![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: bent u een voorstander van het invoeren van een uniform op school | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
11 | 27,50% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
29 | 72,50% |
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jan Hyoens schreef: Uniformen moet kunnen.
Zoals bij de scouts is het in de eerste plaats bedoeld om de klasseverschillen uit te wissen! In een uniform is iedereen gelijk en wordt niemand op zijn (merk)kledij geoordeeld. Het versterkt het groepsgevoel binnen de school. En ook naar buiten uit geeft een net uniform een positieve indruk ipv de (dure) lompen waarmee jongeren nu rondlopen! Je wist klasseverschillen niet uit door de uiterlijke kenmerken ervan uit te wissen. De kritiek op de merkenmentaliteit is terecht, maar die mentaliteit moet je ook weer an sich uitroeien. En een groepsgevoel creëer je ook weer op een heel andere wijze: door leerlingen regelmatig te laten teamworken, over de grenzen van klasse en afkomst heen. Leerlingen in een uniformpje laten paraderen is mij te kunstmatig: toon ze de échte wereld waarvoor ze uiteindelijk worden klaargestoomd en leer ze omgaan met de verschillen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]Ben er wel voor te vinden![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Niemand verplicht je om met je kinderen naar die school te gaan.[/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Blijkbaar word er minder en minder waarde geacht aan DISCIPLINE![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]De mentaliteit van “alles mag alles moet”hangt zo langzamerhand mijn strop uit![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Er zijn eenmaal regels en die moeten gevold worden[/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Als je weet dat daar een uniform word gedragen draag je dat dan(ouders beginnen dit terug belangrijk te vinden).[/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]De jeugd heeft een groot tekort aan respect voor alles die maar naar reglement lijkt![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Daar zullen wij in de toekomst nog de gevolgen van dragen.[/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Als ze nu thuis komen met straf(als de leraar dat nog durft geven)staat de volgende dag de vader of moeder voor de leraar te zwaaien met zijn vuisten of paraplu![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]In mijn tijd kreeg ik er nog een lap tegen de kop bij van vader![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Da heeft mij niet getromatizeerd of marginaal gemaakt maar wel doen beseffen da als je de regels niet volgt je er vroeg of laat een prijs voor betaald![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Nu doen ze maar zonder aan de gevolgen te denken en als die er dan zijn ist nog de schuld van de ouders![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Nee voor mij kan da uniform ook wa bij brengen aan de schoolgaande jeugd![/size][/font] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
En wat bedoel je met omgaan met verschillen? En hoe bereik je dat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Mensen zoals gij denken dat alles teruggeschroefd kan worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Hah, en nergens anders?
Was wel een lompe zet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]Maar dan zeker geen regels[/size][/font] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Zelfs al droeg iedereen dure merken, wat dan nog? Als mensen zich daar goed bij voelen moeten ze dat maar doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Ja, en wat dan nog...? Dat ieder zich kleed zoals die wilt...
Dat doet gij waarschijnlijk ook met uw kledij en overtuiging die ermee verband houdt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Gouverneur
|
![]() Ja, maar in een school gelden regels. Net zoals in een bedrijf. Niet zo moeilijk toch?
Of houdt gij u nie aan 70km/h als er een bord staat? Als je toch overal doet waar je zin in hebt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Wat stoort een ander nu zich aan een hanekam of een duur sakosj? Ge kunt daar op wel zitten kakken, maar meer doet dat niet.
Trouwens ik ben gans tegen dat schoolsysteem en eveneens tegen die sociaal geëngageerde trutjes die "er het beste van proberen te maken". Ik ben pro chaos en verval en decadentie. Aan deze maatschappij zoals hij is, moet een einde komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ik heb tijdens het middelbaar op twee scholen gezeten; één zonder en één met uniform.
groter samenhorigheidsgevoel? [size=1](hoe zou je dat bijvb. al kunnen vaststellen?)[/size] ik heb er in ieder geval niets van gemerkt. kliekjes, zoals in mijn eerste school. zoals overal, zeker? klasseverschillen uitwissen? de regels van het uniform werden zo ver mogelijk gerekt. de verplichte "effen blauwe trui zonder opvallend opschrift of tekening" was voor de snob van lacoste, voor de alternatieveling een slobbertrui. idem voor hemden, jassen, schoenen en broeken. dus óók millets en "lompen" ik zie dus echt geen voordelen in een verplicht uniform.
![]() |
#57 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]Ga dan op een eiland gaan wonen zoals robinson![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Dan heb je alleen maar jezelf om in de weg te lopen![/size][/font] [font=Times New Roman][size=3]Benieuwd hoe lang je het zou uithouden zonder al de snufjes van de maatschappij dat je blijkbaar zo op de heupen werkt![/size][/font] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() ik heb 12 jaar een uniform gedragen, en eigenlijk vond ik dat best leuk. het is gemakkelijk, je hoeft niet na te denken over wat je moet aantrekken. en de grens van wat is toegestaan steeds verleggen was ook leuk. hoe meer regeltjes er zijn, hoe meer je er kan overtreden.
![]() maar met discipline, samenhorigheidsgevoel, wegwerken van het klasseverschil of weet ik wat voor zever heeft het inderdaad geen bal te maken. bij ons waren er duidelijk groepjes, en elk hadden ze hun eigen stijl. hoewel ik het dus best als iets positiefs ervaarde zie ik er toch maar weinig voordelen in. ik denk dan ook dat de tijd van de uniformen voorbij is. wat niet wil zeggen dat een school geen voorwaarde ivm kledij kan opleggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
wat er ook nog leuk aan was: "zo snel mogelijk uit dat klote-uniform" na school. ![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |