Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2005, 23:48   #41
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Denk jij nu echt dat dat stuk papier een invloed gaat uitoefenen op hun stemgedrag? De allochtoon die Belg is geworden, stemt op de traditionele Belgische partijen en de allochtoon die geen Belg is zou stemmen op AEL, MDP et tuuti quanti? Komaan, dat geloof je toch zelf niet?
Iemand die de moeite doet om de nationaliteit aan te nemen, doet dat omdat hij mee wil helpen de maatschappij te verbeteren. Iemand die zo kan gaan stemmen is makkelijker beïvloedbaar dan diegene die erover nadenkt en de stap zet de nationaliteit aan te vragen. Denk ik persoonlijk.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 23:52   #42
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Iemand die de moeite doet om de nationaliteit aan te nemen, doet dat omdat hij mee wil helpen de maatschappij te verbeteren. Iemand die zo kan gaan stemmen is makkelijker beïvloedbaar dan diegene die erover nadenkt en de stap zet de nationaliteit aan te vragen. Denk ik persoonlijk.
Je hecht volgens mij een veel te romantisch beeld aan het begrip "nationaliteit" en, dat is op zich niet erg, maar je projecteert dat beeld op al je medemensen en dat is verkeerd. Deel uitmaken van een gemeenschap is meer dan het vervullen van een aantal administratieve formaliteiten. Je moet je ook werkelijk betrokken voelen bij en aanvaard voelen door de gemeenschap waarin je leeft. Dan pas zal je je engageren om te werken aan de maatschappij.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 23:55   #43
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je hecht volgens mij een veel te romantisch beeld aan het begrip "nationaliteit" en, dat is op zich niet erg, maar je projecteert dat beeld op al je medemensen en dat is verkeerd. Deel uitmaken van een gemeenschap is meer dan het vervullen van een aantal administratieve formaliteiten. Je moet je ook werkelijk betrokken voelen bij en aanvaard voelen door de gemeenschap waarin je leeft. Dan pas zal je je engageren om te werken aan de maatschappij.
Ja natuurlijk, maar diegenen die de stap willen maken naar het engagement zullen het zeker niet erg vinden om een nationaliteit aan te nemen. Anderzijds diegenen die het allemaal geen bal kan schelen doen die moeite niet en hebben dus ook geen meespraak, wat terecht is.
Oud 24 januari 2005, 00:04   #44
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
dat is dan ook discriminatie. je ontzegt een bepaalde groep mensen een recht, en dat is de definitie van racisme. zeker als je bedenkt dat tot voor kort bv europese burgers al gemeentelijk stemrecht hadden, en niet-europese niet. toen was de discriminatie heel duidelijk.
deze uitspraak van mij klopt niet echt. ik bedoelde discriminatie, maar ik typte racisme. mijn concentratie liet me even in de steek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 00:05   #45
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
deze uitspraak van mij klopt niet echt. ik bedoelde discriminatie, maar ik typte racisme. mijn concentratie liet me even in de steek.
Vergeten en vergeven.
Oud 24 januari 2005, 00:07   #46
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk, maar diegenen die de stap willen maken naar het engagement zullen het zeker niet erg vinden om een nationaliteit aan te nemen. Anderzijds diegenen die het allemaal geen bal kan schelen doen die moeite niet en hebben dus ook geen meespraak, wat terecht is.
Maar ze moeten ondertussen wel mee belastingen betalen? Nee, dat vind ik geen eerlijk systeem. Als ik bijdragen betaal aan de staat, dan wil ik inspraak hebben in wat er met die bijdragen gebeurt, ongeacht mijn nationaliteit.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 24 januari 2005, 00:10   #47
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar ze moeten ondertussen wel mee belastingen betalen? Nee, dat vind ik geen eerlijk systeem. Als ik bijdragen betaal aan de staat, dan wil ik inspraak hebben in wat er met die bijdragen gebeurt, ongeacht mijn nationaliteit.
Ben ik het niet mee eens. Je maakt gebruik van alle faciliteiten die de staat je (terug)geeft. Wil je meer als dat: inspraak: dan moet je meer doen en je engageren (door de nationaliteit aan te nemen).
Oud 24 januari 2005, 00:15   #48
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik het niet mee eens. Je maakt gebruik van alle faciliteiten die de staat je (terug)geeft. Wil je meer als dat: inspraak: dan moet je meer doen en je engageren (door de nationaliteit aan te nemen).
Ik zie er de meerwaarde niet van. Iemand die hier met slechte bedoelingen komt, maar toch de nationaliteit aanneemt, zou op die manier meer rechten hebben dan iemand die met de beste bedoelingen naar hier komt, die zijn best doet om opgenomen te worden in de gemeenschap, maar die niet de nationaliteit aanneemt. Het is immers niet omdat een Turk de Belgische nationaliteit aanneemt, dat hij daarom meteen ook een "goede Belg" wordt...

Citaat:
Oud 24 januari 2005, 00:18   #49
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zie er de meerwaarde niet van. Iemand die hier met slechte bedoelingen komt, maar toch de nationaliteit aanneemt, zou op die manier meer rechten hebben dan iemand die met de beste bedoelingen naar hier komt, die zijn best doet om opgenomen te worden in de gemeenschap, maar die niet de nationaliteit aanneemt. Het is immers niet omdat een Turk de Belgische nationaliteit aanneemt, dat hij daarom meteen ook een "goede Belg" wordt...
Nee, maar waarom zou iemand die het helemal niet goed voorheeft met ons (om het zo uit te drukken) een nationaliteit aannemen die hem niets zegt. Hij is hier om te profiteren en het laat hem koud wat er gebeurt in de politiek. Alles is beter dan in zijn land van herkomst.
Oud 24 januari 2005, 11:25   #50
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nee, maar waarom zou iemand die het helemal niet goed voorheeft met ons (om het zo uit te drukken) een nationaliteit aannemen die hem niets zegt. Hij is hier om te profiteren en het laat hem koud wat er gebeurt in de politiek. Alles is beter dan in zijn land van herkomst.
Is het ook zo niet dat indien ze hun nationaliteit behouden en het hier te warm word("gerecht"en ik scheer ze nie allemaal over de zelfden kam ge)
ze gewoon terug keren naar hun land van afkomst en dan niet kunnen worden uitgeleverd!!
en indien ze belg zijn geworden ze toch kunnen worden uitgeleverd!
kijk maar naar die vechtscheidingen de man pakt de kinderen mee en in hun land van afkomst worden ze gerust gelaten!
als ze dan belg zouden zijn zou belgie de uitlevering kunnen vragen of niet??
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 11:31   #51
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ago
Is het ook zo niet dat indien ze hun nationaliteit behouden en het hier te warm word("gerecht"en ik scheer ze nie allemaal over de zelfden kam ge)
ze gewoon terug keren naar hun land van afkomst en dan niet kunnen worden uitgeleverd!!
kijk maar naar die vechtscheidingen de man pakt de kinderen mee en in hun land van afkomst worden ze gerust gelaten!
Daar weet ik, als 16-jarige, absoluut niets van. Sorry.
Oud 24 januari 2005, 12:29   #52
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze moeten er dan toch nog iets voor doen, waardoor alleen de geëngageerde allochtonen het gaan doen en hun stem bvb. niet verkwanselen aan een MDP e.d..
Wat jij "verkwanselen" noemt is misschien voor de stemmer/kiezer in kwestie een perfect verantwoorde keuze. Iemand die stemrecht heeft, heeft automatisch ook een vrije keuze in de partij waarvoor hij/zij kiest. Men kan het uiteraard jammer vinden, doch "verkwanselen" zou ik het niet willen noemen. Ik heb zo een vermoeden dat je vindt dat allochtonen wel mogen stemmen, zolang het maar niet voor een "bepaalde" partij is (AEL, MDP,...) die jouw persoonlijke voorkeur niet wegdraagt. Op dit ogenblik is dit de enige logische gevolgtrekking die ik kan maken naar aanleiding van het woord "verkwanselen". Of zie ik dat verkeerd?
Oud 24 januari 2005, 12:53   #53
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot hierboven vermeld citaat heb ik persoonlijk het wel goed voor met "jullie" (om het zo uit te drukken). Toch ben ik hier niet in Belgie om te profiteren, tevens laat het mij niet onberoerd wat er in de politiek gebeurt. Ik draag mijn belastingen af, draag bij tot de sociale zekerheid, woon, werk en leef al jaren in Vlaanderen/Belgie, maak deel uit van de gemeenschap, heb een uitgebreide vriendenkring,...., en toch heb ik niet het recht om te gaan stemmen (gezien mijn EU-burgerschap, gemeentelijke verkiezingen uitgezonderd). Ook ik ben niet van plan om de Belgische nationaliteit aan te nemen, niet omdat het me niets "zegt", maar gewoon omdat ik er het nut niet van inzie. Ben ik bijgevolg niet "bevoegd" om deel te nemen aan ons maatschappelijk leven, enkel en alleen maar omdat ik in een ander land ben geboren (een zuiver biologisch/geografisch gegeven) en derhalve een andere nationaliteit bezit?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 24 januari 2005 om 13:08.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 13:01   #54
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zelfde commentaar als mijn vorige post hierboven. Ik ben al langer dan vandaag geëngageerd en toch is het niet mijn bedoeling de Belgische nationaliteit aan te nemen. Volgens je redenering ben ik dus iemand die het allemaal geen bal kan schelen. In alle bescheidenheid, maar ik ben het levende bewijs dat je stelling helemaal fout is. Meestal het geval indien de zaken worden veralgemeend. Enige nuancering kan geen kwaad.
Oud 24 januari 2005, 13:06   #55
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ago
Mogelijks. Ik zal niet ontkennen dat er door sommigen grondig wordt nagedacht over de eventuele gevolgen van het aannemen van de Belgische nationaliteit. Ook hier is wel enige nuancering aangewezen. Niet alle allochtonen in Belgie zijn afkomstig uit moslimlanden.
Oud 24 januari 2005, 13:17   #56
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

[font=Arial]The purpose of Newspeak was not only to provide a medium of expression for the world-view and mental habits proper to the devotees of IngSoc, but to make all other modes of thought impossible. It was intended that when Newspeak had been adopted once and for all and Oldspeak forgotten, a heretical thought -- that is, a thought diverging from the principles of IngSoc -- should be literally unthinkable, at least so far as thought is dependent on words. Its vocabulary was so constructed as to give exact and often very subtle expression to every meaning that a Party member could properly wish to express, while excluding all other meaning and also the possibility of arriving at them by indirect methods. This was done partly by the invention of new words, but chiefly by eliminating undesirable words and stripping such words as remained of unorthodox meanings, and so far as possible of all secondary meaning whatever. [/font]
[font=Arial]George Orwell - 1984[/font]
Oud 24 januari 2005, 13:41   #57
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Als iemand zo graag wil gaan stemmen zal hij de moeite wel doen om de nationaliteit aan te vragen. Zoniet vindt hij het niet belangrijk genoeg. Diegenen die het geen bal kan schelen zal het niet aanvragen, de 'gewonen' gaan de moeite ook niet doen en alleen zij die echt geëngageerd zijn vragen de nationaliteit aan en stemmen verstandig (aangezien ze geëngageerd zijn). Partijen als MDP zullen geen toekomst meer hebben. En de intellectuele allochtonen zullen een verstandige keuze maken.
Oud 24 januari 2005, 19:22   #58
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Pasaran
Ook ik ben niet van plan om de Belgische nationaliteit aan te nemen, niet omdat het me niets "zegt", maar gewoon omdat ik er het nut niet van inzie.
Het nut lijkt me nogal voor de hand te liggen in een systeem waar stemrecht aan nationaliteit gekoppeld is. Tenzij je ook het nut van stemmen niet in ziet. 't Is een afweging: 'het nut van een formaliteit niet inzien' weegt bij jou blijkbaar zwaarder door dan je verlangen naar inspraak (met de mogelijkheid om, zij het onrechtstreeks, iets te veranderen aan die kieswetgeving).

Laatst gewijzigd door Stratcat : 24 januari 2005 om 19:22.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 19:39   #59
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wat is racisme? reeds enkele malen ontstond in een thread daar een discussie over. omdat ik niet graag te veel off topic ga, heb ik besloten er een nieuwe thread over te openen. dit is dus eigenlijk een afsplitsing van deze thread: http://forum.politics.be/showthread....5&page=3&pp=20

sommigen op dit forum schuilen zich dus graag achter de definitie uit de van dale:
ra·cis·me (het ~)1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat2 rassentheorie

deze definitie wordt vaak aangehaald om aan te tonen dat het VB niet racistisch is. maar deze definitie is mijns inziens achterhaalt. in de menswetenschappen wordt racisme reeds geruime tijd breder gedefinieerd. vaak wordt de term cultureel racisme gebruikt. hierbij wordt ervan uitgegaan dat een bepaalde cultuur superieur is aan een andere. men spreekt ook wel van hedendaags racisme.

enkele voorbeelden van deze ruimere definitie van racisme:

* http://users.fmg.uva.nl/jrath/ms/199...de%20witte.pdf

hoewel deze studie al snel als niet wetenschappelijk werd afgedaan (http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=43), blijkt deze studie van de hand te zijn van Prof. Hans De Witte, van de KULeuven.

* http://www.psy.kuleuven.ac.be/religi...nEigenLand.pdf

dit document is geschreven door bart durieux, assistent Psychologie aan de KU Leuven. ook hij hanteert een veel ruimere definitie dan die in de van dale. enkele passages uit zijn tekst om dit te illustreren:
Bart Who? Als je dan toch autoriteitsargumenten wil gebruiken, hadden ze van een iets zwaarder kaliber mogen zijn.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 24 januari 2005 om 19:39.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 21:19   #60
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat is racisme? reeds enkele malen ontstond in een thread daar een discussie over. omdat ik niet graag te veel off topic ga, heb ik besloten er een nieuwe thread over te openen. dit is dus eigenlijk een afsplitsing van deze thread: http://forum.politics.be/showthread....5&page=3&pp=20

sommigen op dit forum schuilen zich dus graag achter de definitie uit de van dale:
ra·cis·me (het ~)1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat2 rassentheorie

deze definitie wordt vaak aangehaald om aan te tonen dat het VB niet racistisch is. maar deze definitie is mijns inziens achterhaalt. in de menswetenschappen wordt racisme reeds geruime tijd breder gedefinieerd. vaak wordt de term cultureel racisme gebruikt. hierbij wordt ervan uitgegaan dat een bepaalde cultuur superieur is aan een andere. men spreekt ook wel van hedendaags racisme.

enkele voorbeelden van deze ruimere definitie van racisme:

* http://users.fmg.uva.nl/jrath/ms/199...de%20witte.pdf

hoewel deze studie al snel als niet wetenschappelijk werd afgedaan (http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=43), blijkt deze studie van de hand te zijn van Prof. Hans De Witte, van de KULeuven.

* http://www.psy.kuleuven.ac.be/religi...nEigenLand.pdf

dit document is geschreven door bart durieux, assistent Psychologie aan de KU Leuven. ook hij hanteert een veel ruimere definitie dan die in de van dale. enkele passages uit zijn tekst om dit te illustreren:

racisme heeft al lang een veel ruimere betekenis dan 'een gevoel van superioriteit tov. een ander ras'. het verschuilen achter deze definitie om aan het etiket racist te ontlopen, zoals velen hier doen, gaat dan ook niet op.
Dit is de oorzaak van zowat ALLE racisme dat we vandaag in onze samenleving aantreffen:

[size=3]O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.[/size]
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be