Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2005, 05:55   #41
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik ken helaas heel wat Nederlandstaligen die geen zinnig Frans meer kunnen spreken. En dat is triestig. Straks kennen de Franstaligen beter Nederlands dan de Nederlandstaligen Frans.
Wel, wat is het probleem dan? Als alle Franstaligen Nederlands spreken, moeten wij toch geen Frans meer leren?
Oud 4 april 2005, 08:33   #42
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Daarom dat de BUB voorstander is van het verplicht aanleren van de tweede landstaal, liefst zo vroeg mogelijk. Het is in hun eigen voordeel dat Franstaligen ook Nederlands leren.
Is het eigenlijk niet erg dat we onze Franstalige 'landgenoten' moeten VERPLICHTEN om de taal van de meerderheid van de bevolking te leren, aangezien ze het uit eigen wil NIET doen?

Wat je dus eigenlijk zegt is dan men mensen moet verplichten om 'Belg' te worden. Mooi is dat... In een normaal land, een land dat aanvoelt als een èchte eenheid, gebeurt zoiets spontaan. Het feit dat men het in Belgie wil gaan verplichten zegt genoeg over de "eenheid" (?) die in dit land bestaat! Of beter: niet bestaat.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 4 april 2005 om 08:35.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 09:16   #43
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken helaas heel wat Nederlandstaligen die geen zinnig Frans meer kunnen spreken. En dat is triestig. Straks kennen de Franstaligen beter Nederlands dan de Nederlandstaligen Frans.
Straks? En dat in een land, waar zelfs de koning de taal van de meerderheid niet echt onder de knie heeft!

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 4 april 2005 om 09:16.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 10:47   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Tweetaligheid in Belgie: de Vlamingen leren Frans zodat de Franstaligen geen Nederlands hoeven te leren.
Dat is wat men noemt een stereotype.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 11:52   #45
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Straks? En dat in een land, waar zelfs de koning de taal van de meerderheid niet echt onder de knie heeft!
laat ik hierop repliceren:

zelfs vlaamsnationalistische kennissen van me geven dat toe - u moet een zwaar geval zijn dan
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 13:49   #46
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Dat is wat men noemt een stereotype.
Ik heb afgelopen week nog met een tweetal Franstaligen gesproken, en zij verbaasden zich erover hoe goed de Vlamingen Nederlands spraken en hoe slecht zijzelf Frans kenden. Eén van hen zei me zelfs dat het Nederlands onderricht lamentabel was en de leraars niet al te gemotiveerd leken.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 14:17   #47
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstaligen leren Nederlands (voor hen de tweede belangrijkste landstaal!)
Nederlandstaligen leren Frans (voor ons de tweede belangrijkste landstaal!)

Moeilijk? Ik dacht het niet.
Voor de Vlamingen is Engels de tweede taal, je kunt er immers nagenoeg overal mee terecht. En het Frans? Who cares? Als de Wallonen naar hier komen en geen Nederlands spreken, dan kunnen we ze alsnog in het Engels helpen, zoals met alle buitenlanders.
Oud 4 april 2005, 16:07   #48
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Bel accent que tu as". U bent ook zo'n slachtoffer van onze catastrofale tweetaligheidspolitiek of beter het gebrek eraan.
Heb je het over het feit dat je mottige Blubber-website nog steeds niet in het Duits is?
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 16:10   #49
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom dat de BUB voorstander is van het verplicht aanleren van de tweede landstaal, liefst zo vroeg mogelijk. Het is in hun eigen voordeel dat Franstaligen ook Nederlands leren.
Wat een dictatoriale onzin. Verplichten doen ze daar precies bij de blubberclub. Tsja, het zal bij dagdromen over verplichten, vermoorden en verbieden blijven want zelfs met het gezamenlijke IQ van alle blubbers kan je nog geen pindanoot vullen. Overigens is het al "verplicht", reeds vanaf de lagere school wordt het frans onderwezen. Wat kan je nog meer wensen?
Oud 4 april 2005, 16:22   #50
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je daar ons rein Paola tegen ziet...die kan tenminste na 30 jaar al 12 woorden Nederlands.
Als dát geen prestatie is.

misschien dat fille dat taaie van haar heeft...
Oud 4 april 2005, 16:27   #51
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Voor de Vlamingen is Engels de tweede taal, je kunt er immers nagenoeg overal mee terecht. En het Frans? Who cares? Als de Wallonen naar hier komen en geen Nederlands spreken, dan kunnen we ze alsnog in het Engels helpen, zoals met alle buitenlanders.
Kunt u echt niet anders over de lippen krijgen? Investeren die amerikaanders nu ook al voor de infiltratie in fora?[size=1]wat meer investeren om corpulentie aan te pakken kan anders geen kwaad...[/size]

Laatst gewijzigd door rodeo : 4 april 2005 om 16:27.
Oud 4 april 2005, 16:29   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Mijn tweede taal is ook Engels, weet je. Behalve op dit forum en een heel klein beetje op het werk, kom ik nooit in contact met Vlamingen. Soms vraag ik me ook af hoe het komt dat ik nog Nederlands kan spreken, met zo weinig "praktijk".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 16:34   #53
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

conclusie:

[size=5]
[/size]
[size=5]waarom zouden de Walen Nederlands willen leren (ipv Engels), indien het Nederlands zelf alsmaar Engelser wordt?[/size]
Oud 4 april 2005, 17:50   #54
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Wat een dictatoriale onzin. Verplichten doen ze daar precies bij de blubberclub. Tsja, het zal bij dagdromen over verplichten, vermoorden en verbieden blijven want zelfs met het gezamenlijke IQ van alle blubbers kan je nog geen pindanoot vullen. Overigens is het al "verplicht", reeds vanaf de lagere school wordt het frans onderwezen. Wat kan je nog meer wensen?
Dit is geen dicatoriale onzin. U vind het dus blijkbaar normaal dat een Franstalige/Nederlandstalige de tweede landstaal niet machtig is?

Moorden, verbieden? Even wat meer duidelijkheid aub.

Wat uw laatste zin betreft geef ik u gelijk. In Nederlandstalig België is dit verplicht, in Franstalig België niet.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 17:50   #55
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Heb je het over het feit dat je mottige Blubber-website nog steeds niet in het Duits is?
Als je er dan toch zo'n probleem van maakt, vertaal jij het dan he!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2005, 14:00   #56
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je er dan toch zo'n probleem van maakt, vertaal jij het dan he!
Dat zal ik eventjes vlug voor u doen: scheisse, scheisse, Belgien, scheisse, scheisse, Belgien, scheisse, enz...
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2005, 14:35   #57
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zal ik eventjes vlug voor u doen: scheisse, scheisse, Belgien, scheisse, scheisse, Belgien, scheisse, enz...
Oud 6 april 2005, 15:16   #58
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is geen dicatoriale onzin. U vind het dus blijkbaar normaal dat een Franstalige/Nederlandstalige de tweede landstaal niet machtig is?

Wat uw laatste zin betreft geef ik u gelijk. In Nederlandstalig België is dit verplicht, in Franstalig België niet.
het is niet abnormaal dat iemand geen tweede taal machtig is, of het wenselijk is is iets anders... tenslotte is het je eigen keuze en ten andere is niet iedereen verstandelijk genoeg om zomaar andere talen aan te leren. als ik bijvoorbeeld zie hoe veel mensen nog nooit gehoord hebben van stalin of van marx vindt ik het niet verwonderlijk dat er ook mensen zijn die geen andere talen kennen.

moet u echt meer duidelijk hebben over dat tweede? zullen we hier wat bijdragen opzoeken van uw kompanen yann en cedric? of zullen we er het bub programma bijhalen? vinden jullie immers niet dat de partijfinanciering van vlaams nationalistische partijen moet worden afgeschaft?
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 11:33   #59
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Hans Van de Cauter, nationaal Voorzitter van de BUB, maakte deze toespraak op het debat van BPlus Luik op 22 maart. Oordeel zelf: na deze tussenkomst noemde beroepsidioot G. Fonteyn BUB een extreem-rechtse partij. Het stormachtige aplaus na de redevoering zegt voor mij genoeg.

http://www.belgischeunie.be/liege.mp3
Heeft B.U.B. (wat een belachelijke naam overgens) wel rekening gehouden met bestaan van een andere BUB? In Duitsland werden vroeger modeltreintjes van het allergoedkoopste soort gemaakt onder de naam BUB.
Zie: http://www.spur00.de/bub/body_bub.htm
Ik heb een wagentje van de Franse Spoorwegen, met daarop de Duitstalige tekst: Leer zurück nach Rotterdam. Dat noem ik nog eens Europese integratie.
Een BUB is alleen een BUB als er BUB opstaat.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 13 april 2005 om 11:35.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 18:33   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tijd om daar jullie geloof te gaan verkondigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be