Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2023, 18:52   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
die honderden autos komt me bekend voor, dus hetzelfde als bij benzinestations.

En die piekdagen kunnen ook gewoon bepaalde prijsdagen zijn, om welke reden dan ook, al is het maar voor 10 cent verschil.

"urenlang aanschuiven aan benzinestation":

Of dit onlangs: https://www.rtlnieuws.nl/economie/ar...-diesel-drukte

Het voordeel bij E-wagens bij lange afstanden is dat ze ook traag kunnen laden, uiteraard best overnachten bij horeca die altijd een laadpunt hebben.
Er zijn zeker **apps die zich daarop specializeren.

zoals: https://sleepercharger.com/nl
Daar gaan ze veel meer op moeten inspelen!
Niet in het minst omdat blijkbaar traag opladen dan ook nog eens goedkoper is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2023, 22:38   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar gaan ze veel meer op moeten inspelen!
Niet in het minst omdat blijkbaar traag opladen dan ook nog eens goedkoper is.
Naja topicstarter is een zeldene uiterste en zal er sowieso niet komen.

Normale mensen gaan geen +1000 km in 1 stuk doorrijden, tenzij uitzonderingen die 1200 km rijden voor een recordrit zonder bij te laden:
https://www.autotrends.be/nl/nieuws/...s%201.202%20km.
https://topgear.nl/autonieuws/merced...atterijlading/
Een 100 kWh batterijpack was al genoeg bij een uitzonderlijke BEV.

We rijden binnenkort een week naar Oostenrijk (totaal ~1000 km) en doen dat in 2,5 dagen met een ICE. Eerste stuk na ~7 uur rijden (700 km) met een langere rustpauze na 4 uur rijden en hopelijk al 500 km achter ons (voltanken moeten we dan toch). Dan nog 200 km naar het hotel in een mooie streek.

De volgende dag hoeven we dan maar 300 km te rijden en vertrekken dan pas als we goesting hebben (wslk +3 uur rijden want de drukke snelweg tussen München en Salzburg vermijden we volledig). In Oostenrijk slapen we bij familie.

Reizen telt mee als vakantie. Tussenhaltes en -verblijven ook.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2023 om 22:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 08:36   #43
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat komt me bekend voor, de hele VW Groep wou Tesla al inhalen dit jaar. LOL.

Nee, enkel Volkswagen an sich wou in 2023 Tesla bijbenen, zelfs inhalen.
Bron september 2020:

En de excuses lagen al klaar, Corona en Chipcrisis of beide, en dan de softwareproblemen of altijd de fout van de leveranciers...
Tiens, dat geldt allemaal evenzo voor Tesla... of niet?
Als het platform hetzelfde blijft moeten ze de fabriek niet afbreken, dan kunnen ze mits aanpassingen vrij snel schakelen, allee ja morgen niet maar op een paar weken / maanden in het slechtste geval moet dat wel te doen zijn.

Als het een complete nieuwe auto moet zijn dan weten we dat dat jaren duurt alleen al aan ontwikkeling van het model.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 08:37   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Volgens mij wel. Want dat ik enkel een kwestie van geld en dat halen ze desgewenst wel bij de gewone gebruiker.
Doen ze nu ook al.
Nooit was er zoveel 'gratis' stroom (wind, zon,...) en nooit was energie zo duur als nu.

Ze kloppen dat geld wel uit onze zakken hoor. Wat gaan we immers doen? Terug naar de middeleeuwen met kaars en haard? Betalen doen we toch, dat zagen we vorig jaar wel toen de prijzen aan het absurde begonnen te grenzen.
Dat was voor Fluvius een mooie test: Even kijken hoe ver we de burger kunnen drijven...
Het zijn de verguningen etc, ge moet maar eens proberen om wat voetpad uit te breken voor een kabel te trekken.

Laat staan wat masten neerzetten , of een centrale.
Oud 11 juli 2023, 09:07   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Normale mensen gaan geen +1000 km in 1 stuk doorrijden, tenzij uitzonderingen die 1200 km rijden voor een recordrit zonder bij te laden:

We rijden binnenkort een week naar Oostenrijk (totaal ~1000 km) en doen dat in 2,5 dagen met een ICE. Eerste stuk na ~7 uur rijden (700 km) met een langere rustpauze na 4 uur rijden en hopelijk al 500 km achter ons (voltanken moeten we dan toch). Dan nog 200 km naar het hotel in een mooie streek.

De volgende dag hoeven we dan maar 300 km te rijden en vertrekken dan pas als we goesting hebben (wslk +3 uur rijden want de drukke snelweg tussen München en Salzburg vermijden we volledig). In Oostenrijk slapen we bij familie.

Allez 5 dagen op en af.
Oud 11 juli 2023, 10:10   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als het platform hetzelfde blijft moeten ze de fabriek niet afbreken, dan kunnen ze mits aanpassingen vrij snel schakelen, allee ja morgen niet maar op een paar weken / maanden in het slechtste geval moet dat wel te doen zijn.

Als het een complete nieuwe auto moet zijn dan weten we dat dat jaren duurt alleen al aan ontwikkeling van het model.
Tesla heeft Toyota nog geholpen met hun 2e generatie electrische RAV4 in 2012 als wederdienst/compensatie voor de aankoop van de oude Nummi-fabriek (nu Tesla-Fremont).

Maar de beleidsmensen van Toyota dachten anders en stopten ermee, terwijl bijna alle andere merken wel pure e-wagens begonnen te maken in matige massaproductie, ook het Japanse Nissan.

Citaat:
What was the most sold electric car in 2014?

Nissan Leaf

The world's top-selling all-electric cars in 2014 were the Nissan Leaf (61,507), Tesla Model S (31,655), BMW i3 (16,052), and the Renault Zoe (11,323). Accounting for plug-in hybrids, the Leaf and the Model S also ranked first and second correspondingly among the world's top 10 selling plug-in electric cars.
We zullen wel zien waar Toyota staat in pakweg 2026 - 2030.

Waar Tesla vandaag staat weten ze op de beurs maar al te goed (marktwaarde). Ook hoe BYD opgeklommen is van nergens naar de 4e plaats.

https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview (2e grafiek BEV-verkoop is van 2022)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download.png‎
Bekeken: 39
Grootte:  32,4 KB
ID: 118073  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (1).png‎
Bekeken: 52
Grootte:  35,6 KB
ID: 118074  

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2023 om 10:25.
Oud 11 juli 2023, 10:27   #47
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is een persoonlijke voorkeur en niet iedereen deelt die.

Bij mij telt meestal de reis niet mee. Ik tracht ook steeds 's nachts te rijden. Ik ben vanwege al jaren nachtwerk het wakker blijven 's nachts gewend en maak daar dan graag gebruik van vanwege het lagere (of vaak onbestaande) verkeer en minder kans op files ('s nachts vlam ik bv zo de Gotthardtunnel door, terwijl mijn overdag reizende vriend daar bijna altijd in de file staat).

Maar rondkijken is er 's nachts natuurlijk niet bij. Ik rij zo al jaren door Zwitserland en heb enkel het eerste en laatste stukje (Basel en Chiasso) al eens bij nog een beetje licht gezien. Voor de rest is Zwitserland voor mij een donker hol. Wil ik het ooit bij daglicht zien gaan we er wel eens op vakantie.

Voor mij is dat rijden dus niet echt reizen. Tenzij we een roadtrip doen natuurlijk maar dat doen we zelden binnen Europa.

Komt daarbij nog dat niet iedereen de tijd heeft om zoals u 2,5 dag te spenderen over 1000km. In mijn geval, bij reizen naar Toscane, zou dat minstens 3 dagen extra per rit betekenen. Dus 6 á 7 dagen extra in totaal.
Mijn reis van (nu) 10 a 11 dagen zou er dus eentje worden van 17 a 18 dagen waardoor ik al minstens een week extra vakantie zou moeten nemen en mijn verlof minstens 1/3 in prijs zou zien stijgen door de extra overnachtingen (in landen die mij weinig of niks zeggen...).

Ik ben wel degelijk zo iemand die een reis van 1300km in 1 ruk doet. Ik rij van 21u tot een uur of 6u (met 2 a 3 tussenstops van een goei half uur) waarna mijn vrouw overpakt en het laatste stuk van de reis afhaspelt.

Dus nee; lang niet iedereen plant vakanties met 5 a 6 dagen reistijd. Je kan dat dus wel aangeven als alternatief maar dan wel als alternatief met de nodige haken en ogen...
Oud 11 juli 2023, 12:01   #48
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een persoonlijke voorkeur en niet iedereen deelt die.

Bij mij telt meestal de reis niet mee. Ik tracht ook steeds 's nachts te rijden. Ik ben vanwege al jaren nachtwerk het wakker blijven 's nachts gewend en maak daar dan graag gebruik van vanwege het lagere (of vaak onbestaande) verkeer en minder kans op files ('s nachts vlam ik bv zo de Gotthardtunnel door, terwijl mijn overdag reizende vriend daar bijna altijd in de file staat).

Maar rondkijken is er 's nachts natuurlijk niet bij. Ik rij zo al jaren door Zwitserland en heb enkel het eerste en laatste stukje (Basel en Chiasso) al eens bij nog een beetje licht gezien. Voor de rest is Zwitserland voor mij een donker hol. Wil ik het ooit bij daglicht zien gaan we er wel eens op vakantie.

Voor mij is dat rijden dus niet echt reizen. Tenzij we een roadtrip doen natuurlijk maar dat doen we zelden binnen Europa.

Komt daarbij nog dat niet iedereen de tijd heeft om zoals u 2,5 dag te spenderen over 1000km. In mijn geval, bij reizen naar Toscane, zou dat minstens 3 dagen extra per rit betekenen. Dus 6 á 7 dagen extra in totaal.
Mijn reis van (nu) 10 a 11 dagen zou er dus eentje worden van 17 a 18 dagen waardoor ik al minstens een week extra vakantie zou moeten nemen en mijn verlof minstens 1/3 in prijs zou zien stijgen door de extra overnachtingen (in landen die mij weinig of niks zeggen...).

Ik ben wel degelijk zo iemand die een reis van 1300km in 1 ruk doet. Ik rij van 21u tot een uur of 6u (met 2 a 3 tussenstops van een goei half uur) waarna mijn vrouw overpakt en het laatste stuk van de reis afhaspelt.

Dus nee; lang niet iedereen plant vakanties met 5 a 6 dagen reistijd. Je kan dat dus wel aangeven als alternatief maar dan wel als alternatief met de nodige haken en ogen...
Dat is nochtans een schoon stuk, de 50 km voor de Gotthard en dan de Gotthard tot Chiaso en Como.

s nachts is der shweiz inderdaad een donker hol er is daar echt geen fuck te beleven, zelf de benzinnestations zijn dicht. Laatste consumpie om 9 pm tot een uur of 7 s morgens.

Ik ben een paar keer om een uur of 2 s nachts van de andere kant af vertrokken, en dan ging dat inderdaad het best, rond Basel en Milano heb je altijd wel wat verkeer en dan door karren tot Broekzele en daar was het alle lappen om zeep op gelijk welk uur van de dag dat je daar toekomt is het miserie.
Oud 11 juli 2023, 12:30   #49
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans een schoon stuk, de 50 km voor de Gotthard en dan de Gotthard tot Chiaso en Como.
Dat hoor ik wel vaker maar ik ga er toch niet speciaal voor overdag reizen.
Misschien dat we er ooit wel eens een vakantie plannen, wie weet.

Citaat:
s nachts is der shweiz inderdaad een donker hol er is daar echt geen fuck te beleven, zelf de benzinnestations zijn dicht. Laatste consumpie om 9 pm tot een uur of 7 s morgens.
Ik heb geen te beste herinneringen aan Zwitserland en rij er dan ook altijd in 1 ruk doorheen. Zelf een tussenstop gun ik ze daar niet.
Dochter ooit 2 minuten te laat 4G afgezet: €250.
Ooit anderhalf uur rondgereden bij de grens omdat de douane ons verkeerd stuurde. Toen ik na anderhalf uur terug bij hen terecht kwam zat ik plots wel juist en moest ik plots wel gewoon rechtdoor...
Autostrades die plots (zonder enige waarschuwing vooraf) worden afgesloten waarna je een afrit wordt opgestuurd die eindigt in een rond punt waar dan.... helemaal niks meer staat aangegeven...
Een vignet kopen aan de grens doe je ook steevast bij iemand wiens grootste nachtmerrie blijkbaar een toerist een vignet verkopen is...

Nee, 't is dat het tussen Frankrijk en Italië ligt maar als ik er niet voor rond moest rijden zagen ze mij daar niet vaak.

Citaat:
Ik ben een paar keer om een uur of 2 s nachts van de andere kant af vertrokken, en dan ging dat inderdaad het best, rond Basel en Milano heb je altijd wel wat verkeer en dan door karren tot Broekzele en daar was het alle lappen om zeep op gelijk welk uur van de dag dat je daar toekomt is het miserie.
Ik rij normaal ergens tussen middernacht en 's ochtends door Zwitserland en heb er nog nooit 1 minuut in de file gestaan. Wel al veel rondgereden op zoek naar de beste route als er weer eens een weg of tunnel afgesloten is.
Oud 11 juli 2023, 12:44   #50
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Normale mensen gaan geen +1000 km in 1 stuk doorrijden, tenzij uitzonderingen ...
Dat is niet de kwestie.
De kwestie is dat ze het blijkbaar zien zitten om zo'n pack in een personenwagen te duwen. Zowel technisch als qua prijs.
Weinig mensen zullen dat full pack inderdaad kiezen,
maar een pack van 500, 600, 700 ... dat geeft toch al wat.

En ook: gedaan met die onnozele 80 km per uur, waarmee je de max actieradius kan bereiken.
Of gerust de fietsen monteren, of een aanhangwagen. De airco ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 11 juli 2023 om 12:45.
Oud 11 juli 2023, 12:54   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hoor ik wel vaker maar ik ga er toch niet speciaal voor overdag reizen.
Misschien dat we er ooit wel eens een vakantie plannen, wie weet.

Ik heb geen te beste herinneringen aan Zwitserland en rij er dan ook altijd in 1 ruk doorheen. Zelf een tussenstop gun ik ze daar niet.
Dochter ooit 2 minuten te laat 4G afgezet: €250.
Ooit anderhalf uur rondgereden bij de grens omdat de douane ons verkeerd stuurde. Toen ik na anderhalf uur terug bij hen terecht kwam zat ik plots wel juist en moest ik plots wel gewoon rechtdoor...
Autostrades die plots (zonder enige waarschuwing vooraf) worden afgesloten waarna je een afrit wordt opgestuurd die eindigt in een rond punt waar dan.... helemaal niks meer staat aangegeven...
Een vignet kopen aan de grens doe je ook steevast bij iemand wiens grootste nachtmerrie blijkbaar een toerist een vignet verkopen is...

Nee, 't is dat het tussen Frankrijk en Italië ligt maar als ik er niet voor rond moest rijden zagen ze mij daar niet vaak.

Ik rij normaal ergens tussen middernacht en 's ochtends door Zwitserland en heb er nog nooit 1 minuut in de file gestaan. Wel al veel rondgereden op zoek naar de beste route als er weer eens een weg of tunnel afgesloten is.
Over Duitsland en Oostenrijk rijden,

maar ja als ge in Toscane moet zijn is dat wel een beetje om.
Oud 11 juli 2023, 14:15   #52
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De route door Zwitserland blijft toch veruit de beste hoor, vooral omdat het stuk Frankrijk steevast fileloos is en je daar echt wel goed kan doorrijden. Zwitserland blijft echter een grote nachtmerrie. Steevast miserie aan Gothard waar ik eigenlijk standaard de pass neem.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 11 juli 2023 om 14:16.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2023, 16:03   #53
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, dat is niet de meest ideale route.
Ik heb het ooit 1 keer gedaan maar toen werd ik gek van de talloze wegenwerken in Duitsland en de snelheidsbeperkingen (80km/u) in de talloze tunnels in Oostenrijk.
Dat kan natuurlijk een toevalstreffer zijn geweest (de werken in Duitsland) maar ik heb het sindsdien toch maar niet meer geprobeerd...
Oud 11 juli 2023, 16:06   #54
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De route door Zwitserland blijft toch veruit de beste hoor, vooral omdat het stuk Frankrijk steevast fileloos is en je daar echt wel goed kan doorrijden. Zwitserland blijft echter een grote nachtmerrie. Steevast miserie aan Gothard waar ik eigenlijk standaard de pass neem.
Wij hebben dit jaar voor de eerste keer noodgedwongen de pass genomen omdat de tunnel blijkbaar 's nachts afgesloten was voor onderhoud. En dat stond pas aangegeven bij de laatste afrit voor de tunnel.

Nu, als je de tunnel gewoon bent is die pass echt geen cadeau hoor.

Wij moesten na de pass ook nog minstens 50 a 70 km binnendoor blijven rijden vooraleer we weer de snelweg op konden.

Maar dit was wel de eerste keer dat ik ooit problemen had bij de Gotthardtunnel. Andere jaren zoefde ik er zo doorheen ('s nachts).
Oud 11 juli 2023, 19:54   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even terzijde: chauffeurs van tesla's zijn toch maar kleine kinderen:

https://www.youtube.com/watch?v=I5mZ1IK7SuU

(grapje, ik weet het, alle elektrische auto's ....)

Oud 11 juli 2023, 22:14   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

NIO claimt weldra een Solid state batterijpack en +1000 km CLTC, dus 4 jaar eerder dan "EV-laggard Toyota".

Er staat wel niet bij hoe snel die kan bijladen. (NIO heeft eigen 500 kW snellaadpunten)

! vergeet niet dat CLTC de chinese meetnorm is en ~35% hoger ligt dan de Amerikaanse EPA, die het meeste aanleunt aan de dagelijkse praktijk.

Dus 1000 km CLTC is maar ~740 km EPA. Daarvoor hebben ze wslk ~140 bruikbare kWh nodig.

De titel is typisch clickbait anders valt het niet op. lol.
Citaat:
https://topgear.nl/autonieuws/nio-bl...m-actieradius/

Nio blaast Tesla omver met nieuwe semi-solid-state batterij (1.000 km actieradius)

Vorige week maakte Toyota bekend dat het merk bezig is met een solid-state batterij waarmee je 1.200 kilometer ver komt na slechts tien minuten laden. Allemaal leuk en aardig, maar het duurt nog minimaal vier jaar voordat de techniek in personenauto’s komt. Om eerder te genieten van een solid-state batterij moet je bij Nio zijn.

Chinese accuproducent WeLion heeft de eerste semi-solid-state batterij bij Nio afgeleverd. Het pakket werd in 2021 aangekondigd en heeft na wat vertraging nu zijn intrede gemaakt. In de Nio ES6 moet de batterij zorgen voor een actieradius van 930 kilometer. Oprichter William Li beloofde dat de ET7 een bereik van 1.000 kilometer zou krijgen met deze batterij. Voor nu is de batterij alleen voor China.

Wat maakt de semi-solid-state batterij van Nio zo sterk?

De semi-solid-state batterij heeft een grotere energiedichtheid dan de voorgaande batterijen. Dat heeft te maken met ingewikkelde zaken als vaste elektrolyt (in plaats van een vloeibare elektrolyt), een anode met siliciumgrafiet (in plaats van alleen grafiet) en nikkelzware kathode (in plaats van lithium, mangaan of kobalt). Mag je gelijk vergeten, want het gaat om de energiedichtheid.

Veel hogere energiedichtheid dan Tesla

De energiedichtheid van de batterij van Nio is 360 Wh per kilo is. De batterijen van Tesla – die worden gezien als de beste op de markt – hebben een energiedichtheid tussen de 272 en 296 Wh per kilo. Wat ook opvallend is, is dat de semi-solid-state batterijen ‘maar 20 kilo meer wegen dan voorheen’. Dit schrijft het Chinese website CnEVPost.

De 150-kWh batterij wisselen bij een Swap Station

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de 150-kWh batterij ook naar Nederland komt. Je kunt dan een auto bestellen met de batterij, of met je huidige Nio naar een batterijwisselstation rijden om een grotere accu te laten plaatsen. Dit kun je bijvoorbeeld ook alleen doen als je op vakantie gaat en daarna terug wisselen naar een bescheidener exemplaar.

Met de grote batterij kan Nio de strijd aangaan met auto’s als de Mercedes EQXX die later deze zomer moet arriveren en de Lucid Air. Op die manier schudt Nio concurrenten Tesla en Polestar met gemak af als het aankomt op actieradius. Wat een 150-kWh batterij moet gaan kosten, is nog niet bekend. Ondertussen in concurrent **Zeekr begonnen met de levering van een 140-kWh batterij.
Zeekr claimt ook +1000 km WLTC, euh +740 km EPA:
Citaat:
https://insideevs.com/news/668153/ca...41miles-range/

Geely's Zeekr brand officially started customer deliveries of a new version of the Zeekr 001 model, equipped with the all-new CATL Qilin battery (English "Kirin"), which is the longest-range electric car available on the market in China, and potentially globally.

The Zeekr 001 with a 140-kilowatt-hour (kWh) CATL Qilin battery has a CLTC range of 641 miles (1,032 km).

That's a very high result, although we must note that the CLTC test cycle used in China is very optimistic. It's difficult to say what would be the result at 70 miles per hour or on the EPA test cycle, but any real-world result around 500 miles would put the Zeekr 001 among the longest-range BEVs ever.
Die Qilin battery zou 400 km CLTC kunnen bijladen in 10 minuten: (of 300 km real world EPA in 10 minuten)
Citaat:
https://www.yicaiglobal.com/news/202...arge-this-year

CATL to Mass Produce EV Batteries That Can Run 400 Km on 10-Min Charge

DATE: JUN 12 2023

Chinese EV startup Li Auto announced at the 20th Shanghai International Automobile Industry Exhibition in April that its new model will be the first powered by CATL’s 4C Qilin battery, which can charge in 10 minutes for a range of 400 km.
Ook : https://electrek.co/2023/03/21/catl-...er-4680-cells/

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juli 2023 om 22:39.
Oud 12 juli 2023, 07:27   #57
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat is niet de meest ideale route.
Ik heb het ooit 1 keer gedaan maar toen werd ik gek van de talloze wegenwerken in Duitsland en de snelheidsbeperkingen (80km/u) in de talloze tunnels in Oostenrijk.
Dat kan natuurlijk een toevalstreffer zijn geweest (de werken in Duitsland) maar ik heb het sindsdien toch maar niet meer geprobeerd...
Ja dat klopt, ik heb die route ook een of 2 keer gedaan omdat ik eerst in Oostenrijk moest zijn en dan was het de keuze, pak ik de Brenner terug tot Verona en dan zo naar Milano, Maar dat is ook een heel gedoe. En dan niet over Insbruck zo naar Munchen, maar via Tirol, Fussen , Ulm en dan zo naar boven.

Deze keer ga ik via het zwarte woud, Lindau , en zo Zwitserland binnen en dan recht naar beneden om langs het Como meer binnen te duikelen. Die route heb ik nog niet genomen.

Als je in Sud Tirol bent in de zomer, kan je ook via de Timelsjoch, Solden etc... terug naar het noorden rijden dat is ook een schoon routeke. Pas op die Timelsjoch is te betalen en gesloten s'nachts. Enige voertuigbeheersing is wel noodzakkelijk. Ik zou dat niet doen met een sleurhut van 2 ton achter uw voituur.
Oud 12 juli 2023, 12:17   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik lees net dat Volvo zijn elektrische suv vd reeks 90 in prijs gaat laten zakken met 20.000 euro (ttz, prijs niet laten zakken, maar een paar eenvoudigere modellen in de reeks uitbrengen ...)

Oud 12 juli 2023, 14:19   #59
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vanaf 2024 moeten SUV-bestuurders meer betalen om te parkeren in Parijs. Rijd je met een SUV en zak je binnenkort met de auto af naar de Franse hoofdstad? Dan zul je wat dieper in de buidel moeten tasten als je jouw wagen wil parkeren.7 uur geleden
https://www.demorgen.be › vanaf-2...
Vanaf 2024 moeten SUV-bestuurders meer ...

Dat gaat wat worden met die zware batterij wagens.
Oud 12 juli 2023, 14:21   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vanaf 2024 moeten SUV-bestuurders meer betalen om te parkeren in Parijs. Rijd je met een SUV en zak je binnenkort met de auto af naar de Franse hoofdstad? Dan zul je wat dieper in de buidel moeten tasten als je jouw wagen wil parkeren.7 uur geleden
https://www.demorgen.be › vanaf-2...
Vanaf 2024 moeten SUV-bestuurders meer ...

Dat gaat wat worden met die zware batterij wagens.
Mensen met rugproblemen die niet in kuipzetels in of uitraken, worden gestraft.

Iedereen in een R5ke of een fiat panda. (horror, die laatste )

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 12 juli 2023 om 14:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be