Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2025, 06:16   #41
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard awel kijk.......

Het moet niet altijd "Amerika" betreffen....

concreet.
Ondergetekende rijdt al een jaar of 7 met een Seat Arona met een 1 liter blokje rond....

Catalogusprijs was toendertijd 19k,met toenmalige salonvoorwaarden en inruil oude wagen betaalde ik rond de 16k.Voor mijn weinig kilometers in de regio Kortrijk en environs gebruiksomstandigheden leek dat heel redelijk...

Ik bemerk dat ongeveer diezelfde configuratie mij nu "catalogus" 26k zou kosten.Het lijkt dus onmogelijk om zulk een nieuwe te verkrijgen onder de 20k....

Dat kun je mij gewoonweg op geen enkele manier meer uitleggen....Dit betreft echt een "run of the mill" driepitterje met afdoende uitrusting waar ze volgens mij in die tijd gewoon het snoetje eens wat van veranderd hebben om de 3 jaar...(een LEUK snoetje overigens)

Overigens...
Wat uitrusting betreft.Toendertijd bestond nog een versie zonder dat feitelijk bespottelijke-,(k weet het,ik heb me indertijd ook laten vangen
) scherm in het midden....Want eigenlijk wordt alles wat je NODIG hebt al vlak voor je neus in de wijzerplaten getoond....

nu ook niet meer....

DURE radio en klok dat
We zien wel waar het naar toe gaat met "Europese" merken.....Bouw Chinese technologie in en denk echt dat we "Europese prijzen" gaan blijven betalen?
Dan kopen we misschien beter dichter bij de bron,als het echt niet anders kan.

We wachten dus nog enkele jaren op de Chinezen....(bon,ik rijd al mijn wagens minstens 10 jaar,dus er is nog wat tijd om Chinese merken te leren kennen....of misschien een Dacia )

Laatst gewijzigd door kelt : 9 mei 2025 om 06:28.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2025, 08:15   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We zien wel waar het naar toe gaat met "Europese" merken.....Bouw Chinese technologie in en denk echt dat we "Europese prijzen" gaan blijven betalen?
Dan kopen we misschien beter dichter bij de bron,als het echt niet anders kan.

We wachten dus nog enkele jaren op de Chinezen....(bon,ik rijd al mijn wagens minstens 10 jaar,dus er is nog wat tijd om Chinese merken te leren kennen....of misschien een Dacia )
Binnen 3 jaar is er - normaal gezien - ook een compacte Tesla model 2 op de markt vanaf €25k, hergestellt in Deutschland.
Ggl mag voor de afmetingen en inhoud batterijpack.
Deze Duitse leasingfirma zal er niet veel langs liggen:
https://insta-drive.com/de/neuvorste...tesla-model-2/

Laat ook de Chinezen maar concurreren aan die prijzen, ik denk dan aan BYD, wel made in Hongarije.

De consument zal dan wel kiezen volgens persoonlijke...
Soit de VW Gp met Skoda en Seat zullen ook competitief moeten zijn vanaf 2026.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2025 om 08:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2025, 22:34   #43
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tesla Y, met allerhande staatsgesponsorde foefkes en trukskes, zoals soepsidies €37K.

Dan koop ik mezelf een Mercedes Vito. Veel nuttiger. Zonder staatsfoefkes.
Voila. Dat vind ik ook. Ik was stomverbaasd dat er geen enkel merk is dat monovolumes verkoopt zoals ik er drie gehad heb: 2x Renault espace, 1x VW sharan. Dat waren de meest handige en veelzijdige auto's die ge u kunt indenken. Tegenwoordig moet het allemaal SUV zijn. Dat is veel buitenomvang, relatief veel verbruik en weinig binnenruimte.

Ik ben de laatste weken op zoek gegaan om mijn oude diesel monovolume te vervangen.
Tesla model 3....Tja, ben met de schoondochter meegereden naar Heizel Brussel. De kleine in een kinderstoel op de achterbank en opa en oma zaten daarnaast 2x90km als haringen in een ton tot aan de Heizel. Waar enkel heel langzame laadpunten ter beschikking waren.
De hybride van mijn oudste kon na 4 jaar maar goed dertig km elektrisch rijden in plaats van de oorspronkelijke 50km. Resultaat: altijd met benzine rijden hetgeen natuurlijk duurder is omdat de wagen enkele honderden kilo zwaarder is dan een gewone benzine.
Toch ook gekeken voor nieuwe hybride die 100km elektrisch bereik heeft. Ja maar mijnheer als gij een zevenzitter koopt (Ik rijd al 30 jaar met monovolume zevenzitter) kunt ge daar geen trekhaak onder zetten.
Dus maar een grotere gekocht op benzine met 7 zitplaatsen, trekhaak, en ruimte om mijn fietsen in te zetten als de zetels er uit zijn.

PS volgens mijn kinderen is elektrisch rijden even duur als benzine wanneer ge niet thuis kunt opladen met stroom van eigen zonnepanelen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2025, 06:58   #44
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Auto's worden hier niet meer gemaakt, we hebben er de energie niet voor en ze verpesten de omgeving dus zijn we beter af zonder.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2025, 09:08   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Voila. Dat vind ik ook. Ik was stomverbaasd dat er geen enkel merk is dat monovolumes verkoopt zoals ik er drie gehad heb: 2x Renault espace, 1x VW sharan. Dat waren de meest handige en veelzijdige auto's die ge u kunt indenken. Tegenwoordig moet het allemaal SUV zijn. Dat is veel buitenomvang, relatief veel verbruik en weinig binnenruimte.

Ik ben de laatste weken op zoek gegaan om mijn oude diesel monovolume te vervangen.
Tesla model 3....Tja, ben met de schoondochter meegereden naar Heizel Brussel. De kleine in een kinderstoel op de achterbank en opa en oma zaten daarnaast 2x90km als haringen in een ton tot aan de Heizel. Waar enkel heel langzame laadpunten ter beschikking waren.
De hybride van mijn oudste kon na 4 jaar maar goed dertig km elektrisch rijden in plaats van de oorspronkelijke 50km. Resultaat: altijd met benzine rijden hetgeen natuurlijk duurder is omdat de wagen enkele honderden kilo zwaarder is dan een gewone benzine.
Toch ook gekeken voor nieuwe hybride die 100km elektrisch bereik heeft. Ja maar mijnheer als gij een zevenzitter koopt (Ik rijd al 30 jaar met monovolume zevenzitter) kunt ge daar geen trekhaak onder zetten.
Dus maar een grotere gekocht op benzine met 7 zitplaatsen, trekhaak, en ruimte om mijn fietsen in te zetten als de zetels er uit zijn.
Keuze aan electrische MPV modellen zijn er ondertussen genoeg, uiteraard is de aankoopsprijs duurder dan een MPV-plofwagen

Citaat:
PS volgens mijn kinderen is elektrisch rijden even duur als benzine wanneer ge niet thuis kunt opladen met stroom van eigen zonnepanelen.
Dan hebben je kinderen alvast een zeer dure stroomleverancier.
En wat een auto duur maakt is niet alleen het tanken, maar het totale onderhoud en ook nog andere (jaarlijkse) taksen.

Thuis opladen via het net zal pakweg 5€ per 100 km kosten bij een gunstige stroomleverancier.
Bij een redelijk dure leverancier kan dat 7 € per 100 km kosten, recente bron is CREG: https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...aden-in-belgie

Of nog altijd 500 € per jaar goedkoper dan een dieselwagen.

En dynamisch laden moet ondertussen ook al vlot gaan, en zal nog goedkoper zijn.
Er zijn hier zeker EV-rijders die daar langjarige ervaring mee hebben.
Citaat:
https://www.smappee.com/nl/laadoplos...sche-tarieven/

Je wagen tot 6x goedkoper laden met dynamische tarieven

Je elektrische wagen zo goedkoop mogelijk opladen? Dat doe je met Smappee op basis van zonne-energie, daltarief en nu ook op basis van dynamische tarieven.

Wat zijn dynamische tarieven?

In België zijn grote energieleveranciers verplicht om dynamische energieprijzen aan te bieden. Die verschillen per dag en doorgaans zelfs per uur. Deze flexibele tarieven zijn op de inkoopprijzen van energie op de stroombeurs gebaseerd. Wat je dynamische tarieven precies zijn, kan je 24 uur vooraf bekijken. Op die manier hoopt de overheid dat er bewuster met energie wordt omgegaan door de consument.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 mei 2025 om 09:35.
Oud 15 mei 2025, 09:55   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Auto's worden hier niet meer gemaakt, we hebben er de energie niet voor en ze verpesten de omgeving dus zijn we beter af zonder.
Volvo Gent, energie in overschot, en ze verpesten niets.

Ik heb gelezen tot 150.000 BEV per jaar voor de Belgische en Europese markt.
En de batterijpacks worden ook in Gent gemaakt.
En ze zoeken nog 300 extra werknemers.

Citaat:
Volvo Gent maakt zich op voor productie van populaire, elektrische (en Chinese) Volvo EX30: "Wagens maken waar we ze verkopen"

Bij Volvo Car Gent rolt eind april de eerste Volvo EX30 van de band. De afgelopen jaren heeft de fabriek zich in sneltempo klaargemaakt om de populaire elektrische SUV in ons land te produceren, wat een opsteker is voor de 6.500 mensen die er werken. Een inkijk in de Gentse autofabriek die zich als enige in ons land boven water weet te houden.

Stef Van Chaze Gepubliceerd op ma 24 mrt. 22u16

Met de komst van de EX30 naar Gent toont Volvo dan ook dat het hen menens is. De Zweedse autobouwer, eigendom van het Chinese Geely, pompte meer dan 200 miljoen euro in de fabriek aan de John F. Kennedylaan. 3 miljoen euro werd bijgepast door de Vlaamse overheid.

Na de aankondiging van de komst van het nieuwe model in 2023 maakte Volvo Gent zich in sneltempo klaar. De EX30 wordt namelijk gebouwd op een ander onderstel dan de 40-reeks, waardoor de fabriek een ingrijpende metamorfose moest ondergaan.

In de hal, die vorig jaar nog werd gebruikt als opslagruimte, is in een mum van tijd een gloednieuwe productielijn met 580 robots gebouwd. Volvo Car Gent-CEO Stefan Fesser spreekt van een halvering van de tijd die het normaal gezien zou kosten om een nieuw model te bouwen.

De fabriek focuste tot dusver op 3 modellen: de elektrische XC40/EX40, de C40 en de break V60. Vorig jaar was bijna een derde van de gebouwde voertuigen volledig elektrisch aangedreven. Met de EX30 komt er een 4e model bij en zal dat aantal wellicht verhogen. Het kadert in de ambitie van Volvo om tegen 2030 enkel nog EV's en plug-in hybrides te maken.

Populaire EV

Dat het zo snel moet gaan bij de Zweedse autobouwer ligt aan verschillende factoren. Aan de ene kant is de EX30 enorm populair. Het model is met zijn 39.000 euro de goedkoopste elektrische wagen uit het gamma, en de markt leert ons dat EV's nu eenmaal goed verkopen op voorwaarde dat ze betaalbaar zijn. Ook andere automerken zetten daarom fors in op de productie van goedkope(re) elektrische modellen.

De vraag naar het model is zo groot dat de Chinese fabriek in Zhangjiakou moeite heeft om de productie bij te benen. Maar liefst 80 procent van de productie van de EX30 is voor de Europese markt, wat vorig jaar goed was voor zo'n 100.000 exemplaren.

Importtarieven

En daar zit meteen een 2e reden voor Volvo om haast te maken: importtarieven. Sinds vorig jaar moeten er namelijk heffingen betaald worden op auto's die vanuit China Europa binnenkomen. Op die manier wil de EU haar autosector beschermen tegen goedkope Chinese wagens.

Dat alle EX30's moeten worden ingevoerd vanuit China, kost Volvo dus een hoop geld. De autobouwer rekent die kosten niet door aan de klant, maar ziet zijn winsten daardoor wel krimpen. Door de EX30 binnenkort op Europees grondgebied te maken, lost Volvo dat probleem voor een groot deel op.

De autobouwer heeft echter altijd laten verstaan dat de beslissing om de EX30 naar Gent te halen losstaat van de invoer van importheffingen.

BEKIJK
Bekijk: de Journaalreportage over de snelle metamorfose van Volvo Car Gent

Volgens de top van Volvo Gent luidt de kernspreuk immers: "Wagens maken op de plek waar we ze verkopen". In dat kader zet Volvo Car Gent ook in op het regionaliseren van hun assemblage. Zo komt meer dan de helft van de onderdelen van de EX30 uit Europa.

Maar met de EX30 zet de fabriek ook meer in op het in huis houden van auto-onderdelen. De afwerking van de deuren wordt zo voor het eerst in Gent gedaan, waar dat voorheen nog in Zweden gebeurde. Maar ook de batterij van de EX30, niet onbelangrijk in een elektrische auto, wordt in Gent zelf gemaakt.

Per shift werken ongeveer 20 operatoren in de batterijfabriek.

Dat laatste is cruciaal voor Volvo Car Gent. Volgens Michiel Van Goethem, manager van de batterij-afdeling van de fabriek, had Volvo Gent de beste papieren om de batterijen te maken.

Wij beschikken over specifieke kennis die de Chinezen niet hebben

Michiel Van Goethem, manager battery-plant

"De batterijen kunnen hier verrassend snel en eenvoudig gemaakt worden, waardoor we de productiekosten kunnen drukken. Daarnaast beschikken wij over specifieke kennis die de Chinezen niet hebben. Wij weten hoe de markt en de wetgeving hier werkt."

Daarbij komt kijken dat de invoer van batterijen uit China niet eenvoudig is. Batterijen mogen namelijk niet per vliegtuig worden verplaatst, moeten op een speciale manier verpakt worden én er moeten importheffingen op worden betaald. "Door de batterijen in huis te maken, vermijden we ook die grote kosten", aldus nog Van Goethem.

Voor de volledigheid: de batterij van de EX30 weegt zo'n 400 kilogram, wat lichter is dan de vorige generaties.

Bij Volvo in Gent werken op dit moment 6.500 mensen, vorig jaar werden er 183.000 auto's gebouwd. Voor de bouw van het nieuwe elektrische model zoekt Volvo nog eens 300 nieuwe medewerkers. Misschien wel een kans voor technische profielen die onlangs nog hun job verloren na de sluiting van Audi in Vorst.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 mei 2025 om 10:09.
Oud 15 mei 2025, 09:59   #47
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat klopt natuurlijk langs geen kanten. Tegenwoordig is de espot prijs per uur elke dag wel een paar uur negatief. Dat betekent dat er voor stroom helemaal niets betaald wordt en er enkel nog distributietarieven en accijnzen betaald moeten worden. Dat zal hoop en al 10 ct per kwh zijn?

Met een gemiddeld verbruik van 16kwh en neem nu nog 10% laadverliezen komen we aan een totaal elektriciteits verbruik van 17,6 kwh per 100 km ofwel 1.76 euro. Daarmee koop je 1 liter benzine.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2025, 12:12   #48
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat klopt natuurlijk langs geen kanten. Tegenwoordig is de espot prijs per uur elke dag wel een paar uur negatief. Dat betekent dat er voor stroom helemaal niets betaald wordt en er enkel nog distributietarieven en accijnzen betaald moeten worden. Dat zal hoop en al 10 ct per kwh zijn?

Met een gemiddeld verbruik van 16kwh en neem nu nog 10% laadverliezen komen we aan een totaal elektriciteits verbruik van 17,6 kwh per 100 km ofwel 1.76 euro. Daarmee koop je 1 liter benzine.
Als particulier "genieten" van een negatieve stroomprijs... Probeer maar.
Oud 15 mei 2025, 12:40   #49
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als particulier "genieten" van een negatieve stroomprijs... Probeer maar.
https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 15 mei 2025, 14:37   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tof, een "dynamische formule" voor hen die in al de jaren geen moeite hebben gedaan om minder te verbruiken.

Ik kom alvast niet in aanmerking.
Oud 15 mei 2025, 14:51   #51
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tof, een "dynamische formule" voor hen die in al de jaren geen moeite hebben gedaan om minder te verbruiken.

We waren hier bezig over mensen met een elektrische wagen die aan thuisladen deden. die komen wel degelijk in aanmerken en dan doe je ongelooflijk veel voordeel tov een benzinewagen in tegenstelling tot was Pajoske zijn kroost beweert.

En ten andere was het ook simpelweg een reactie op uw bewering dat een particulier niet kan profiteren van negatieve stroomprijzen. ook die bewering van uw kant klopt immers niet.

Laatst gewijzigd door fox : 15 mei 2025 om 14:52.
Oud 15 mei 2025, 16:00   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik verbruik wel minder door zuinigere ledverlichting en een noodzakelijke nieuwe wasmachine.

En ik heb net een dynamisch contract aangevraagd bij mijn leverancier:
https://www.ecopower.be/groene-stroo...e-burgerstroom

De simulatie via EnergieID gaf 4,2 % goedkoper voor het stuk energiecomponent (berekening 1 jaar vanaf mei 2024 tem april 2025).

Blijkbaar verbruiken we - zonder specifiek te plannen - al automatisch datgene wat nodig is tijdens de uren van goedkope stroom.
In elk geval waren enkel de maanden november-december-januari ongunstiger voor een dynamisch contract, februari was idem, maar de andere 8 maanden was het dynamisch tarief gunstiger.

Ga het eens proberen, na 1 jaar looptijd kan ik desnoods terug na enkele klikken.

Het dynamisch tarief is gemakkelijk te monitoren:
Citaat:
Monitor dynamische prijs

Voor klanten met een contract Dynamische Burgerstroom, bestond er al een analyse in EnergieID Premium om de prijsevolutie op te volgen en voor afgelopen maanden de prijs van dynamisch te vergelijken met onze gewone prijs. Deze tool geeft - in tegenstelling tot de nieuwe simulator - geen advies of beeld van de toekomst. Dit dashboard blijft bestaan en heet voortaan ‘monitor Dynamische Burgerstroom’.
Als gepensioneerde moet dat nog wat beter kunnen. Zelfs zonder electrische wagen.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 mei 2025 om 16:15.
Oud 15 mei 2025, 17:52   #53
pajoske

Standaard

Ik zal de vraag anders stellen. Noem mij één model van een volledig elektrisch aangedreven wagen die het comfort en gebruiksgemak heeft van mijn oude monovolume.
TTz 7 zetels waarvan de 2e en derde rij volledig kunnen verwijderd worden zodat ik er 2 fietsen en koffers kan inzetten om op reis te gaan. En waarin ik dus ook eenpersoonsbedden, kasten of een ikea-onderdeel van 245cm op 60cm kan meenemen....
Oud 15 mei 2025, 18:16   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal de vraag anders stellen. Noem mij één model van een volledig elektrisch aangedreven wagen die het comfort en gebruiksgemak heeft van mijn oude monovolume.
TTz 7 zetels waarvan de 2e en derde rij volledig kunnen verwijderd worden zodat ik er 2 fietsen en koffers kan inzetten om op reis te gaan. En waarin ik dus ook eenpersoonsbedden, kasten of een ikea-onderdeel van 245cm op 60cm kan meenemen....
Als ge 35 keer wil laden, dan is een E-Sprinter bus een optie.
Oud 15 mei 2025, 19:44   #55
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.autovanmorgen.nl/7-perso...ektrische-auto
Oud 15 mei 2025, 22:48   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik tel via die link tot 19 keuzes, zelfs tot enorm groot. Maar pajoske heeft er helaas geen gevonden.

Citaat:
8 elektrische 7-persoons auto's:

KIA EV9
Skoda Vision 7S
Mercedes EQB
Tesla Model Y
Tesla Model X
BYD Tang
Volvo EX90
Peugeot e-5008

11 elektrische camperbusjes: https://www.autovanmorgen.nl/elektrische-campers

VAN-Jorn
e-Fixxter (Fixxter Nederland)
Tonke EQV
Outbase ID.Buzz
Zafira-e Life Crosscamp Flex
Peugeot e-Rifter Vanderer
Volkswagen ID.Buzz
Mercedes EQV Camper
Mercedes EQT Marco Polo
Ventje
Tonke ID.Buzz
Ik zie op het eerste zicht dat Toyota, Nissan en Maxus ontbreken, maakt 22.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 mei 2025 om 23:06.
Oud 16 mei 2025, 10:12   #57
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik tel via die link tot 19 keuzes, zelfs tot enorm groot. Maar pajoske heeft er helaas geen gevonden.

Ik zie op het eerste zicht dat Toyota, Nissan en Maxus ontbreken, maakt 22.
En bij hoeveel van die wagens kan je de zetels gemakkelijk uitnemen?

Waarom kon men mij bij peugeot, kia, skoda dan niks aanbieden dat aan mijn wensen voldeed?

vb peugeot 5008. Zetels kan je niet uitnemen enkel inklappen. Te laag om een fiets rechtop in te zetten.
Toyota Ik dacht te herinneren dat die enkel met bank leverbaar is. Als die er al uit kan. Niet doenbaar als ik alleen ben.

Een auto moet mij zo veel mogelijk dienen. Als vervoermiddel, maar ook als verhuiswagen, als trekker aanhangwagen.... Maar tegenwoordig wil bijna iedereen een stoer uitziende energiezuipende SUV. Waardoor er geen monovolumes genre espace, sharan, meer op de markt zijn.
Oud 16 mei 2025, 11:31   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN

Exclamation

Citaat:
En bij hoeveel van die wagens kan je de zetels gemakkelijk uitnemen?
Veel gemakkelijker is om ze enkel om te klappen. De wagen is immers ruim genoeg.

Citaat:
Waarom kon men mij bij peugeot, kia, skoda dan niks aanbieden dat aan mijn wensen voldeed?
De Kia EV9 al eens bekeken?
Je had het over de Renault Espace
De Renault Espace is toch bekend voor zijn ruimte.
En zie nu eens wat autoweek.nl titelt:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autotests/ar...e-laat-liggen/

Test: Kia EV9 – Kia pakt op wat Renault met de Espace laat liggen
Citaat:
https://m.youtube.com/watch?v=VfPnINrFAfM

Kia EV9 banana box test
Bjorn Nyland toont alvast een lange lijst grote wagens, waar hij zoveel mogelijk bananenkartons probeert in te stapelen. De Kia EV9 zal wellicht bij de top 3 staan bij de 7 zits SUVs. De Peugeot 5008 staat wslk redelijk onderaan.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 mei 2025 om 11:55.
Oud 17 mei 2025, 07:45   #59
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Veel gemakkelijker is om ze enkel om te klappen. De wagen is immers ruim genoeg.

De Kia EV9 al eens bekeken?
Je had het over de Renault Espace
De Renault Espace is toch bekend voor zijn ruimte.
En zie nu eens wat autoweek.nl titelt:

Bjorn Nyland toont alvast een lange lijst grote wagens, waar hij zoveel mogelijk bananenkartons probeert in te stapelen. De Kia EV9 zal wellicht bij de top 3 staan bij de 7 zits SUVs. De Peugeot 5008 staat wslk redelijk onderaan.
Renault espace is nu geen gemakkelijke monovolume meer maar een gewone auto.

Als je die KIA ev9 bekijkt:
Zetels zijn niet uitneembaar. Dwz ik kan mijn fiets(en) er niet rechtop in zetten. Aanhangwagen maximum 450kg. Daar gaat ge niet veel zakken zand mee vervoeren. Een aanhangwagen weegt leeg al bijna 200kg. Eigenlijk is dat een gewone break.

ID-buzz: 2e rij is, zoals vele auto's 7-zit, 40/60. Niet te doen om dat zonder hulp te verwijderen.

We zijn ook op het autosalon geweest. Er was één Chinees merk dat eventueel een interessant model had. Ik herinner me niet meer welk. Maar de uitvoering (7 zetels) die wij wensten werd niet in België ingevoerd wegens super hoge invoertaksen. En dus niet concurrentieel.
Oud 17 mei 2025, 10:18   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als je die KIA ev9 bekijkt:
Zetels zijn niet uitneembaar. Dwz ik kan mijn fiets(en) er niet rechtop in zetten. Aanhangwagen maximum 450kg. Daar gaat ge niet veel zakken zand mee vervoeren. Een aanhangwagen weegt leeg al bijna 200kg. Eigenlijk is dat een gewone break.

ID-buzz: 2e rij is, zoals vele auto's 7-zit, 40/60. Niet te doen om dat zonder hulp te verwijderen.

We zijn ook op het autosalon geweest. Er was één Chinees merk dat eventueel een interessant model had. Ik herinner me niet meer welk. Maar de uitvoering (7 zetels) die wij wensten werd niet in België ingevoerd wegens super hoge invoertaksen. En dus niet concurrentieel.
Tja dan is er niets goed genoeg voor jou. "Gemakkelijk, lol"
Citaat:
En waarom had je dan over een (oude) Renault Espace, dé grote en gemakkelijke monovolume (voor de Europeaan)? aha nu plots een gewone auto, is die dan gekrompen door de hete regen?

Als je de zetels eruit moet nemen voor extra plaats is dat een heel oncomfortabel teken dat je auto te klein of te lage laadruimte heeft, of bij de kleine MPVs. Voor mij of voor de meesten (denk ook aan vrouwen) zou zetels eruit nemen heel ongemakkelijk zijn, als je per knopdruk de 2 rijen zetels gewoon kunt platleggen.

Kijk eens op wiki welke soorten er van MPV bestaan. Van micro tot full. De Espace wordt zelfs bij de full-size MPV ingedeeld.
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Multi-...e#Automodellen

Ga je groter dan full-size MPV gaat het naar miniVan.

Full-size

Chrysler Voyager
Citroën C8
Fiat Ulysse
Ford Galaxy
Opel Sintra
Peugeot 807
Renault Espace
Volkswagen Sharan

Minivan

Buick GL8
Chevrolet Astro
Ford Aerostar
Ford Windstar
Mercedes-Benz R-Klasse
Mercedes-Benz V-Klasse
Mercury Villager
Pontiac Trans Sport
Toyota Previa
Ik vind het wel raar in de 21e eeuw dat men nog fietsen rechtop in de wagen wil krijgen. Waar ga je dan passagiers en valiezen zetten?

Als ik eens naar Oostenrijk rij, zie ik altijd die paar fietsen buiten gemonteerd, quasi op de achterbumper.

Er zijn alvast nog veel grotere dan de Kia EV9 Maar dan zit je de grote Vans of full MPV, allemaal electrisch.

Die Chinees was wellicht een Maxus.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 mei 2025 om 10:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be