Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2005, 13:36   #41
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Dat het abnormaal is dat mensen die al jaren in die regio wonen nog niet de inhoud van een document kunnen begrijpen. Dat jij dat niet kan met je jaarlijkse vakantie is logisch, maar de Franstaligen in rand bevinden zich er dagelijks, al jaren, dus nogal raar dat je dan nog steeds geen degelijk Nederlands kan.
En die allochtonen, zij moeten toch ook die documenten begrijpen? Ze hebben toch ook een andere moedertaal dan het Nederlands? Hoe doen zij dat dan? Ofwel zijn die allochtenen een stuk positiever ingesteld t.o.v. het Nederlands, ofwel zijn de Franstaligen in de rand van slechte wil.
Als u ze gaat verplichten om thuis ook Nederlands te spreken, dan zou het misschien mogelijk zijn dat deze mensen de inhoud van Nederlandstalige documenten begrijpen.

Ik ben voor taalfaciliteiten in héél België, op voorwaarde dat het niet ten koste gaat van de succesvolle ontwikkeling van de individuele tweetaligheid. Met andere woorden: de faciliteiten mogen geen aanleiding geven tot een lakse houding tov de integratie in een bepaald taalgebied. En zeg nu eerlijk, zou het niet prachtig zijn om als Vlaming in Wallonië Nederlandstalige documenten te verkrijgen? Waarom is dat nog niet mogelijk? We leven toch niet meer in de Middeleeuwen?!
Oud 7 maart 2005, 13:46   #42
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Als u ze gaat verplichten om thuis ook Nederlands te spreken, dan zou het misschien mogelijk zijn dat deze mensen de inhoud van Nederlandstalige documenten begrijpen.

Ik ben voor taalfaciliteiten in héél België, op voorwaarde dat het niet ten koste gaat van de succesvolle ontwikkeling van de individuele tweetaligheid. Met andere woorden: de faciliteiten mogen geen aanleiding geven tot een lakse houding tov de integratie in een bepaald taalgebied. En zeg nu eerlijk, zou het niet prachtig zijn om als Vlaming in Wallonië Nederlandstalige documenten te verkrijgen? Waarom is dat nog niet mogelijk? We leven toch niet meer in de Middeleeuwen?!
Spreken die allochtonen dan thuis Nederlands? Ik dacht van niet. En toch moeten ze die documenten kunnen begrijpen.
Ook heel raar is dat ik die ouders heb die geen Engels kunnen, die maar enkele malen in een Engelstalig land ben geweest, toch vrij goed Engels kan spreken, schrijven en begrijpen, toch goed genoeg om een Engels document te begrijpen.
Zo'n tweetaligheid zou inderdaad mooi zijn. Helaas is dat een utopische gedachte, het verleden heeft dat reeds aangetoond, en de situatie in de faciliteitengemeenten toont dat eveneens aan. Er is daar weinig sprake van integratie.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 13:47   #43
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreken die allochtonen dan thuis Nederlands? Ik dacht van niet. En toch moeten ze die documenten kunnen begrijpen.
Ook heel raar is dat ik die ouders heb die geen Engels kunnen, die maar enkele malen in een Engelstalig land ben geweest, toch vrij goed Engels kan spreken, schrijven en begrijpen, toch goed genoeg om een Engels document te begrijpen.
Zo'n tweetaligheid zou inderdaad mooi zijn. Helaas is dat een utopische gedachte, het verleden heeft dat reeds aangetoond, en de situatie in de faciliteitengemeenten toont dat eveneens aan. Er is daar weinig sprake van integratie.
Het Arabisch (om een voorbeeld te noemen) is dan ook geen landstaal!!!!!!!!
Oud 7 maart 2005, 13:54   #44
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het Arabisch (om een voorbeeld te noemen) is dan ook geen landstaal!!!!!!!!
En dan?
Oud 7 maart 2005, 14:09   #45
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wie/wat sluit dat uit??? Er zijn zelfs allochtonen en Franstaligen die op het Vlaams Belang / Blok stemmen/stemden.

Hoogstwaarschijnlijk zal u mij het antwoord op bovenstaande vraag dan ook schuldig moeten blijven, en bijgevolg, door de mand vallen.
Niet onnozel doen. Er zal misschien een enkele Nederlandstalige op een Franstalige partij stemmen (bijv. de burgemeester van Linkebeek), maar die Franstalige partijen - met haast uitsluitend Franstalige kandidaten - halen niet zomaar de meerderheid in de faciliteitengemeentes. Of wil je soms beweren dat er geen Franstalige meerderheid is in de faciliteitengemeentes?

Citaat:
De manier waarop u een deel van onze landgenoten afschilderd, is analoog met de manier waarop de Vlaams-nationalisten dat doen. Het zijn en blijven echter ongefundeerde beschuldigingen, die niet hard gemaakt kunnen worden. Ongetwijfeld zijn er franstaligen die zich arrogant gedragen tov. de Nederlandstaligen, en dat is een reden te meer om niet te veralgemenen!!!

Ik uit helemaal geen beschuldigingen in het door jou citeerde stukje: ik constateer alleen dat er aparte Franstalige partijen en verenigingen zijn en dat dat in andere landen niet het geval is. De Franstaligen in België gedragen zich dus anders dan mensen in dezelfde situatie in andere landen: ze zonderen zich af.

Citaat:
Ik ben opgevoed in het Nederlands, en spreek, dankzij de jaarlijkse vakanties in Frankrijk, ook Frans. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom de inhoud van bepaalde franstalige documenten 100 % begrijp. En contract of document in het Frans afsluiten is ook voor mij een hele opgave, simpelweg, omdat het mijn moedertaal niet is.
Blijkbaar kunnen Vlamingen in de Ardennen, Nederlanders in Duitsland, Duitsers in Frankrijk, e.d. wel zonder faciliteiten. En die zullen ook niet 100% de taal van het gebied beheersen waar ze zijn komen wonen. Ook hier wijken de Franstaligen in Vlaanderen dus af van mensen in dezelfde situatie in andere landen: zij hebben blijkbaar wel faciliteiten nodig. Bovendien eisen ze ook nog eens dat het gebied waar ze zijn komen wonen, wordt geannexeerd bij het gebied waar ze vandaan komen. Ook dat doen mensen in dezelfde situatie in andere landen absoluut niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 14:11   #46
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan?
Hoe en dan. Als men migreert naar een vreemd land, wordt men geacht de taal te beheersen die in dat land gesproken wordt. Dat maakt deel uit van een succesvolle integratie. In België spreekt men drie talen: het Nederlands, het Frans en het Duits. Het is normaal dat een Franstalige, die woonachtig is in Vlaanderen, Nederlands spreekt. En andersom is het ook normaal dat een Vlaming in Wallonië Frans spreekt. Idem dito voor een allochtoon. Maar dat is nog geen reden om in het drietalige België, documenten van overheidsinstanties ééntalig te maken. Dat is niet bevorderlijk voor de communicatie.

Maar dat wil niet zeggen dat we onze documenten ook in het Arabisch moeten aanbieden. Het Arabisch is geen landstaal.
Oud 7 maart 2005, 14:16   #47
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Niet onnozel doen. Er zal misschien een enkele Nederlandstalige op een Franstalige partij stemmen (bijv. de burgemeester van Linkebeek), maar die Franstalige partijen - met haast uitsluitend Franstalige kandidaten - halen niet zomaar de meerderheid in de faciliteitengemeentes. Of wil je soms beweren dat er geen Franstalige meerderheid is in de faciliteitengemeentes?
Bewijs eens dat de meerderheid van de franstaligen in B-H-V ook op franstalige partijen stemt? Dat is gewoon de conclusie, die u als buitenlander dan nog, trekt uit de aanhoudende beschuldigingen van de flaminganten.

Citaat:
Ik uit helemaal geen beschuldigingen in het door jou citeerde stukje: ik constateer alleen dat er aparte Franstalige partijen en verenigingen zijn en dat dat in andere landen niet het geval is. De Franstaligen in België gedragen zich dus anders dan mensen in dezelfde situatie in andere landen: ze zonderen zich af.
Nu dat weer. Eerst overbevolken ze de Vlaamse rand, nu zonderen ze zich weer af... Begrijpe wie begrijpe kan.

Citaat:
Blijkbaar kunnen Vlamingen in de Ardennen, Nederlanders in Duitsland, Duitsers in Frankrijk, e.d. wel zonder faciliteiten. En die zullen ook niet 100% de taal van het gebied beheersen waar ze zijn komen wonen. Ook hier wijken de Franstaligen in Vlaanderen dus af van mensen in dezelfde situatie in andere landen: zij hebben blijkbaar wel faciliteiten nodig. Bovendien eisen ze ook nog eens dat het gebied waar ze zijn komen wonen, wordt geannexeerd bij het gebied waar ze vandaan komen. Ook dat doen mensen in dezelfde situatie in andere landen absoluut niet.
Het is niet omdat men de vergelijking niet met andere landen kan maken, dat de faciliteiten op zich een slecht uitvindsel zijn.

En tot slot: bewijs eens dat de meerderheid van de franstaligen in BHV op franstalige partijen stemt? Als u dat niet kan, moet u uw mond houden. Zéker wat betreft onze interne binnenlandse politiek.
Oud 7 maart 2005, 14:24   #48
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hoe en dan. Als men migreert naar een vreemd land, wordt men geacht de taal te beheersen die in dat land gesproken wordt. Dat maakt deel uit van een succesvolle integratie. In België spreekt men drie talen: het Nederlands, het Frans en het Duits. Het is normaal dat een Franstalige, die woonachtig is in Vlaanderen, Nederlands spreekt. En andersom is het ook normaal dat een Vlaming in Wallonië Frans spreekt. Idem dito voor een allochtoon.
Waar zijn de taalfaciliteiten dan voor nodig?! Volgens jouw redenering hebben Franstaligen en Nederlandstaligen die "normaal" zijn de taalfaciliteiten niet nodig, omdat zij gewoon Nederlands spreken. De taalfaciliteiten zijn er dus blijkbaar alleen voor abnormale mensen.

Citaat:
Maar dat is nog geen reden om in het drietalige België, documenten van overheidsinstanties ééntalig te maken. Dat is niet bevorderlijk voor de communicatie.
Waarom niet? Het is toch "normaal" dat een Franstalige Nederlands spreekt en een Nederlandstalige Frans? Dan maakt het toch ook niet uit of documenten Nederlands- of Franstalig zijn? Ze kunnen toch beide talen!
Oud 7 maart 2005, 14:26   #49
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zijn de taalfaciliteiten dan voor nodig?! Volgens jouw redenering hebben Franstaligen en Nederlandstaligen die "normaal" zijn de taalfaciliteiten niet nodig, omdat zij gewoon Nederlands spreken. De taalfaciliteiten zijn er dus blijkbaar alleen voor abnormale mensen.

Waarom niet? Het is toch "normaal" dat een Franstalige Nederlands spreekt en een Nederlandstalige Frans? Dan maakt het toch ook niet uit of documenten Nederlands- of Franstalig zijn? Ze kunnen toch beide talen!
Ik heb gezegd dat het in België mogelijk moet worden om eender waar documenten in een bepaalde landstaal op te vragen. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Zelfs de website van het VB is drietalig, waarom onze overheidsdocumenten dan niet?!

Laatst gewijzigd door Yann : 7 maart 2005 om 14:27.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 14:28   #50
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoe en dan. Als men migreert naar een vreemd land, wordt men geacht de taal te beheersen die in dat land gesproken wordt. Dat maakt deel uit van een succesvolle integratie. In België spreekt men drie talen: het Nederlands, het Frans en het Duits. Het is normaal dat een Franstalige, die woonachtig is in Vlaanderen, Nederlands spreekt. En andersom is het ook normaal dat een Vlaming in Wallonië Frans spreekt. Idem dito voor een allochtoon. Maar dat is nog geen reden om in het drietalige België, documenten van overheidsinstanties ééntalig te maken. Dat is niet bevorderlijk voor de communicatie.

Maar dat wil niet zeggen dat we onze documenten ook in het Arabisch moeten aanbieden. Het Arabisch is geen landstaal.
Zeg, je moet niet altijd maar zelf je eigen argumenten ontkrachten hoor
Inderdaad, men wordt geacht die taal te beheersen. Waarom doen Franstaligen dat dan niet in Vlaanderen? Er is nog zoiets als de taalwetten, remember?
Oud 7 maart 2005, 14:31   #51
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg, je moet niet altijd maar zelf je eigen argumenten ontkrachten hoor
Inderdaad, men wordt geacht die taal te beheersen. Waarom doen Franstaligen dat dan niet in Vlaanderen? Er is nog zoiets als de taalwetten, remember?
Aan de taalwetten mag niet geraakt worden. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat in België alle overheidsinformatie drietalig is. Dat is in ieders belang.
Oud 7 maart 2005, 14:32   #52
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb gezegd dat het in België mogelijk moet worden om eender waar documenten in een bepaalde landstaal op te vragen. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Zelfs de website van het VB is drietalig, waarom onze overheidsdocumenten dan niet?!
De huidige wetgeving is anders, we hebben het hier niet over hoe jij België wil maar wel hoe België nu is.
Oei, de website van het VB is drietalig (eigenlijk viertalig), ook die van VVB is viertalig. En de site van PS of MR? Geen Nederlands, Engels of Duits te bespeuren. Die stoute flaminganten toch met hun haat voor andere talen hé.
Oud 7 maart 2005, 14:35   #53
Dimitri

Standaard

Citaat:
Bewijs eens dat de meerderheid van de franstaligen in B-H-V ook op franstalige partijen stemt? Dat is gewoon de conclusie, die u als buitenlander dan nog, trekt uit de aanhoudende beschuldigingen van de flaminganten.
Als er een Franstalige meerderheid is in de faciliteitengemeentes, stemmen de Franstaligen ook in meerderheid op Franstalige partijen. Die partijen halen immers de absolute meerderheid in die gemeentes.

Citaat:
Nu dat weer. Eerst overbevolken ze de Vlaamse rand, nu zonderen ze zich weer af... Begrijpe wie begrijpe kan.
Waar heb ik het over overbevolken gehad?

Citaat:
Het is niet omdat men de vergelijking niet met andere landen kan maken, dat de faciliteiten op zich een slecht uitvindsel zijn.
Maar waarom wijken Franstaligen in Vlaanderen als enige af? Waarom hebben die Franstaligen als enige faciliteiten nodig als ze in een ander taalgebied gaan wonen?
Oud 7 maart 2005, 14:36   #54
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waarom is dat nodig als elke "normale" Franstalige Nederlands spreekt en elke "normale" Nederlandstalige Frans spreekt?
Oud 7 maart 2005, 14:41   #55
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De huidige wetgeving is anders, we hebben het hier niet over hoe jij België wil maar wel hoe België nu is.
Oei, de website van het VB is drietalig (eigenlijk viertalig), ook die van VVB is viertalig. En de site van PS of MR? Geen Nederlands, Engels of Duits te bespeuren. Die stoute flaminganten toch met hun haat voor andere talen hé.
Waarom zijn ze dan tegen de beschikbaarheid van franstalige documenten in Vlaanderen? Dat is niet echt consequent als je het mij vraagt.
Oud 7 maart 2005, 14:43   #56
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er een Franstalige meerderheid is in de faciliteitengemeentes, stemmen de Franstaligen ook in meerderheid op Franstalige partijen. Die partijen halen immers de absolute meerderheid in die gemeentes.
Waarom denk je dat? Op wat baseer je u dan?

Citaat:
Maar waarom wijken Franstaligen in Vlaanderen als enige af? Waarom hebben die Franstaligen als enige faciliteiten nodig als ze in een ander taalgebied gaan wonen?
Dat is inderdaad niet correct. Daarom dat ik pleit voor faciliteiten in heel België.
Oud 7 maart 2005, 14:46   #57
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waarom denk je dat? Op wat baseer je u dan?
Op de verkiezingsuitslagen natuurlijk!

Citaat:
Dat is inderdaad niet correct. Daarom dat ik pleit voor faciliteiten in heel België.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom hebben die Franstaligen als enige faciliteiten nodig als ze in een ander taalgebied gaan wonen?
Oud 7 maart 2005, 14:58   #58
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de verkiezingsuitslagen natuurlijk!
Dat was niet de vraag. De vraag luidde: op wat baseer je u dat de meerderheid van de kiezers van franstalige partijen, franstaligen zijn?

Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom hebben die Franstaligen als enige faciliteiten nodig als ze in een ander taalgebied gaan wonen?
En Edingen, Moeskroen, Komen... dan?????
Oud 7 maart 2005, 15:15   #59
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat was niet de vraag. De vraag luidde: op wat baseer je u dat de meerderheid van de kiezers van franstalige partijen, franstaligen zijn?
Dat schreef ik hierboven al. Als er een Franstalige meerderheid is in de faciliteitengemeentes, stemmen de Franstaligen ook in meerderheid op Franstalige partijen. Die partijen halen immers de absolute meerderheid in die gemeentes.

Citaat:
En Edingen, Moeskroen, Komen... dan?????
Hoeveel mensen maken daar nog gebruik van taalfaciliteiten? Zijn er Vlaamse partijen in de gemeenteraad die de faciliteiten willen behouden? Zijn er Vlaamse partijen in de gemeenteraad die pleiten voor aansluiting van de gemeentes bij Vlaanderen?
Oud 7 maart 2005, 15:33   #60
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat schreef ik hierboven al. Als er een Franstalige meerderheid is in de faciliteitengemeentes, stemmen de Franstaligen ook in meerderheid op Franstalige partijen. Die partijen halen immers de absolute meerderheid in die gemeentes.
Dat is weer geen antwoord op de vraag.

Citaat:
Hoeveel mensen maken daar nog gebruik van taalfaciliteiten? Zijn er Vlaamse partijen in de gemeenteraad die de faciliteiten willen behouden? Zijn er Vlaamse partijen in de gemeenteraad die pleiten voor aansluiting van de gemeentes bij Vlaanderen?
Daarvoor zei u dit:

Waarom hebben die Franstaligen als enige faciliteiten nodig als ze in een ander taalgebied gaan wonen?

De rest van uw vragen zijn dus overbodig, en naast de kwestie. U stelde immers dat de franstaligen als enigen in heel België faciliteiten genoten.

Laatst gewijzigd door Yann : 7 maart 2005 om 15:33.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be