Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2005, 01:04   #41
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Op welke manier kan de N-VA dan druk op de regering zetten? Ik meen dat ze dit niet kan:

(a) het Vlaams parlement is een legislatuurparlement en bijgevolg kan gemakkelijk een andere Vlaamse regering gevormd worden;
(b) op de federale regering kan ze helemaal geen druk uitoefenen, zelfs niet haar kartelpartner.
Wat betreft (a) kan de N-VA wel druk zetten op de CD&V en als we de peilingen mogen geloven, is het kartel nog steeds aan zet voor de regeringsvorming, ook als er een nieuwe regering moet komen. Zonder N-VA staat de CD&V direct minder sterk en weegt zij op haar beurt minder door op het beleid van de Vlaamse regering. In die zin zorgt de N-VA onrechtstreeks toch voor enige druk bij de regering.

Wat betreft (b): de federale regeringsleden zitten ook in de Vlaamse regering en daar hebben zij een regeerakkoord ondertekend. Als ze dat niet naleven is dat voor hun eigen rekening. Via de Vlaamse regering kan de N-VA dus ook weer een beetje druk zetten op de VLD en sp.a via de CD&V, zij het miniem.

Dat VLD en sp.a het regeerakkoord niet naleven, daar kan de N-VA niets aan doen, maar het paarse gedrocht schiet zich zo op termijn wel zelf in het 'linker'been.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 01:08   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Wat betreft (a) kan de N-VA wel druk zetten op de CD&V en als we de peilingen mogen geloven, is het kartel nog steeds aan zet voor de regeringsvorming, ook als er een nieuwe regering moet komen. Zonder N-VA staat de CD&V direct minder sterk en weegt zij op haar beurt minder door op het beleid van de Vlaamse regering. In die zin zorgt de N-VA onrechtstreeks toch voor enige druk bij de regering.
Peilingen zijn niet van die aard dat ze de leiding van een nieuwe regeringsvorming kan bepalen. Wat hier dan telt, is de numerieke sterkte van een partij in het Vlaams parlement.

Ik weet niet waar u die druk meent te kunnen zien, maar aan de handelswijze van de andere partijen zie ik toch niet teveel druk. De partners doen lustig hun eigen zin...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 01:08   #43
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Rechtlijnigheid wordt in de Belgische politiek niet als een deugd beschouwd, maar juist daarom wordt het Vlaams Belang verwenst. Daarom moest het VB in het verdomhoekje zitten, niet zozeer omwille van haar migrantenstandpunt (die ballon is ondertussen al lang doorprikt; denken we maar aan het openhartig interview van de Taaie), maar omdat het VB een bedreiging vormt binnen de Belgische structuren.
Als ik zo in het algemeen rondom mij hoor naar het hoe en waarom van VB-kiezers dan hoor ik toch zeer zelden dat het gaat om het Vlaams-nationalisme, maar eerder om veiligheid en migranten. Nu, 'rondom mij horen' is natuurlijk niet representatief voor een objectief beeld van de VB-kiezer, maar buiten dit forum, moet ik nog altijd de eerste VB-kiezer tegenkomen die resoluut voor het Vlaamse in het VB gaat.

En zelfs al heb je gelijk, dan nog moet je, uit politiek oogpunt, kunnen begrijpen dat de N-VA het zich niet kan permiteren van in hetzelfde hoekje geschopt te worden als het VB en hoe de Vlaamse zaak dan helemaal weggedrumt wordt, de verdommenis van het VB, om welke reden dan ook, zou een zeer handig wapen zijn tegen het Vlaams nationalisme...
Oud 13 maart 2005, 01:09   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat betreft (b): de federale regeringsleden zitten ook in de Vlaamse regering en daar hebben zij een regeerakkoord ondertekend. Als ze dat niet naleven is dat voor hun eigen rekening. Via de Vlaamse regering kan de N-VA dus ook weer een beetje druk zetten op de VLD en sp.a via de CD&V, zij het miniem.
Ik zie hoegenaamd niet waar u die druk eigenlijk meent te kunnen onderkennen... Hoe zet de N-VA die anderen dan onder druk? Met welke drukkingsmiddelen? Juist dat heeft de N-VA niet...
Oud 13 maart 2005, 01:11   #45
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waar u die druk meent te kunnen zien, maar aan de handelswijze van de andere partijen zie ik toch niet teveel druk. De partners doen lustig hun eigen zin...
Bij de CD&V. Je kan toch moeilijk gaan ontkennen dat de CD&V een veel Vlaamsere koers is gaan varen sinds het kartel?
Als die partners hun eigen zin doen, moeten ze dat zelf maar weten, maar het zal uiteindelijk toch als een boemerang in hun gezicht terugkeren.

En nu ga ik slapen, ik ben moe en hopelijk moet ik morgen weer geen tien pagina's doorlopen om de draad van de discussie weer op te nemen.
Oud 13 maart 2005, 01:12   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik zo in het algemeen rondom mij hoor naar het hoe en waarom van VB-kiezers dan hoor ik toch zeer zelden dat het gaat om het Vlaams-nationalisme, maar eerder om veiligheid en migranten. Nu, 'rondom mij horen' is natuurlijk niet representatief voor een objectief beeld van de VB-kiezer, maar buiten dit forum, moet ik nog altijd de eerste VB-kiezer tegenkomen die resoluut voor het Vlaamse in het VB gaat.
Dan moet u dringend eens kennis maken met onze VB-afdeling...

Ik vind het wel een beetje merkwaardig dat er maar voortdurend herhaald wordt dat er onder de VB-kiezers geen overtuigde Vlaamsnationalisten zoude zitten, terwijl men voortdurend Vlaamsgezinde organisaties van allerlei pluimage juist verwijt de voorkamers te zijn van het Vlaams Belang... Denken we maar aan de IJzerwake.
Oud 13 maart 2005, 01:12   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de CD&V. Je kan toch moeilijk gaan ontkennen dat de CD&V een veel Vlaamsere koers is gaan varen sinds het kartel?
Daar merk ik hoegenaamd niets van.

Op welke onderwerpen zijn de standpunten van de CD&V dan Vlaamser geworden sedert het kartel? Voorbeeldje graag.
Oud 13 maart 2005, 01:12   #48
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie hoegenaamd niet waar u die druk eigenlijk meent te kunnen onderkennen... Hoe zet de N-VA die anderen dan onder druk? Met welke drukkingsmiddelen? Juist dat heeft de N-VA niet...
Maar wel haar cartel partner en daar gaat te weinig druk vanuit vind ik.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 01:13   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat VLD en sp.a het regeerakkoord niet naleven, daar kan de N-VA niets aan doen, maar het paarse gedrocht schiet zich zo op termijn wel zelf in het 'linker'been.
En de N-VA zal ook delen in de klap...
Oud 13 maart 2005, 01:13   #50
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het ondertekenen van het Vlaamse regeerakkoord is toch nog steeds een blok aan hun been. En zonder N-VA had de CD&V waarschijnlijk een minder Vlaamse koers gevaren en had de splitsing van BHV niet eens in het regeerakkoord gestaan en dan hadden VLD en sp.a nog meer de vrije loop gehad.
Oud 13 maart 2005, 01:14   #51
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik vind het wel een beetje merkwaardig dat er maar voortdurend herhaald wordt dat er onder de VB-kiezers geen overtuigde Vlaamsnationalisten zoude zitten
Dat heb ik niet beweerd, doch dat het voor vele kiezers niet dé reden is om voor VB te kiezen.
Oud 13 maart 2005, 01:16   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ondertekenen van het Vlaamse regeerakkoord is toch nog steeds een blok aan hun been. En zonder N-VA had de CD&V waarschijnlijk een minder Vlaamse koers gevaren en had de splitsing van BHV niet eens in het regeerakkoord gestaan en dan hadden VLD en sp.a nog meer de vrije loop gehad.
U zou toch moeten weten hoeveel een regeerakkoord maar waard is in het Belgische politieke landschap. Indien we de federale en regionale regeringen zouden afmeten aan de realisatie van hun regeerakkoorden dan zouden het maar magere beestjes zijn. In België is een regeerakkoord gewoon een vodje papier.
Oud 13 maart 2005, 01:17   #53
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Daar merk ik hoegenaamd niets van.

Op welke onderwerpen zijn de standpunten van de CD&V dan Vlaamser geworden sedert het kartel? Voorbeeldje graag.
Ik heb de CD&V nu ook weer niet zo vaak de Vlaamse Leeuw zien meebrullen in hun pre-karteldagen.

Denk je werkelijk dat de splitsing van BHV in het regeerakkoord was gekomen zonder N-VA of dat de CD&V zo openlijk de kant koos van Vlaanderen? Ik ben wel benieuwd naar wat er gaat gebeuren als de CD&V federaal terug in de meerderheid komt... Als de CD&V dan nog zo consequent Vlaams blijft, dan denk ik dat je daar toch maar spreken van een invloed van de N-VA.
Oud 13 maart 2005, 01:19   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet beweerd, doch dat het voor vele kiezers niet dé reden is om voor VB te kiezen.
Bij mijn weten is er in België nog zoiets als kiesgeheim. Ik vind het dus heel merkwaardig dat iedereen meent te kunnen weten waarom de kiezer juist voor het Vlaams Belang kiest. Aan mij heeft nog nooit ook maar iemand dat gevraagd...

Merkwaardig is eveneens dat er nooit grote onderzoeken worden gevoerd naar de motivatie van de CD&V-, SP.a- of VLD-kiezer. Blijkbaar interesseert niemand wat die mensen drijft...

Zonder dat u het weet, valt u in de val die men u spant. De bedoeling is immers voor de zoveelste maal het Vlaamsnationalisme aan de kant te schuiven en het Vlaams Belang te kunnen brandmerken als een racistische partij gedragen door rascistische kiezers.
Oud 13 maart 2005, 01:19   #55
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U zou toch moeten weten hoeveel een regeerakkoord maar waard is in het Belgische politieke landschap. Indien we de federale en regionale regeringen zouden afmeten aan de realisatie van hun regeerakkoorden dan zouden het maar magere beestjes zijn. In België is een regeerakkoord gewoon een vodje papier.
Maar het is voor de andere partijen (CD&V en N-VA op kop) wel gemakkelijk om hun er via de pers wel fijntjes op te wijzen en zo de onbetrouwbaarheid van beide partijen beetje bij beetje bloot te leggen.
Oud 13 maart 2005, 01:20   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb de CD&V nu ook weer niet zo vaak de Vlaamse Leeuw zien meebrullen in hun pre-karteldagen.
Ik wel.

De CD&V is nooit Vlaamsers geweest dan onder Van den Brande. Leterme is een schoothondje in vergelijking met die eerste politicus.
Oud 13 maart 2005, 01:20   #57
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Humor en politiek gaan dan ook niet samen. Jammer voor de vele inhoudsloze showpolitici die luisteren naar de naam Jean-Marie, Margriet, Steve Formerly Known as Robert, Vincent a.k.a. Q,...
Liegen en politiek gaan ook niet samen. Jammer voor de vele leugenaars zoals 95% van de VLD en sp.a.
Maffiosi en politiek gaan ook niet samen. Jammer voor de hele Waalse politiek.
Komieken en politiek gaan ook niet samen. Jammer voor Hans Belzebupke en zijn kornuiten...
Alle Waalse politici zijn a priori mafiosi? Ik denk dat de BUB die klacht wegens racisme heel terecht ingediend heeft.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2005, 01:21   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ik denk dat de BUB die klacht wegens racisme heel terecht ingediend heeft.
Ja, over de klacht gesproken. Hoe zit het nu eigenlijk? Al antwoord gekregen van het Centrum? 't Is immers verdacht stil...
Oud 13 maart 2005, 01:25   #59
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is er in België nog zoiets als kiesgeheim. Ik vind het dus heel merkwaardig dat iedereen meent te kunnen weten waarom de kiezer juist voor het Vlaams Belang kiest. Aan mij heeft nog nooit ook maar iemand dat gevraagd...
Wat de kiezer betreft, is dat kiesgeheim een recht geen plicht. Voor zover ik weet ben je niet strafbaar als je je politieke keuze bekend maakt of de motivatie ervoor ventileert.
En ik heb nu eenmaal al heel wat mensen gehoord die zeggen waarom ze voor het VB stemmen. Om een voorbeeldje te geven: toen ik nog op school zat, kwam Knack langs, in de aanloop naar de verkiezingen van 2003, met een peiling op alle Vlaamse scholen. Voor mijn school specifiek bleek dat het Vlaams Blok won met maar liefst 37 of 38% Nadien werd er daar helemaal niet geheimzinnig over gedaan en hebben velen ook hun reden gegeven waarom ze voor het VB kiezen en meestal kwamen er toch hun veiligheids- en migrantenstandpunten bovendrijven.
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat deze peiling representatief is, maar zoals ik al zei, buiten dit forum moet ik nog altijd de eerste VB-kiezer tegenkomen die zegt dat hij op het VB stemt, in de eerste plaats voor het Vlaams nationalisme.
Oud 13 maart 2005, 01:26   #60
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Alle Waalse politici zijn a priori mafiosi? Ik denk dat de BUB die klacht wegens racisme heel terecht ingediend heeft.
Who cares?

Wat is er nu eigenlijk gekomen van die klacht?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be