Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2024, 14:36   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Kweetet.
Probleem is alleen dat zo'n geothermische warmtepomp net wel de duurste optie is.

Het systeem zit mee in de vergelijking maar ik weet niet dat ik nog naar de terugverdientijd kan gaan kijken, wetende dat wij beiden ong 55 zijn...

En ja, later zijn de kinderen er goed mee maar ik ga niet bouwen met de opbrengst voor de kinderen in mijn achterhoofd.

Het is iig het overwegen waard. Dat wel.
Zodra ik achter wat (richt)prijzen aan ga, wordt de mogelijkheid wel weer op tafel gegooid.
Ik heb die sinds 2009, het boren was duur, de rest viel eigenlijk goed mee.
Geothermisch kan ook in de oppervlakte +/- 1 meter diep, alleen mag je er dan geen bomen of struiken op planten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2024, 14:38   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanwege de beperke ruimte 'in huis' wordt er sowieso een kelder voorzien.

Al naar gelang het budget wordt dat er eentje ter grootte van heel het huis (64m2 bruto) of ongeveer de helft van het huis (32m2 bruto).
Gewoon gestorte beton, niet geisoleerd, geen verdere afwerking.

Daarnaast is er boven ook nog een (kleine) kleine zolder maar ik vrees dat die opgeofferd gaat moeten worden aan techniek zoals ventilatie ed...

Het liefst ga ik voor volledig onderkelderd maar ik heb geen idee van de prijzen tegenwoordig.
Kijk je op internet rond word je ook niet wijzer.
Ik vind er prijzen gaande van €10.000 tot €50000...

Wordt dus ook iets om bij de aannemer na te vragen.
Er zijn ook firma's die alleen kelders storten.
Is goedkoper dan via de aannemer.
Oud 28 december 2024, 15:29   #43
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Ja zo'n tiny house is meer voor mensen die veel buiten zijn. Als ge een huismus zijt pakt ge beter iets groters.
Oud 31 december 2024, 13:45   #44
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er zijn ook firma's die alleen kelders storten.
Is goedkoper dan via de aannemer.
Kweetet.

Maar als ik het over de 'aannemer' heb, gaat het over een persoon die ik al jaren ken en die aannemer is.
Op kleine schaal.
Werkt zelf en heeft 1 werknemer.
Levert fatsoenlijk werk af aan betaalbare prijzen.
Laat je hem echter een villa zetten ter grootte van een half voetbalveld, doet-ie er natuurlijk een pak langer over dan de grote mannen.

Maar ik ga hem in eerste instantie raadplegen voor wat algemene info en een prijsschatting van wat hij zoal kan regelen. Ik denk daarbij aan ruwbouw (en eventueel kelder in onderaanneming).
Daarnaast zit hij al +40 jaar in het wereldje en weet hij ook wel waar je best kan aankloppen voor bepaalde dingen en waar je best wegblijft.

Laatst gewijzigd door BigF : 31 december 2024 om 13:45.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2024, 13:46   #45
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb die sinds 2009, het boren was duur, de rest viel eigenlijk goed mee.
Geothermisch kan ook in de oppervlakte +/- 1 meter diep, alleen mag je er dan geen bomen of struiken op planten.
Als je zo diep laat boren veronderstel ik dat je op drinkbaar water zit.

Kan je dat dan ook zo gebruiken en een aansluiting op de waterleiding achterwege laten?
Oud 31 december 2024, 14:48   #46
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kan je dat dan ook zo gebruiken en een aansluiting op de waterleiding achterwege laten?
mijn grootouders hadden putwater, heerlijk om drinken, maar te zoet om koffie mee te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2025, 11:49   #47
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Weinig bouwers of interesse voor nieuwbouw op het forum blijkbaar...

Soit; nog één poging:

Verwarming...

Kijk op internet rond en er is schijnbaar maar 1 mogelijke oplossing: warmtepomp.

Toch lees ik links en rechts wel eens over miserie met zo'n pompen. Te veel lawaai, te koud in huis, onbruikbaar als koeling wegens kletsnatte lucht in huis, te duur in aankoop en/of onderhoud...

Maar als je dan gaat kijken naar alternatieven wordt de spoeling wel heel snel heel dun.

Voor verwarming zou ik nog durven kiezen voor een pelletkachel met kanalisatie die de warmte vanuit de woonkamer/keuken ook naar andere kamers blaast. Desnoods met een kleine electrische bijverwarming in de badkamer die in de koudste momenten kan bijspringen.

Maar dan moet er weer iets voorzien worden voor warm water...

Dat met een elektrische boiler gaan maken lijkt me ook weer duur. Je kan dan zonnepanelen aanschaffen maar hoeveel ben je op den duur niet aan't uitgeven voor wat warm water eh?
Oud 7 januari 2025, 11:53   #48
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ook een praktische vraag bij warmtepompen...

Wat bij van die eenzame koude dagen (in de lente bv) waarbij je nu gewoon even de verwarming opzet?

Heeft het zin om 's avonds om 17u de warmtepomp even te laten draaien omdat het toch wat koud aanvoelt in huis?

Dat vind ik het grootste pluspunt aan een CV ketel. Heb je koud, druk je op een knop een 10 minuten later heb je het warm. Met eenzelfde druk op die knop zet je de verwarming ook weer uit.
Oud 7 januari 2025, 11:53   #49
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weinig bouwers of interesse voor nieuwbouw op het forum blijkbaar...

Soit; nog één poging:

Verwarming...

Kijk op internet rond en er is schijnbaar maar 1 mogelijke oplossing: warmtepomp.

Toch lees ik links en rechts wel eens over miserie met zo'n pompen. Te veel lawaai, te koud in huis, onbruikbaar als koeling wegens kletsnatte lucht in huis, te duur in aankoop en/of onderhoud...

Maar als je dan gaat kijken naar alternatieven wordt de spoeling wel heel snel heel dun.

Voor verwarming zou ik nog durven kiezen voor een pelletkachel met kanalisatie die de warmte vanuit de woonkamer/keuken ook naar andere kamers blaast. Desnoods met een kleine electrische bijverwarming in de badkamer die in de koudste momenten kan bijspringen.

Maar dan moet er weer iets voorzien worden voor warm water...

Dat met een elektrische boiler gaan maken lijkt me ook weer duur. Je kan dan zonnepanelen aanschaffen maar hoeveel ben je op den duur niet aan 't uitgeven voor wat warm water eh?
Een warmtepomp lucht / lucht haalt de vocht uit het huis als ie koelt.
Oud 7 januari 2025, 11:57   #50
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook een praktische vraag bij warmtepompen...

Wat bij van die eenzame koude dagen (in de lente bv) waarbij je nu gewoon even de verwarming opzet?

Heeft het zin om 's avonds om 17u de warmtepomp even te laten draaien omdat het toch wat koud aanvoelt in huis?

Dat vind ik het grootste pluspunt aan een CV ketel. Heb je koud, druk je op een knop een 10 minuten later heb je het warm. Met eenzelfde druk op die knop zet je de verwarming ook weer uit.
Mijn warmtepomp, die ik ook gebruik voor warm water, werkt met een buitenvoeler.
Indien het buiten wat frisser is, dan warmt ie het verwarmingswater lichtjes op.

Maar...

Maar met vloerverwarming, waarbij een warmtepomp het meest efficiënt is, kun je niet vlug opwarmen, niet bij een mazoutketel, niet bij een gasketel en niet bij een warmtepomp.

Zelf heb ik airco geplaatst op de slaapkamers waar de kleinkinderen soms slapen.
Een half uurtje op voorhand de airco aanzetten op verwarmen en de slaapkamer is lekker warm.
Oud 7 januari 2025, 11:58   #51
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ook qua verbruik stel ik me vragen.

Men raad altijd aan om een warmtepomp zo te laten draaien dat de temperatuur in huis constant blijft. Desnoods 's nachts een graadje minder maar zeker niet meer.

Nu staat hier (CV-ketel en pelletkachel) de verwarming 's nachts sowieso uit. En als we beiden overdag weg zijn (werken bv) staat die ook af.

Maw; op een koude doordeweekse werkdag draait de verwarming hier tussen 17u een 22u. Vijf uur per dag.

Met een warmtepomp zou die dus 24 uur per dag draaien. Nagenoeg vijf keer zo lang.
Die warmtepomp moet dus al minstens 5 keer zuiniger zijn om gewoon nog maar quitte te spelen.
Bovendien wil ik het nog niet over verspilling hebben. Wat is het nut van een woning gedurende 19 uur per dag op temperatuur te houden als dat voor de bewoner niet nodig is?

Ik ben dan momenteel ook zwaar aan't verzinnen over een pelletkachel als verwarming met eventueel elektrische bijverwarming waar nodig. Enige vervelende is het feit dat je die warme-lucht-kanalen ergens moet kwijt kunnen.
En dat je voor warm water ook weer iets apart moet voorzien...
Oud 7 januari 2025, 11:59   #52
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een warmtepomp lucht / lucht haalt de vocht uit het huis als ie koelt.
Ja, maar dat is dan blijkbaar weer niet de aangewezen methode om een huis van pakweg 150m2 mee te verwarmen...

En verwarming zou het eerste doel van de warmtepomp zijn.
Warm water opwekken de tweede.
Koelen de derde.
Oud 7 januari 2025, 12:03   #53
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn warmtepomp, die ik ook gebruik voor warm water, werkt met een buitenvoeler.
Indien het buiten wat frisser is, dan warmt ie het verwarmingswater lichtjes op.

Maar...

Maar met vloerverwarming, waarbij een warmtepomp het meest efficiënt is, kun je niet vlug opwarmen, niet bij een mazoutketel, niet bij een gasketel en niet bij een warmtepomp.

Zelf heb ik airco geplaatst op de slaapkamers waar de kleinkinderen soms slapen.
Een half uurtje op voorhand de airco aanzetten op verwarmen en de slaapkamer is lekker warm.
Ik vraag me ook soms af: wat is het voordeligste?

Een hele dag een warmtepomp op dure stroom laten draaien of de kamers die je daadwerkelijk nodig hebt verwarmen op de moment dat je ze gebruikt?

Ik zou het eens moeten uitrekenen.
Wat kost het meeste (en biedt het meeste comfort)?

Dag en nacht een warmtepomp laten draaien of bij aanweigheid een pelletkachel aansteken en de badkamer bv een uurtje per dag bijverwarmen met een elektrisch paneel ofzo?

Ik kan moeilijk wennen aan het idee dat hier iets op elektriciteit (warmtepomp) een hele dag moet staan draaien terwijl wij misschien nog geen halve dag thuis zijn en wij 's nachts al heel ons leven zonder verwarming leven...
Oud 7 januari 2025, 12:38   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook qua verbruik stel ik me vragen.

Men raad altijd aan om een warmtepomp zo te laten draaien dat de temperatuur in huis constant blijft. Desnoods 's nachts een graadje minder maar zeker niet meer.

Nu staat hier (CV-ketel en pelletkachel) de verwarming 's nachts sowieso uit. En als we beiden overdag weg zijn (werken bv) staat die ook af.

Maw; op een koude doordeweekse werkdag draait de verwarming hier tussen 17u een 22u. Vijf uur per dag.

Met een warmtepomp zou die dus 24 uur per dag draaien. Nagenoeg vijf keer zo lang.
Die warmtepomp moet dus al minstens 5 keer zuiniger zijn om gewoon nog maar quitte te spelen.
Bovendien wil ik het nog niet over verspilling hebben. Wat is het nut van een woning gedurende 19 uur per dag op temperatuur te houden als dat voor de bewoner niet nodig is?

Ik ben dan momenteel ook zwaar aan't verzinnen over een pelletkachel als verwarming met eventueel elektrische bijverwarming waar nodig. Enige vervelende is het feit dat je die warme-lucht-kanalen ergens moet kwijt kunnen.
En dat je voor warm water ook weer iets apart moet voorzien...
Ik weet niet wie u die onzin verkocht heeft.
Het is wel zo, dat als je verwarmt met vloerverwarming, bij eender welk systeem, de vloer opgewarmd wordt en als een soort accumulatie, de warmte afgeeft. Je kunt dat niet naar believen in- en uitschakelen.

Als je met radiatoren werkt, zoals ik dat doe, schakel je veel gemakkelijker. Maar door de lage watertemperatuur, is het moeilijk om terug bij te verwarmen. Weet dat mijn watertemperatuur schommelt tussen 35° en 43°. De warmtepomp regelt dat volledig automatisch via de informatie die hij krijgt van de binnen - en buitenvoeler.
Ik kan natuurlijk altijd de thermostaat iets lager zetten, maar ik blijf daar al bijna 16 jaar van af.
Oud 7 januari 2025, 12:44   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is dan blijkbaar weer niet de aangewezen methode om een huis van pakweg 150m2 mee te verwarmen...

En verwarming zou het eerste doel van de warmtepomp zijn.
Warm water opwekken de tweede.
Koelen de derde.
Een warmtepomp wordt berekend op m³, niet op m².

Lucht - lucht wilt zeggen dat er op meerdere plaatsen een uitblaasunit staat of hangt.

Wij werken dan met een soort collector die vanuit de warmtepomp de gassen verdeelt naar de verschillende binnen toestellen, ieder toestel krijgt de warmte of de koude die het vraagt.

Je hebt verschillende mogelijkheden, een plafondtoestel, een toestel dat op een bepaalde hoogte hangt of een mini-vloermodel (lijkt op een radiator.

Om te koelen is een plafondtoestel het meest efficiënt, om te verwarmen het mini vloermodel.
Oud 7 januari 2025, 13:07   #56
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

daar bestaan ook allerlei regeltjes rond.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2025, 13:50   #57
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wie u die onzin verkocht heeft.
Welke onzin?
Ik kijk gewoon op internet rond en dan wordt er in 90% van de gevallen een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming aangeraden.

Citaat:
Het is wel zo, dat als je verwarmt met vloerverwarming, bij eender welk systeem, de vloer opgewarmd wordt en als een soort accumulatie, de warmte afgeeft. Je kunt dat niet naar believen in- en uitschakelen.
Dat bedoel ik maar. Je schakelt dat niet constant aan en uit.
Nu weet ik ook wel dat die warmtepomp (zeker in een goed geisoleerd, nieuw huis) niet constant moet draaien maar toch...

Citaat:
Als je met radiatoren werkt, zoals ik dat doe, schakel je veel gemakkelijker. Maar door de lage watertemperatuur, is het moeilijk om terug bij te verwarmen. Weet dat mijn watertemperatuur schommelt tussen 35° en 43°. De warmtepomp regelt dat volledig automatisch via de informatie die hij krijgt van de binnen - en buitenvoeler.
Ik kan natuurlijk altijd de thermostaat iets lager zetten, maar ik blijf daar al bijna 16 jaar van af.
Krijg je met radiatoren de binnentemperatuur wel sneller aangepast?

En van de thermostaat afblijven... Ik weet het niet.
Hier staat momenteel de verwarming af en het is hier nu 18 graden.
Warm genoeg voor een huis waar je in bezig bent. Ik zit niet in de zetel tv te kijken.
Vanavond is dat wel het geval en dan heb ik het graag 21 a 22 graden. Mijn echtegenote zelfs graag 23 a 24 graden.

Ik vraag me af of dat met een warmtepomp op een simpele manier te regelen is? Overdag geen verwarming, 's avonds 23 graden.

Nu, met de keuze tussen CV en pelletkachel is dat simpel.
Ik start straks de pelletkachel of de CV en een kwartier later is het hier 22 graden.

Ik heb de indruk dat ik, met een warmtepomp, meer rekening met dat ding moet gaan houden dan ik graag zou doen.
Ik ben van mening dat de verwarming ten dienste staat van de persoon maar dat is tegenwoordig precies net andersom.

Ik lees mensen dan vertellen over hun warmtepomp en hoe het bij hen in huis altijd lekker 22 graden is en dan denk ik: "Ik zweet me binnenstebuiten als het hier overdag 22 graden is. Dat wil ik. 's Avonds wel maar overdag niet."
Oud 7 januari 2025, 14:25   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
daar bestaan ook allerlei regeltjes rond.
Ik denk niet dat dit mag.
Je boort wel, maar er gaat een lus met glycol de grond in.

Vroeger bestond er ook een systeem waarbij men water oppompte en nadien, afgekoeld, terug de grond in deed. Naar het schijnt is dit te gevaarlijk omdat men hierdoor bacteriën en ... de grond in kan krijgen. Bij dat systeem kon je water voor gebruik aftappen.
Oud 7 januari 2025, 14:29   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke onzin?
Ik kijk gewoon op internet rond en dan wordt er in 90% van de gevallen een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming aangeraden.

Dat bedoel ik maar. Je schakelt dat niet constant aan en uit.
Nu weet ik ook wel dat die warmtepomp (zeker in een goed geisoleerd, nieuw huis) niet constant moet draaien maar toch...

Krijg je met radiatoren de binnentemperatuur wel sneller aangepast?

En van de thermostaat afblijven... Ik weet het niet.
Hier staat momenteel de verwarming af en het is hier nu 18 graden.
Warm genoeg voor een huis waar je in bezig bent. Ik zit niet in de zetel tv te kijken.
Vanavond is dat wel het geval en dan heb ik het graag 21 a 22 graden. Mijn echtegenote zelfs graag 23 a 24 graden.

Ik vraag me af of dat met een warmtepomp op een simpele manier te regelen is? Overdag geen verwarming, 's avonds 23 graden.

Nu, met de keuze tussen CV en pelletkachel is dat simpel.
Ik start straks de pelletkachel of de CV en een kwartier later is het hier 22 graden.

Ik heb de indruk dat ik, met een warmtepomp, meer rekening met dat ding moet gaan houden dan ik graag zou doen.
Ik ben van mening dat de verwarming ten dienste staat van de persoon maar dat is tegenwoordig precies net andersom.

Ik lees mensen dan vertellen over hun warmtepomp en hoe het bij hen in huis altijd lekker 22 graden is en dan denk ik: "Ik zweet me binnenstebuiten als het hier overdag 22 graden is. Dat wil ik. 's Avonds wel maar overdag niet."
Ik kom al 16 jaar nergens meer aan.
Gewoon eens af en toe kijken of er genoeg druk op de leidingen staat.
Ik heb in het begin het stroomverbruik gemeten, ik zat kwa kostprijs op ongeveer de helft van stoken met mazout (als ik de stroom moest betalen (wat dus niet zo is ).

Laatst gewijzigd door reservespeler : 7 januari 2025 om 14:29.
Oud 7 januari 2025, 14:51   #60
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom al 16 jaar nergens meer aan.
Gewoon eens af en toe kijken of er genoeg druk op de leidingen staat.
Ik heb in het begin het stroomverbruik gemeten, ik zat kwa kostprijs op ongeveer de helft van stoken met mazout (als ik de stroom moest betalen (wat dus niet zo is ).
Het gaat mij niet eens over de kosten.

Dat is nog zo iets. Als je het tegenwoordig over verwarmen hebt gaat het altijd direct over het financiële aspect.

Ik lees links en rechts wel eens op een forum een vraag van iemand over de combinatie van pelletkachel en warmtepomp en dan krijgt die mens direct heel het forum over zich heen omdat hij daar niets mee uitspaart. Terwijl het bij die mensen vaak om dezelfde reden gaat als bij mij.

Ik wil mijn huis op de temperatuur die mij aangenaam lijkt.
En niet op de temperatuur die het voordeligste voor de warmtepomp is.

Overdag mag het hier gerust afkoelen tot 17 a 18 graden. Maar 's avonds wil heb ik het graag 22 a 23 graden.
En voor zover ik her en der lees is dat met een warmtepomp geen optie.

En dat is iets wat ik niet begrijp.
Als ik een verwarmingssysteem installeer wil ik op elk moment kunnen bepalen hoe warm het in mijn huis wordt.
Ik wil helemaal geen 21 a 22 graden overdag.
Ik wil helemaal geen 20 a 21 graden 's nachts.
Als ik het 23 graden wil in huis moet dat op dat moment mogelijk zijn. En wil ik het 19 graden moet dat evengoed kunnen.

Voorlopig lijkt die warmtepomp mij iets waar je als nieuwbouwer amper naast kunt maar het lijkt me een gigantische achteruitgang qua gebruiksgemak en comfort.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be