Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2005, 11:36   #41
Wifi
Vreemdeling

Wifi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Ik had een collega die PC's samenstelde met stukken die hij in Aken ging kopen, hij maakte daar een goeie winst op, en de klanten die bij hem kochten haden dan nog altijd ne goeiekopere pc als hier in den Belgiek...

Voor software is het soms nog zotter,

Ik heb ooit een Linux versie gekocht in de States, De Linux distributie zelf was gratis, dus die werd opgestuurd als no value , en ik moest alleen invoerrechten betalen op het boekske dat er bijzat. Software + boekje + invoerrechten + verzendingskosten waren nog altijd dik 1000 ballen goedkoper als hier. en 't was binnen de week geleverd.
Ik heb tijdje geleden ook een digitale camera en een pda en gps meegebracht uit de states, waar het ongeveer voor alles samen 60pct kostte van wat ik hier zou betalen.. wat met een btwtarief van een 7pct en een lage dollar natuurlijk wel makkelijk te veklaren is.
Wifi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 11:40   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Omdat niet alles muziek is.
Ook waar, maar het lijkt mij toch aanvaardbaarder dan een taks op computers die niet eens met internet verbonden zijn.
Niet alle lege informatiedragers worden gebruikt om muziek op zetten, dat weerhoudt ze er ook niet van om er een taks op te heffen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 21:50   #43
cortelinckx
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Niet alle lege informatiedragers worden gebruikt om muziek op zetten, dat weerhoudt ze er ook niet van om er een taks op te heffen.
Het feit dat ze er al een taks op heffen wil niet zeggen dat die taks gerechtvaardigd is.
Als je cd's gebruikt puur om je een back up te maken van je eigen data, dan betaal je mee voor iets waar je niks mee te maken hebt. Enkel en alleen omdat er de auteursrechtenorganisaties nu wel eens wat minder geld zouden kunnen vangen.

De kern van de zaak is natuurlijk niet enkel de taks, maar vooral het auteursrecht zelf. Dat is verkeerd.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2005, 00:05   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
Het feit dat ze er al een taks op heffen wil niet zeggen dat die taks gerechtvaardigd is.
Als je cd's gebruikt puur om je een back up te maken van je eigen data, dan betaal je mee voor iets waar je niks mee te maken hebt. Enkel en alleen omdat er de auteursrechtenorganisaties nu wel eens wat minder geld zouden kunnen vangen.

De kern van de zaak is natuurlijk niet enkel de taks, maar vooral het auteursrecht zelf. Dat is verkeerd.
Ik heb ook niet gezegd dat hij rechtvaardig was, herlees het eens in zijn juiste context.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 21:10   #45
cortelinckx
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik heb ook niet gezegd dat hij rechtvaardig was, herlees het eens in zijn juiste context.
Ok. Mijn excuses.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 21:27   #46
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Vraag mij eigenlijk af wat nog het nut is van auteursrechten op muziek?
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 14:23   #47
parcival
Burger

parcival's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emitzer
3% meer o.w.v. illegaal te downloaden...Lijkt me redelijk. Je moet er iets voor over hebben. En anders koop je de cd en betaal je 21%.
De tarieven (zonder btw) staan hier: http://www.auvibel.be/nl/about/prod.html
Het is dus 12 cent per data cd en 59cent per data DVD.

Stel dat je voor 100euro 75 DVDr's koopt, dan is 21% daarvan BTW, 44.25 euro is auvibel tax en blijft er dus nog 34,75 euro over voor de handelaar, de groothandelaar en de fabrikant over. (zonder auvibel tax zou je dus 42 euro betaald hebben)

Koop je voor 100 euro, 300 data cdr's dan is de auvibel tax 36 euro, BTW blijft 21 euro (waarvan dus 7.5 euro BTW op de tax is). Zonder auvibel tax zou je dus 52 euro betaald hebben.

Koop je voor 100 euro, 200 muziek cdr's dan is de auvibel tax (23cent/uur) : 61.3 euro + 21 euro BTW samen dus 82.3 euro. Zonder auvibel tax zou je 21 euro betaald hebben.

MAW deze tax is veel hoger dan 21%

Je kan op het internet makkelijk winkels vinden waar de prijs van cdr/dvdr lager zijn dan de tax die er in België op geheven wordt.
parcival is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 15:27   #48
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Deze heffing is van toepassing op blanke media zoals cd's en dvd's.
O mar op veel meer dingen. Ook op jouw cd-speler, op uw harde schijf, op uw memorystick.... nog even en ze versinnen wel iets om die heffing in te voeren op blanco papier
Patriot : ... dat de Walen ons (=Vlamingen) zouden haten ... (#1) (dus toch een verschil , dus toch geen belgen )
---------------------------------------------------------------
Vrager : U keurt vandalisme goed?
Bhairav : Ja dat doe ik.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 15:44   #49
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals, ik begrijp écht niet wat het probleem is...

Ik ga ervan uit dat iemand die er een paar spindles CD's of DVD's doorjaagt, ook wel thuis is op het web. En als je een klein beetje je weg ken, dan kan Auvibel, de belgische staat en heel de klerezooi je toch gewoon gestolen worden?

Laat een andere sukkel zich maar vangen aan die slappe muizenval die onze operetteregering hier heeft opgespannen. Wie niet wil betalen, betaalt ook effectief niet.

Laatst gewijzigd door de Vexille : 10 februari 2005 om 15:45.
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 15:55   #50
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Hoe duurder men alles wil maken met welk soort middelen ook...hoe meer men zal copieren.
Laat de prijs van een cd en dvd dalen met 50% en men zal veel meer verkopen en ook veel meer winsten binnenhalen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 18:52   #51
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Die Sabam moet nogal geld inzamelen eigenlijk. Heb je al eens gezien wat je moet betalen om op een fuif muziek te mogen draaien?
Patriot : ... dat de Walen ons (=Vlamingen) zouden haten ... (#1) (dus toch een verschil , dus toch geen belgen )
---------------------------------------------------------------
Vrager : U keurt vandalisme goed?
Bhairav : Ja dat doe ik.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 23:18   #52
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Die Sabam moet nogal geld inzamelen eigenlijk. Heb je al eens gezien wat je moet betalen om op een fuif muziek te mogen draaien?
En waar gaat dat geld naartoe. Wel eerst en vooral naar het in stand houden van de dienst sabam zelf . Dus hoe meer zielen, hoe meer vreugde, en hoe meer men zal moeten afdragen! een cirkelke van de juiste man (partijkaart) op de juiste plaats (vetbetaald zonder te werken)
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 23:38   #53
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Hoe duurder men alles wil maken met welk soort middelen ook...hoe meer men zal copieren.
Laat de prijs van een cd en dvd dalen met 50% en men zal veel meer verkopen en ook veel meer winsten binnenhalen.
inderdaad volledig mee ens waarom kopen als het gratis kan?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2005, 23:43   #54
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Denk ik ook. Ik koop alles legaal, maar dat weegt door op mijn budget
Oud 10 februari 2005, 23:52   #55
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie
Denk ik ook. Ik koop alles legaal, maar dat weegt door op mijn budget
hmm ik durf wel eens iets te downloaden van imesh ben ik daarom ne boef of een dief?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 00:01   #56
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
hmm ik durf wel eens iets te downloaden van imesh ben ik daarom ne boef of een dief?
Zeg ik dat?
ja, nu ben je een boef
Oud 16 februari 2005, 21:01   #57
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Zonet het volgende gelezen:

Citaat:
De furore over een mogelijke bijkomende heffing op pc's ter compensatie van auteursrechten is lang nog niet uitgewaaid. Ondanks verzet van de SP.a ligt in de Kamer nu een wetsvoorstel klaar dat de overheid toelaat om computers met 30 tot 40 euro extra te belasten. Dat het voorstel in deze vorm werd goedgekeurd door de parlementaire commissie, is volgens SP.a'er Magda De Meyer het gevolg van stevig lobbywerk door de auteursgenootschappen.

Het betwiste wetsvoorstel is een laattijdige harmonisatie met de EU-richtlijn over auteursrechten. De aanvankelijke tekst was zo goed als een perfecte doorslag van wat de EU vroeg. Opmerkelijk is dat in het oorspronkelijke voorstel pc's vrijgesteld werden van alle heffingen voor auteursrecht. Die is er immers al op blanco media, zoals beschrijfbare cd's en dvd's.

Maar onder druk van bepaalde parlementsleden - in de eerste plaats van de MR, daarna de PS - werd die clausule uit het voorstel gehaald. In de plaats zou er een regeling komen waarbij de regering achteraf kon beslissen welke toestellen een extra heffing verdienen. De heffing dient ter compensatie van kopieën voor eigen gebruik van bijvoorbeeld muziek en video.

Volgens voorstanders (de MR, PS, Spirit en de VLD) zorgt dit compromis ervoor dat er geen discussie zou ontstaan over wat wel of geen computer is. Doordat er continu nieuwe categorieën toestellen opduiken, zou een volledige definitie in een moeilijk aan te passen wettekst immers voor onduidelijkheid kunnen zorgen. Daarom is het beter dat de overheid via een Koninklijk Besluit snel kan aangeven welke apparaten in aanmerking komen voor de heffing.

Maar volgens SP.a-volksvertegenwoordigster De Meyer is het compromis er vooral gekomen omdat de Franstalige partijen gevoelig bleken voor het lobbywerk van auteursgenootschappen. Het zijn die organisaties die de opbrengsten van een eventuele heffing onder rechthebbenden, zoals kunstenaars en artiesten, verdelen. Al plaatst de politica vraagtekens bij de transparantie en correctheid van dat verdeelproces.

De Meyer vindt het compromis zoals het er nu ligt, bijzonder ondemocratisch. De overheid kan immers zonder inspraak beslissen of een pc extra belast wordt, daarbij geadviseerd door een commissie die op een vage manier is samengesteld uit "vertegenwoordigers van de industrie en consumenten".

De SP.a'er is overtuigd dat de maatregel vooral de zwakkeren zal raken. Net de groep die extra aangemoedigd moet worden om het internet op te trekken. Ondersteuning voor dat standpunt vindt De Meyer misschien in een pas verschenen rapport van de EU, waarin de kostprijs van een pc als belangrijke belemmering voor verdere internetpenetratie bij lagere inkomensklassen wordt beschreven.

Als tegemoetkoming zouden bepaalde groepen, zoals kansarmen, de heffing kunnen terugeisen. "Heel wat paperassen invullen en tot twee jaar wachten om misschien maar een deel terug te trekken", zegt De Meyer daarop. "Pure Kafka en bureaucratisch." Ze hoopt dat het voorstel tijdens de stemming volgende week donderdag in de volledige Kamer wordt afgeschoten. Indien niet, kan daarna de Senaat nog redding brengen.

Raar genoeg is SP.a-kartelpartner Spirit wel voorstander van het huidig voorstel. Een vergoeding op apparaten en dragers moet kunnen, zegt volksvertegenwoordiger Koen T'Sijen, "zolang die klein is". "Het mag de markt niet verstoren en de digitale kloof bij bepaalde groepen in de samenleving niet vergroten." T'Sijen ziet heil in het voorstel omdat het volgens hem de beste manier is om artiesten op een billijke manier te vergoeden.

Ondertussen mengt ook ondernemersorganisatie Unizo, samen met de brancheorganisaties van computerdealers en de elektrobranche, zich in het debat. Unizo beschouwt de heffing in de eerste plaats als een bijkomende belasting voor bedrijven, nota bene volgens de ondernemers een plek waar pc's zelden worden gebruikt om media te kopiëren.

De drie organisaties vrezen bovendien dat de heffing pc's in België aanzienlijk duurder gaat maken dan in de omringende landen. "Dit zal de koopvlucht versterken naar de buurlanden, waaronder Frankrijk en Nederland." Door de hogere BTW en al bestaande heffingen zijn computers in België sowieso al duurder dan in Duitsland, merkt Unizo op.

Unizo lijkt zijn hoop te pinnen op federaal minister van Economie Marc Verwilghen. Als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd, ligt de bal in zijn kamp. Hij is namelijk niet verplicht om een heffing op pc's in te stellen. Vermoedelijk zal dan veel afhangen van wie het hardst kan lobbyen: tegenstanders als de ondernemersorganisatie of de heffingvoorstanders bij de auteursgenootschappen.
http://www.zdnet.be/news.cfm?id=43266&mxp=27
[size=6]A[/size]ls een linkse spreekt in termen van "Pure Kafka en bureaucratisch"...dan moet het wel heel erg zijn...

Het standpunt in deze van de partij van de belastingsverlaging en van de strijd tegen onze Kafka (de VLD dus) is ontroerend...

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 februari 2005 om 21:02.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 12:27   #58
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
175 euro
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be