Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2005, 16:12   #41
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Fout. De Grondwet koppelt de erkenning van de drie landstalen onmiddellijk aan de taalgebieden.

Blijkbaar kent u dus de Grondwet niet
Natuurlijk ken ik ze. Ik ben het er alleen niet mee eens.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 16:13   #42
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens
Vlaanderen is 1 taalgebied ... dus 1 taal! Of niet, Raf?
In de praktijk blijkbaar niet.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 7 januari 2005, 16:14   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Natuurlijk ken ik ze. Ik ben het er alleen niet mee eens.
Blijkbaar kent u die Grondwet niet, daar u er foutieve conclusies uit haalt. U stelt immers dat België een drietalig land net zoals Frankrijk een eentalig land is.

Maar dat is niet zo, daar de Grondwet de erkenning van de landstalen volledig en onverbreekbaar koppelt aan de taalgebieden.

Dus moet u dat element niet voorstellen alsof ik dat er zou uit afleiden. Dat staat gewoon in de Grondwet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 16:16   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Everytime,

Proficiat u heeft zonet toegegeven de wetten niet te respecteren.

Langs de andere kant moet ik mijn schoonbroer - dewelke in de plantentuin werkt - hierover eens aanspreken!

Toon mij eens een park in Wallonië waar ik in het Nederlands zal beholpen worden!

Jörgen
Stel je nu voor. Ik ben met Franstalige vrienden in de Plantentuin van Meise. Volgens jou kan ik dus niet meer zeggen : "Oh!Quelle belle plante!". Ik moet alleen zeggen : "Oh! Wat een mooie plant!" Belachelijk. Gewoon belachelijk. Ik spreek de taal die ik wil. En als Vlaamsgezinde frustrés niet tevreden zijn omdat ze mensen Frans horen spreken, is dat ons probleem niet.

En wat nu als buitenlanders-die Nederlands helemaal niet spreken- de Plantentuin van Meise bezoeken? Ze vragen inlichtingen maar krijgen geen uitleg omdat men alleen het Nederlands kan gebruiken? Stel je het imago van Vlaanderen voor dat die buitenlanders zouden hebben!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 16:19   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Stel je nu voor. Ik ben met Franstalige vrienden in de Plantentuin van Meise. Volgens jou kan ik dus niet meer zeggen : "Oh!Quelle belle plante!". Ik moet alleen zeggen : "Oh! Wat een mooie plant!" Belachelijk. Gewoon belachelijk. Ik spreek de taal die ik wil. En als Vlaamsgezinde frustrés niet tevreden zijn omdat ze mensen Frans horen spreken, is dat ons probleem niet.
Blijkbaar weet u niet waarover het gaat.

Wordt Meise volledig door de Vlaamse overheid beheert (want voor zover ik weet is de uitwerking van het akkoord nog altijd niet rond), dan zal de plantentuin in het Nederlands functioneren. De taal van de instelling zal het Nederlands zijn.

Voor de rest spreken de bezoekers onder elkaar en met de planten de taal die ze zelf willen.
Oud 7 januari 2005, 16:20   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat nu als buitenlanders-die Nederlands helemaal niet spreken- de Plantentuin van Meise bezoeken? Ze vragen inlichtingen maar krijgen geen uitleg omdat men alleen het Nederlands kan gebruiken? Stel je het imago van Vlaanderen voor dat die buitenlanders zouden hebben!
Engels nietwaar.
Oud 7 januari 2005, 16:22   #47
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar kent u die Grondwet niet, daar u er foutieve conclusies uit haalt. U stelt immers dat België een drietalig land net zoals Frankrijk een eentalig land is.

Maar dat is niet zo, daar de Grondwet de erkenning van de landstalen volledig en onverbreekbaar koppelt aan de taalgebieden.

Dus moet u dat element niet voorstellen alsof ik dat er zou uit afleiden. Dat staat gewoon in de Grondwet.
In de grondwet staat ook dat België een monarchie is en een democratie. Ben jij het daar onverdeeld mee eens, Van den Berghe? Mag ik er op rekenen dat je op 21 juli dit jaar met de belgische driekleur zal staan wapperen in Brussel en dat je niet langer ijvert voor het brov?

Citaat:
Oud 7 januari 2005, 16:33   #48
Jörgen Noens
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Everytime,

De plantentuin is overheidsinstelling. De taalwetgeving slaagt op het taalgebruik bij de administratieve diensten en niet op wat jij tegen je Waalse vriend zegt!

Jörgen

Laatst gewijzigd door Jörgen Noens : 7 januari 2005 om 16:34.
Jörgen Noens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 16:37   #49
Jörgen Noens
Burgemeester

Standaard

Citaat:
In de grondwet staat ook dat België een monarchie is en een democratie. Ben jij het daar onverdeeld mee eens, Van den Berghe? Mag ik er op rekenen dat je op 21 juli dit jaar met de belgische driekleur zal staan wapperen in Brussel en dat je niet langer ijvert voor het brov?
Raf,

In de wet staat dat men de taal - overheidsinstellingen - MOET gebruiken die in dat taalgebied wordt gebruikt! (In Meise is dat dus Nederlands)

In de wet staat NIET dat men verplicht met een Belgische vlag op 21 juli moet staan zwaaien!

Vergelijk geen appelen met peren ... het ene moet, het andere niet!

Jörgen
Oud 7 januari 2005, 16:41   #50
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Raf,

In de wet staat dat men de taal - overheidsinstellingen - MOET gebruiken die in dat taalgebied wordt gebruikt! (In Meise is dat dus Nederlands)

In de wet staat NIET dat men verplicht met een Belgische vlag op 21 juli moet staan zwaaien!

Vergelijk geen appelen met peren ... het ene moet, het andere niet!

Jörgen
Ik wou maar eenvoudigweg aantonen, beste Jörgen, dat de grondwet geen voor eeuwig en drie dagen vastgelegd gegeven is. De Belgische grondwet werd al zo vaak vervormd, verdraaid en verkracht (zelfs om een koning terwille te zijn), dat er van de oorspronkelijke grondwet niet veel meer overeind blijft. Stel je voor dat ooit de BUB aan de macht komt. Wat denk je dat zij met de grondwet zullen uitrichten?

Citaat:
Oud 7 januari 2005, 16:43   #51
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je nu voor. Ik ben met Franstalige vrienden in de Plantentuin van Meise. Volgens jou kan ik dus niet meer zeggen : "Oh!Quelle belle plante!".

Ik moet plots denken aan die geweldige film over dat stel nichten dat rondreist in Australië: The adventures of Priscilla, Queen of the desert...

Citaat:
Ik moet alleen zeggen : "Oh! Wat een mooie plant!" Belachelijk. Gewoon belachelijk.
Het is eerder belachelijk dat u deze conclusie trekt.

Citaat:
Ik spreek de taal die ik wil.
Dus in Spanje verwacht u ook in het Frans geholpen te worden ? Bonne chance...

Citaat:
Het imago dat buitenlanders van Vlamingen hebben is dat van ruimdenkende polyglotten. Dit in tegenstelling tot Franssprekenden die eerder een imago hebben van in zichzelf gekeerde chauvinisten. Best dus eerst eens de hand in eigen boezem steken, mijn waarde...
Oud 7 januari 2005, 16:47   #52
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje

Ik moet plots denken aan die geweldige film over dat stel nichten dat rondreist in Australië: The adventures of Priscilla, Queen of the desert...
Leg eens uit... Die passeerden toch niet met hun roze bus langs de plantentuin van Meise? Ik moet toch dringend die video nog eens bovenhalen... Wat een schitterende film was dat toch...

Citaat:
Oud 7 januari 2005, 16:47   #53
Jörgen Noens
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik wou maar eenvoudigweg aantonen, beste Jörgen, dat de grondwet geen voor eeuwig en drie dagen vastgelegd gegeven is. De Belgische grondwet werd al zo vaak vervormd, verdraaid en verkracht (zelfs om een koning terwille te zijn), dat er van de oorspronkelijke grondwet niet veel meer overeind blijft. Stel je voor dat ooit de BUB aan de macht komt. Wat denk je dat zij met de grondwet zullen uitrichten?
Raf,

Inderdaad, in de loop van de geschiedenis is er waarschijnlijk niets onveranderd gebleven. Zo meer dan waarschijnlijk ook in de toekomst.

Maar wil dat zeggen dat men zomaar aan een fenomeen moet toegeven?

Stel je voor dat de bewoners van de China-wijk plots beslissen om volledig te weigeren zich aan te passen en enkel nog hun taal wensen te spreken. Moeten we ook dan toegeven, de grondwet aanpassen en zeggen: "Ok, neem deze taal er maar bij." (ref. voorstel AEL).

Jörgen

Laatst gewijzigd door Jörgen Noens : 7 januari 2005 om 16:48.
Jörgen Noens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2005, 16:50   #54
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Raf,

Inderdaad, in de loop van de geschiedenis is er waarschijnlijk niet onveranderd gebleven. Zo ook in de toekomst.

Maar wil dat zeggen dat men zomaar aan een fenomeen moet toegeven?

Stel je voor dat de bewoners van de China-wijk plots beslissen om volledig te weigeren zich aan te passen en enkel nog hun taal wensen te spreken. Moeten we ook dan toegeven, de grondwet aanpassen en zeggen: "Ok, neem deze taal er maar bij." (ref. voorstel AEL).

Jörgen
Wel, Jörgen, dat is het verschil tussen jou en mij: jij vindt het tegenhouden van die verfransing belangrijk; ik vind het behoud van het Nederlands in en om Brussel niet belangrijk, of toch niet in die mate dat er stringente wetten voor moeten nageleefd worden. Als de Nederlandse taal van zichzelf niet sterk genoeg is om daar te overleven, dan heeft het misschien gewoon niet zo mogen zijn.

Citaat:
Oud 7 januari 2005, 17:09   #55
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg eens uit... Die passeerden toch niet met hun roze bus langs de plantentuin van Meise? Ik moet toch dringend die video nog eens bovenhalen... Wat een schitterende film was dat toch...
Inderdaad: ondertussen al een stuk of 4 keer gezien.

Neen, de link kwam blijkbaar van mijn nogal fantasierijke geest die een paar besnorde Walen ziet halthouden bij een poeslief boterbloemke terwijl kreetjes van verrukking ("Ooohhh, quelle belle plante") uit het gezelschap naar boven stijgen
Oud 8 januari 2005, 13:19   #56
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Raf weet best waar het probleem zit. Hij vindt het echter gewoon normaal dat hij enkel de wetten naleeft die hem menen te passen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be