Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2023, 10:22   #41
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Chaos gegarandeerd dus.
Dat -met name- GIJ dat hierboven propageerde? ...
"On aura tout vu dans ce pays!" om Eyskens ne keer te parafraseren.
De versnippering is een chaos die ontstaat omdat ons verkiezingssysteem zeer democratisch is: geen ‘winner takes it all’/gote kiesdistricten of hoge kiesdrempels.
Die versnippering (in Nederland is het nog erger) vind ik niet leuk, maar het is nog altijd beter dan het UK, USA, Frankrijk ‘2 partijen’ systeem waar een minderheid van pakweg 30% quasi 100% ‘zeggenschap’ kan krijgen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 10:25   #42
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het is een manier om zijne koninklijke hoogheid majesteit Philippe van België buiten spel te zetten.
Die zal daar niet kunnen mee lachen.

Maar welke wapens heeft hij nog om zijn invloed te verdedigen?

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 11 april 2023 om 10:26.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 10:26   #43
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De versnippering is een chaos die ontstaat omdat ons verkiezingssysteem zeer democratisch is: geen ‘winner takes it all’/gote kiesdistricten of hoge kiesdrempels.
Die versnippering (in Nederland is het nog erger) vind ik niet leuk, maar het is nog altijd beter dan het UK, USA, Frankrijk ‘2 partijen’ systeem waar een minderheid van pakweg 30% quasi 100% ‘zeggenschap’ kan krijgen.
ja, en hier krijg je een zeer labiele bijeen geharkte "meerderheid" (momenteel van 7 partijen) die nooit een coherent beleid kan voeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 10:30   #44
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het voordeel van wat jij bestempelt als de minder democratische landen, is wel dat je beleid duidelijk kan beoordelen.

Is rechts aan de macht en doen ze het slecht? Afstraffen is mogelijk en de volgende keer zal het links zijn dat nog eens mag proberen.

Als je daarentegen een coalitie hebt met 6, 7, 8 partijen... hoe beloon of straf je de partij op wie je de vorige keer hebt gestemd? Elke partij moet zoveel water bij de wijn doen dat men een grijze brij krijgt qua beleid.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 10:42   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
O-VLD stelt aan de leden een tekst voor om een nationale kieskring in te voeren, voor 20 van de 150 bestaande federale zetels te verkiezen. Met automatische toewijzing van het formateurschap voor de populairste. Die heeft een maand, waarna nummer twee aan zet zou komen. Na zes maand geen resultaat : nieuwe verkiezingen.
https://www.hln.be/binnenland/open-v...enen~a6d9518e/

Dat laatste element zie ik eerder als een gevaar.
Ik vind dat perfect. Om de 6 maanden verkiezingen, dat lijkt me al een stuk democratischer.

Bovendien hebben we geen regeringen nodig. Perfect gewoon.

Er kan dan een puur wetgevend parlement komen, dat slechts heel heel uitzonderlijk eens een wet stemt als daar echt grote eenheid over is. We krijgen dus juridische stabiliteit zonder dat onnozelaars voortdurend dingen moeten veranderen om zich belangrijk te maken.
Op 6 maanden kan in Belgie geen regering meer gevormd worden, en zo hoort het. Regeringen zijn nergens nodig voor.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 april 2023 om 10:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 10:55   #46
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het voordeel van wat jij bestempelt als de minder democratische landen, is wel dat je beleid duidelijk kan beoordelen.

Is rechts aan de macht en doen ze het slecht? Afstraffen is mogelijk en de volgende keer zal het links zijn dat nog eens mag proberen.

Als je daarentegen een coalitie hebt met 6, 7, 8 partijen... hoe beloon of straf je de partij op wie je de vorige keer hebt gestemd? Elke partij moet zoveel water bij de wijn doen dat men een grijze brij krijgt qua beleid.
Inderdaad, is iets dat ik al heel mijn leven voel.
Dit systeem zorgt ervoor dat je nooit weet waarvoor je juist stemt.
Oud 11 april 2023, 10:59   #47
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat de interpretatie van "Zeer Democratisch" geouwehoer in jullie regio net mijn aversie van +90% tegen dat systeem documenteren.

Respect krijgt men niet gratis maar moet men verdienen -> StemRECHT ook, wat mij betreft.
Mijn opinie. (Niks waard, dus evenveel als die van anderen.)
Oud 11 april 2023, 11:36   #48
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O-VLD stelt aan de leden een tekst voor om een nationale kieskring in te voeren, voor 20 van de 150 bestaande federale zetels te verkiezen. Met automatische toewijzing van het formateurschap voor de populairste. Die heeft een maand, waarna nummer twee aan zet zou komen. Na zes maand geen resultaat : nieuwe verkiezingen.

Ik ben niet echt tegen.
Een formatie moet vertrekken vanuit het belang van alle Belgen (even de extreem rechtsen hun vrijheid laten zich achter het cordon onschadelijk te maken natuurlijk).
Die repititieve verkiezingen halen niet veel uit zoals in Israël bewezen wordt.
Maar dit voorstel is veel beter doordacht en haalbaarder dan de NVA onnozelheid van enkele maanden geleden.

Hoewel ik er bij blijf dat OOK dit voorstel geïnspireerd is op parijbelangen. De Croo is populair in Wallonië, dus om dat te verzilveren.....

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 11:39   #49
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik ben niet echt tegen.
Een formatie moet vertrekken vanuit het belang van alle Belgen (even de extreem rechtsen hun vrijheid laten zich achter het cordon onschadelijk te maken natuurlijk).
Maar dit voorstel is veel beter doordacht en haalbaarder dan de NVA onnozelheid van enkele maanden geleden.

Hoewel ik er bij blijf dat OOK dit voorstel geïnspireerd is op parijbelangen. De Croo is populair in Wallonië, dus om dat te verzilveren.....
Als een formatie moet vertrekken vanuit het belang van alle Belgen, waarom weigeren de traditionele partijen zich dan nog steeds tot alle Belgen te richten?

De PS komt enkel op in Wallonië + Brussel en geeft dus de duidelijke boodschap dat de Vlaamse kiezer hen niet interesseert.
Open VLD komt enkel op in Vlaanderen + Brussel en geeft dus de duidelijke boodschap dat Wallonië hen niet interesseert.

Toch gek hé... dat de premier van een partij komt die weigert op te komen in Wallonië en dus aan alle Waalse kiezers de duidelijke boodschap geeft: jullie interesseren me niet.

Er zijn maar twee partijen die zich richten tot alle Belgen, namelijk PVDA en VB.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 11:52   #50
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als een formatie moet vertrekken vanuit het belang van alle Belgen, waarom weigeren de traditionele partijen zich dan nog steeds tot alle Belgen te richten?

De PS komt enkel op in Wallonië + Brussel en geeft dus de duidelijke boodschap dat de Vlaamse kiezer hen niet interesseert.
Open VLD komt enkel op in Vlaanderen + Brussel en geeft dus de duidelijke boodschap dat Wallonië hen niet interesseert.

Toch gek hé... dat de premier van een partij komt die weigert op te komen in Wallonië en dus aan alle Waalse kiezers de duidelijke boodschap geeft: jullie interesseren me niet.

Er zijn maar twee partijen die zich richten tot alle Belgen, namelijk PVDA en VB.
Het klopt dat er maar 2 echt Belgicistische partijen zijn en dat is VB en PVDA-PTB.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 11:54   #51
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Typische wanhoopspoging van de Belgicisten om dit uiteenvallende land alsnog bij elkaar te kunnen houden.

Het zal helaas voor hen ,niet meer helpen.
Het is inderdaad een zielige belgicistische kramp.
Oud 11 april 2023, 11:56   #52
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet echt tegen.
Israël toont inderdaad aan dat dit systeem niet werkt, en al zeker niet als enkele leidende politici hun eigen persoonlijk lot tot inzet maken van formatiepogingen.

Citaat:
Echt moeilijk was dat niet.

Citaat:
Dat lijkt me ook evident.
Net zoals het geen toeval is dat Bouchez heel graag naar de Vlaamse studio's afzakt.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 11 april 2023 om 11:56.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 12:26   #53
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het klopt dat er maar 2 echt Belgicistische partijen zijn en dat is VB en PVDA-PTB.
Klopt. Daarnaast heb je een Vlaams nationalistische partij, zijnde NVA. De rest zijn dan de Waals nationalistische partijen. Open VLD, CD&V, Groen, Ecolo, MR, PS, CDH.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 12:35   #54
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
En dan nog zeer kortzichtige partijbelangen.
Veel kans dat de volgende premier géén Vlaamse liberaal is.
Voor hetzelfde geld is het Magnette of Bouchez, en met dit systeem zou dit ervoor kunnen zorgen dat hij dan heel lang premier blijft.
Dan ga je ze horen janken bij VLD.
Het zal plots 'een vergissing' gebleken te zijn.
Een kiessysteem veranderen op basis van wat op een vluchtig moment in de politieke geschiedenis in je voordeel is, is het domste wat je kunt doen, vraag maar aan Verhofstadt.
Die voerde de provinciale kieskringen in, en wie profiteerde ervan?
Juist, het kartel CD&V-NV-A.
Het kampioenschap in eigen voet schieten is precies weer van start gegaan, en de vroegere kampioen lijkt weer goed bezig.
Oud 11 april 2023, 12:39   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor 20 v.d. 150 federale zetels ???
Waarom 20 ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 12:39   #56
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Israël toont inderdaad aan dat dit systeem niet werkt, en al zeker niet als enkele leidende politici hun eigen persoonlijk lot tot inzet maken van formatiepogingen.
Dat is een beetje simplistisch gesteld.
Je kunt misschien zeggen dat het niet alle problemen oplost, dat klopt ongetwijfeld.
Je kunt immers niet met regeltjes alleen versnippering tegengaan en tegelijkertijd een zeer representatief parlement hebben.
Wil je echt de versnippering weg, dan kun je met een systeem als in GB werken : "First past the post", of met een systeem zoals in Griekenland, waar de grootste partij een bonus krijgt qua zetels.
Dat gaan de huidige dwergpartijen natuurlijk niet invoeren, want dat is tegen hun winkel.
Oud 11 april 2023, 12:41   #57
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Typische wanhoopspoging van de Belgicisten om dit uiteenvallende land alsnog bij elkaar te kunnen houden.

Het zal helaas voor hen ,niet meer helpen.
2 !!!
Oud 11 april 2023, 12:48   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dubbel

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 april 2023 om 12:51.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 12:48   #59
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het gaat om een VOORSTEL v.h. VLD-bestuur aan haar leden.
Bart Somers heeft dit verkondigd.
We zullen hem eeuwig dankbaar zijn.
Oud 11 april 2023, 12:49   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die zal daar niet kunnen mee lachen.

Maar welke wapens heeft hij nog om zijn invloed te verdedigen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09...over-koning-f/
Het is ne taaie hé.

Een paar maanden eerder had hij tijdens een handelsmissie naar China in een interview met Story uitgehaald naar Vlaams Belang. Hij zei: “Sommige mensen en partijen, zoals het Vlaams Belang, zijn tegen België en willen ons land kapotmaken. Ik kan u verzekeren dat ze dan met mij te maken krijgen.
"En vergis u niet: als het moet ben ik een taaie.”
Ook daarvoor floot de premier hem terug.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 april 2023 om 12:50.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be