Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2004, 10:23   #41
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Waarom zou een Europa van de regio's dan per sé moeten gebeuren vanuit een vereniging van Vlaanderen met Nederland? Waarom zou dat niet vanuit België kunnen?
Als men dan toch verenigd, doet men dit best wel met gebieden die ongeveer dezelfde ingesteldheid/attitude hebben. In dit oppzicht zou Vlaanderen en Nederland misschien nog doenbaar zijn (alhoewel er ook verschillen zijn). Maar in deze optiek is de vereniging Belgie al af te raden, laat staan de vereniging Nederland met Belgie. Men heeft dat in het postnapoleon tijdperk ooit ook nog eens geprobeerd. Met de gekende gevolgen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 12:41   #42
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Waarom zou een Europa van de regio's dan per sé moeten gebeuren vanuit een vereniging van Vlaanderen met Nederland? Waarom zou dat niet vanuit België kunnen?
Het voordeel van een regio is dat ze dezelfde taal hebben en min of meer hetzelfde denken over het beleid dat dient gevoerd te worden. Wallonië is gebuisd voor beide proeven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 12:45   #43
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Dat komt misschien omdat wij pas aan de alarmbel trekken als het écht nodig wordt. Ik huiver trouwens van een partijnaam als 'Limburgs Blok'. Maar hey... Misschien moet ik écht maar eens dringend aan tafel gaan zitten met mensen die m'n ideologie delen... Als je ziet in wat voor 'n ferme villa die Filip Dewinter nu woont... Je zou voor minder !
Voila, een nepargument dus, anders bestond er een Limburgs-nationalistische partij, quod non...
Oud 27 december 2004, 12:48   #44
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Het voordeel van een regio is dat ze dezelfde taal hebben en min of meer hetzelfde denken over het beleid dat dient gevoerd te worden. Wallonië is gebuisd voor beide proeven.
Ik ben ervan overtuigd dat de streek op de kaart hieronder heel veel economisch potentiëel heeft en dat de bodem daarvan nog lang niet in zicht is.

't is gewoon een kwestie van de mensen in die streek daarvan te overtuigen en hen te laten opkomen voor hun eigen belangen. En ik denk dat de taal daarbij geen al te grote rol speelt. Er heerst een vrij open mentaliteit in onze streek.

Laatst gewijzigd door Wanne : 27 december 2004 om 12:48.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 12:49   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat de streek op de kaart hieronder heel veel economisch potentiëel heeft en dat de bodem daarvan nog lang niet in zicht is.
In Luik? Veel economisch potentieel? En waarop baseert u zich dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 12:52   #46
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De PS vindt dit ook. Iedereen zit immers nog niet in overheidsdienst.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 12:58   #47
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luik ligt ideaal op de grensstreek tussen Nederland, België, Luxemburg, en Duitsland, op een boogscheut van Frankrijk. Het is in streken als deze dat men veel meer in zichzelf en z'n functie binnen Europa moet beginnen te geloven. In Luik hanteert men trouwens ook de slogan 'Force �* l'avenir'. Ik denk dat als er één streek in Wallonië is die er vlug bovenop zal geraken, dat het dan wel deze streek is.
Oud 27 december 2004, 13:00   #48
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat als er één streek in Wallonië is die er vlug bovenop zal geraken, dat het dan wel deze streek is.
Laat ons dan vlug scheiden. Wallonie kan er dan vlug bovenop geraken.
Oud 27 december 2004, 13:02   #49
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Laat ons dan vlug scheiden. Wallonie kan er dan vlug bovenop geraken.
Mij niet gelaten. Maar geef Brussel en Limburg dan ook z'n onafhankelijkheid. Aan het 'arme' Limburg zullen jullie je broek toch niet scheuren.
Oud 27 december 2004, 13:08   #50
Tantist

Standaard

Citaat:
Luik ligt ideaal op de grensstreek tussen Nederland, België, Luxemburg, en Duitsland, op een boogscheut van Frankrijk. Het is in streken als deze dat men veel meer in zichzelf en z'n functie binnen Europa moet beginnen te geloven. In Luik hanteert men trouwens ook de slogan 'Force �* l'avenir'. Ik denk dat als er één streek in Wallonië is die er vlug bovenop zal geraken, dat het dan wel deze streek is.
Is dat een kwestie van een blind geloof? Als er een regio is in Wallonië die zich kan manifesteren, is het zeker niet Luik. Daar blijft men ter plaatste trappelen met oude industrieën. Veel meer heil is er te verwachten van Luxemburg en Waals-Brabant. Namen heb ik onvoldoende info over, maar Henegouwen en Luik zijn foutu
Oud 27 december 2004, 13:10   #51
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij niet gelaten. Maar geef Brussel en Limburg dan ook z'n onafhankelijkheid. Aan het 'arme' Limburg zullen jullie je broek toch niet scheuren.
Zoals reeds gezegd... ga je gang maar.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 27 december 2004, 13:10   #52
Tantist

Standaard

Citaat:
Geen probleem... Alleen ben jij de enige die daar achter vraagt, en dan nog volgens mij niet echt, het is eerder een soort "hihi, we gaan ze ne keer proberen terug te pakken" gevoel dat aan de oorsprong ligt van je independistische Limburgse gevoelens.

Maar echt: als Limburg onafhankelijk wil zijn, heb ik daar geen enkel probleem mee. Waar Limburg wil niet
Oud 27 december 2004, 13:11   #53
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Zoals reeds gezegd... ga je gang maar.
Is dit de geboorte van een massabeweging? Of was het het gejank van een gefrustreerde belgicist ?
Oud 27 december 2004, 13:13   #54
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom haal je er BRussel bij? Ik dacht dat je Limburger was.
Oud 27 december 2004, 13:15   #55
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Is dit de geboorte van een massabeweging? Of was het het gejank van een gefrustreerde belgicist ?
Net als Steenbok66 (van wie hij nu ook het kaartje heeft geleend) gaat het weer van "Als vlaanderen onafhankelijk wil zijn dan ...". Dus het gaat volgens mij wel duidelijk om frustratie met het feit dat we de NV België niet langer willen onderhouden.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 27 december 2004, 13:15   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja, met die slogan wordt zo werkgelegenheid gecreëerd... Heeft Luik trouwens niet het hoogste werkloosheidscijfers in Wallonië na Charleroi?

En ja, Luik ligt op een boogscheut van Frankrijk. Wat een giller! Charleroi ligt nog veel dichter, en volgens u dan op een boogscheut van Duitsland: ergo, in Charleroi moet er enorm veel werk zijn... Conclusie: uw redenering raakt kant noch wal.
Oud 27 december 2004, 13:17   #57
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't is gewoon een kwestie van de mensen in die streek daarvan te overtuigen en hen te laten opkomen voor hun eigen belangen. En ik denk dat de taal daarbij geen al te grote rol speelt. Er heerst een vrij open mentaliteit in onze streek.
ik snap echt niet hoe je 't in je hoofd kan halen om in dit kaartje een 'unie' te forceren.
ok dat er een nauwe cultureel/linguistische verwantschap bestaat van hasselt tot aken, maar welke culturele overeenkomsten hebben wij met luikenaars?

dat kaartje lijkt wel belgië int klein.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 13:19   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
ik snap echt niet hoe je 't in je hoofd kan halen om in dit kaartje een 'unie' te forceren.
ok dat er een nauwe cultureel/linguistische verwantschap bestaat van hasselt tot aken, maar welke culturele overeenkomsten hebben wij met luikenaars?

dat kaartje lijkt wel belgië int klein.
Wat deze als "Limburger" vermomde belgicist eigenlijk vergeet is het feit dat het hier gaat om een "euregio", een door de EU-ingesteld gebied waarbinnen met initiatieven wil stimuleren om aan grensoverschrijdende handel te doen. Wie is daar uiteindelijk de grote gegadigde: het Duitse Roergebied.
Oud 27 december 2004, 16:07   #59
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat deze als "Limburger" vermomde belgicist eigenlijk vergeet is het feit dat het hier gaat om een "euregio", een door de EU-ingesteld gebied waarbinnen met initiatieven wil stimuleren om aan grensoverschrijdende handel te doen. Wie is daar uiteindelijk de grote gegadigde: het Duitse Roergebied.
dag Jan...
da's nieuw....
het Duitse Ruhrgebied, anders dan de Roer die elders ligt, is precies zoals de andere oud steenkool- en staalindustriegebieden in Nederland, België,, Frankrijk, Engeland, etc... op de terugweg en hier an daar lukt een omstelling van activiteiten meer dan elders...

maar ik moet Wanne bijtreden... ik heb je in een andere draad gezegd dat ik nog steeds jurylid ben voor eindwerken aan de Provinciale Hogere Handelsschool te Jemeppe... die zich nu in het raam van de neiuwe Europese wetgeving aan het omvormen is tot Hogeschool en zich ook associeert met de unief...
ik sta versteld over de creativiteit van die studenten, vroeger voor het graduaat, de neiuwe zijn nog bezig aan de verneuwde vorm...
ook hun talenkennis is opmerkelijk...
er is wat gaande, weliswaar duurt het nog een tijdje zoals overal in het Maas en Samber bekken...
maar er is vooruitgang...
en als er goede relaties zijn met Rijn en Ruhr... in Eurregioverband dan... dan wil ik je binnen enkele jaren opnieuw spreken... want jammer genoeg is de dynamiek in ht NL-talig gebied aan het slabakken en in het Luikse in volle evolutie...
kenmerkend is ook dat de nieuwe business school ontstaan uit de faculteit economie en de Hautes Etudes in het kader van de Luikse unief een associatie aangaat met de unief te Maastricht en de technische hochschule in Aken...

maar ja, met Hanne begin je het zelfde spelletje te spelen als destijds met mij...
ik discuteer niet meer over threads van destijds met jouw... al apprecieer ik je gedocumenteerdheid... maar je bent verblind door je vlaamsnationalitische... ideeën... en staat niet open voor andere mensen hun gedachten... waar zowel bij hen als bij jou goede dingen zitten...
maar wat niet vlaamsnationalistisch is, is niet goed voor jou... hetgeen mag... maar denk nu niet dat je voortdurend dingen waar je vroeger geen gelijk kreeg, moet opnieuw als God's wijsheid aanzien...
neen Jan...
in de mesnen van het F-talig gebied van België, zowel als bij die van het NL-talig gebied, zijn er goede dingen...
alleen zijn zij in een ander stadiumvan de zeven vette en de 7 mager jaren uit de bijbel... waar elkeen om beurten hulp nodig heeft en hulp verleent...

en wat de studies van de transfers betreft... dat KBC maar eens begint met zelf geen transfers te organiseren... en dan mogen ze studies publiceren...

ik zorg voor familieleden die het minder hebben dan ik... en ik genooty van hun hulp toen de VNV'erds en de SS'ers mijn vader invalide geklopt hadden...

een beetje christelijke naastenliefde zou je sieren... (je hier te zien als vertegenwoordiger van het vlaams extremisme en niet specifiek individueel)
en niet anderen verdoemen of loven naargelang hun afkomst of woongebied...
Oud 27 december 2004, 16:11   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
dag Jan...
da's nieuw....
het Duitse Ruhrgebied, anders dan de Roer die elders ligt, is precies zoals de andere oud steenkool- en staalindustriegebieden in Nederland, België,, Frankrijk, Engeland, etc... op de terugweg en hier an daar lukt een omstelling van activiteiten meer dan elders...
Die tijd is ondertussen al lang achter de rug. Vorige week was ik trouwens in het Roergebied, meer bepaald in Essen en in Velbert. Daar was ik omdat ik wat materiaal wil aankopen en had aldus de gelegenheid wat met die bepaalde bedrijfsleider te praten. Hij wist me te vertellen dat ze hier in de jaren tachtig zwarte sneeuw gezien hebben, maar dat dit nu echter de rug is. Er wordt op allerlei andere industrieën en technologieën overgeschakeld, iets wat bijvoorbeeld nog maar nauwelijks in het Luikse gebeurd. In Duitsland heeft men de overstap gemaakt.

Feit is dat men daar dezelfde gedrevenheid aan de dag legt als in Vlaanderen, wat in schril contrast staat met de "lanterfanterij" en het vrijwel totale immobilisme in Wallonië.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be