![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de teksten uit de evangelies ook niet in mootjes mogen gehakt worden en zeker niet per vers mogen ontleed worden zoals de protestanten dat zo graag doen. Volgens mij is de boodschap die in de evangelies zit iets van een hogere spirituele orde, en is ze te bezien als het resultaat van iets dat ontstaat door de combinatie van alle verhalen tesamen. Net zoals een zin pas zin krijgt als je alle woorden van die zin samenvoegt, terwijl elk van de woorden afzonderlijk slechts een zeer beperkte betekenis heeft en van een lagere orde is dan de zin die deze woorden samen vormen. Iets gelijkaardigs treedt ook op als je de verhalen van Homeros leest. Je kan je kortzichtig blindstaren op de gruwelijke details en anecdotes die er soms haarfijn worden in geschilderd, maar als geheel is het een van de meest diepmenselijke en wijze voortbrengsels ooit.
Ik vind dat Anatolië tot de EU mag toetreden zodra de Turkse bezetter zich heeft teruggetrokken tot achter de Kaukasus. Laatst gewijzigd door Wreker : 25 januari 2005 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Als jezus vandaag zou leven zouden ze 'langharig werkschuw tuig' naar 'm roepen.
de katholieken het hardst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ook op dat vlak kunnen we van Hem nog het één en ander leren. Grappig toch, Mitgard, hoeveel anaal gefixeerde pilarenbijters en zedenprekers hun zure smoel verantwoorden door te verwijzen naar de leer van een (voor zijn en onze tijd) échte rebel with a cause? Ook die ironie behoort eigenlijk integraal tot de "Blijde" boodschap.
![]() |
![]() |
#45 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De mens is steeds bang geweest voor het onbekende, bang voor de dood. En in de geschiedenis zijn er steeds profeten geweest die daar handig op inspeelden. Ze boden zogezegde oplossingen aan voor al je problemen, al je angsten. Diverse sekten proberen dit vandaag nog steeds te doen. Gelukkig probeert de maatschappij het individu hiertegen te beschermen. Om één of andere reden doet ze dit niet tegen het christendom, de islam... Waarom niet? Waarom worden die godsdiensten wel als iets verheven beschouwd? Waarschijnlijk omdat ze met zoveel zijn zeker. Zoveel mensen kunnen toch allemaal mis zijn, hé. Ik zou graag hebben dat alle mensen die godsdiensten eveneens zouden doorprikken, net zoals al die kleinere sekten. Het geloof is reeds 'vanaf den beginne' misbruikt door de profeten voor hun eigen aanzien en materiele welstand. Later werden het instellingen die hun macht en bezittingen wensten uit te breiden. Nu het wat minder gaat met het christendom zijn ze veel vriendelijker dan vroeger, bedelen ze bijna om ze sympathiek te vinden. Proberen ze hun fouten uit het verleden te vergoeilijken door de goede daden die hun gehersenspoelde vazalen deden. Maar het is en blijft een leugen die in stand wordt gehouden door een religieuze club die hun macht en aanzien veilig willen stellen. En jij beste de Vexille, bent één van hun blinde volgelingen. Als je een echt zelfstandig individu wilt zijn zoals je jezelf toch altijd graag wil profileren, laat je geloof dan los. Geloof enkel in jezelf, geloof in wat je zintuigen je vertellen, en wat wetenschappelijk bewezen is. En een godsdienst is echt geen wetenschap. Het is een illusie waarin we ons wentelen omdat we bang zijn voor het onbekende, het minder fraaie, het misschien nutteloze van ons leven hier... Ik zou soms willen dat ik ook kon geloven, maar "mijn intelligentie verbiedt het me". ![]() Laatst gewijzigd door dUSK : 25 januari 2005 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ dUSK
Herinner me eens... WIENS blinde volgeling zou ik dan wel concreet moeten zijn volgens jou? [size=1] oh, en by the way... leuke theorie, maar "angst" voor het doodgaan is niet dé grote motivatie achter het geloof hoor.[/size]
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De katholieken vallen doorgaans nog mee in hun waanzin.
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#50 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik begrijp echt niet hoe iemand in een goede God kan geloven terwijl er zoveel leed in de wereld is (waar niet steeds de mens voor verantwoordelijk is hoor). Zo een theorietje dat al het goede van God komt en al het slechte van de Duivel is echt te gemakkelijk om eronderuit te komen hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar het verbaasd me nog het meeste hoe mensen die zeggen geen geloof te hebben nog de meest rabiate vervolgers zijn van mensen die wel geloven.
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waarom zou je luisteren naar je intelligentie? Het denken is niet meer dan een vonk die springt en uw intelligentie is het product van blinde natuurkundige processen, althans toch volgens het heersend geloof van vandaag. Waarom zou een blind proces waarheid produceren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door dUSK : 25 januari 2005 om 23:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ dUSK
Poeh, nu stel je het echt wel heel simplistisch voor he? Wat de duivel met die zeebeving te maken heeft, is mij een raadsel. En waarom het leed in deze wereld het geloof in de weg zou staan, dat lijkt me ook nogal verknipt... Ik heb zo het vermoeden dat jij eigenlijk helemaal niet begrijpt wat geloof precies inhoudt. Ik neem het je ook niet kwalijk, want het is ook niet meteen rationeel te vatten. Maar dat het geen zwart/wit -denken is zoals je het voorstelt, d�*t kan ik je wel verzekeren. Maar soit, we hebben die discussie al eens eerder gehad, is het niet? En bleek daar dan niet uit dat we eigenlijk allemaal wel "ergens" in (moeten) geloven? Of je dat nou concretiseert door in God te geloven of een beetje in het midden laat (zoals zo veel mensen dat vandaag doen), maakt in rationele termen eigenlijk heel weinig uit. Het belangrijke is dat je je geloof of hypothesen/theorietjes/filosofietjes/speculaties (voor de atheïsten onder ons) onder ogen durft te komen en er je consequenties uit trekt. Voor het overige zie ik niet in op welke manier mijn geloof me niet in staat zou stellen om op een even onbevangen wijze na te denken over deze wereld. Geef me daar eens een antwoord op dUSK.
![]() |
#55 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Moet ik mijn intelligentie dan laten varen en mij blindelings onderwerpen aan de eerste de beste godsdienst die daar dan misbruik zal proberen van te maken? Laatst gewijzigd door dUSK : 25 januari 2005 om 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door dUSK : 25 januari 2005 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als je toch niet gelooft, waarom neem je dan deel aan religieuze discussies?
![]() |
![]() |
#58 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar op school hebben ze alles in het werk gesteld om van mij een goede christen te maken. Een goed mens was voor mij voldoende geweest (maar zelfs dat is niet helemaal gelukt ![]() Je gaat nu toch niet ontkennen dat de Kerk hopen pogingen onderneemt om ons te overtuigen van hun gelijk en hun te volgen? En zeker in onze kinderjaren wanneer we nog kneedbaar zijn... Laatst gewijzigd door dUSK : 25 januari 2005 om 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De pastoor is hier bij mij nog geen ene keer langsgeweest hoor om mij te ronselen. (Of zou dat door mijne rottweiler komen) Die van jehova wel al moet ik zeggen dat ik botter reageerde dan zij. Maar waar je kompleet de mist ingaat, dusk, is door te denken dat elke persoon die een religie volgt, een god aanbidt.
![]() |
![]() |
#60 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |