel priesters verkondigen de zotste ketterijen wat evenwel niet betekent dat dit nu plotseling de katholieke leer uitmaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En idd, ik heb daar al voor nagedacht, dit leidt anarchie. Toevallig iets waar ik een absoluut voorstander van ben |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wat ik vooral uit uw tekst opmaak is dat u het katholicisme niet wil/durft in vraag te stellen. Bvb als men verklaart dat de paus onfeilbaar is, moeten alle katholieken dit maar aannemen. Ach, het bevestigd enkel maar wat ik al lang meen over de kerk: zij menen te moeten denken in de plaats van de gelovigen zelf Overigens zou ik graag een bijbelcitaat zien waarin staat dat vrouwen uitgesloten worden van het priesterambt. Dat zou mij overtuigen inzake dit punt Laatst gewijzigd door Meia noite : 28 december 2004 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u dat al niet weet, dan was uw geschiedenisopleiding bijzonder povertjes. In ieder geval, de geschiedschrijving beoogt weldegelijk het opsporen van de in het verleden voorgedane feiten. Maar die feiten kunnen jammer genoeg niet altijd achterhaald worden door gemis aan bronnen, door vervalsingen, onvolledigheden... in die bronnen en meer van die onvolkomenheden die het geschiedenisonderzoek in grote mate bemoeilijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juist die priesters tonen zich bijzonder arrogant, daar ze het leergezag van de Kerk verwerpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie het echter niet eens is met de leer van de Kerk, moet geen verstoppertje spelen. Dat getuigt immers van weinig geloofwaardigheid. Wie immers lid wil zijn van een schakersclub bijvoorbeeld, komt het niet toe voortdurend te twijfelen aan de regels van het schaken. Dan zoekt men beter een andere club op... Dat is ook zo met het geloof: het is geen �* la carte-gedoe, maar het aannemen van de waarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Na Zijn Opstanding geeft Hij enkel aan Zijn apostelen het mandaat zonden te vergeven en te binden en ontbinden. Nu waren het juist deze apostelen die vervolgens weer anderen in het ambt aanstelden, wat leidde tot een ononderbroken apostolische lijn tot op vandaag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ten eerste, ik zou graag hebben dat u mijn mening correct weergeeft. Ik heb nergens gezegd dat geschiedschrijving niet tot doel heeft 'in het verleden gebeurde feiten op te sporen'. Ik heb wel gezegd dat het niet tot doel heeft dé (let op de beklemtoning!) waarheid te achterhalen, mn. het grote verhaal achter de geschiedenis.
Overigens is de geschiedschrijving tot na WOI nog steeds negentiende-eeuws te noemen (ooit gehoord van het verschil tss de von ranke-school en de annales-school?). Spengler is mss niet van opleiding een historicus (weet ik niet), maar elk werk over de geschiedenis is in mijn ogen toch een geschiedkundig werk... Uw opmerking over de mankementen in bronnenmateriaal lijkt me logisch, maar hier ook totaal niet terzake. En als u als referentiepunt de 'onveranderlijkheid van de Roomse geloofsleer' neemt, moet u toch ook beseffen dat die mening ook ooit door 1 persoon of 1 concilie is vastgelegd. Waarom zou dit meer waarde hebben dan hedendaagse denkpatronen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik altijd zo frappant vind, Van den Berghe, is dat je zo geobsedeerd bent door het volgen van regeltjes en voorschriftjes dat je in al je arrogantie en zelfgenoegzaamheid de eigenlijke essentie van christendom, heb je naaste lief, compleet uit het oog verloren bent.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
In andere evangelies (niet behorend tot de bijbel) wordt dit nochtans tegengesproken hoor. Als historicus (of half-historicus daar u zei dat geschiedenis deel uitmaakte van uw opleiding) zou u toch moeten weten dat u zich op verschillende bronnen moet baseren, en niet enkel op de voor de hand liggende |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(a) alleen maar mannen als Zijn apostelen uitkoos; (b) na de Opstanding het geloofsmandaat alleen aan Zijn apostelen gaf; (c) na de Opstanding de geloofsmacht alleen aan Zijn apostelen gaf? Deze drie elementen staan nochtans in het evangelie, waaruit heel duidelijk blijkt dat Hij nergens een vrouw tot deze drie punten toeliet. Natuurlijk wil ik hiervoor de nodige bijbelcitaten aanhalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Niet naast de kwestie kwetteren he, ik ken maar één boek van Spengler en dat is een geschiedkundig werk. Trouwens, u wist maar al te goed over welk boek ik het had
|
![]() |
![]() |