Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hereniging van de provincie Brabant ?
ja 11 21,57%
neen 40 78,43%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2005, 13:02   #41
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat doet er mij aan denken dat de B.U.B. in Leuven eens massaal tweetalige folders moet gaan uitdelen.
Wel dicht bij een vuilbak he, die papierkes op de grond smijten is namelijk strafbaar en anders krijg ik misschien nog een boete !
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 13:03   #42
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doet er mij aan denken dat de B.U.B. in Leuven eens massaal tweetalige folders moet gaan uitdelen.
Ik dacht dat de BUB respect had voor de taalgemeenschappen?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 13:25   #43
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Eigenaardig dat er niemand gewag maakt van het groot gebied 'Frans Vlaanderen' dat Lodewijk XIVde van ons heeft gestolen.

Wanneer mogen we dat terug eisen?
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 13:27   #44
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Om nog even te reageren op de godsdiensten in Zeeuws-Vlaanderen (dat hier bij mij om de hoek ligt), namelijk Koewacht. Zijn het vooral de gereformeerden die hier de dienst uitmaken. In Hulst zijn het katholieken.

Laatst gewijzigd door Vicky : 10 maart 2005 om 13:28.
Oud 10 maart 2005, 13:35   #45
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
Om nog even te reageren op de godsdiensten in Zeeuws-Vlaanderen (dat hier bij mij om de hoek ligt), namelijk Koewacht. Zijn het vooral de gereformeerden die hier de dienst uitmaken. In Hulst zijn het katholieken.
Klopt als een bus. Terneuzen ging nooit voor de Opstand verloren, Axel werd in 1586 opnieuw Staats, terwijl Hulst pas in 1645 door Frederik Hendrik veroverd werd (als laatste stad van de hele oorlog). De Hervorming had daar alle kansen om zich door te zetten, terwijl in Hulst de contrareformatie doorgevoerd werd. Sluis werd overigens in 1604 veroverd en werd behoorlijk geprotestantiseerd, maar ondertussen is de religieuze balans er door inwijking vanuit West-Vlaanderen al terug omgeslagen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 10 maart 2005, 13:42   #46
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Klopt als een bus. Terneuzen ging nooit voor de Opstand verloren, Axel werd in 1586 opnieuw Staats, terwijl Hulst pas in 1645 door Frederik Hendrik veroverd werd (als laatste stad van de hele oorlog). De Hervorming had daar alle kansen om zich door te zetten, terwijl in Hulst de contrareformatie doorgevoerd werd. Sluis werd overigens in 1604 veroverd en werd behoorlijk geprotestantiseerd, maar ondertussen is de religieuze balans er door inwijking vanuit West-Vlaanderen al terug omgeslagen.
Geschiedenis is ook mijn stokpaardje. Dus vind ik dit zeer interessant.
Voor diegenen die niet zoveel van geschiedenis kennen is het vrij simpel, waar de winkels op zondag open zijn is het katholiek.
Oud 10 maart 2005, 13:42   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenaardig dat er niemand gewag maakt van het groot gebied 'Frans Vlaanderen' dat Lodewijk XIVde van ons heeft gestolen.

Wanneer mogen we dat terug eisen?
Met sint-juttemis.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 14:24   #48
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ik dacht dat de BUB respect had voor de taalgemeenschappen?
Ja, en wel voor de twee.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 14:27   #49
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en wel voor de twee.
Wij ook! Ieder aan hun kant van de taalgrens!
Oud 10 maart 2005, 14:38   #50
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België-mijn-land
Inderdaad Zeeuws Vlaanderen moet bij Vlaanderen worden gevoegd en Nederlands Limburg bij ons Limburg. Dit natuurlijk ook onder Belgisch (en liefst sterk monarchistisch) bestuur. Deze gebieden zullen dan eindelijk definitief verlost zijn van de ketterijen van de Hollandse Calvinisten en het enige ware geloof (Rooms-katholieke godsdienst) zal opnieuw in deze gebieden heersen ! Gelukkig heeft Spanje ons indertijd gered van het ketterse protestantisme van de Geuzen.
Goh, katholieke extremisten bestaan dus ook. Je zou dit voor de grap eens in een volle kerk op Urk moeten roepen. Misschien ontstaat er een interessante discussie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 15:12   #51
Dimitri

Standaard

Citaat:
Geschiedenis is ook mijn stokpaardje. Dus vind ik dit zeer interessant.
Voor diegenen die niet zoveel van geschiedenis kennen is het vrij simpel, waar de winkels op zondag open zijn is het katholiek.
Dat laatste geldt dan alleen voor Zeeuws-Vlaanderen denk ik.

Bij de volkstelling in 1899 waren de protestanten in de meerderheid in de volgende 13 gemeenten (van oost naar west): Axel, Zaamslag, Ter Neuzen, Hoek, Biervliet, Schoondijke, Breskens, Groede, Oostburg, Nieuwvliet, Zuidzande, Cadzand en Retranchement. In de 23 overige gemeenten was er een katholieke meerderheid.

Wat overigens vaak vergeten wordt, is dat ook in de Zak van Zuid-Beveland (ik heb de naam niet verzonnen), de huidige gemeente Borsele, enkele van oudsher katholieke dorpen zijn. Het gaat om 's-Heerenhoek, Ovezande en Kwadendamme. In Heinkenszand was de verhouding in 1899 ongeveer 50-50.
Oud 10 maart 2005, 15:25   #52
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Wat bedoel je met dat laatste? Dat de winkels open zijn op zondagen?
Oud 10 maart 2005, 15:30   #53
ossaert
Minister-President

Standaard

Hier in Den Haag wel... maar dat is dan ook een Sodom en Gomorra in één.
Oud 10 maart 2005, 15:47   #54
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met dat laatste? Dat de winkels open zijn op zondagen?
Ja, dat is niet zo in Noord-Brabant (m.u.v. Baarle-Nassau geloof ik) en Limburg namelijk. Anderzijds zijn de winkels in het centrum van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag tegenwoordig ook elke zondag open.
Oud 10 maart 2005, 15:51   #55
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Dat kan, ik weet het niet. Ik woon aan de Vlaamse kant van Koewacht. En hier zijn ze héél strikt. Dat valt hier onder de 'orde van de zwarte sokken'.
Oud 10 maart 2005, 15:59   #56
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat kan, ik weet het niet. Ik woon aan de Vlaamse kant van Koewacht. En hier zijn ze héél strikt. Dat valt hier onder de 'orde van de zwarte sokken'.
Zwarte kousen inderdaad. Goh, is Koewacht protestants dan? In 1899 had Koewacht 2354 inwoners, waarvan er 2329 Rooms-katholiek waren en 25 Nederlands Hervormd. Je bedoelt waarschijnlijk Axel, waar inderdaad veel gereformeerden wonen?

Laatst gewijzigd door Dimitri : 10 maart 2005 om 15:59.
Oud 10 maart 2005, 16:14   #57
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zwarte kousen inderdaad. Goh, is Koewacht protestants dan? In 1899 had Koewacht 2354 inwoners, waarvan er 2329 Rooms-katholiek waren en 25 Nederlands Hervormd. Je bedoelt waarschijnlijk Axel, waar inderdaad veel gereformeerden wonen?
Ja, in Axel zeker en vast, maar hier zijn er ook die elke week naar de preek over hel en verdoemnis gaan luisteren.
Ik ben vorige per ongeluk met mijn auto tussen een begrafenisstoet geraakt, allemaal in het zwart, hoeden en lange kleren. Ik kon geen kant op en heb veel geluk gehad dat ze mijn auto niet beschadigd hebben.

Ik weet niet hoeveel inwoners Koewacht nu telt. Maar er zijn heel veel 'Ollandse' inwijkelingen. Ge weet wel, die van boven de Moerdijk.
Oud 10 maart 2005, 17:20   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, in Axel zeker en vast, maar hier zijn er ook die elke week naar de preek over hel en verdoemnis gaan luisteren.
Ik ben vorige per ongeluk met mijn auto tussen een begrafenisstoet geraakt, allemaal in het zwart, hoeden en lange kleren. Ik kon geen kant op en heb veel geluk gehad dat ze mijn auto niet beschadigd hebben.
Dat zijn hele nette mensen hoor, die beschadigen geen auto's.

Maar weet je zeker dat het protestanten waren, in Koewacht?
Citaat:
Ik weet niet hoeveel inwoners Koewacht nu telt. Maar er zijn heel veel 'Ollandse' inwijkelingen. Ge weet wel, die van boven de Moerdijk.
In 2001 waren het er 2640, niet veel veranderd dus met 100 jaar geleden.

Tja, die Hollanders komen waarschijnlijk op de lage huizenprijzen af. Ik kan me voorstellen dat Zeeuws-Vlaanderen zelfs voor Vlamingen vrij goedkoop is of niet?
Oud 10 maart 2005, 17:28   #59
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat zijn hele nette mensen hoor, die beschadigen geen auto's.

Maar weet je zeker dat het protestanten waren, in Koewacht?
In 2001 waren het er 2640, niet veel veranderd dus met 100 jaar geleden.

Tja, die Hollanders komen waarschijnlijk op de lage huizenprijzen af. Ik kan me voorstellen dat Zeeuws-Vlaanderen zelfs voor Vlamingen vrij goedkoop is of niet?
Aan de kledij te zien dacht ik dat het om gereformeerden ging. Maar ik zal het eens vragen.

De prijzen zijn momenteel goedkoper aan Nederlandse kant dan aan onze kant (dat onder Stekene valt). Hier kost een stukje bouwgrond bijna 150 euro/m2.
Het interessantste is in België werken en in Nederland wonen. De belastingen zijn dan een heel pak lager.
Oud 10 maart 2005, 17:35   #60
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Hans1
Ja, en wel voor de twee.
[Hans had het over de taalgemeenschappen, nvda]

Tellen onze Duitstalige medeburgers niet meer mee jongen?
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello

Laatst gewijzigd door Pier den Drol : 10 maart 2005 om 17:49.
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be