Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 20 januari 2005, 12:10   #41
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ge kunt niet geloven hoe trots ik daarop ben. Mijn familie (bestaande uit Vlaams-nationalisten, christen-democraten én communisten tesamen) heeft nooit zijn oren laten hangen naar het franskiljonse establishment en dat zal één van de redenen zijn waarom ik niet Henri De Ouaest de Lierre heet zeker?

Al twijfel ik er hoegenaamd niet aan dat het u frustreert niet Jean de Becq te heten, daar twijfel ik niet aan. Elk z'n meug...
Wat is nu uw punt ....
Iedereen is trots op de naam die hij draagt. Alleen wordt de ene veroordeelt omdat hij een specifieke naam heeft en de andere wordt veroordeelt omdat zijn naam van Franstalige afkomst is.
De enige reden om niet veroordeelt te worden is zo snel mogelijk een titel te veroveren met Vlaanderen.
Zoals Miss Vlaanderen of Mister Vlaanderen of Minister President van het Vl ... of ...! Ja dan kan men niet anders hé

Alleen een naam kies je niet je wordt hem toegekend van voor dat je je ogen kunt openen. Iemand veroordelen adhv zijn naam is dus heel kleinzielig.
BCD is offline  
Oud 20 januari 2005, 12:11   #42
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Wie heeft hier ondertussen gezegd dat hij van adel is??????
Wat probelgica betreft spreek ik me niet uit, dat is de BUB niet.
VB is toch ook de NSDAP niet?
Ik heb een adelijke naam. Adelijke afkomst, en Vlaamse, die zijn titel is verloren onder het bewind van het revolutionaire Frankrijk.
Het verschil is meestal dat de adel waar ik van afkomstig ben helemaal niet meer die titel wil hebben, maar dat die nieuwe adel, met name die zeveraars van Pro Belgica, franstalige adel is, franskiljons zoals we zeggen. Zij gaan prat op hun titel.
En zoals ik al eerder zei; ik kan gemakkelijk een adelijke titel krijgen, maar die wil ik helemaal niet.
instromaniac is offline  
Oud 20 januari 2005, 12:12   #43
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Adelijken zijn inderdaad inferieure lieden die net als Joden niet aan politiek mogen doen zo lijken de flaminganten te denken.
Hohoho, de essentie van de term adel is dat zij superieur zijn op de niet-adel. In Frankrijk hebben ze die ouderwetse en elitaire zever tenminste afgeschaft.
instromaniac is offline  
Oud 20 januari 2005, 12:13   #44
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat is nu uw punt ....
Iedereen is trots op de naam die hij draagt. Alleen wordt de ene veroordeelt omdat hij een specifieke naam heeft en de andere wordt veroordeelt omdat zijn naam van Franstalige afkomst is.
De enige reden om niet veroordeelt te worden is zo snel mogelijk een titel te veroveren met Vlaanderen.
Zoals Miss Vlaanderen of Mister Vlaanderen of Minister President van het Vl ... of ...! Ja dan kan men niet anders hé

Alleen een naam kies je niet je wordt hem toegekend van voor dat je je ogen kunt openen. Iemand veroordelen adhv zijn naam is dus heel kleinzielig.
Wie is die mens dan? Ik heb nu nog niet 1 BuB'er horen zeggen dat het niet waar is. Is het iemand van adel of niet?
instromaniac is offline  
Oud 20 januari 2005, 12:13   #45
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Als je zo'n franstalige adelijke naam hebt is de kans wel enorm groot dat je er ook nog naar leeft, en het bewijs is dat het een belgicist is. Kijk maar naar Pro Belgica, is al bewijs genoeg.
En als die adel zichzelf nog steeds ziet als adel (bvb koninklijke familie en dat clubje van Pro Belgica) zijn ze inderdaad buitenaards en verwerpelijk. Ik kan ook terug een adelijk titel krijgen als m'n gezinshoofd wat geld betaalt voor erkenning maar dat kan mij, noch mijn familie een fluit schelen. Adel is iets van het verleden dat volledig verwerpelijk is omdat de essentie van die term zichzelf boven een ander stellen is.

Is Cottenjé de Dauphin dan niet adelijk? Hoe komt hij dan aan die naam?
De kans is groot als je achter het stuur zit en gedronken hebt dat je een ongeval hebt. Maar 99% geraakt toch op een veilige manier thuis.

Kansen = gokken dus incorrect en niets zeggend

Als hij zich boven de andere stelt waarom is hij dan MAAR ondervoorzitter????

Laatst gewijzigd door BCD : 20 januari 2005 om 12:16.
BCD is offline  
Oud 20 januari 2005, 12:19   #46
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een adelijke naam. Adelijke afkomst, en Vlaamse, die zijn titel is verloren onder het bewind van het revolutionaire Frankrijk.
Het verschil is meestal dat de adel waar ik van afkomstig ben helemaal niet meer die titel wil hebben, maar dat die nieuwe adel, met name die zeveraars van Pro Belgica, franstalige adel is, franskiljons zoals we zeggen. Zij gaan prat op hun titel.
En zoals ik al eerder zei; ik kan gemakkelijk een adelijke titel krijgen, maar die wil ik helemaal niet.
Bon als u constant over Pro Belgica wil zeveren, ga dan naar hun site en zoek daar een manier om uw frustratie af te reageren. Maar de BUB is PRO BELGICA NIET en PRO BELGICA is de BUB NIET
BCD is offline  
Oud 20 januari 2005, 12:21   #47
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie is die mens dan? Ik heb nu nog niet 1 BuB'er horen zeggen dat het niet waar is. Is het iemand van adel of niet?
Eén dat is privacy, enkel Ruben zelf kan je dit bevestigen of niet. Twee welk verschil maakt het nu?
BCD is offline  
Oud 20 januari 2005, 12:39   #48
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Als hij een titel heeft, wat ik niet precies weet, zou het feit dat hij hem niet voert op de site, genoeg moeten zeggen over zijn al dan niet 'beter voelen dan de rest'. Case closed.
Patriot! is offline  
Oud 20 januari 2005, 17:42   #49
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De kans is groot als je achter het stuur zit en gedronken hebt dat je een ongeval hebt. Maar 99% geraakt toch op een veilige manier thuis.
Kansen = gokken dus incorrect en niets zeggend
Dat het een belgicist is spreekt boekdelen. Je weet toch ook wel dat de franstalige adel altijd de grootste verdedigers waren van België en dat ze altijd prat op hun afkomst gaan. Het hele punt is dus dat het weer typisch is dat er zo'n franskiljon of iemand van die afkomst bij de Bubbelclub komt, net zoals het typisch is dat een neonazi op het Belang stemt.

Citaat:
Bon als u constant over Pro Belgica wil zeveren, ga dan naar hun site en zoek daar een manier om uw frustratie af te reageren. Maar de BUB is PRO BELGICA NIET en PRO BELGICA is de BUB NIET
Maar jullie streven wel naar hetzelfde. Dat maakt jullie toch partners in crime?

Citaat:
Eén dat is privacy, enkel Ruben zelf kan je dit bevestigen of niet. Twee welk verschil maakt het nu?
Het verschil maakt dat je me vooroordelen verwijt. Als het om die privacy gaat moet ik dat natuurlijk niet weten, maar ik zou toch graag eens zien of het nu wel een vooroordeel is of niet.
instromaniac is offline  
Oud 20 januari 2005, 17:44   #50
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Als hij een titel heeft, wat ik niet precies weet, zou het feit dat hij hem niet voert op de site, genoeg moeten zeggen over zijn al dan niet 'beter voelen dan de rest'. Case closed.
Allé, daarmee bevestig je dat de koning of prins filip zich wel beter voelen dan de rest
instromaniac is offline  
Oud 20 januari 2005, 20:15   #51
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat het een belgicist is spreekt boekdelen. Je weet toch ook wel dat de franstalige adel altijd de grootste verdedigers waren van België en dat ze altijd prat op hun afkomst gaan. Het hele punt is dus dat het weer typisch is dat er zo'n franskiljon of iemand van die afkomst bij de Bubbelclub komt, net zoals het typisch is dat een neonazi op het Belang stemt.

Maar jullie streven wel naar hetzelfde. Dat maakt jullie toch partners in crime?

Het verschil maakt dat je me vooroordelen verwijt. Als het om die privacy gaat moet ik dat natuurlijk niet weten, maar ik zou toch graag eens zien of het nu wel een vooroordeel is of niet.
Waarom zou een Belgicist met de naam Cottenjé de Dauphin automatisch van adel zijn?
Welke verklaringen van Ruben heb jij al gelezen waarin Ruben pratgaat op zijn afkomst?
Waarom is het typisch dat een neonazi op het VB stemt?
Wat wijzigt nu aan de situatie of de persoon in kwestie al dan niet van adel is?

Pro Belgica herdenkt promoot België en sedert de federalisering willen zijn de verbintenissen tussen de verschillende federaties versterken. BUB wil adhv een unitair België iets realiseren die ten goede komt van al zijn inwoners.
BCD is offline  
Oud 20 januari 2005, 20:21   #52
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waarom zou een Belgicist met de naam Cottenjé de Dauphin automatisch van adel zijn?
Welke verklaringen van Ruben heb jij al gelezen waarin Ruben pratgaat op zijn afkomst?
Waarom is het typisch dat een neonazi op het VB stemt?
Wat wijzigt nu aan de situatie of de persoon in kwestie al dan niet van adel is?

Pro Belgica herdenkt promoot België en sedert de federalisering willen zijn de verbintenissen tussen de verschillende federaties versterken. BUB wil adhv een unitair België iets realiseren die ten goede komt van al zijn inwoners.
Omdat het een adelijke naam is tiens en niet zomaar een familienaam.
Het is typisch dat mensen van franstalige adel voor BUB of dergelijke zijn omdat belgicisten nu eenmaal de belangen van die adel verdedigen (met de monarchie op kop).
Het is typisch dat een neonazi op het VB stemt omdat het VB de meest rechts-radicale partij is in Vlaanderen.

En kom niet af met zever dat BUB iets wil realiseren dat ten goede komt van al de Belgen. Als ik de uitspraken lees van Hans, Yann en Bruno denk ik dat ze eerder erop uit zijn andersdenken te kortwieken.
Misschien zeg je beter "ten goede van alle goede Belgen".
instromaniac is offline  
Oud 20 januari 2005, 20:35   #53
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
tja dat is de ware aard van dat Bubbelclubke, dat ze een voorkeur hebben voor de Franssprekenden is al lang geweten
ze vinden het zelfs normaal dat de taalwetten worden verkracht en als men hen daar op attent maakt krijgt ge niets zeggende antwoorden....domme wetten of er is geen draagvlak voor.... zelfs de rechtsgeldigheid van de grondwet ivm B-H-V betwisten ze met het argument....der ligt geen kat van wakker dus moet die maar niet nageleefd worden.
gelukkig vormen ze en zullen dat nooit doen een bedreiging voor partijen met wat meer inhoud
En wat zou je gezegd hebben mocht die site als hoofdtaal het engels hebben?
Oud 20 januari 2005, 20:38   #54
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
?

Is uw kennis van de geschiedenis dan echt zo beperkt dat u niet eens weet dat het woord "Vlaanderen" een betekenisverschuiving heeft ondergaan die reeds in het midden van de 19e eeuw een feit was?
Het werd een streek binnen Belgie, bedoel je? Vreemd dat het ontstaan van Vlaanderen samenvalt met het ontstaan van zo'n artificiele staat.
Oud 20 januari 2005, 20:54   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand stelt vast dat iemand de naam Cottenjé de Dauphin draagt en plots verklaren alle VN hem als adelijk.
Ontkent u nu dat hij van adel is of wat bedoelt u nu eigenlijk?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2005, 22:48   #56
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Leer eens Nederlands, jongen! De kleine letters in een Vlaams/Nederlandse familienaam hebben niets met adellijke titulatuur zoals men in België (onder Franse/Franstalige invloed vaak denkt). Volgens de vroegere en nog steeds geldende Nederlandse spellingsregels kregen lidwoorden en verband uitdrukkende verbindingswoorden in een familienaam geen hoofdletter.

De hoofdletters zijn er in veel Vlaamse familienamen gekomen doordat ze tijdens het Frans bewind werden geregistreerd, vaak door Nederlands onkundige ambtenaren (die dan ook heel de naam aan elkaar gingen schrijven) of door ambtenaren die de Franse gewoonten na-aapten (en hoofdletters gingen schrijven).
Dat is inderdaad een opvallend verschil met Nederland. Woorden als 'van', 'de', 'den', 'der', 'op', 'bij', enz. in een achternaam zijn in Nederland tussenvoegsels. In een register op achternaam worden die tussenvoegsels altijd achter de achternaam geplaatst, bijv.: Berg, A. van den
Daarnaast zijn er speciale spellingregels. Als de voornaam of voorletter niet wordt vermeld, moet het tussenvoegsel wel met een hoofdletter geschreven worden, bijv. "Geachte heer Van den Berg". Anders niet, bijv. "Geachte heer A. van den Berg".

Ik vond het daarom opvallend dat men deze regels in Vlaanderen niet hanteert. Vaak is dat ook onmogelijk omdat het tussenvoegsel aan de achternaam is geplakt (Vanthilt) of de tussenvoegsels onderling (Vande Lanotte), of zelfs het eerste tussenvoegsel niet en het tweede wel. Zo zie je door de tussenvoegsels meteen aan de familienaam of iemand een Vlaming of een Nederlander is. Maar dat wordt vaak ook al duidelijk door de 'ouderwetse' spelling van de achternaam.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 20 januari 2005 om 22:51.
Dimitri is offline  
Oud 20 januari 2005, 23:01   #57
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Op de site van Pro Belgica zie ik wel een bekende BUB'er bij de oprichters staan: jonkheer Othon Geelhand de Merxem. Uit onderzoek bleek vorig jaar nog dat 97% van de Vlaamse adel Franstalig is. Of heeft de BUB toevallig net een van de 3% Nederlandstaligen getroffen?

Over Ruben Cottenjé vond ik trouwens nog een interessant artikeltje via Google: http://www.jongvldbrugge.be/cottenje_reac.htm Het is geschreven door 'Baptiste van Outryve d'Ydewalle'. Vlaanderen heeft een politiek actieve adel, zo te zien.
Dimitri is offline  
Oud 20 januari 2005, 23:01   #58
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Omdat hij een afdankertje is van de VLD, waar hij werd buitengezwierd. Dat je al provinciaal ondervoorzitter kan worden met zo'n bedenkelijk CV zegt véél over de BUB.

Blijkbaar zijn ze nog even wanhopig als toen ze een labiel figuur als Peter de Ryck meteen volop integreerden in hun Antwerpse werking en die meteen zijn handen kon leggen op ledenlijsten.

Laatst gewijzigd door zorroaster : 20 januari 2005 om 23:04.
zorroaster is offline  
Oud 20 januari 2005, 23:06   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik vond het daarom opvallend dat men deze regels in Vlaanderen niet hanteert. Vaak is dat ook onmogelijk omdat het tussenvoegsel aan de achternaam is geplakt (Vanthilt) of de tussenvoegsels onderling (Vande Lanotte), of zelfs het eerste tussenvoegsel niet en het tweede wel. Zo zie je door de tussenvoegsels meteen aan de familienaam of iemand een Vlaming of een Nederlander is. Maar dat wordt vaak ook al duidelijk door de 'ouderwetse' spelling van de achternaam.
Dat laatste vind ik toch zeker niet algemeen.

Bij dat eerste element (het aan elkaar schrijven of het plaatsen van hoofdletters bij tussenvoegsels) is het bijzonder moeilijk de Nederlandse spellingsregels te hanteren. Dit zou immers een gigantische operatie betekenen: duizenden en duizenden documenten zouden aangepast moeten worden, er zouden verwijzingstabellen moeten worden opgesteld, vele honderdduizenden wijzigingen in adresbestanden, enzovoort.
Oud 20 januari 2005, 23:11   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Over Ruben Cottenjé vond ik trouwens nog een interessant artikeltje via Google: http://www.jongvldbrugge.be/cottenje_reac.htm Het is geschreven door 'Baptiste van Outryve d'Ydewalle'. Vlaanderen heeft een politiek actieve adel, zo te zien.
Vroeg of laat ontspint er zich dus een machtsstrijd tussen twee dictatoriale karakters binnen de Bubbelclub: tussen de nu regerende voorzitter en die jonkheer... Of misschien laat die jonkheer de BUB West-Vlaanderen uitgroeien tot een club die streeft naar het herstel van de feodale voorrechten. Belgicisten, en zeker die van de adel, zijn immers tot alles in staat.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 20 januari 2005 om 23:12.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be